handdator

Visa fullständig version : Mamma-träning :)

zXz
2005-06-02, 12:35
Jag har lovat mina mamma att lägga ihop ett hemma träningsschema åt henne. Det hon har tillgång till är balansboll, två hantlar (upp till 15kg) och en chins stång. Hon är annars mycket aktiv, går morgonpromenad varje morgon och springer nån gång i veckan.

Tänkte detta program två gånger i veckan:

Brös o. Tricepst:
Bröstpress (3*15) (balansboll)

Axlar:
Hantelpress (3*10-15)

Rygg:
Chins (2* mindre än max)
Ryggresningar (3*10-15) (balansobll)

Ben:
Utfall (3*10-15)
Höftlyft (3* mindre än max)

Mage:
Sit-ups (3* mindre än max) (balansboll)

Funkar det...?

Tack.

30cm
2005-06-02, 13:33
Brös o. Tricepst:

Vad är det?

Rygg:
Chins (2* mindre än max)

Menar du 2 set chins med hur många reps?

Kanske kan man få in ett par set som tar specifikt på biceps respektive triceps.

Är de höga repsen p.g.a. dålig tillgänglighet på tyngre vikter? 15 reps är ganska mycket.

Jag tycker det ser bra ut i det stora hela.

zXz
2005-06-03, 15:38
Vad är det?
Menar du 2 set chins med hur många reps?

http://www.balansboll.nu/ovningar/brostpress1.htm Lite knepig övning så vi skall se om vi hittar någon lämplig bänk istället.

2 set chins med så många repetitioner hon orkar.

Kanske kan man få in ett par set som tar specifikt på biceps respektive triceps.

Är de höga repsen p.g.a. dålig tillgänglighet på tyngre vikter? 15 reps är ganska mycket.

Jag tycker det ser bra ut i det stora hela.

Har funderat om man skall lägga in någon biceps respektive triceps övning men är rädd att det blir för många övningar, hon får väl testa sig fram...

Till en viss del är det pga vikterna men jag tror också min mor trivs bättre med att köra flera lätta repetitioner än få tunga. Då hon lärt sig övningarna lite bättre hade jag tänkte en 9-12 rep.

30cm
2005-06-03, 15:52
http://www.balansboll.nu/ovningar/brostpress1.htm Lite knepig övning så vi skall se om vi hittar någon lämplig bänk istället.

Vanliga armhävningar kanske. Dom kan man dessutom variera lite med olika positioner på händerna, fötter på en säng m.m.

[url]Har funderat om man skall lägga in någon biceps respektive triceps övning men var rädd att det skulle bli för mycket övningar.

Jag försöker inte argumentera mot dig om denna detalj. Det kan mycket väl vara så att det blir enklare och bättre att strunta i det, man får ju ändå en del på köpet i de andra övningarna. Å andra sidan är det kul med variation, om man kör en övning för mycket så kan den bli tjatig och tråkig. Så ett alternativ är att minska seten på några andra övningar för att få med lite bicep och tricep, ryggresningar t.ex.

Då hon fått in lite mer teknik och balans så hade jag tänkt att man gick ner till en 9-12 rep.

Det låter förnuftigt! :thumbup:

Schemat är väl genomtänkt, bara tuta och köra.

zXz
2005-06-03, 16:51
Schemat är väl genomtänkt, bara tuta och köra.

Tack för responsen och alla bra tips! :bow: