Visa fullständig version : Info om PT utbildningar!
Mccartney
2005-06-06, 16:15
Är mycket intresserad av att utbilda mig till PT och jag vet att Arne P håller i en hel del. Utbildningar....skulle gärna vilja höra med er som gått dem om hur dem är?
Har man bra möjlighet att få jobb som PT efter utbildningarna?
Hur många kurser är det man skall gå och hur ligger dem till i pris?
(passar inte inlägget här så får ni gärna flytta på det)
Är mycket intresserad av att utbilda mig till PT och jag vet att Arne P håller i en hel del. Utbildningar....skulle gärna vilja höra med er som gått dem om hur dem är?
Har man bra möjlighet att få jobb som PT efter utbildningarna?
Hur många kurser är det man skall gå och hur ligger dem till i pris?
(passar inte inlägget här så får ni gärna flytta på det)
hmm, satt och funderade på hur jag skulle formulera detta då jag inte
vill på något sätt avskräcka dig från att bli PT. men så här uppfattar jag
det hela. Det är mycket man bör känna till för att jobba som PT, ingen
nuvarande utbildning kan ge dig tillräckligt för att automatiskt bli
en bra PT. Vad jag känner till är Arnes kurs från SKKF, mycket bra har den varit för att lära sig mer om anatomi och träning. Men man blir absolut ingen PT automatiskt efter några veckors studier, antagligen behöver du inte gå någon kurs överhuvudtaget för att få jobb som PT. Men för din egen och dina kunders skull bör du se till att kunna en hel del om styrketräning och kroppen.
Ett par år i gymmet och några kurser i anatomi är nog inte helt fel utgångsläge.
Mccartney
2005-06-06, 16:58
16års elitträning inom friidrott tror jag är en hyfsad början. Men som sagt man kan aldrig lära sig för mycket om träning och kroppen. Utvecklingen går hela tiden framåt.
erfarenhet plus utbildningar borde räcka rätt så långt. Hur många olika utbildningar håller Arne i?(Arne om du är här så skriv gärna lite)
Arne Persson
2005-06-06, 17:03
16års elitträning inom friidrott tror jag är en hyfsad början. Men som sagt man kan aldrig lära sig för mycket om träning och kroppen. Utvecklingen går hela tiden framåt.
erfarenhet plus utbildningar borde räcka rätt så långt. Hur många olika utbildningar håller Arne i?(Arne om du är här så skriv gärna lite)
Jag har tre olika grundsteg, steg1, Funktionell övnings och rörelselära samt Steg 2. Därefter har jag rena specialkurser såsom tex anatomikurser (tex handen eller dylikt), kurs i EMG analys av övningar mm.
Du har säkert jättebra förutsättningar, men tror som sagt kännedom om kroppen i samband med träning på gym/tung viktträning. ger dom erfarenheterna som behövs, sen som du säjer teoretiska kunskaper. Vad jag vet håller Arne i minst två st instruktörsutbildningar steg1 och steg2. runt 3000:-/kurs för två dagar har jag för mig det handlade om.
edit: här kommer ju kursledaren själv och skriver....
Arne Persson
2005-06-06, 17:14
Du har säkert jättebra förutsättningar, men tror som sagt kännedom om kroppen i samband med träning på gym/tung viktträning. ger dom erfarenheterna som behövs, sen som du säjer teoretiska kunskaper. Vad jag vet håller Arne i minst två st instruktörsutbildningar steg1 och steg2. runt 3000:-/kurs för två dagar har jag för mig det handlade om.
Jag brukar ta 1825 kr/kurs.
aah, så var det ju, dessutom får man rabatt om växelkassan inte stämmer ;) fast jag tror vi fixade till det till slut...
Arne Persson
2005-06-06, 17:32
aah, så var det ju, dessutom får man rabatt om växelkassan inte stämmer ;) fast jag tror vi fixade till det till slut...
Ha ha! :D
Mccartney
2005-06-06, 17:36
Håller du några steg 1 och steg 2 kurser i höst eller nästa år i skåne?
Mccartney
2005-06-06, 17:39
Så du menar att jag antagligen har för lite erfarenhet av träning på gym/tungvikträning?....
En PT är väl inte i första hand för byggare....och vad jag förstår så ingår väl den kunskapen i Arnes kurser.
Arne Persson
2005-06-06, 17:48
Så du menar att jag antagligen har för lite erfarenhet av träning på gym/tungvikträning?....
En PT är väl inte i första hand för byggare....och vad jag förstår så ingår väl den kunskapen i Arnes kurser.
Mina kurser gäller alla typer av styrketränande. Även i viss mån patienter. Men jag poängterar alltid mycket noga att man blir ingen ínstruktör vare sig på min eller någon annan kurs utan det är sedan upp till deltagaren att utveckla sina färdigheter och praktisera och åter praktisera!!!
Arne Persson
2005-06-06, 17:50
Håller du några steg 1 och steg 2 kurser i höst eller nästa år i skåne?
Jag håller dom med jämna mellanrum. Lär troligen ha en steg 1 i början av juli (sommarkurs) efter en del förfrågningar. Skall kolla lokalen i morgon.
Jag har tre olika grundsteg, steg1, Funktionell övnings och rörelselära samt Steg 2. Därefter har jag rena specialkurser såsom tex anatomikurser (tex handen eller dylikt), kurs i EMG analys av övningar mm.
Ja, när blir det Steg 2, jag tänkte ju ta anställning på SATS snart....
Mccartney
2005-06-06, 17:56
Mina kurser gäller alla typer av styrketränande. Även i viss mån patienter. Men jag poängterar alltid mycket noga att man blir ingen ínstruktör vare sig på min eller någon annan kurs utan det är sedan upp till deltagaren att utveckla sina färdigheter och praktisera och åter praktisera!!!
Där håller jag med dig helt och hållet. Även om man inte skulle bli instruktör...så kan det helt klart förbättra ens egen träning....
Arne Persson
2005-06-06, 18:00
Ja, när blir det Steg 2, jag tänkte ju ta anställning på SATS snart....
Tänkte först ta den i Juli men jag skjuter nog den till augusti. Hmmm! Är inte du lite för klen för SATS (bara +130 pannor)! ;)
Mccartney
2005-06-06, 18:12
Du får meddela när du har bestämt datum. Jag är sugen på att lära mig mera...
Arne Persson
2005-06-06, 18:19
Du får meddela när du har bestämt datum. Jag är sugen på att lära mig mera...
Det kommer jag.
Tänkte först ta den i Juli men jag skjuter nog den till augusti. Hmmm! Är inte du lite för klen för SATS (bara +130 pannor)! ;)
Men jag ska köra "Body Pump", har du hört talas om det?
Arne Persson
2005-06-06, 18:27
:furious: :furious: :furious: Hrmm men vad trevligt! :)
jag har ingen aning, bara menar att man bör ha en viss erfarenhet inom området träning på gym och vad som händer med kroppen. Friidrott är säkert en kanonbra grund för kännedom om kroppen. PT är nog inte i första hand till för "byggare" men för folk som tränar ungefär som byggare. Teori och praktik, get plenty of it. Finns för många exempel på folk som har blivit instruerade en massa *bs* pga för lite kunskap/erfarenhet hos den som instruerar
vad bra, då kan du äntligen börja skaffa lite muskler.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.