handdator

Visa fullständig version : SM - vilka springer?

Jax
2005-05-31, 18:40
Har för mig att det är några stycken här på forumet som ska springa maran på lördag. Vilka är det och vad har ni för mål?

Vädret ser ut att bli grymt bra i alla fall: 15 grader och mulet.

Bärs
2005-05-31, 19:07
Här skall det springas, siktar på 3,45. Kan bli lite väl tufft iofs. Vad siktar du själv på?

Jax
2005-05-31, 19:11
Har haft lite problem med benen (i år också *grr* ), men under 3:30 ska inte vara några problem. Hoppas jag i alla fall.

Jag startar för övrigt i blå startgrupp.

Bärs
2005-05-31, 20:40
Det blir under 5min/km det, bra tempo. Får önska dig lycka till. Startar själv i nästsista gruppen. Planerar kapa ca en timme på min nybörjartid från förra året.

Jax
2005-05-31, 20:45
Sprang 33 km på 4:40 tempo för några veckor sedan så det borde inte bli några problem egentligen. Men sista milen är som bekant väldig lång.

Får önska dig lycka till med ditt tidsmål.

skaparn
2005-05-31, 22:30
Såja! Må bäste man vinna, jag siktar på att komma in på en tid som jag kan stå för. Aldrig sprungit sthlm-marathon förr och är förväntansfull, blir nog kul. Men startgrupp svart känns bittert, det kommer att bli våldsamt trångt. Minns GB-varvet medd ett startnummer över 33k och det var det jävligaste jag varit med om, plöja farthinder.

Någon som vet hur det är i de bakre startgrupperna, finns det plats de första kilometrarna?

Jax
2005-05-31, 22:40
Nä det tror jag inte att det gör. Startade i blå grupp förra året också och det var riktigt trångt första kilometern. Kan tänka mig att det är betydligt värre om man startar längre bak.

*edit*
Med riktigt trångt menar jag inte att man måste kämpa för att ta sig fram utan bara att det är svårt att hålla sitt eget tempo. Men med lite hoppande i sidled så tar man sig fram i alla fall.

Noodles
2005-05-31, 22:46
Ska också göra ett försök och har väl vissa tidsmål men de ska jag nog hålla hemliga. Jag är väldigt glad om jag tar mig runt eftersom det är första gången. :)

skaparn
2005-06-01, 08:30
Nä det tror jag inte att det gör. Startade i blå grupp förra året också och det var riktigt trångt första kilometern. Kan tänka mig att det är betydligt värre om man startar längre bak.

*edit*
Med riktigt trångt menar jag inte att man måste kämpa för att ta sig fram utan bara att det är svårt att hålla sitt eget tempo. Men med lite hoppande i sidled så tar man sig fram i alla fall.

Det är det jag är rädd för, att man ska vara tvungen att hoppas mellan folk och inte kunna köra sitt eget tempo. Det tar ju grymt mycket på krafterna att växla fart hela tiden, och det är ju inte så att jag kommer att ha råd slösa krafter när de sista 10 kilometrarna ska avklaras

JJ
2005-06-01, 09:03
Det är det jag är rädd för, att man ska vara tvungen att hoppas mellan folk och inte kunna köra sitt eget tempo. Det tar ju grymt mycket på krafterna att växla fart hela tiden, och det är ju inte så att jag kommer att ha råd slösa krafter när de sista 10 kilometrarna ska avklaras

Det är inte så trångt, gissar att göteborgsvarvet är mycket värre. Du kommer inte tappa många sekunder om du bara slappnar av och inte retar upp dig. Längre fram i loppet är det verkligen inga problem. Ta vätska långt fram vid stationerna.

skaparn
2005-06-01, 09:21
Nu har dom ändrat väderprognosen till regn. Får kanske fundera på vilken outfit som lämpar sig bäst för det då.

Jax
2005-06-01, 09:24
Nu har dom ändrat väderprognosen till regn. Får kanske fundera på vilken outfit som lämpar sig bäst för det då.
Lite regn är ju aldrig fel. Outfitten är givetvis shorts och linne oberoende av väder.

skaparn
2005-06-01, 09:29
Lite regn är ju aldrig fel. Outfitten är givetvis shorts och linne oberoende av väder.

Tack! Nu avgjorde du faktiskt det jag satt och diskuterade med en kompis. Hade tänkt tights och nåt tunt vindplagg men jag har gjort misstaget att vara för varm förr och om det blir de utlovade 16 graderna (DN's väder) så ska shorts och linne funka.

JJ
2005-06-01, 09:32
Jag skulle valt shorts och linne alternativt ett plagg jag kan ta av mig senare under loppet. Eventuellt blir du kall sista milen, men då har du annat att tänka på.

-xR-
2005-06-01, 11:03
Om jag minns rätt så hade King Grub sprungit maran på rätt bra tid, har du det?

Lycka till ni som springer!

Jax
2005-06-04, 08:00
Då är det fem timmar kvar till start och regnet öser ner. Kan bli intressant väder idag. Sen ska det visst blåsa 9 m/s också. Men va fan man kan ju inte få allt. Kan dock bli lite kallt att stå i startfållan i 30 min med linne och korta shorts om det ska regna, blåsa och vara 12 grader.

Lycka till alla som springa!

skaparn
2005-06-05, 13:27
Det blev ju ganska bra väder till slut, lagom varmt i shorts och linne..
Det var min första mara förövrigt och jag hade inte väntat mig sista milen, den var faktiskt rent sjukt jobbig och tempot blev därefter. Men jag fick nåt att jobba på med en inte helt förkastlig nybörjartid 3:34.

Yankeee
2005-06-05, 13:33
Oj, bra tid skaparn :thumbup:

Jax
2005-06-05, 17:41
Det blev ju ganska bra väder till slut, lagom varmt i shorts och linne..
Det var min första mara förövrigt och jag hade inte väntat mig sista milen, den var faktiskt rent sjukt jobbig och tempot blev därefter. Men jag fick nåt att jobba på med en inte helt förkastlig nybörjartid 3:34.
Grymt bra tid för första maran. Bra jobbat!

Jax
2005-06-05, 18:05
Liten berättelse om årets lopp:

Vädret var underbart, betydligt kallare än förra året då värmen var ganska
jobbig mot slutet. Som tur var så kom det inget regn. Det hade visserligen
varit svalkande men ett blött linne skaver mer än ett torrt och svalka sig kan
man göra ändå.

Tänkte springa loppet på under 3:30:00
Delmålen var:
10 km - 0:39:00
21,1 km - 1:43:00
30 km - 2:28:00
42,2 km - sub 3:30:00

Loppet började väldigt bra och efter en mil kändes det knappt som att jag
hade börjat springa. Avverkade första tio kilometrarna på 0:47:36. Efter 15
km började jag känna att jag faktiskt var ute och sprang men upp till
halvmaran så kändes fötterna fortfarande väldigt lätta. Den markeringen
passerades på 1:40:17. Låg med andra ord bra till för mina delmål. Även om
jag låg en bit under kändes det inte som om jag hade öppnat för fort.

Efter 25 km började jag känna mig lite sliten men jag kunde fortfarande utan
större problem hålla tempot. Ytterligare 5 km senare sänkte jag tempot något
och benen började kännas duktig trötta.

Så efter 33 km var det dags för den roliga uppgiften att ta sig uppför
Västerbron. Det som hade varit så lätt varvet innan var plötsligt inte alls lika
roligt. Benen protesterade å det bestämdaste men det gick ändå bra att
springa hela vägen.

Så slutligen efter 35 km orkade inte benen längre. För att inte tappa för
mycket tid försökte jag att gå i 40 sekunder och sen börja springa igen.
Sprang inte längre än 400 meter innan jag var tvungen att börja gå igen.
Krampen började komma. Bestämde mig för att gå i tre minuter för att sedan
börja springa igen.

Tillslut kom benen igång igen och jag kunde börja springa igen, men med
väldigt korta steg eftersom det hög i vaderna och hamstring vid varje steg.
Efter ett tag släppte krampkänningarna och det gick aningen lättare igen.

Sen kom den där underbara känslan när man ser stadion, och den ännu
trevligare känslan av att springa inne på stadion och sen slutligen den finaste
av dem alla. Känslan när man passerar mållinjen. Sluttid: 3:32:00. Missade
målet med två minuter. Skyller det på för få långpass som gjorde att benen
inte orkade hela vägen. Förbannat nöjd ändå måste jag säga.

Mina tider kan ses här:
http://www.stockholmmarathon.se/resultat2005/chiptider_sv.cfm?startnr=2320&Lan_ID=1

Och så en bild från kilometer nummer 22. Jag är faktiskt inte så trött som jag
ser ut.

Bärs
2005-06-05, 18:39
Mycket fina tider av både Jax och Skaparn. Själv släpade jag mig runt på 4,01 vilket var en liten missräkning. Hade haft som primärt mål att komma under fyra timmar och som alldeles utopiskt mål att komma ner mot 3,45. Att utopin förblev en utopi förvånar mig inte men att tiden kröp upp över 4 timmar förvånar mig. Jag skyller på all trängsel i början där värdefulla minuter försvann.

Snittempot blev 5,43/km men jag är rätt säker på att jag skulle ha ett snittempo på 5,30/km i kroppen. Antagligen borde jag ha haft en lite längre viloperiod före loppet, nu började höftböjarna ömma redan efter 5 - 6 km. Eventuellt har inte all träning hunnit sätta sig i kroppen ännu. Strunt samma, det blev PB med 46 minuter sedan förra året vilket jag får vara nöjd med.

skaparn
2005-06-05, 20:05
Bärs: Håller med om trängsel, startade i svart led, men visst borde både din och min tid räcka för att få starta en bit fram nästa år?

Jax: Du ser ändå rätt fräsch ut, inte fått in det där "sista-varvet-steget" som jag hade från ca 30 km

Jag bävar inför bilderna på photomotion, jag vill minnas att jag på andra varvet se ut som en extrastraffad gulagfånge i ansiktet, hade gode ont och det var svårt att se glad ut.
Snyggt jobbat alla som sprang härifrån, jag tycker iallafall att det var grymt kul och tänker fortsätta jobba med min löpning. Tillbaka till ritbordet, som byggarna brukar säga. Är lite arg över hur stor skillnad det är på löpning och cykling, prestationsförmågan är definitivt inte direkt översättbar.

Känner mig lite dum också, efter ca 25 kilometer minns jag att jag tänkte att det här med marathon inte alls var så farligt och undrade vad alla tyckte var så jobbigt, jag var snabb, stark och snygg. Sen efter 30 insåg jag hur tur det vara att jag inte tänkte högt. Slutet var en plåga, men väckte konstigt nog ett enormt sug efter att träna hårdare.

Nästa år så återkommer vi!

Jax
2005-06-05, 20:13
:thumbup:
Hell yea! :hbang:

Bärs
2005-06-05, 20:25
Känner mig lite dum också, efter ca 25 kilometer minns jag att jag tänkte att det här med marathon inte alls var så farligt och undrade vad alla tyckte var så jobbigt, jag var snabb, stark och snygg. Sen efter 30 insåg jag hur tur det vara att jag inte tänkte högt. Slutet var en plåga, men väckte konstigt nog ett enormt sug efter att träna hårdare.

Ja det är märkligt hur snabbt det vänder mellan flyt och pina. Några hundra meter kan göra skillnaden. Nu blir det oändligt långa långpass varje vecka fram till nästa års maraton. Mitt slappande tarvar bestraffning. Sitter dock och planerar in en sub4-revanschmara i slutet av sommaren. Löplusten är starkare än någonsin trots att jag knappt kan resa mig från datorstolen.

skaparn
2005-06-05, 21:05
Mitt slappande tarvar bestraffning.

Så talar en sann självspäkare! Helt rätt!

Noodles
2005-06-06, 14:48
Jaha, nu har man upplevt sin första marathon. Målet var att ta sig runt men jag hade vissa förhoppningar om att göra det under 4.30. Jag kände mig oförskämt fräsch upp till ca 32 km. Magen började bli lite orolig runt 18 km men det lyckades jag hålla under kontroll. Efter 32 km så blev det för jobbigt och jag fick gå rätt mycket för att hålla magen under kontroll. Följden blev att benen stelnade till något men efter 35 km så tvingade jag mig till att springa nästintill oavbrutet, jag skulle bara i mål. Pga magen så kunde jag inte dricka så mycket vid de sista vätskekontrollerna och då började vätskebristen göra sig påmind. De sista tre kilometrarna gick på ren vilja och jag kom in på stadion, min sluttid missade 4.30 med några minuter. Tiden är inte lika bra som era (mycket imponerad) men jag är ändå stolt över att ha fullföljt på en hyfsad tid. :)

Den viktigaste lärdomen är att jag vill göra ett lopp där magen inte sätter gränsen, jag ska se över min mat och hur jag dricker under loppet. Förutom det ska jag förstås träna ännu mer. Om inget oförutsett händer så ska jag stå på startlinjen nästa år igen.

Var det förresten några andra som upplevde problem med sportdrycken? Jag hade provat att använda den under flera långpass och då hade jag inga problem. Jag är lite rädd att hoppa över sportdrycken för mycket eftersom man har hört om folk som har fått kramp pga mineralbristen.

Jax
2005-06-06, 14:55
Enda problem jag hade var att det är för lite salt i. Jag får ofta problem med kramp på längre sträckor. Nu drack jag visserligen inte så våldsamt mycket sportdryck eftersom jag hoppades på att min egna dryck som jag intog vid km nummer 22 skulle räcka. Fick dock inte i mig så mycket mer än 1-1,5 dl och det räckte visst inte. Jag tror jag måste lära mig att äta de där äckliga saltgurkorna. Vågade inte prova det denna gången. Däremot så blev det lite bättre efter druvsockret. Hm, det måste ha varit lite mineraler i det. Smakade så i alla fall.

*edit*
Bra jobbat Noodles. Sen måste jag säga att ni här inne som har sprungit har en underbar inställning. "Nästa år..." :hbang:

Noodles
2005-06-06, 15:16
Enda problem jag hade var att det är för lite salt i. Jag får ofta problem med kramp på längre sträckor. Nu drack jag visserligen inte så våldsamt mycket sportdryck eftersom jag hoppades på att min egna dryck som jag intog vid km nummer 22 skulle räcka. Fick dock inte i mig så mycket mer än 1-1,5 dl och det räckte visst inte. Jag tror jag måste lära mig att äta de där äckliga saltgurkorna. Vågade inte prova det denna gången. Däremot så blev det lite bättre efter druvsockret. Hm, det måste ha varit lite mineraler i det. Smakade så i alla fall.

*edit*
Bra jobbat Noodles. Sen måste jag säga att ni här inne som har sprungit har en underbar inställning. "Nästa år..." :hbang:

Tack! Det var framför allt en stor utmaning för psyket att se hur långt jag kunde pressa mig. I lördags trodde jag inte att jag ville göra om det men nu har jag börjat känna en revanchlusta, detta trots att benen är ännu stelare idag. :D

Jag gillar som tur är saltgurka och därför var det inga problem att äta den. Är dock osäker på om druvsockret innehåller några mineraler. Vad hade du med dig för dryck?

För övrigt så blev ju vädret perfekt och det var många uppmuntrande rop från publiken, både när det gick bra och när det gick tungt.

Jax
2005-06-06, 15:23
Tack! Det var framför allt en stor utmaning för psyket att se hur långt jag kunde pressa mig. I lördags trodde jag inte att jag ville göra om det men nu har jag börjat känna en revanchlusta, detta trots att benen är ännu stelare idag. :D

Jag gillar som tur är saltgurka och därför var det inga problem att äta den. Är dock osäker på om druvsockret innehåller några mineraler. Vad hade du med dig för dryck?

För övrigt så blev ju vädret perfekt och det var många uppmuntrande rop från publiken, både när det gick bra och när det gick tungt.
Jag hade Sports Active som är en sportdryck med ganska lite socker men mer mineraler. Ganska värdelöst som energi, men jag hade hoppats på att fixa till mineralbalansen. Nu kunde jag dock inte dricka tillräckligt så då hjälpte det ändå inte. Sen tog jag två påsar gel också, eller det är inte gel utan bara en väldigt söt vätska som ger en hel del energi.