Visa fullständig version : Favorit RPG- och Äventyrsspel (PC)
Är inför sommaren på jakt efter ett nytt RPG eller äventyrsspel för att fördriva tiden och för att ha lite kul. Spelet i sig behöver inte vara nytt men jag behöver lite tips på riktigt bra spel, helst från 2000 och framåt.
Så jag tänkte att ni kunde posta era favorit RPG- och äventyrsspel här, inte bara för mig att kolla upp, utan för alla intresserade.
// Wicked
Kan börja med en 2 egna favoriter:
Might and Magic 6-9
Kings Quest 8: Mask of Eternity
// Wicked
diablo 2 - väldigt beroendeframkallande=)
final fantasy VII - Bästa RPG jag spelart. Bästa spelet alla kategorier enligt mig också.
King Grub
2005-06-07, 10:49
Planescape: Torment.
Still Life från i år är ett väldigt bra peka-klicka äventyr med imponerande handling om en jakt på en seriemördare.
Sheogorath
2005-06-07, 10:49
Gillar gamla RPG:n bäst. Ultima 8 är riktigt bra, alla tänkbara dungeon-crawling-varianter (Eye of the Beholder, Menzoberrenzan eller hur fan det stavas, m.fl). Favoriter är också Daggerfall med efterföljaren Morrowind.
Baldurs gate serien knäcker allt
just nu lirar jag guild wars, bra spel om man gillar action-rpgs
King Grub
2005-06-07, 10:50
Jag tycker Ultima-serien var bäst före del 8, faktiskt. Särskilt The Black Gate, men även gamla klassiska mittentrilogin, IV, V och VI. Oslagbart.
Sheogorath
2005-06-07, 10:59
Jag tycker Ultima-serien var bäst före del 8, faktiskt. Särskilt The Black Gate, men även gamla klassiska mittentrilogin, IV, V och VI. Oslagbart.
Jag var för ung *cry* (ursäkter?). Jag blev dock helt fängslad av Pagan-världen i åttan. Sån jäkla stämning!
Arne Persson
2005-06-07, 11:03
Myst, Riven, Excile och Myst 4 helt underbara äventyrsspel! :bow: :bow: :bow:
King Grub
2005-06-07, 11:10
Jag var för ung *cry* (ursäkter?). Jag blev dock helt fängslad av Pagan-världen i åttan. Sån jäkla stämning!
Ultima IV är släppt som Freeware, med valfri grafikuppdatering.
http://xu4.sourceforge.net/
final fantasy VII - Bästa RPG jag spelart. Bästa spelet alla kategorier enligt mig också.
Sitter just och spelar igenom det en gång till, klart ett av de bästa spelen någonsin(om inte DET bästa).
Annars så är ju Baldursgate spelen väldigt bra
The Elder Scrolls III: Morrowind + Tribunal + Bloodmoon
Gothic 1 & 2
Arx Fatalis
Sacred
Hela Leisure Suit Larry serien :D
kalle_banan
2005-06-07, 11:51
Fallout 2, 'nuff said.
henke_in_training
2005-06-07, 11:58
Baldurs Gate serien
Icewind Dale serien
Neverwinter Nights
Star Wars: KOTOR
Ultima 7: The Black Gate samt Serpent Isle
Elder Scrolls 2: Daggerfall
KÖp en psx adapter till pc och lira alla snes roms och psx spel. :)
Planescape torment
Fallout 2
Final fantasy 7
Alla spel du behöver...
Har alltid undrat!!
Hur bra är Simon the Sorcerer och vilket spel påminner det om?
Gothic (ettan,tvåan kändes inte lika bra)
Fallout (titta upp ^)
Icewind Dale 2 (som Baldurs Gate fast mindre rollspel och mer hack´n slash,1:an är baserat på D&D 2 och 2:an på 3)
tossefar
2005-06-07, 13:10
Little Big Adventure 2
Indiana Jones and the fate of atlantis
The Colonel's Bequest
Fatalist
2005-06-07, 13:14
Ultima IV är släppt som Freeware, med valfri grafikuppdatering.
http://xu4.sourceforge.net/
Fan va underbart!!
Som inbiten f.d. Ultima Online-lirare måste man ju bara spela detta!
Little Big Adventure 2
Indiana Jones and the fate of atlantis
The Colonel's Bequest
Svårt att toppa känslan i LBA2 faktist
Ehm, Grim Fandango <-- :bow: :bow: :bow:
King Grub
2005-06-07, 13:18
Har alltid undrat!!
Hur bra är Simon the Sorcerer och vilket spel påminner det om?
Simon the Sorcerer I och II är jättebra peka-och-klicka äventyr. Man kan lugnt säga att Monkey Island var en stor inspiration.
Broken Sword är en gammal favorit också. Peka-Klicka äventyr.
Simon the Sorcerer I och II är jättebra peka-och-klicka äventyr. Man kan lugnt säga att Monkey Island var en stor inspiration.
Kanske går att hitta det nånstans......
Gillar ju Broken Sword och Discworld!
Köp inget beroendeframkallande spel inför sommaren. Det kommer bara resultera i att du blir den nya "the pale one". Spara pengarna till det fjärde kvartalet och köp "Zelda - Twilight Princess" som har release i samma veva studenter har "november/höstlov". Det spelet kommer vara det absolut grymmaste som pressats ut ur nintendo på länge och det kommer vara på gränsen av vad GC klarar av. Det kommer vara magiskt och helt underbart, iaf vad bilderna/filmsekvenserna visar!
Edit: Såg nyss att du var ute efter PC-spel :em:
Tricklev
2005-06-07, 13:59
Fallout 2 :bow: :bow: :bow:
Baldurs gate serien är också väldigt trevlig :thumbup:
Shadow Warrior
2005-06-09, 17:29
Rollspel
Final Fantasy 4&7 - Snes/PC (Del 7 ÄR världens bästa spel)
Suikoden II - PS (näst bästa j-rollspelet?)
Valkyrie Profile - PS (underskattat och bortglömt)
Fallout 2 - PC (Vem bryr sej om del ett)
Dragon Warrior IV - Nes (Bättre än så här blir det inte på nes)
Phantasy Star 1&4 - SMD (Övrlägset bästa Sega rollspelen)
Äventyr
Sanitarium - PC (spelet ingen känner till, riktigt bra)
Galerians - PS (j-äventyr med standard upplägg, bra handling mycket spelvärt)
Monkey Island 3 - PC (bäst i serien)
Myst, Riven, Excile och Myst 4 helt underbara äventyrsspel! :bow: :bow: :bow:
Grymt bra spel. :thumbup:
Väntar nu på det sista kapitlet: Myst V: End of Ages.
Sheogorath
2005-06-09, 17:57
Fan va underbart!!
Som inbiten f.d. Ultima Online-lirare måste man ju bara spela detta!
Vilken server spelade du på?
Broken Sword-serien och Grim Fandango är mycket underhållande spel :thumbup:
der_rickard
2005-06-09, 18:52
Som flera nämnt innan mig....
FINAL FANTASY VII :hbang:
Tvivlar på att jag någonsin kommer spela ett lika bra spel. Har det till datorn och har "varvat" det säkert 20ggr :em:
King Grub
2005-06-09, 19:36
Jag tycker alla FF-spelen var dödstråkiga. Har i o f s inte spelat längre än till del 8.
baldurs gate 2.
Har inte 3an varit på g ett par år nu? Har väntat allt för länge nu :)
Neverwinter Nights med eller utan expansionerna :bow: :bow: :bow:
HookersUnited
2005-06-09, 20:25
Monkey Island :bow:
Final Fantasy Tactics på PS
Switcha från Monk, Ninja, Dragoon etc
Kombinera!
Final Fantasy Tactics på PS
Switcha från Monk, Ninja, Dragoon etc
Kombinera!
Ja vi sitter fortarande och väntar....... på en uppföljare till Shininig Force, Vandal Hearts och FF Tactics...varför kommer det inga uppföljare till de stora konsolerna?
FF Tactics på PS2 och PC hade vart kul.
FF Tactics på PS2 och PC hade vart kul.
Ja.......PS2......men man får väl drömma vidare!
Ultima Online när det begav sig... :bow:
Började min karriär på Pacific, gick sedan till cheaspeak och till slut på Europa.
Sheogorath
2005-06-09, 21:35
Ultima Online när det begav sig... :bow:
Började min karriär på Pacific, gick sedan till cheaspeak och till slut på Europa.
Känner du till The Guardsmen Militia på Europa? En av de större RP-guilderna och den största av de mer seriösa (medlemmarna i Cititiens of Yew, CoY).
Monkey Island :bow:
Jag håller med Monkey Island 1,2,3 ..4an var kekk de bytte grafiker eller nåt.
Baldurs Gate I & II, speciellt ettan.
Planescape Torment
The elder scrolls of morrowind - Daggerfall, aaah the memories. Kanske inte så kul just nu dock :D
EDIT: Hur kunde jag glömma Fallout!
Sheogorath
2005-06-09, 21:43
Baldurs Gate I & II, speciellt ettan.
Planescape Torment
The elder scrolls of morrowind - Daggerfall, aaah the memories. Kanske inte så kul just nu dock :D
EDIT: Hur kunde jag glömma Fallout!
Daggerfall, Ultima Online, Eye of the Beholder och Ultima VIII ligger mig nog varmast om hjärtat. Det är spel jag kommer minnas och älska när jag ligger för att dö en dag :hbang:.
Jag tycker alla FF-spelen var dödstråkiga. Har i o f s inte spelat längre än till del 8.
Du missar inget,de toppade med åttan anser jag.sjuan är så satans hypat,jag tycker fan det inte är något spec,hatar cloud och sephiroth är inte så hård som alla framställer honom. 9-10 var gay och 11 var ett online spel,jag kommer dock antagligen köpa 12 för det verkar ovanligt lovande
Might & Magic 3 var fantastiskt bra! :bow:
Vet inte hur många gånger jag varvade det.
Jag förstår inte heller varför så många tycker att FF7 är så galet bra. 8:an är ju mycket bättre t ex.
hangatyr
2005-06-10, 09:50
den här typen av spel är så ofattbart tråkiga enlgit mig. jag har verklgien försökt att tycka om denna typ av spel men misslyckats.
vad är det som är så kul med dem, upplys mig!?
den här typen av spel är så ofattbart tråkiga enlgit mig. jag har verklgien försökt att tycka om denna typ av spel men misslyckats.
Interaktiv saga,tycker man inte om hjältesagor och legender och sånt så kanske man har svårt för det
hangatyr
2005-06-10, 10:01
Interaktiv saga,tycker man inte om hjältesagor och legender och sånt så kanske man har svårt för det
jag älskar sånt, men förstår inte charmen med dessa ändå.
Sheogorath
2005-06-10, 10:52
Men hallå, du är satanist! Det innebär att du MÅSTE gilla rollspel och hårdrock, fattar du inte det?! :naughty:
HookersUnited
2005-06-10, 11:18
Och bytte till tangentbordsstyrning :furious:
hangatyr
2005-06-10, 11:25
Men hallå, du är satanist! Det innebär att du MÅSTE gilla rollspel och hårdrock, fattar du inte det?! :naughty:
faan, oxå (hehe, till och med i mitt dagliga tal tillber jag den mörke herren muahahahah). jaja, jag får väl masa mig iväg till en datoraffär och köpa mig en dator så att jag kan spela ultima online elelr vad fan (oh, nu igen) de nu heter.
Sheogorath
2005-06-10, 11:35
faan, oxå (hehe, till och med i mitt dagliga tal tillber jag den mörke herren muahahahah). jaja, jag får väl masa mig iväg till en datoraffär och köpa mig en dator så att jag kan spela ultima online elelr vad fan (oh, nu igen) de nu heter.
That's my soldier :D. Ave Satanas! :devil:
hangatyr
2005-06-10, 11:36
That's my soldier :D. Ave Satanas! :devil:
:thumbup:
Hell yeah, Monkey Island är bäst!
Min favorit är helt klart 2an... 4an är sämst av dom men ändå värt att spela
Känner du till The Guardsmen Militia på Europa? En av de större RP-guilderna och den största av de mer seriösa (medlemmarna i Cititiens of Yew, CoY).
Nej, var väldigt längesen jag spelade...la av innan trammeltiden.
Du är säkert såna som spela spel som Postal 2 och njuter av ha katter som silencer. :D
baldurs gate 2.
Har inte 3an varit på g ett par år nu? Har väntat allt för länge nu :)
jag kollade in i det en hel del innan och någon trea har aldrig ens varit planerad iaf om du menar att man ska fortsätta storyn då throne of bhaal egentligen avslutar det hela, sen ahr du ju alltid dark alliance men vad jag hört av folk som testat det så var knappast bra.
Sedan så är väl både Black Isle Studios ett minne blott? Även Bioware om jag inte minns fel? Tragiskt då de var de absoluta kungarna på rollspel.
F.ö. så är Final Fantasty VII faktiskt jäkligt kul. Åttan, njae... Inte samma grej, kanske för att man är äldre. Jag vill känna samma glädje och spellust som när jag yngre, men den infinner sig helt enkelt inte. Som det ser ut just nu spelar jag ingenting, torskar bara på massa forum och på msn, tragiskt :)
Arne Persson
2005-06-10, 22:23
Ett annat trevligt spel var Full Trottle.
Thief är ju det bästa pc-spelet! Inga andra kommer nära vad gäller stilfullhet och originalitet. Alone in the Dark serien är också grym. Ecstatica är en annan höjdare. Första Diablo var också grymt för att det var så nyskapande till skillnad från 2an som inte hade nåt nytt att komma med. Sett till andra plattformar än PC så är 'Zelda 3: A Link to the Past' och "Indiana Jones: The Fate of Atlantis" bäst.
Spel att se fram emot: The Witcher och Nightfall Dragons.
Hehe, kommer ihåg tiden med Little Big Adventure jag med :)
Ett av de absolut bästa RPG som jag spelat är Dungeon Seige (spelat Dungeon Seige 2 och en expansion till det första också, som också är helt underbara grejor). Riktigt bra äventyr, mycket mer spännanade än t.ex NWN tycker jag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.