Visa fullständig version : Han eller jag?
En "snubbe" på gymmet tjatar alltid på mig om att jag MÅSTE köpa ett bälte, annars KOMMER jag att skada mig. Jag har lärt mig att det viktiga är att man utför övningarna rätt för då skadar man sig inte. Jag säger det till honom, men då säger han bara: "Man måste tänka långsiktigt". Vem har rätt han eller jag? *screwy*
Är det en "habältebådenärjagdrickervattensoverkörbensparkochb ajsar"-kille, eller en som har bälte när han kör tunga övningar?
Och bälte känns överflödigt, om vi inte pratar om tunga benböj, eller om du maxar exempelvis. Då är det en helt annan grej, men att alltid köra med bälte låter inte vettigt.
Vad jag har uppmärksammat så har han alltid bälte så han är med andra ord en "habältebådenärjagdrickervattensoverkörbensparkochb ajsar"-kille. Och jag är ju något av en nybörjare. Jag kör på 70-80 vid knäböj och 60 vid marklyft så måste jag skaffa bälte så som han säger?
Om inte vad ks ajag knäcka han med när han säger att jag är ung och att jag kommer skada mig om jag inte köper ett bälte?
Vad jag har uppmärksammat så har han alltid bälte så han är med andra ord en "habältebådenärjagdrickervattensoverkörbensparkochb ajsar"-kille. Och jag är ju något av en nybörjare. Jag kör på 70-80 vid knäböj och 60 vid marklyft så måste jag skaffa bälte så som han säger?
Om inte vad ks ajag knäcka han med när han säger att jag är ung och att jag kommer skada mig om jag inte köper ett bälte?
Beror väl på din nuvarande bålstyrka/stabilitet i kombination med din teknik? Iofs kan en usel teknik inte helt räddas mhj av ett bälte. Du kan väl be honom motivera varför du skulle skada dig om du inte skaffar bälte?!
Chandler
2005-06-07, 10:39
"habältebådenärjagdrickervattensoverkörbensparkochb ajsar
Såg en sådan senast i förrgår; han behövde bälte för att kunna gunga upp stången i bicepscurl. :thumbup:
andyasson86
2005-06-07, 10:45
vet inte så mycket om bälte och sånt, men läst mycket om att det mest (nä, inte alla!) används för utsmyckning, eller som en ursäkt för klena magmuskler
Kan väl förstå det om man gör chins/dips och hänger en vikt i
som vissa biffar gör. Men varför ha bälte om man t.ex. ska träna triceps ? *screwy*
Jag har mer eller mindre alltid tränat utan bälte. Har enbart använt bälte inför SL-tävlingar då jag toppar och går på riktigt tunga vikter.
Kan väl förstå det om man gör chins/dips och hänger en vikt i
som vissa biffar gör. Men varför ha bälte om man t.ex. ska träna triceps ? *screwy*
Vissa har iofs ryggskador som gör att dom faktiskt är tvugna att ha bälte! Kör man tillräckligt tungt i tricepsträningen så kan det faktiskt vara motiverat med bälte även för andra.
MartIn> och se hur det gått för dig! *innocent*
rubber_duck
2005-06-07, 11:21
Det är nog ingen fara om än på ett tag, om ens senare. När du börjar komma upp i vikter så märker du ju om det tar ont någonstans, och då kanske det är läge att inhandla bälte. Men om du inte får hybris och börjar idiotlasta vikter och skiter i utförandet så kan du ju köra utan.
MartIn> och se hur det gått för dig! *innocent*
Men jag har absolut inga problem med min rygg... Trodde du visste det.
Det är ju bara knä, axel o armbåge :) Men det har absolut inget med bältets att vara eller icke vara.
EDIT: TASKIS
Jag har mer eller mindre alltid tränat utan bälte. Har enbart använt bälte inför SL-tävlingar då jag toppar och går på riktigt tunga vikter.
samma här har aldrig skadat mig där mitt bälte skulle ha hjälpt
MartIn> vet.. retades bara lite http://www.les-smileys.com/smiley/Smiley/Tire_La_Langue/0010.gif (http://www.les-smileys.com). Förresten, ang bälte på tävling. Tycker du det är svårt att utnyttja bältet när du kör så mkt utan på träning? Eller har du kört såpass mkt med bälte under tung träning så att du inte "tappat" förmågan att utnyttja det fullt ut?
Lite filosoferande här nu. Har man använt bälte överdrivet mycket (utan att behöva det) sedan man började styrketräna är det svårt att köra utan. Då krävs det att man nästan börjar från början i många övningar för att få upp bålstyrkan osv. Tränar man bara för att det är kul kanske man inte har lust att gå tillbaka i träningen såpass mycket "bara" för att kunna köra utan bälte...
Jag har inte kört något alls med bälte senaste månaderna och ska försöka komma så långt som möjligt i böj/mark utan det, för att sedan inför tävling köra mer med bälte och försöka få ut så mkt av det. Har fått en helt annan stabilitet i kroppen ffa i böjen vilket sannolikt kommer visa sig i bra mkt bättre böjresultat när jag väl får på mig bälte igen!
Jag är liten och reppade 5or på 140kg mark utan bälte senast, några av de lite större killarna brukar väl köra drygt 200 utan bälte och ha bälte när det blir tungt. Men sedan om det har något med skaderisk att göra eller om det bara är att de kan lyfta tyngre med bälte och får tävla med bälte vet jag inte. Bältet skall ju inte vara något redskap för att kunna ursäkta dåligt utförande.
Men lyftarna vet nog mer om det där än vad jag gör, men du lär ju klarar dig fint utan bälte tills du lyfter minst det dubbla iaf.
Såg en svincool snubbe igår som körde bälte när han körde på, hör och häpna 40kg(!) i skivstångscurlen. Sen att hans ben var tändstickor gjorde det hela mycket roligare. En spänntröja hade han också.
Såg en sådan senast i förrgår; han behövde bälte för att kunna gunga upp stången i bicepscurl. :thumbup:
Det har jag också sett en gång :/
Finns ju tom folk som har bältet på sig medans de kör scottcurl i cable... fast en del av dem har det väl kanske bara kvar sedan de körde rygg.
Såg en svincool snubbe igår som körde bälte när han körde på, hör och häpna 40kg(!) i skivstångscurlen. Sen att hans ben var tändstickor gjorde det hela mycket roligare. En spänntröja hade han också.
o vad är det med det, när jag kör skivstångscurl har jag också bara 40kg *cry* *grr27*
Finns ju tom folk som har bältet på sig medans de kör scottcurl i cable... fast en del av dem har det väl kanske bara kvar sedan de körde rygg.
o vad är det med det, när jag kör skivstångscurl har jag också bara 40kg *cry* *grr27*
Kör du bälte då? Jag kör 30 kg, det var inte menat så :) Menade bara att 40kg inte är nån stor vikt och det kändes mysko att ha bälte då, både p g a vikten och övningen.
Chandler
2005-06-07, 13:26
Inte den här; såg när han spände på det inför curlen.
bosse_brutal
2005-06-07, 13:39
det var väl inget, vi hade en kines på gymmet som körde sittande axelpressar med bälte. det komiska i situationen var att han använde bältet till att spänna fast sig i en lutande bänke...
fan va jag saknar den grabben, gick knappt att hålla sig för skratt när han var där...
On topic
Du måste inte ha bälte, det är bara en fördel för stabiliteten när du kör tunga mark och böj. jag har klarat mig utmärkt hittills, började nyligen med bälte inför en tävling om några veckor.
du behöver inte oroa dig för skador pga avsaknad av bälte, kör man med så dålig teknik så man riskerar att skada dig så tror jag knappast bälte hjälper.
anser personligen inte att bältet redan en från skador alls, dock kan det vara fint stöd om man maxar osv, annars relativt onödigt. Har visserligen inte fått upp några monstervikter själv men har aldrig kännt att jag har ett behov av bältet. Skulle själv rekommendera nybörjare att inte förlita sig på bälte då man kan använda bältet på fel sätt, dvs ta stöd mot det osv i böj
Ska jag cheatcurla upp över 40kg så kan jag tycka bälte är motiverat på mig :)
MartIn> vet.. retades bara lite http://www.les-smileys.com/smiley/Smiley/Tire_La_Langue/0010.gif (http://www.les-smileys.com). Förresten, ang bälte på tävling. Tycker du det är svårt att utnyttja bältet när du kör så mkt utan på träning? Eller har du kört såpass mkt med bälte under tung träning så att du inte "tappat" förmågan att utnyttja det fullt ut?
Lite filosoferande här nu. Har man använt bälte överdrivet mycket (utan att behöva det) sedan man började styrketräna är det svårt att köra utan. Då krävs det att man nästan börjar från början i många övningar för att få upp bålstyrkan osv. Tränar man bara för att det är kul kanske man inte har lust att gå tillbaka i träningen såpass mycket "bara" för att kunna köra utan bälte...
Jag har inte kört något alls med bälte senaste månaderna och ska försöka komma så långt som möjligt i böj/mark utan det, för att sedan inför tävling köra mer med bälte och försöka få ut så mkt av det. Har fått en helt annan stabilitet i kroppen ffa i böjen vilket sannolikt kommer visa sig i bra mkt bättre böjresultat när jag väl får på mig bälte igen!
Jag tycker att bältet känns ivägen när jag markar, men när jag böjer får jag riktigt mycket stabilitet o buktryck. Men om jag kan utnyttja all potential vet jag inte, börjar med bälte ett antal pass innan tävling.
Metaddict
2005-06-07, 15:22
En av instruktörerna (!!) på mitt gym har ALLTID bälte på sig när han tränar :laugh:
Ja, tillochmed när han kör triceps! Han är så cool.....
Jag använder bältet ofta både i mark och böj, på grund av att när jag kör mark brukar jag vara utan bälte upp 180 på bra dagar, men sen orkar inte magen hålla emot och då tappar jag fram ryggen, då finns risken för skador på tyngre vikter. så jag tror du kan va utan ett tag till men när du är starkare i ryggen och ska på med mer vikter tror jag du kan behöva ett.
Jag försöker att undvika att använda bälte så mycket som möjligt, men vid tunga knäböj tycker jag att det är lämpligt.
Du kanske kan börja med att köpa ett träningsbälte .. Menar ett sådant i någon form av tyg .. Den kan ju aldrig skada att anväda bälte när man tränar vilken övning den än är .. Men klart onödigt i vissa övningar ..
[Jag har styrkelyft bälte på mig ibland när jag jobbar hehe] :hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.