handdator

Visa fullständig version : Hundar igen...

AFanatic
2005-06-06, 16:56
Tips på bra första hundar....golden,labrador två utmärkta mellan stora hundar för nybörjare.

Ville inte gå offT i Leons tråd.

"Första-hundar"...snälla förklara för mig? Måste jag skaffa erfarenhet av en labbe för att senare kunna skaffa en AmStaff eller varför inte en Belgisk vallhund? Säger du att min erfarenhet av Lab. Retriver skulle göra mig till en bättre ägare av en vallhund?

rymdrattan
2005-06-06, 17:02
Jag tycker personligen inte att det finns några "första hundar". Poängen
är att alla hundraser "pratar" olika med dig. Jag efterssom jag levt upp mitt
liv med rottweilers så tycker jag dom är otroligt lätta att förstå vad dom
menar tänker å vill. Dom är även i toppen av "brukshundar" dvs lite intelligentare
hundar ;)

Men å andra sidan så kanske man inte vill ha 50kg å släpa runt med om man
är tjej och inte haft hund innan? Allt beror på vad man vill ha hunden till.
Personligen anser jag att det finns många raser som är urbota korkade.
Labradorer, Retrivers, terrier av olika slag.. och sen alla hundar utklädda till
råttor då förstås. Vill man ha en intelligent hund så betyder det oftast "större hund". Sällskaps hund då spelar det inte så stor roll, bara du inte tar nått som
du inte orkar med, jackrussel, pittbull etc.

palme
2005-06-06, 17:02
Nej sånt där är skitsnack.

Det viktiga är att du KAN ta hand om en hund och tillgodose alla dess behov.

mini
2005-06-06, 17:07
Visst finns det bättre och sämre förstahundar om man ser till rasegenskaper. Din erfarenhet av hund gör dig till en bättre hundägare. Det är naturligtvis lättare att fostra en hund som inte kryper ur skinnet om den inte får jobba 4 timmar om dagen, eller har mycket skärpa, eller har lätt att utveckla aggressivitet mot andra hundar, eller har mycket jakt i sig eller whatever.
Därmed inte sagt att en förstahundsägare inte klara en svårare ras. Bara att man kan göra det lättare eller svårare för sig.

Herkulez
2005-06-06, 17:08
Beror ju på hundköparens kunskapsnivå, har man noll koll så är det ju alltid bättre med en lite frommare hund än amstaffar och dylikt som är MKT jobbigare och kräver mer än tex en golden retriver. Men har man kunskap så är det oftast inga problem, skaffade ju en rätt krävande hund själv som första hund men då hade jag läst på och umgåtts mycket med kompisar och släktingars amstaffar och rottisar.

Nu ska man aldrig skaffa en hund utan kunskap men är man en idiot som gör det så gäller det ovanstående =)

mini
2005-06-06, 17:09
Personligen anser jag att det finns många raser som är urbota korkade.
Labradorer, Retrivers, terrier av olika slag.. och sen alla hundar utklädda till
råttor då förstås. Vill man ha en intelligent hund så betyder det oftast "större hund".
Pudel är den mest intelligenta. Retrieverraserna kommer också högt på listan.

rymdrattan
2005-06-06, 17:11
Kunskaps nivå spelar roll,.. men snarare om man har psyket och interlektet
att förstå sig på just sin hund. Jag tror personligen inte att det går att förstå
sig på t.ex. chiwawwor. Det finns bara instinkter bakom de hjärnorna.
Större hundar har iaf lite kapacitet att tänka logiskt och skulle t.ex. inte
ge sig på nån som va 20ggr större än sig själva. :D

rymdrattan
2005-06-06, 17:14
Pudel är den mest intelligenta. Retrieverraserna kommer också högt på listan.

Min mamma vann i förrgår tredje klass bruks SM,.. inte smålandsmästerskapet
utan Svenska Mästerskapet... Med en rottweiler kallad Bajsan.. *höhö*
Ska givetvis kolla upp vad de va för några andra raser som kom efter första platsen ;)

*va tvungen att skryta lite* :em:
SM tävlades förövrigt i Sthlm..

Trance
2005-06-06, 17:16

"Första-hundar"...snälla förklara för mig? Måste jag skaffa erfarenhet av en labbe för att senare kunna skaffa en AmStaff eller varför inte en Belgisk vallhund? Säger du att min erfarenhet av Lab. Retriver skulle göra mig till en bättre ägare av en vallhund?

Det är självklart att vissa hundar är bättre lämpade än andra som första hundar. En del hundar är dummare än andra, svårare att hantera, kräver mycket motion och stimulering för att den inte skall äta upp huset man bor i osv.

mini
Ska givetvis kolla upp vad de va för några andra raser som kom efter första platsen ;)

Absolut är rottisar fantastiska brukshundar (och gratis till din mamma), men det var intelligens du sa. Det är inte samma sak.

Kwon
Sådan Husse/Matte, Sådan Hund brukar de säga

Därför hade jag en guldfisk en gång (samma intelligenskvot), det passade bäst för den grad av ansvar och intelligens det krävde för att underhålla den.

Den dog dock till slut.

Jag e nog ingen bra hundägare.

bear.flowertwig
2005-06-06, 17:17
Det är på förslag att införa ett slags "körkort" för hund, uppdelat i klasser ungefär som mc. Dvs, lätt, medel och tung. Ärendet är på remiss nu men förväntas röstas igenom i riksdagen i höst.

AFanatic
2005-06-06, 17:18
Jag har mitt på det torra...Ville endast ha igång en debatt i ämnet...av (förhoppningsvis) uppenbara skäl.

rymdrattan
2005-06-06, 17:18
Absolut är rottisar fantastiska brukshundar (och gratis till din mamma), men det var intelligens du sa. Det är inte samma sak.

Bäst jag säger att det va tredje lydnadsklass (kan ha fel igen *doh* ) innan
jag får en avhyvling av morsan :D Japp, men det enda som inte är intelligens
där är snorklingen, dvs spåret... och den utgör bara max 10 pöäng ändå om jag inte misstar mig?

Kwon
2005-06-06, 17:21
Jag har mitt på det torra...Ville endast ha igång en debatt i ämnet...av (förhoppningsvis) uppenbara skäl.

Jag har haft guldfisk och ej hund, så jag kan nog ej bidra med någonting användbart, såvida inte alla (före detta)husdjursägare kan bidra med någonting i frågan! :D

bear.flowertwig
2005-06-06, 17:22
... men det enda som inte är intelligens
där är snorklingen,

fick en bild i huvudet nu av 15 rottisar som undervattenssimmar med snorkel och cyklop... he he

AFanatic
2005-06-06, 17:23
Det är självklart att vissa hundar är bättre lämpade än andra som första hundar. En del hundar är dummare än andra, svårare att hantera, kräver mycket motion och stimulering för att den inte skall äta upp huset man bor i osv.

Så...om du träffar Eva 27 år, aldrig haft hund, men vill skaffa. Hon förklarar för dig att hon vill ha en hund som hon kan arbeta med, spår, lydnad etc. Det ska vara en tålig, stor, lättillgänglig ras. Helst av allt vill hon tävla och satsa på elitnivå.

Rekommenderar du då henne en Yorkshire Terrier alt. Pomeranian, eller rekommenderar du en schäfer, rottweiler eller kanske en boxer?

AFanatic
2005-06-06, 17:24
Jag har haft guldfisk och ej hund, så jag kan nog ej bidra med någonting användbart, såvida inte alla (före detta)husdjursägare kan bidra med någonting i frågan! :D

Kwon, my man, du är alltid välkommen! :D

Kwon
2005-06-06, 17:26
Kwon, my man, du är alltid välkommen! :D

MYS!

Danke!

Hoppas jag kan bidra med något då :)

rymdrattan
2005-06-06, 17:31
Så...om du träffar Eva 27 år, aldrig haft hund, men vill skaffa. Hon förklarar för dig att hon vill ha en hund som hon kan arbeta med, spår, lydnad etc. Det ska vara en tålig, stor, lättillgänglig ras. Helst av allt vill hon tävla och satsa på elitnivå.

Rekommenderar du då henne en Yorkshire Terrier alt. Pomeranian, eller rekommenderar du en schäfer, rottweiler eller kanske en boxer?

schäfrar har jag haft en och träffat flera, undergiven ras som gillar att pipa
och verka korkade.. *hehe* nej men seriöst vi klarade inte av schäfern för
han betedde sig inte ens i närheten av en rottweilers lugn och sofistikerade
samvaro. Så nu bor han i sthlm med en annan familj. Han hade iofs bara en
pungkula så det kanske va därför han va som han va ;)

Boxer har vi haft en också, jag va dock väldigt liten när vi hade den och den
va gammal och trött. Men om man inte har nått emot utseendet så verkar det
vara en okej hund. Kanske bara jag men jag har fått för mig att dom har
en tendens att slå slint ibland? Kanske bara jag som tänker fel.

Terriers i allmänhet avskyr jag då dom inte kan sitta still i längre än 5sekunder
visst det är roligt i kanske 1månad med en hund som är glad å lekfull. Men
efter en månad när den hoppar på dig å vill leka dagarna i ända... hum...

Själv om jag skulle få välja en hund så skulle jag inte välja en rottwieler då
dom är lite för stora för lilla mig :em: Jag skulle ha en ridgeback tik eller en
bullterrier, nån varghund eller kanske en chaowchaow...

rymdrattan
2005-06-06, 17:38
Vem vill inte ha ett lejon med blå tunga hemma hos sig lixom (:
Vet inte hur rasnamnet stavas men här är en bild iaf.
http://www.arrakis.es/~valium/chaw.jpg

En ridgeback.. Va svårt att hitta fina men här är en hyffsad kille.
http://www.members.optusnet.com.au/~tonala/mainpic1.jpg

Bullterrier, min mamma tycker att dom är jättefula, men nått får
mig att älska dom (:
http://www.old-tailors.de/bullterrier/miniatur/minibt.jpg
http://www.bullterrier.kiev.ua/putel/0003.jpg

Trance
2005-06-06, 17:41

Det känns som ett rätt ologiskt resonemang. Som att säga att vissa övningar är bra och lätta för en nybörjare och få svaret Ja men om personen vill tävla på elitnivå inom styrkelyft!!!!!!!! Då har du fel!!!

Vem bryr sig. De flesta som skaffar hund för första gången vet inte riktigt vad de ger sig in på eftersom de inte har haft hund innan. Då är t.ex. en hund som kräver mycket stimulans och har väldigt mycket egen vilja inte så bra.

Herkulez
2005-06-06, 17:42
Ridgeback är fina som fan, dock otroligt dryga =)
vill du ha en hund som inte gillar att bli kelad med så är ridgeback ett bra val :thumbup:

(har en själv, nåja 75%ig)

hampaN
2005-06-06, 17:43
Vem vill inte ha ett lejon med blå tunga hemma hos sig lixom (:
Vet inte hur rasnamnet stavas men här är en bild iaf.
http://www.arrakis.es/~valium/chaw.jpg

Chow Chow riktigt fina hundar.
http://www.iwantalife.com/ramblings/chow_chow2.jpg

Herkulez
2005-06-06, 17:44
De flesta som skaffar hund för första gången vet inte riktigt vad de ger sig in på eftersom de inte har haft hund innan. Då är t.ex. en hund som kräver mycket stimulans och har väldigt mycket egen vilja inte så bra.
klart det kan vara, beror ju på kunskapsnivån hos köparen och viljan/envisheten att lära dom och stimulera hunden.

ps: dom i tråden som svarar, vore kul ifall ni berättade om ni haft hund nångång eller inte.

Mccartney
2005-06-06, 17:48
Allting beror på hur mycket tid man har tänkt att lägga på sin hund. Vissa hundar kräver mer psykiskt motion än andra(flesta hundar kräver det men mer eller mindre).

Efter som person ifråga skrev att han ville har en söt hund tycket jag det passade.

Det beror ju också på hur mycket tid man har att lägga på sin hund och om man har familj m.m

Något helt annat:

Jämför Rottweiler mot Doberman. Rottweilern är lite mer av familje hund och Doberman lite mer enmans hund samt att Rottweilern är lite lugnare är det någon sanning i det?

Mccartney
2005-06-06, 17:49
Chow Chow riktigt fina hundar.
http://www.iwantalife.com/ramblings/chow_chow2.jpg

Har hört rykten att dem har katt i sig stämmer det?

hampaN
2005-06-06, 17:50

Inte vad jag vet ;)

Mccartney
2005-06-06, 17:50
vill du ha en hund som inte gillar att bli kelad med så är ridgeback ett bra val :thumbup:

Vackra hundar...dem är en av dem "tuffaste" hundarna backar väl inte för något eller någon. Dem har väl en lätt skött päls?

Mccartney
2005-06-06, 17:53
schäfrar har jag haft en och träffat flera, undergiven ras som gillar att pipa
och verka korkade.. *hehe* nej men seriöst vi klarade inte av schäfern för
han betedde sig inte ens i närheten av en rottweilers lugn och sofistikerade
samvaro. Så nu bor han i sthlm med en annan familj. Han hade iofs bara en
pungkula så det kanske va därför han va som han va ;)

Boxer har vi haft en också, jag va dock väldigt liten när vi hade den och den
va gammal och trött. Men om man inte har nått emot utseendet så verkar det
vara en okej hund. Kanske bara jag men jag har fått för mig att dom har
en tendens att slå slint ibland? Kanske bara jag som tänker fel.

Terriers i allmänhet avskyr jag då dom inte kan sitta still i längre än 5sekunder
visst det är roligt i kanske 1månad med en hund som är glad å lekfull. Men
efter en månad när den hoppar på dig å vill leka dagarna i ända... hum...

Själv om jag skulle få välja en hund så skulle jag inte välja en rottwieler då
dom är lite för stora för lilla mig :em: Jag skulle ha en ridgeback tik eller en
bullterrier, nån varghund eller kanske en chaowchaow...

En rottis ligger dem mellan 50 - 60kg?

Dem är perfekta ihop med barn väl?

Trance
2005-06-06, 17:57
klart det kan vara, beror ju på kunskapsnivån hos köparen och viljan/envisheten att lära dom och stimulera hunden.

ps: dom i tråden som svarar, vore kul ifall ni berättade om ni haft hund nångång eller inte.

Det är sant att det beror på kunskapsnivån. Men om någon frågar om råd för en första hund utan att ge exempel då är det onödigt att rekommendera en greyhound t.ex.

Har växt upp med två engelska springer spaniel, rätt krävande hundar. Föräldrarna har kört hela bruks/lydnad-köret. Lättare att ha två också eftersom de hittar på en del ihop. De är också hyfsat omöjliga nära vatten, de skall i hela tiden. Typ såhär:

http://hem.passagen.se/wg/images/swim.jpg

Engelsk Springer Spaniel-valp på väg att döda en schäfer.

http://home.swipnet.se/~w-115022/images/angusizor.jpg

Pretender
2005-06-06, 17:57

Är det sant att de alltid attackerar sina offer från sidan?

Läste för ett tag sedan att en kvinna varit ute och promenerade med sin hund (tror det var en ridgeback) och blivit rånad. Direkt lämnade hunden hennes sida och stack iväg, men efter en liten stund kom den i full fart och gick på rånaren i sidan.

/P

Herkulez
2005-06-06, 17:59
Vackra hundar...dem är en av dem "tuffaste" hundarna backar väl inte för något eller någon. Dem har väl en lätt skött päls?
sjukt lättskött, min släpper knappt nå hår, kan bära han hur länge somhelst och enbart ha några få korta hårstrån på mig. Men nackdelen är att dom fryser lätt, så här i boden så måste den röra på sig mycket och inte sitta still för länge fördå fryser den som fan.

Han är väldigt beskyddande när morsan eller tjejen är ute med han, men på ett bra sätt. Som när min tjej var ute med han så ropade det en full kille bakom henne att hon ska stanna, men hon tyckte det var obehagligt så hon fortsatte gå, han kom närmare henne och sa rätt högt "du tjejen med hunden stanna då" sen när han kom precis bakom henne så tvärvände han (utan att vara aggresiv) och hoppade upp i hans bröstkorg och knuffade iväg han med framlabbarna, killen vek sig dubbel och min hund vände om, fortsatte gå som om ingenting hänt fast med huvudet högt i luften och vääärldens stoltaste min =)

samma sak när morsan mötte en knarkare som började stirra på henne, hunden lyfte raggen, sänkte sig (som lejonen när dom jagar) och visade tänderna och stirra på knarkaren som nu gick och tittade åt ett annat håll, sen när han var en bit bort fortsatte han som ingenting hänt =)

Herkulez
2005-06-06, 18:01
Är det sant att de alltid attackerar sina offer från sidan?

Läste för ett tag sedan att en kvinna varit ute och promenerade med sin hund (tror det var en ridgeback) och blivit rånad. Direkt lämnade hunden hennes sida och stack iväg, men efter en liten stund kom den i full fart och gick på rånaren i sidan.

/P
vet faktiskt inte, min har aldrig attackerat nån för att bita, men kan säkert stämma.

Herkulez
2005-06-06, 18:02
Det är sant att det beror på kunskapsnivån. Men om någon frågar om råd för en första hund utan att ge exempel då är det onödigt att rekommendera en greyhound t.ex.

[/IMG]
aa väldigt onödigt, sen har inte alla mäniskor psyket eller orken att hantera vissa hundar.

Kwon
2005-06-06, 18:18

Bara när de e riktigt hungriga :)

Saga
2005-06-06, 19:01

Mig veteligen tävlas bara SM på ELIT nivå???? Och Lydnad är inte Bruks.... Två helt skilda tävlingsformer... Men grattis ändå till din mamma. :)

zanzi
2005-06-06, 19:18

Bra av mig då att jag gick OT i den tråden. :em:

zanzi
2005-06-06, 19:34
Hur är det då med hundar och katter?
Har hört att det ska gå men man vill ju inte chansa med sånt.

Coldsmith
2005-06-06, 20:01
Vi kan ju alla vara överens om att erfarenhet är av stor betydelse när det gäller hundar. Hävdar man att erfarenhet inte spelar roll, ja då är man för dum för att prata med.

Erfarenhet av hundar sen tidigare är av yttersta vikt när det gäller uppfostring av hundar. Att ha en ouppfostrad lite pudel kanske är störande, men inte farligt. Att ha en ouppfostrad och tokig rottweiler, det är inte bara idiotist, det är livsfarligt också.

Det måste vi väl kunna hålla med om?

Har själv en terrier, inte så uppfostrad men den är så pass snäll och go att det inte gör så mycket :). Det är min första hund och jag trivs toppen med det. Terriers ROCKAR!

Saga
2005-06-06, 20:02

Din mamma tävlade högreklass spår, om jag förstått det hela rätt. Och inte bruks SM utan rasmästerskapet som gick i Botkyrka BK. SM bruks är alltid tredje helgen i augusti. Men hon vann ju i allafall. :hbang: Att vinna är alltid bäst. :hbang:

Coldsmith
2005-06-06, 20:03
Hur är det då med hundar och katter?
Har hört att det ska gå men man vill ju inte chansa med sånt.

Går alldelens toppen enligt min erfarenhet. Bode ihop med en som hade två katter förut. Min terrier var helt obrydd av katterna och katterna obrydd om min hund. Förutom när hunden fick skäll för då sprang ena katten fram och jävlades med hunden, stack klorna i pälsen på henne och började fräsa och slå mot nosen. Helt galen katt. Och ENBART när hunden fick skäll av kattens husse.

Men det är klart att det kan bli problem. De har lite omvänt kroppsspråk. När katten visar att den är arg/rädd/defensiv så tror hunden att den vill leka, och tvärtom.

Menigar
2005-06-06, 20:06
Det var ett jävla jidder om kunskap i den här tråden. Hört talas om kompetens någon gång?

Vad är viktigast, komma ihåg vad man läst i en bok eller att kunna tänka?
Kompetens slår även erfarenhet med hästlängder enligt mig.

Trance
2005-06-06, 20:09
Det var ett jävla jidder om kunskap i den här tråden. Hört talas om kompetens någon gång?

Jag har hört talas om kompetens ja. Kompetens får man av erfarenhet och kunskap.

rymdrattan
2005-06-06, 20:24
Mig veteligen tävlas bara SM på ELIT nivå???? Och Lydnad är inte Bruks.... Två helt skilda tävlingsformer... Men grattis ändå till din mamma. :)

Stämmer bra som du säger, va påväg att ändra men blev tvungen att dra å hämta kläder hos min mormor. Det ska givetvis vara lydnadsklass 3 i SM hon är uppe i elite med hunden sen en månad tillbaka men det är karrensperiod innan hon fått papper på att hon är uppe i elite ännu.

rymdrattan
2005-06-06, 20:26
Din mamma tävlade högreklass spår, om jag förstått det hela rätt. Och inte bruks SM utan rasmästerskapet som gick i Botkyrka BK. SM bruks är alltid tredje helgen i augusti. Men hon vann ju i allafall. :hbang: Att vinna är alltid bäst. :hbang:

Är inte riktigt säger på detdära.. inte bara spår givetivs men spåret är en del av lydnadsklass 3 som jag förstått det som och bruks så ingår inte spår, eller? Inget rasmästerskap tror jag inte men kan höra med henne imorgon, för nu ska jag sova ;D

EDIT! Jorra stämmer bra som du sa att det va rottwieler SM (mer än vad jag visste)

Säger detta någon något?

Svensk Utställnings Champion | Uppf.t.högre kl. spår
TÜRINGENS Genie HD B-B AD ua
e. Korad Razzmatazz Hocuzpocuz
u. Ubrina Vom Vilstalerland

Genie är altså hennes namn även fast vi kallar henne för majsan bajsan, eller
som jag brukar ropa på henne BAJS!! BAJS?! KOM BAJS! :D

EDIT IGEN!
Är inte ens säker på att det va lydnad utan kanske bruks nu,.. Känner mig
helförvirrad.. å trött dessutom varit vaken i mer än ett dygn iaf :P

Wain
2005-06-06, 20:37
Som när min tjej var ute med han så ropade det en full kille bakom henne att hon ska stanna, men hon tyckte det var obehagligt så hon fortsatte gå, han kom närmare henne och sa rätt högt "du tjejen med hunden stanna då" sen när han kom precis bakom henne så tvärvände han (utan att vara aggresiv) och hoppade upp i hans bröstkorg och knuffade iväg han med framlabbarna, killen vek sig dubbel och min hund vände om, fortsatte gå som om ingenting hänt fast med huvudet högt i luften och vääärldens stoltaste min =)

:cryout:
Umm... va?

kimonque
2005-06-06, 20:53
Umm... va?

http://www.youthurban.com/jedfordarchives/at_work.jpg

Jag håller med någon i tråden, att vilken hund man ska välja borde bero på vilken tid och erfarenhet man har

Kwon
2005-06-06, 20:55
Umm... va?

http://home.iprimus.com.au/shaunhenderson/images/stfu.jpg

Wain
2005-06-06, 21:12
pic

Så fick man tråden att spåra ut...

AFanatic
2005-06-06, 22:21
Det känns som ett rätt ologiskt resonemang. Som att säga att vissa övningar är bra och lätta för en nybörjare och få svaret Ja men om personen vill tävla på elitnivå inom styrkelyft!!!!!!!! Då har du fel!!!

Vem bryr sig. De flesta som skaffar hund för första gången vet inte riktigt vad de ger sig in på eftersom de inte har haft hund innan. Då är t.ex. en hund som kräver mycket stimulans och har väldigt mycket egen vilja inte så bra.

Ologiskt? Jag ställde upp ett hypotetiskt fall. Det enda du behövde göra var att ge mig ett svar...

I ditt tidigare inlägg skrev du att vissa hundar är bättre lämpade till nybörjare. Då undrar jag bara vem är du eller någon annan att avgöra vad som är bäst för en viss person? Har man klara mål med sin hund ser jag inte något problem med att skaffa vilken hund som helst, så länge man vet vad man har i kopplet.

Tycker det är så fruktansvärt trist att man ska behöva genomlida 10 år med en hund för att skaffa sig erfarenhet, och sedan skaffa den ras man egentligen vill ha. Det blir varken hund eller hundägare lyckliga av. Självfallet är erfarenhet bra, men det finns inget som säger att bara för man har en golden att man klarar nästa golden lika bra...För den senare kan mycket väl vara en otypisk Golden Retr.

/Locke - "Don't tell me what I can't do" (Visste att jag skulle få användning av detta...eller hur Jay-Z?! :D )

dantheman
2005-06-06, 23:46

En liten poäng kan det finnas med att kanske inte skaffa sig det värsta som finns i bruksväg på en gång. Om man aldrig har haft hund kan det vara bra att först ha en hund genom vilken man "lär" sig hur hundar fungerar generellt, hur de varnar för saker, hur de beter sig när de är nervösa etc. Att då ha en hund som kanske inte är åt det "vassare" hållet kan vara att föredra, eftersom det kanske inte hinner hända så mycket även om du läst av hunden fel. Jag äger en Malinois och har tidigare haft flera schäfrar och det finns flera hundägare som jag inte skulle låta vara hundvakt åt dessa, just för att jag märker hur långsamma de är att uppfatta hundarnas signaler. I deras fall händer det inte så mycket men med min malle går det ibland blixtsnabbt och man måste vara medveten vilken hund man har när man t.ex. träffar barn som kan vara väldigt oberäkneliga, fulla människor som är högljudda eller bara folk som hälsar med en hastig rörelse.

Grisen
2005-06-06, 23:54
En liten poäng kan det finnas med att kanske inte skaffa sig det värsta som finns i bruksväg på en gång. Om man aldrig har haft hund kan det vara bra att först ha en hund genom vilken man "lär" sig hur hundar fungerar generellt, hur de varnar för saker, hur de beter sig när de är nervösa etc. Att då ha en hund som kanske inte är åt det "vassare" hållet kan vara att föredra, eftersom det kanske inte hinner hända så mycket även om du läst av hunden fel. Jag äger en Malinois och har tidigare haft flera schäfrar och det finns flera hundägare som jag inte skulle låta vara hundvakt åt dessa, just för att jag märker hur långsamma de är att uppfatta hundarnas signaler. I deras fall händer det inte så mycket men med min malle går det ibland blixtsnabbt och man måste vara medveten vilken hund man har när man t.ex. träffar barn som kan vara väldigt oberäkneliga, fulla människor som är högljudda eller bara folk som hälsar med en hastig rörelse.

Lägg ut bilder, Malinois är fina!

dantheman
2005-06-07, 00:08
Lägg ut bilder, Malinois är fina!

Här kommer 2 bilder.

Krampus
2005-06-07, 00:13
Vill du ha ett seriös åsikt kan du PM:a mig.
Jag har haft 5 hundar varav en tjänstehund.
Några otroligt korkade inlägg i denna tråden. Ibland fattar jag inte hur man kan yttra sig om man inte har fakta för vad man säger...
Att fråga folk som har som haft en eller två hundar som sällskapshund, är som att fråga dem om det tycker om sina egna barn.. De kommer aldrig att ge ett objektivt svar..

Pez
2005-06-07, 01:02
Va? Hund med "katt i sig"?
Hur fan hade du tänkt dig att det skulle gå till? Möjligtvis som ett mellanmål då..

Doberman och Rottweiler är fö väldigt olika typer av jyckar..komplett olika psyken/instinkter... varför är du så sugen på att jämföra just dom två? Visst, dom är svart/bruna och figurerar i en hel hög 80-talsrullar båda två, men i övrigt?

Pez
2005-06-07, 01:16

Håll isär begreppen...
Du verkar syfta på skillnaden mellan teori och praktik (eller möjligtvis anpassningsförmåga?) - kompetens är dock, imo, i allra högsta grad beroende på erfarenhet (även om "kompetens" nu är ett relativt brett begrepp som i dess olika definitioner är alltifrån lätt till omöjligt att kvantifiera).

Herkulez
2005-06-07, 06:44
Umm... va?
oj tänkte inte på er med läs och skrivsvårigheter, skickar ett kasettband omgående med inspelning från tråden.

AFanatic
2005-06-07, 09:09

Förstår mycket väl den invändningen. Är man mycket påläst och verkligen intresserad av bruks, så ser jag dock inte någon direkt anledning till att inte skaffa den ras man vill ha, bara man vet vad man ger sig in på. (Och har rannsakat sig fler än tusen gånger att det är just den rasen som passar ens avsikter bäst.)

elan
2005-06-07, 09:10
Jag läste i någon bok att man inte bör skaffa en stor hund som första hund och det är jag i vissa fall beredd att hålla med om. Jag är uppvuxen med hundar, främst schäfrar, och har nu en egen Berner Sennen. Har man aldrig haft hund förut är det nog svårt att tänka sig hur mycket jobb det är att träna lydnad med dem. Självklart får alla göra precis som de vill men det finns dagar när jag önskar att jag hade en mindre hund i andra änden av kopplet. Man övar och övar och jobbar på att få hunden att gå fint i kopplet men innan man nått ända fram till det målet hade det varit smidigare om hunden inte vägt nästan lika mycket som en själv. :)

Allt är ju hanterbart bara man är beredd att lägga ner väldigt mycket tid på det. Självklart tycker jag att mindre hundar kräver lika mycket jobb som stora, har väldigt svårt för pensionärer som låter sina små skällande ruffsbollar hänga i kopplet och dra så mycket de vill. Var och en får väl inse sina egna begränsningar, huvudsaken är att man läser på om rasen innan så att man får en hund som passar en själv och det man vill ha hunden till.

Vet inte riktigt vart jag ville komma med den här posten men en sak är säker och det är att om/när jag skaffar en ny hund kommer jag nu vara mycket bättre förberedd än när jag skaffade den första. :)

Tricklev
2005-06-07, 09:42
Man väljer en hund som passar in i ens lifstil, och självklart beror det på hur mycket man vet/kan och hur mycket man VILL kunna, dumt att skaffa en hund utan att läsa på innan ;)

Har växt upp med 2 rottisar, och under 1 av deras lifstid hade vi en katt samtidigt och dom gick väldigt bra överens, katten både sov och lekte i hundens famn.

Chandler
2005-06-07, 10:16
Köp för guds skull inte en brukshund - iaf inte en jakthund ;) - om du inte har för avsikt att träna den inom dess "gren". Inget får mig att se så rött som sådana som köper en fin jakthund och sedan aldrig gör något med den. Snart kommer alla fina egenskaper att vara bortavlade. *grr27* Se bara på golden eller labbar! Dessutom har de splittrats i jakt- och utställningslinjer. Nåja, bra att det finns vissa som försöker bevara rasernas egenskaper iaf.

Wain
2005-06-07, 14:25
oj tänkte inte på er med läs och skrivsvårigheter, skickar ett kasettband omgående med inspelning från tråden.

Tack, men det hjälper nog jag inte. Blir troligtvis bara värre om ditt talspråk speglar hur dig skriver. Mig har även hörsvårigheter.
*cry*

Herkulez
2005-06-07, 15:54
Tack, men det hjälper nog jag inte. Blir troligtvis bara värre om ditt talspråk speglar hur dig skriver. Mig har även hörsvårigheter.
*cry*
nope, skriver bara grymt slarvigt, orkar inte gå igenom en lång post och editera sen, majoriteten förstår ändå poängen.

Mig har även hörsvårigheter? ja hoppas ditt talspråk inte speglar hur du skriver =)

Wain
2005-06-07, 16:11
*cry*

Mig har även hörsvårigheter? ja hoppas ditt talspråk inte speglar hur du skriver =)

Glömde jag att säga att min humor suger?
:em:

Herkulez
2005-06-07, 16:19
Glömde jag att säga att min humor suger?
:em:
tänkte förstöra tråden genom att låtsas tro att du skriver så men orkar inte :D

rymdrattan
2005-06-07, 18:11
En rottis ligger dem mellan 50 - 60kg?

Dem är perfekta ihop med barn väl?

Skulle vilja säga att dom ligger mellan 40 - 60kg.
Beror väldigt mkt på vad det är för rottwieler man väljer.
Våran hanne som vi har nu (en av två rottisar, har en tik också)
Han har väl gått ner så han ligger lite under 50 Han är runt 10år och
tränar inte alltför ofta så han har gått ner sig en hel del. När han va en
riktig stud, så vägde han 55+ inget fett då givetvis och muskelkonturerna
blänkte genom den svarta pälsen i solskenet. ;)

På tal om hurvida dom är vänliga eller inte så jo det stämmer nog bra
däremot så är våran hanne (numera även halvblind) men ganska folk arg
men det har troligtvis att göra med att han inte "socialbildats" dvs inte
träffat så mkt folk under sin livstid. Även en sak som gör det värre är att
varje gång min mamma pratar med en man så ändrar hon tonläget och
möjligen kroppställningen också. Vilket ger benson det intrycket att hon är
rädd/defensiv och därav så är det väldigt svårt att ha honom tillsammans
med killar. Han har även bitit mitt ex "mohahaha" :bow: Dock är våran tik
tvärt om. Hon är över snäll och älskar alla som hon träffar, oftast för mkt
(gillar inte hunddreggel) :D Skulle aldrig bita nån och är för feg om hon skulle
vilja det för den delen ;)

(dvs, beror nästintill ändast på hur man uppfostrar dom.)