handdator

Visa fullständig version : kcal+ minskar läktid?

bmwjohan
2005-06-02, 15:02
som jag skrev lite om i en annan tråd så sitter jag hemma med avvridet smalben. ska vara gipsa i 16 veckor verkar det som just nu *grr27*

det jag undrar är om det är någon som har nån koll på ifall det spelar någon roll för hur fort benbrottet läker beroende på om jag ligger på kcal underskott, jämnvikt eller överskott?

rent spontant så tycker man att ett överskott borde vara att föredra, men det kanske mest bara påverkar muskler.

Wicked
2005-06-02, 15:09
Jag utökar gärna frågan och undrar hur det är när man är sjuk (förkyld exempelvis). Ger ett kaloriöverskott snabbare läketid, och påverkar det immunförsvaret positivt så att det jobbar snabbare? Och är det tvärtom?

// Wicked

WHITEFOLKS
2005-06-02, 15:24
Jag skulle absolut lägga mig på plus vid benbrott, ingen mening att ta några risker där.

Doktorn
2005-06-02, 15:53
Om du ska fokusera på något så är det tror jag att få i dig RDI av calcium och D-vitamin, ett litet kalori över- eller underskott tror jag spelar mindre roll för läkningen...

bmwjohan
2005-06-02, 16:34
jag dricker minst en liter minimjölk varje dag så då måste det väl va lugnt med kalcium men d-vitamin vet jag inte vad det finns i för produkter

Wooch
2005-06-02, 16:44
jag dricker minst en liter minimjölk varje dag så då måste det väl va lugnt med kalcium men d-vitamin vet jag inte vad det finns i för produkter

D-vitamin finns i mjölk och vissa andra mejeriprodukter. Det finns även i fisk, lever och äggula.

Sverker
2005-06-02, 16:44
men d-vitamin vet jag inte vad det finns i för produkter

Ut med dig i solen. Solljuset gör att du bildar D-vitamin i huden som sedan lagras i levern. Det behövs inte många minuter i solen på sommaren för att bilda sitt dagsbehov.