Visa fullständig version : Angående vakter
Vart på en pubb igår, vise verse
Dansade och hade gö skoj, i nästa sekund har en vakt brottar grepp runt nacken på mig och drar ut mig genom klubben, av ren reflex slår jag te honom, kommer mer vakter och kastar sedan ut mig.
Jag dansade, inte provocerat fram något...kvällen blev förstörd, känner ni igen situationen? *screwy*
Dansade och hade gö skoj, i nästa sekund har en vakt brottar grepp runt nacken på mig och drar ut mig genom klubben, av ren reflex slår jag te honom, kommer mer vakter och kastar sedan ut mig.
Jag dansade, inte provocerat fram något...kvällen blev förstörd, känner ni igen situationen? *screwy*
Tafsat på nån tjej?
Gabriel_
2005-06-05, 12:23
vice versa i gbg?
nej, har bara goda erfarenheter av vakter...
Tafsat på nån tjej?
inget tafsade, jag och polaren stog och dansade, försökte övervinna varandras danser, nästa sekund så va vakten på mig
Gabriel_
2005-06-05, 12:28
japp
De grisigaste vakterna som finns tycker jag... aldrig haft problem med vakter innan jag vart på vice versa.. jävla skitställe också så mycket folk för så litet utrymme fungerar fan inte..
summering: vice versa suger.
De grisigaste vakterna som finns tycker jag... aldrig haft problem med vakter innan jag vart på vice versa.. jävla skitställe också så mycket folk för så litet utrymme fungerar fan inte..
summering: vice versa suger.
Du jag märkte det!
gjorde ni albandansen?
hehe vet inte riktigt vad du syftar på men jag dansade kripwalk just då
Väldigt konstigt beteende...
Men dra inte alla vakter över en kam nu bara för att den klubben har dåliga vakter. Majoriteten är bra, tråkigt att din kväll blev förstörd.
Herkulez
2005-06-05, 12:40
nej, har bara goda erfarenheter av vakter...
same here
måste va ngt med vissa människor som alltid får på huvet av vakterna.. måste va ngtfel på er. kaxiga småskitar antagligen. brukar va sånna som bråkar
du tafsade väl på ngn brud av misstag, hon sa till vakten att du tafsar som fan du blev utkastad.. ngt måste du ha gjort
Väldigt konstigt beteende...
Men dra inte alla vakter över en kam nu bara för att den klubben har dåliga vakter. Majoriteten är bra, tråkigt att din kväll blev förstörd.
jag är inte direkt den geniraliserande typen, men ja det va tråkigt att den blev förstörd!
mangemani
2005-06-05, 12:44
du kanske dansade lambada,the forbiden dance ;)
nej,faktiskt så har jag bara goda erfarenheter utav dom vakter jag träffat på på den tiden jag var ute och söp. :thumbup:
Har bara bra erfarenhet från vakter, två jag känner har ju det yrke så. :)
Spannmål
2005-06-05, 12:53
Kanske dags att inse att vissa vakter är dumma i huvudet och att man som gäst inte behöver ha gjort någonting för att de skall få sina vakt-ryck.
Kanske dags att inse att vissa vakter är dumma i huvudet och att man som gäst inte behöver ha gjort någonting för att de skall få sina vakt-ryck.
hahaha! ligger något i det
konstigt att det bara händer folk som är käftiga som fan annars.. kan inte ha med saken att göra va?
konstigt att det bara händer folk som är käftiga som fan annars.. kan inte ha med saken att göra va?
som sagt så får vissa vakter ryck utan att man provocerat fram något
Spannmål
2005-06-05, 13:17
Det händer inte bara folk som är käftiga, men det är ju de käftiga som man ser bli utkastade eftersom de märks och är högljudda. Vi kan dock vara säkra på att även oskyldiga behandlas illa som fan utan anledning. Det är dock inte säkert att det är jävelskap från vakternas sida - det kan lika gärna vara ett misstag. Själv har jag blivit utkastad för att vakten uppfattade det som att DJ:n pekade på mig och en kompis - när han egentligen pekade på två killar bakom oss. Givetvis vägrade han gå och fråga DJ:n när vi hävdade att han tagit fel.
Herkulez
2005-06-05, 13:20
Finns rötägg inon alla yrkesgrupper, men bland vakterna är väl det som märks utåt mest
Finns rötägg inon alla yrkesgrupper, men bland vakterna är väl det som märks utåt mest
Plus att folk är påverkade och överdriver / ljuger om vad som egentligen hände.
Är det inte så att många väktare tog just det jobbet pga att de inte kom in på polisskolan? Borde ju säga något.
Men personligen har jag bara goda erfarenheter av vakter, även om de är kroniskt pissed off.
Herkulez
2005-06-05, 13:30
Plus att folk är påverkade och överdriver / ljuger om vad som egentligen hände.
:thumbup:
Herkulez
2005-06-05, 13:31
Är det inte så att många väktare tog just det jobbet pga att de inte kom in på polisskolan? Borde ju säga något.
.Nej
Megatuttarna
2005-06-05, 13:33
Vafan är du så jävla förvånad för? Du är polack, haha.
Vafan är du så jävla förvånad för? Du är polack, haha.
haha ofan tänkte inte på det :P
Ni kanske dansade för fult.
hubbabubba
2005-06-05, 13:55
Kan dela med mig om en händelse där jag fick träffa det största praktpuckot någonsin. Vi hade dragit till en nattklubb som hade skickat ut email, satt upp affischer över hela stan om ett tredje dansgolv med retromusik allt från 60-90tal. När man väl kom dit ett gäng så fanns inte detta dansgolv, jag frågade ansvarig på klubben varför det inte fanns vilket resulterade i att man nästan blev utslängd med motveringen "vi vill inte ha några besvikna gäster!". Efter ett j*vla tjöt fick man stanna fast givetvis drog man vidare och lämnade klubben....
Ja vad säger man?
//Patrik
Kan dela med mig om en händelse där jag fick träffa det största praktpuckot någonsin. Vi hade dragit till en nattklubb som hade skickat ut email, satt upp affischer över hela stan om ett tredje dansgolv med retromusik allt från 60-90tal. När man väl kom dit ett gäng så fanns inte detta dansgolv, jag frågade ansvarig på klubben varför det inte fanns vilket resulterade i att man nästan blev utslängd med motveringen "vi vill inte ha några besvikna gäster!". Efter ett j*vla tjöt fick man stanna fast givetvis drog man vidare och lämnade klubben....
Ja vad säger man?
//Patrik
Vad har den klubbansvarige med vakterna att göra....
Jag tror dig... Ungefär var 3:e vecka brukar jag ställa mig och kolla ut över dansgolvet och välja ut ett lämpligt offer att kasta mig över för att träna lite nya grepp, eller rent av få rappa lite med batongen.. Men först väger jag för och nackdelar mot varandra:
Nackdelar: Jag kan ju stå rakt upp och ner, göra ingenting, dricka lite läsk, tjäna hyfsade pengar, kolla lite snygga brudar och snacka med en och annan polare
Fördelar: Jag får slåss, med risk för att själv få på käften, dra på mig en anmälan, starta gängsslagsmål och därigenom blanda in mina kollegor...
Naturligtvis väljer jag det senare alternativet, det är ju det mest logiska.
:hbang:
Kanske dags att inse att vissa gäster är dumma i huvudet och att man som vakt inte behöver ha gjort någonting för att de skall få sina gäst-ryck.
Jag håller med dig *flex*
Jag tycker de flesta vakter sköter sitt jobb bra och är oftast trevliga.
Men en gång blev jag helt förvånad, min chef skulle in på ett ställe där han känner ägaren väldigt väl. Så iallafall så går han fram till vakten och säger att han står på gästlistan, vanligtvis brukar vakterna bara släppa in honom och säga "välkommen". Men denna kvällen var det en ny vakt som sa "Du vi har ingen jävla gästlista!" och min chef frågade om han vara säker. "NEJ VI HAR INGEN JÄVLA LISTA!". Sen började vakten putta på honom och hota honom med stryk. Självklart fick nattklubbsägaren veta detta och därefter fick inte den vakten jobba nått mer på ett bra tag.
Jag håller med dig *flex*
Sluta vara så kårsolidiariska. Jag känner också en jäkla massa vakter och alldeles för många av dem är rent olämpliga att vara bland folk överhuvudtaget. Yrket blir inte bättre av att man håller rövhålen om ryggen. Det måste väl ligga i varje schysst vakts intresse att branschen saneras från råskinn.
Med det menar jag inte att man bara ska ställa mamma-gossar i dörren, men rena gangsters och psykfall ska inte vara där. De drar ju skam över den överväldigande goda delen av yrkesfolket.
allan
Jag tycker de flesta vakter sköter sitt jobb bra och är oftast trevliga.
Men en gång blev jag helt förvånad, min chef skulle in på ett ställe där han känner ägaren väldigt väl. Så iallafall så går han fram till vakten och säger att han står på gästlistan, vanligtvis brukar vakterna bara släppa in honom och säga "välkommen". Men denna kvällen var det en ny vakt som sa "Du vi har ingen jävla gästlista!" och min chef frågade om han vara säker. "NEJ VI HAR INGEN JÄVLA LISTA!". Sen började vakten putta på honom och hota honom med stryk. Självklart fick nattklubbsägaren veta detta och därefter fick inte den vakten jobba nått mer på ett bra tag.
*gäsp* .... Det måste vara fel på ditt tangentbord, för det verkar ramla massa meningar mellan tangenterna :laugh:
Sluta vara så kårsolidiariska. Jag känner också en jäkla massa vakter och alldeles för många av dem är rent olämpliga att vara bland folk överhuvudtaget. Yrket blir inte bättre av att man håller rövhålen om ryggen. Det måste väl ligga i varje schysst vakts intresse att branschen saneras från råskinn.
Med det menar jag inte att man bara ska ställa mamma-gossar i dörren, men rena gangsters och psykfall ska inte vara där. De drar ju skam över den överväldigande goda delen av yrkesfolket.
allan
Må så vara... Men "Jag stog bara lugnt i en hörna och drack isvatten, och pang bom så låg jag nerslagen med 10 vakterna över mig" har man hört alldeles för många ggr...
Att det finns många psykfall(Jag själv?) i dörren är sant, men å andra sidan är den stora majoriteten av galningarna där som gäster, så det är fortfarande en stor underlägessituation
Må så vara... Men "Jag stog bara lugnt i en hörna och drack isvatten, och pang bom så låg jag nerslagen med 10 vakterna över mig" har man hört alldeles för många ggr...
Att det finns många psykfall(Jag själv?) i dörren är sant, men å andra sidan är den stora majoriteten av galningarna där som gäster, så det är fortfarande en stor underlägessituation
Äh, du vet att jag inte tror på de där historierna. Men jag vet också att folk i dörren tänker med förlängda ryggmärgen när nån klagar på vakter. Man SKA klaga på olämplig behandling. Jag har sett för många korkade och provokativa ingripanden genom åren för att tro på att det bara är gnälliga och besvärliga gäster.
allan
Äh, du vet att jag inte tror på de där historierna. Men jag vet också att folk i dörren tänker med förlängda ryggmärgen när nån klagar på vakter. Man SKA klaga på olämplig behandling. Jag har sett för många korkade och provokativa ingripanden genom åren för att tro på att det bara är gnälliga och besvärliga gäster.
allan
Hmmm, jevla Allan, vågar inte tjafsa med dig med tanke på den gångna veckans spammande.....Grrr :em:
steffner
2005-06-05, 16:32
Flertalet vakter ser sin kväll som misslyckad eller som om dom inte gjort sitt jobb om de inte får tjaffsa lite *grr27* och slutligen slänga ut lite folk från stället *flex* . För inte kan alla gäster vara lugna och sansade...*screwy*
Å andra sidan; är alla vakter lugna och sansade...nej men säkert några.
Flertalet vakter ser sin kväll som misslyckad eller som om dom inte gjort sitt jobb om de inte får tjaffsa lite *grr27* och slutligen slänga ut lite folk från stället *flex* . För inte kan alla gäster vara lugna och sansade...*screwy*
En misslyckad kväll om du inte fått bråka lite? Låter med som en väldigt lyckad kväll för vakterna eftersom de sköt sitt jobb med att hålla klubben fri från bråk.
Fast alla väktare samt vakter är misslyckade personer som aldrig kom in på polishögskolan. Precis som jag som inte ens sökt dit, jäkla misslyckade jag. *cry*
steffner
2005-06-05, 16:48
En misslyckad kväll om du inte fått bråka lite? Låter med som en väldigt lyckad kväll för vakterna eftersom de sköt sitt jobb med att hålla klubben fri från bråk.
Många vakter är puckon men likaså är många av dem som låter sig provoceras av vakter också puckon. Finns inget att vinna på att tjaffsa med vakterna så det sysslar jag inte med.
Hardcore_pb
2005-06-05, 17:16
är ju bara inse att det sämsta man kan göra när man går ut är att tjaffsa med vakter eftersom har dom bestämt sig så går det knappast att diskutera med dem. Gå nån annanstans där vakterna vill ha in dig på stället.
Sen så håller jag med om att det är lite väll mycket "jag stog själv i ett hörn och pratade i telefon när jag blev nedbrottad av tre vakter". Men samtidigt finns det idioter överallt så att det hänt tror jag säkert med knappast så ofta som folk försöker få det till. Sen har man haft problem med vakterna mer än en gång så kanske man ska tänka på om det verkligen bara det är vakternas fel eller om man inte själv bidrar till problemmen *screwy*
Dom som förstör vakternas rykte är ju folket som står där endast för att få lite makt att bestämma vem som ska in och inte, tar man jobbet därför så bör man nog söka ett nytt jobb. Jag har sagt det för och säger det igen vaktyrket är ett serviceyrke och vet man inte vad service är så ska man inte stå i en dörr.
hubbabubba
2005-06-05, 17:35
Vad har den klubbansvarige med vakterna att göra....
Ja dem sympatisera med klubbansvarig så det gör ju inte dem smartare.
Ja dem sympatisera med klubbansvarig så det gör ju inte dem smartare.
Interprete por favor! Jag hoppas någon kan reda ut vad ovanstående betyder?
allan
Som någon tidigare sa, det kanske var risk att dansen ni utövade liknade Lambada, den skall ju vara förbjuden och bannad från alla hak.
*gäsp* .... Det måste vara fel på ditt tangentbord, för det verkar ramla massa meningar mellan tangenterna :laugh:
Alltså du kan väl ändå inte ha tyckt att det där var speciellt fyndigt?
Alltså du kan väl ändå inte ha tyckt att det där var speciellt fyndigt?
Faktiskt, för att kommentera sagan du skrev, som iofs kan vara sann så:
Hör du inte hur fel det låter att en alldeles ny kille skulle inleda sin karriär med att vråla "Håll käften" rakt i ansiktet på en person?
En annan fråga som hänger i luften är var de andra vakterna var, för jag betvivlar att en alldeles ny kille placeras ensam till att sköta selekteringen/insläppet, och om nu din chef är en sådan kändis borde väl någon av de andra vakterna kännt igen honom, tycker du inte det?
Försök se scenariot framför dig:
"Tjena, jag heter ----, jag tror jag står på gästlistan..."
"VI HAR INGEN JÄVLA GÄSTLISTA!!"
"Hmm, ok, är du säker på det?
"NEJ, VI HAR INGEN JÄVLA LISTA, VILL DU HA PÅ KÄFTEN?!?!?!"
Fortfarande inga andra vakter som lägger sig i detta? , Eller prova detta fiktiva scenario:
"Tjena tjena, du är ny här va? Jag heter ---- och mitt namn står på gästlistan"
"Tyvärr står ditt namn inte med här"
"Eller hur? Vad vet du, du är ny här fan, jag har sprungit på denna krogen i 10 år, släpp in mig nu!"
"Tyvärr kan du bara gå förbi om du står på listan"
"Ta och ring upp ägaren istället, du är tamejfan dum i huvudet"
Blablabla..... Men så kan det iofs omöjligt ha varit så eller hur...
bear.flowertwig
2005-06-05, 20:21
allan
Det är ju just också det som är problemet, du har sett ingripandet men har inte den blekaste vad som hänt innan. Samma visa varje gång.
bear.flowertwig
2005-06-05, 20:22
Snackar du för *bs*
Det är ju just också det som är problemet, du har sett ingripandet men har inte den blekaste vad som hänt innan. Samma visa varje gång.
Jag har sett hela händelseförloppet rätt många gånger.
allan
bear.flowertwig
2005-06-05, 20:27
Jag har sett hela händelseförloppet rätt många gånger.
allan
Jag med.
Faktiskt, för att kommentera sagan du skrev, som iofs kan vara sann så:
Hör du inte hur fel det låter att en alldeles ny kille skulle inleda sin karriär med att vråla "Håll käften" rakt i ansiktet på en person?
En annan fråga som hänger i luften är var de andra vakterna var, för jag betvivlar att en alldeles ny kille placeras ensam till att sköta selekteringen/insläppet, och om nu din chef är en sådan kändis borde väl någon av de andra vakterna kännt igen honom, tycker du inte det?
Försök se scenariot framför dig:
"Tjena, jag heter ----, jag tror jag står på gästlistan..."
"VI HAR INGEN JÄVLA GÄSTLISTA!!"
"Hmm, ok, är du säker på det?
"NEJ, VI HAR INGEN JÄVLA LISTA, VILL DU HA PÅ KÄFTEN?!?!?!"
Fortfarande inga andra vakter som lägger sig i detta? , Eller prova detta fiktiva scenario:
"Tjena tjena, du är ny här va? Jag heter ---- och mitt namn står på gästlistan"
"Tyvärr står ditt namn inte med här"
"Eller hur? Vad vet du, du är ny här fan, jag har sprungit på denna krogen i 10 år, släpp in mig nu!"
"Tyvärr kan du bara gå förbi om du står på listan"
"Ta och ring upp ägaren istället, du är tamejfan dum i huvudet"
Blablabla..... Men så kan det iofs omöjligt ha varit så eller hur...
Eftersom jag stog jämte honom kan jag intyga att det är sant.
kimonque
2005-06-05, 20:38
naturligtvis är alla vakter på Sveriges alla krogar/yadayada YTTERST trevliga, det finns inte ett enda rötägg, det förstår väl alla? :sleep:
Jag skulle kunna tänka mig att avskaffa alla köer OM man samtidigt fick bort alla dessa jävla gästlistor med talanglösa idioter som ska glida förbi "för att de känner en som är kusin med en som har en polare som jobbat med Fadde - för sju år sen" när man står på det lokala kasta-öl-i-ansiktet-hålet i nån bonnby i landsorten.
Så fick jag det sagt också.
allan
bear.flowertwig
2005-06-05, 21:11
Jag skulle kunna tänka mig att avskaffa alla köer OM man samtidigt fick bort alla dessa jävla gästlistor med talanglösa idioter som ska glida förbi "för att de känner en som är kusin med en som har en polare som jobbat med Fadde - för sju år sen" när man står på det lokala kasta-öl-i-ansiktet-hålet i nån bonnby i landsorten.
Så fick jag det sagt också.
allan
I 9 fall av 10 finns köerna pga att det annars skulle bli fulltsändigt kaos i garderoben och i entrén samt pga de gränser som finns för hur många som får vistas i lokalen.
på ställer jag och mina brödrar brukar hänga är där jävligt effektivt vad gäller minimal kö. man går in, går genom en flygplansdetektor, blir tullad, 2 vakter gör detta. går skitsnabbt, man har då redan plånboken uppe då man la den i lådan bredvid innan man gick genom metaldetektorn då öser man fram degen till sötnosen i kassan, växlen brukar bli till gardoben också 2-3 spänn över som den andra sötnosen i garderoben får.. detta går alltså på typ 20 sekunder per man beroende på fylla iofs.
edit: OCH där står 5-6 vakter nere i dörren ingen jävel som bråkar där nere. dessutom är vakterna ganska brighta, har en jurisstuderande som står där bla. 2-3 är dock maskiner vad gäller utseende, stereotyper
I 9 fall av 10 finns köerna pga att det annars skulle bli fulltsändigt kaos i garderoben och i entrén samt pga de gränser som finns för hur många som får vistas i lokalen.
Jag vet det där (jag har också jobbat i branschen) men det finns ju faktiskt folk som förfäktar den idén. Och ibland kan man ju undra.
allan
Karate_kid
2005-06-05, 21:21
på ställer jag och mina brödrar brukar hänga är där jävligt effektivt vad gäller minimal kö. man går in, går genom en flygplansdetektor, blir tullad, 2 vakter gör detta. går skitsnabbt, man har då redan plånboken uppe då man la den i lådan bredvid innan man gick genom metaldetektorn då öser man fram degen till sötnosen i kassan, växlen brukar bli till gardoben också 2-3 spänn över som den andra sötnosen i garderoben får.. detta går alltså på typ 20 sekunder per man beroende på fylla iofs.
edit: OCH där står 5-6 vakter nere i dörren ingen jävel som bråkar där nere. dessutom är vakterna ganska brighta, har en jurisstuderande som står där bla. 2-3 är dock maskiner vad gäller utseende, stereotyper
i Bronx ? Fan du verkar leva ett hårt liv.
i Bronx ? Fan du verkar leva ett hårt liv.
hårt? jag skrev att det va hur bra som helst där karate_kid
Jag tror dig... Ungefär var 3:e vecka brukar jag ställa mig och kolla ut över dansgolvet och välja ut ett lämpligt offer att kasta mig över för att träna lite nya grepp, eller rent av få rappa lite med batongen.. Men först väger jag för och nackdelar mot varandra:
Nackdelar: Jag kan ju stå rakt upp och ner, göra ingenting, dricka lite läsk, tjäna hyfsade pengar, kolla lite snygga brudar och snacka med en och annan polare
Fördelar: Jag får slåss, med risk för att själv få på käften, dra på mig en anmälan, starta gängsslagsmål och därigenom blanda in mina kollegor...
Naturligtvis väljer jag det senare alternativet, det är ju det mest logiska.
:hbang:
Håller med dig varför stå och spana på grabbar och få betalt när man kan vara tyken och se ut ett offer! *screwy*
WHITEFOLKS
2005-06-05, 22:11
Jag har blivit utslängd från ett ställe en gång utan att det var "mitt fel" men jag förstod vakternas anledning. Det var en i vårt sällskap som höll på och stökade med några andra och då valde de att avlägsna oss allihopa. Tydligen hade gruppen han stökat med (tror det var ungefär lika mycket de som stökade med honom så det var rätt 50/50) varit folk tillhörande någon utav "firmorna" så det var ju givetvis lättare/smidigare att avlägsna oss vanliga :)
martin_vbg
2005-06-06, 03:20
Har inte vakterna på krogar samma rätt som oss vanliga civila vad det gäller att gripa folk osv.?
T ex. det får inte komma fram en vakt och gripa mig om det inte kan ge fängelse i upp till två år?
Har för mig att lagen lyder så :P
Vad har de egentligen för rättigheter/skyldigheter kan ju vara bra att veta om man skulle råka utt för någon idiot.
bosse_brutal
2005-06-06, 03:57
Har inte vakterna på krogar samma rätt som oss vanliga civila vad det gäller att gripa folk osv.?
T ex. det får inte komma fram en vakt och gripa mig om det inte kan ge fängelse i upp till två år?
Vad har de egentligen för rättigheter/skyldigheter kan ju vara bra att veta om man skulle råka utt för någon idiot.
vakterna griper dig inte, dom avlägsnar dig från lokalen. viss skillnad.
tror knappast att det är sådar jättevanligt att "fel" personer blir uslängda, i alla fall inte i jämförelse med de som förtjänar det. lite svinn får man ju räkna med.
krogvakt lär ju va ett av dom otacksammaste jobben man kan ha... massa fullt folk som inte fattar att det faktiskt finns en orsak till att dom blir utslängda, utan tror att det enbart är vakten som vill jävlas
rymdrattan
2005-06-06, 05:29
Nått som jag irriterar mig på är att är du gäst på ett ställe, iaf i Kalmar.
Då finns det inte en chans i hela helvetet att vakterna kommer tro på vad
du säger. Det spelar ingen roll vad du säger hur du säger det. Om du inte
är en blond tjej som möjligen gråter eller verkar helnykter. De är de ända
som får specialbehandling.
Alla de andra behandlas som om dom är aspackade och inte vet vad dom
snackar om, vilket beskriver ganska väl hur vakterna i Kalmar är. Arroganta
och ignoranta. (Å DÅ MENAR JAG ALLA I KALMAR (kanske finns nått enstaka
undantag, men här snackar vi om 30 vakter som är sånna sen 1-5 som inte är
sånna.)
Länk till RPS föreskrifter angående ordningsvakter:
http://www.polisen.se/static/fap/FAP692_1_RPSFS2003_10.pdf
christian
2005-06-06, 10:02
Jag fick en utkastad en gång från Daily´s fastän det var jag som började bråka, det var rätt roligt. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.