handdator

Visa fullständig version : 3-dagarsdeff

Akilles
2005-06-01, 06:59
Jag har tränat styrketräning i fem månader. Innan jag började var jag rejält underviktig. Jag är man, 22 år 186 cm lång. Nu väger jag 68 kg, vilket är det minsta jag kan väga utan att vara underviktig enligt Body Mass Index. De senaste månaderna har jag ätit efter följande matschema:

Frukost 06.00
Protein: 45,2 g (25,8 E%)
Kolhydrat: 71,8 g (41,0 E%)
Fett: 26,3 g (33,2 E%)
Kcal: 704 (32 % av dagligt intag)

Mellanmål 09.00
Protein: 39,1 g (38,5 E%)
Kolhydrat: 43,2 g (44,3 E%)
Fett: 6,6 g (15,0 E%)
Kcal: 390 (21 % av dagligt intag)

Lunch 12.00
Protein: 50,6 g (31,6 E%)
Kolhydrat: 61,6 g (39,5 E%)
Fett: 20,9 g (29,4 E%)
Kcal: 640 (26 % av dagligt intag)

Mellanmål 15.30
Som ovan

Middag 19.00
Som lunch

Totalt: 2782 kcal

Hur har detta påverkat mig? Jo, jag har gått upp i vikt, både muskler och fett (och vatten). Detta i ganska rask takt. Emellanåt har jag känt att det har gått lite för snabbt med fettuppgången, då jag känt mig lite plufsig. Jag har då sänkt det totala kaloriintaget, genom att minska ner pasta/risportionerna vid lunch och middag från 88 g till 63 g, vilket har givit 44,1 g kolhydrat vid resp. måltid, samt 2619 kcal totalt. Detta har inneburit ungefär 45 E% protein, 30 E% kolhydrat och 35 E% fett. Jag har inte viljat sänka kaloriintaget mer, eftersom det inte handlat om att deffa (inte så mycket att deffa fram) utan bara att gå upp i vikt i långsammare takt.

Med detta andra kostschema har jag stått still i vikt. Dock har jag aldrig stått ut med att följa det mer än en vecka högst, dels eftersom jag snabbt tappat vatten, vilket gjort mig orolig för att jag skulle gå ner i vikt, dels har efter ett tag (3-7 dagar) orken börjat tryta och kroppstemperaturen sjunkit - vilket jag tagit som tecken på att jag inte ger min kropp tillräckligt med bränsle för att bygga alla dom snygga musklerna (galet, va?). Så har jag växlat; 2782 kcal i några veckor, sedan tänkt att "nu är det nog" och minskat med HELA 163 KCAL (monsterdeff), blivit orolig efter fem dagar och återgått till det gamla kaloriintaget.

Nu tänker jag att det ska bli en riktig ändring. Planen är att lägga mig på det kaloriintag som jag inte ökar så snabbt i vikt på (runt 2600), men att fördela protein, kolhydrat och fett annorlunda. Målet har alltid varit 30 E% p, 40 E% k och 30 E% f. Min teori är att det inte varit bra för mig att minska kolhydratintaget när jag sänkt kcal-totalen, eftersom det har gjort mig orkeslös. Däremot har jag ätit onödigt mycket protein, vilket bara oxiderat till kolhydrat i levern.

Min nya strategi är alltså att behålla det lägre energiintaget, men att sänka proteinintaget något, och ersätta med kolhydrat och fett, så att jag når den önskade fördelningen på 30-40-30. Det skulle innebära 2,9 g protein per kg kroppsvikt, vilket borde vara tillräckligt för at bygga muskler. Pasta/risportionen skulle ligga på 85 g, vilket alltså är nästan lika högt som originalschemat, betydligt högre än mitt status quo-schema.

Frågan är denna: Kommer den nya strategin verkligen att få mig att stanna i vikt, eller öka långsammare?
Förtydligande: Det är ju allmänt känt att man bör sänka kolhydrat- och även fettintag vid viktminskning. Proteiner skall man tydligen kunna äta hur mycket som helst av, eftersom de knappast kan omvandlas till kroppsfett.

Till sist vill jag be om ursäkt för inläggets längd. Jag antar att så har mycket text är ett effektivt sätt att försäkra sig om att ingen orkar läsa eller svara. Nåja, funderar Akilles. Take it or leave it.

MrBoris
2005-06-01, 07:36
Med den minivikten och den lilla erfarenhet du har av styrketräning så skulle jag skita totalt i hur många kalorier jag åt utan bara se till att äta rejält och nyttigt och så ofta jag kunde för att öka en jävla massa vikt. So what om du även lägger på dig lite fett medan du bygger massa, jag menar hur snyggt är det att vara trådsmal med minimal muskelmassa? Ät Ät Ät och ät igen ;) räkna inte kalorier om du vill upp i vikt tycker jag iaf... bättre att göra det om man sedan vill deffa ner i en lagom takt.

MVH

Max
2005-06-01, 11:15
Precis som du skriver, HELA 163 Kcal, lär väl inte göra något stort på ett år eller nåt. Det mesta kanske är på det psykologiska planet, du känner dig plöffsig skriver du osv.

Man kan knappast beräkna sitt energiintag till 100 kcal när, om man inte är extremt noggrann

Liten Men Fet
2005-06-01, 12:56
Med 68 kilo på 186 kan du inte vara plufsig, för ett år sedan vägde jag 68 kg på 185 cm i längd, då har jag gått upp från 63 genom att lyfta skrot.
Nu har jag gått upp 10 kilo TILL på ett år (till 78) å jag är fortfarande inte plufsig å jag har varit i kosovo där jag ätit MASSA fet mat och massa läsk å godis samtidigt som jag tränat 5 dar i veckan.
Så det sitter nog i psyket..

Se till att träna lite kondition några gånger i veckan å akta dig för det där med deffandet.. iallafall tills du väger 75.

AngelLove
2005-06-01, 13:30
jag väger 93kg till mina 186, då kan man börja känna sig pluffsig...

Akilles
2005-06-01, 16:28
Jo, men jag skrev ju att jag KÄNDE mig plufsig, inte att jag var fet. Nu visar det sig ju att så fort jag minskar lite på kolhydraterna, så förvinner en massa vatten från kroppen och så ser jag nästan "deffad" (om ordet tillåts) ut direkt. Observera att det inte är deff jag är ute efter, utan att göra viktuppgången långsammare.

Åter: kan det ske att viktuppgången bromsas, om man minskar intaget av protein, men ökar intaget av fett och kolhydrat (i ovan angivna mänder)?

Ang. kaloriräkningen, så är den nödvändig för mig. Om jag inte hade räknat på vad jag skulle äta utan ätit tills jag var mätt, så skulle jag kanske fått i mig hälften. Och då skulle det inte blivit mycket viktuppgång av, vill jag lova.

dude
2005-06-01, 16:56
Varför bryr du dig om du lägger på dig lite vatten??? Det är ju skönt med tryck på träningen :). Ska jag vara ärlig så tycker jag inte du ska bry dig så mkt om kcal mm. 163kcal är ju ingenting, beror väl på om du går lite mer än vanligt kan du förbränna det tex...

du väger bara 68kg, det är bara att käka allt vad du orkar !

btw äter du inget mer efter kl 7? när går du och slaggaR?

Akilles
2005-06-01, 17:19
Klockan 22 tror jag att jag ska lägga mig, men sällan är jag i sängen före en halvtimme senare. Det är för sent, tycker jag, med tanke på att jag går upp ganska tidigt.

Jag tycker inte heller att 163 kcal låter som någonting, därför blir jag så himla förvånad när min kroppstemp sjunker och min ork tryter efter att ha minskat med en så liten mängd.