handdator

Visa fullständig version : datorproblem

bosse_brutal
2005-06-02, 18:39
Det är så att datorn hos min far är lite konstig, jag skulle rensa bort lite skit för att få plats med ett spel, jag hade ca 200MB ledigt.
jag går in i kontrollpanelen och tar "lägg till/ta bort program" och tar bort så att jag har ca 2GB ledigt, sen kopierar jag spelet från en skiva, det är på 800MB ca, och ingen installering eller nått sånt, bara att kopiera.
då hänger sig datorn, och jag måste stänga av med avstängningsknappen. sen när jag sätter på datorn igen, då är det helt plötsligt barra 200MB ledigt utrymme igen...

hmm tänker jag, kanske togs inte programmena bort, eftersom datorn hängde sig. sagt och gjort, jag kollar om det var kvar, icke sa nicke, de är borta.. WTF tänker jag då, vill ju kunna spela, så jag tar bort 1,5Gb med skit till, och ska kopiera spelet igen. men det funkar inte blabla bla...

Till saken, Vad har hänt med den 2GB som jag rensade bort? programmena är ju borta, men dom tar ju upp utrymme på hårddisken lik förbannat, hur kan detta komma sig? alltså, jag har rensat bort sammanlagt 3,5 GB, men jag har ändå bara 1,5GB ledigt... jag har tagit bort spelfilerna som jag kopierade, så det borde inte vara dt som tar upp utrymme. föresten så var de ju bara på 0,8GB

joonah
2005-06-02, 18:41
Kör du vfat32 på disken?

kör isf chkdsk /f på den i kommandoprompten

bosse_brutal
2005-06-02, 18:48
Kör du vfat32 på disken?

kör isf chkdsk /f på den i kommandoprompten

WTF :confused:

abjorn
2005-06-02, 18:55
start -> kör -> cmd -> chkdsk c: /f (om det är c: som krånglar)

precis som han skrev ovanför ;)