Visa fullständig version : Bilkrasch
OBS EJ SALTAD HISTORIA.
Jag övningskörde på E4:an igår, på essingeleden. Jag ligger i mittenfil. Passerar en påfart.
Hör någon tuta i ett streck, hållt på i typ 5 sekunder innan jag tittar i backspegeln (tutan var så hyffsat långt borta, men närmade sig snabbt - borde ha tittat direkt egentligen).
Jag ser inget bara normala bilar. Efter 2-3 sekunder ser jag en bil som kör i en snäv sladdsväng över 3 filer och kör mot trafiken i slutet av "svängen", kör rakt in i vallen samtidigt som han krockar med en annan bil. Skvätter massa delar och 20-30cm av fronterna trycks ihop.
Farsan som satt bredvid såg att han fick sladd för att han var cp och ville korsa 3 filer skitsnabbt och råkade slå i en annan bil.
Allt skedde ca 5-10m bakom mig. Alla bilar bakom mig fastnade (dock inte krockade, men stannade)
Poängen med historien är följande:
1. Jag satt heeelt normalt och bara tittade på. Man fattar verkligen att det är 0 chans att man hinner resonera rationellt över vad man ska göra vid bilkrascher. Jag körde samma hastighet frammåt, borde ha accelererat snabbt direkt.
2. Har ni varit med om att se olyckor på nära håll (utan att vara med)?
3. Varit med?
4. Med hänsyn till svaren i (2) och (3) - hann ni reagera och var er reaktion det vettigaste alternativet?
christian
2005-06-01, 09:55
Du låg i mittfilen och spärrade alla bakom som hade bråttom, ibland tröttnar någon och kör om.
Lär din pappa att rätt placering är i högerfilen istället.
han passerar en påfart, det brukar underlätta för de bilister som kommer därifrån att ha en fil att köra över i
OBS EJ SALTAD HISTORIA.
Jag övningskörde på E4:an igår, på essingeleden. Jag ligger i mittenfil. Passerar en påfart.
Hör någon tuta i ett streck, hållt på i typ 5 sekunder innan jag tittar i backspegeln (tutan var så hyffsat långt borta, men närmade sig snabbt - borde ha tittat direkt egentligen).
Jag ser inget bara normala bilar. Efter 2-3 sekunder ser jag en bil som kör i en snäv sladdsväng över 3 filer och kör mot trafiken i slutet av "svängen", kör rakt in i vallen samtidigt som han krockar med en annan bil. Skvätter massa delar och 20-30cm av fronterna trycks ihop.
Farsan som satt bredvid såg att han fick sladd för att han var cp och ville korsa 3 filer skitsnabbt och råkade slå i en annan bil.
Allt skedde ca 5-10m bakom mig. Alla bilar bakom mig fastnade (dock inte krockade, men stannade)
Poängen med historien är följande:
1. Jag satt heeelt normalt och bara tittade på. Man fattar verkligen att det är 0 chans att man hinner resonera rationellt över vad man ska göra vid bilkrascher. Jag körde samma hastighet frammåt, borde ha accelererat snabbt direkt.
2. Har ni varit med om att se olyckor på nära håll (utan att vara med)?
3. Varit med?
4. Med hänsyn till svaren i (2) och (3) - hann ni reagera och var er reaktion det vettigaste alternativet?
2. Nej
3. Ja
4. Nej
christian
2005-06-01, 10:52
han passerar en påfart, det brukar underlätta för de bilister som kommer därifrån att ha en fil att köra över i
Problemet är att alla tänker så även om det är 2km till nästa påfart.
/Christian som åkte 15 mil E4 per dag i 3 månader, numera enbart 5 mil.
Niclaaas
2005-06-01, 10:57
2. nej
3. ja
4. satt i baksätet med en skrämd min. helt klart vettigaste alternativet
Jag satt i bilen när en kompis krockade. Eftersom ingen skadade sig var det mest kul. (singelolycka)
F.ö, lämna plats åt dom som har bråttom! :thumbup:
Edit:
2: Nej
3: Ja
4: Min reaktion var ungefär "SLÄPP BROMSEN!!!" och ett krampaktigt grepp runt dörrhandtaget..
2. Stod o pratade i telefon när jag ser en bil köra in rakt in i en annans sida. Bad henne lugnt o sansat att ringa upp om 20min, ringde sedan 112. Gick fram o kollade så det hade gått bra med alla i den krockade bilen, den andra sket jag i. Gick senare o vittnade i rättegång. Anser att jag handlade korrekt. Hade jag inte varit så jäkla bakfull så hade jag nog inte hanterat situationen lika lugnt. ;)
3. Japp blivit påkörd en gång. Trots att både jag o den andra bilföraren var överens om att han var helt ensam orsak till olyckan så ville försäkringsbolaget tvärtom. Det resulterade i att jag fick betala dubbla självrisker och en gedigen avgift för att räta till alla bucklor på min bil *grr27* . Såg långt innan att jag höll på att bli påkörd. Jag stod parkerad på en parkeringsplats, hade en bil framför o så ser jag i backspegeln hur en bil kommer rakt emot mig. Jag stod kvar. Försäkringsbolaget menade att jag borde flyttat bilen... Nån som kan förklara hur jag skulle gjort?????
3. Har blivit påkörd 2ggr när jag cyklade med... Ena gången mitt i vintern av en kärring, jag stod still vid en korsning när helt plötsligt en bil kör in i röven på mig. Jag ramlar som tur är i en snödriva o klarar mig oskadd, hon smiter. Hade inte en chans o reagera på ngt sett... Jag och övriga vittnen missade tyvärr regplåten. Cykeln fick begravas... Träffar jag henne igen så jävlar... den var värd 15 000:-, fick inte ut ngt på försäkringsbolaget iom att dom menade att dels skulle jag inte vara ute o cykla på vintern och dels så trodde dom det var en påhittad historia... Trots vittnes uppgifter från personer jag inte känner... Behöver jag nämna att jag bytt försäkringsbolag? *grr27*
3. Blev för lite sen påkörd av en bil när jag var ute o cyklade, han svängde höger i en korsning o jag körde rakt fram. Jag ser i ögonvrån att en bil är på väg o träffa mig så jag lyckas på ngt vänster rulla upp på motorhuven... Vad jag gjorde här lämpar sig inte att skriva på ett forum. Personen fick iaf ont. Jag ångrar mig lite eftersom jag numera bor väldigt nära honom... vilket han som tur är inte vet.... :D
2. Stod o pratade i telefon när jag ser en bil köra in rakt in i en annans sida. Bad henne lugnt o sansat att ringa upp om 20min, ringde sedan 112. Gick fram o kollade så det hade gått bra med alla i den krockade bilen, den andra sket jag i. Gick senare o vittnade i rättegång. Anser att jag handlade korrekt. Hade jag inte varit så jäkla bakfull så hade jag nog inte hanterat situationen lika lugnt. ;)
Varför struntade du i den andra bilen? "Förtjänade" de som satt i den bilen att inte bli kollad så att det gått bra med dem?
Eftersom det var han som hade orsakat olyckan genom o köra på tok för fort. Skita i o lämna företräda osv... Han satt dessutom ensam i bilen. En säker bil dessutom (BMW av nyare modell).I bilen som blev påkörd så satt det en barnfamilj. Så det blev det självklara valet o titta till dom. Eftersom olycksplates ligger 250m från brandstationen så tog det inte heller så lång tid innan ambulans o brandkår var på plats. Så varför hjälpa honom? Han kunde gott lida lite..... ;)
Problemet är att alla tänker så även om det är 2km till nästa påfart.
/Christian som åkte 15 mil E4 per dag i 3 månader, numera enbart 5 mil.
visst finns det många som alltid ligger i mittenfilen, men vi vet ju faktiskt inte hur det var i detta fallet, inte sant?
/daja, som cyklar enhjuling 2 mil om dagen på autobahn, numera endast 5 km
Eftersom det var han som hade orsakat olyckan genom o köra på tok för fort. Skita i o lämna företräda osv... Han satt dessutom ensam i bilen. En säker bil dessutom (BMW av nyare modell).I bilen som blev påkörd så satt det en barnfamilj. Så det blev det självklara valet o titta till dom. Eftersom olycksplates ligger 250m från brandstationen så tog det inte heller så lång tid innan ambulans o brandkår var på plats. Så varför hjälpa honom? Han kunde gott lida lite..... ;)
Jag tycker det är cyniskt och lite dumt. Tänk om han var den enda som skadats sig, hur kunde du veta att det bara var föraren i bilen, det kanske låg ett spädbarn vid förarens sida?
Jag tycker inte du handlade mer "rätt" för att du struntade att titta till alla eventuella skadade. Varför skall du som utomstående lägga något rätt och fel vid en sådan olycksituation och sedan vara "stolt" (tänkt att du gjorde "rätt") över det.
Edit. Sorry trådskaparen att jag är off topic.
Jag tycker det är cyniskt och lite dumt. Tänk om han var den enda som skadats sig, hur kunde du veta att det bara var föraren i bilen, det kanske låg ett spädbarn vid förarens sida?
Jag tycker inte du handlade mer "rätt" för att du struntade att titta till alla eventuella skadade. Varför skall du som utomstående lägga något rätt och fel vid en sådan olycksituation och sedan vara "stolt" (tänkt att du gjorde "rätt") över det.
Edit. Sorry trådskaparen att jag är off topic.
ett helt självklart val enligt mig, att välja den påkörda bilen med familjen före den andra.
TheLoser
2005-06-01, 11:43
Jo men enligt lagen så ska de som komemr i accelerationsfältet anpassa hastigheten så de hittar en lucka. Det sker åtskilliga olycker varje år den något ljushuvud ska gå ut en fil för att släppa in någon från påfarten och då itne kolla döda vinkeln och helt sonika prejar upp den andra mot kanten.
2. Nja, vi såg en motorcyklist köra av vägen en gång, men det vet i fan om det räknas.
3. Jo, blev påkörd bakifrån av någon knasig brud. Hon såg inte att det var vägarbete och att motorvägen delade upp sig och man skulle bromsa... men det gick fint iaf.
4. "Aj, det gjorde ont" Han inte tänka så mycket mer.
//TheLoser
Jo men enligt lagen så ska de som komemr i accelerationsfältet anpassa hastigheten så de hittar en lucka. Det sker åtskilliga olycker varje år den något ljushuvud ska gå ut en fil för att släppa in någon från påfarten och då itne kolla döda vinkeln och helt sonika prejar upp den andra mot kanten.
2. Nja, vi såg en motorcyklist köra av vägen en gång, men det vet i fan om det räknas.
3. Jo, blev påkörd bakifrån av någon knasig brud. Hon såg inte att det var vägarbete och att motorvägen delade upp sig och man skulle bromsa... men det gick fint iaf.
4. "Aj, det gjorde ont" Han inte tänka så mycket mer.
//TheLoser
"blixtlåsregeln" med varannan bil från två körfält vid kö är inte heller något som står inskrivet i någon lag, men den tillämpas för att trafiken ska flyta på bättre och det är likadant med denna. självklart innefattar det att man måste kunna göra ett filbyte utan risk, men kan man inte det hade man nog smällt förr eller senare ändå när man är tvungen att byta fil. man kan inte bara statiskt ligga i en fil för att man inte vågar byta.
TheLoser
2005-06-01, 11:58
"blixtlåsregeln" med varannan bil från två körfält vid kö är inte heller något som står inskrivet i någon lag, men den tillämpas för att trafiken ska flyta på bättre och det är likadant med denna. självklart innefattar det att man måste kunna göra ett filbyte utan risk, men kan man inte det hade man nog smällt förr eller senare ändå när man är tvungen att byta fil. man kan inte bara statiskt ligga i en fil för att man inte vågar byta.
Vad jag har fått för mig så är blixtlåsregeln numera en lag?
Hur som helst så säger jag itne att man ständigt ska ligga i en fil, det är ju lite taskigt ifall man kör på i vänsterfilen för då komemr du ju aldrig av vägen :D Jag säger bara att man ska vara jäävligt försiktig.
//TheLoser
Vilket mongo. Man är fullt ansvarig för att det är fritt vid filbyte...
Vad jag har fått för mig så är blixtlåsregeln numera en lag?
Hur som helst så säger jag itne att man ständigt ska ligga i en fil, det är ju lite taskigt ifall man kör på i vänsterfilen för då komemr du ju aldrig av vägen :D Jag säger bara att man ska vara jäävligt försiktig.
//TheLoser
ja men denna typ av filbyte är ju bara till för att underlätta för andra bilister och hålla trafikrytmen, inte orsaka olyckor som du ville få det till
christian
2005-06-01, 12:33
visst finns det många som alltid ligger i mittenfilen, men vi vet ju faktiskt inte hur det var i detta fallet, inte sant?
Jo, han är säkert en sån där mittfilsmarodör. Det bara dräller av dem på E4:an.
/daja, som cyklar enhjuling 2 mil om dagen på autobahn, numera endast 5 km
Grattis, skavsåren i röven avtagit nu också eller?
Metal_boy_
2005-06-01, 12:36
Men du får inte som medtrafikant försvåra nåns filbyte..tex med flit hålla tätt där nån vill lägga sig m.m. Samma sak gäller när nån ska göra en omkörning, då får du absolut ej gasa på helt plötsligt för att nån kör om. Omkörningen ska kunna gå smidigt och med respekt av medtrafikanter.
Jo, han är säkert en sån där mittfilsmarodör. Det bara dräller av dem på E4:an.
Grattis, skavsåren i röven avtagit nu också eller?
är van då jag brukar använda en buttplugg
det är tillåtet att "quota" så man vet vem du tilltalar.
christian
2005-06-01, 12:44
är van då jag brukar använda en buttplugg
Jo, tänkte väl att det var något som tryckte dig men jag kunde inte sätta fingret på vad. Nu vet jag men vill inte sätta fingret på det.. :booty:
Jo, tänkte väl att det var något som tryckte dig men jag kunde inte sätta fingret på vad. Nu vet jag men vill inte sätta fingret på det.. :booty:
vem har sagt att du skulle få?
*slap*
3: Singelolycka med motorcykel.
4: Tappa grepp i en lång högerkurva och åkte över till motsatt körfält i en 90km/h väg. Var rellativt lugn och sammsad och trodde jag skulle få balans på motorcykeln tills såg en bil i ögonvrån. Då blev det instinktivt att räta på styret (och faktiskt) slappna av och vänta på mötet med diket. Det sägs att man får en flashback i såna situationer men allt som hände med mig var att jag blev helt blank, slappna av och höll blicken mot horisonten... jag uppnådde zen kan man nästan säga. :D
Jag låg i mittfilen för att "3" sekunder senare var mittfilen innerfilen (splittades upp).
Med tanke på att min farsa är en sån som under valfri bilresa hinner skälla ut minst 2-3 personer för att de kör - som ni anklagat mig, så är det orimligt att han skulle tillåta det.
Jag misstänker att olyckor som det jag pratade om är ganska vanliga på E4an? Typ flera per dag?
3: Singelolycka med motorcykel.
4: Tappa grepp i en lång högerkurva och åkte över till motsatt körfält i en 90km/h väg. Var rellativt lugn och sammsad och trodde jag skulle få balans på motorcykeln tills såg en bil i ögonvrån. Då blev det instinktivt att räta på styret (och faktiskt) slappna av och vänta på mötet med diket. Det sägs att man får en flashback i såna situationer men allt som hände med mig var att jag blev helt blank, slappna av och höll blicken mot horisonten... jag uppnådde zen kan man nästan säga. :D
Det där känner jag igen.. Precis när man insett att man kommer krocka så förbereder man sig för smällen och bara slappnar av
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.