Visa fullständig version : Framtids ångest (Vad ska jag göra?)
Hej
Vet inte riktigt vad jag ska börja. Meningen med den här tråden, för min del, är att få skriva av mig lite och få råd av er med lite mer erfarenhet.
Well, jag går i andra ring nu (ligger ett år efter (86:a), på grund av trams i grundskolan), läser till elektriker på ett praktiskt gymnasium. Innan dess läste jag el-programmet, med inriktning natur, jag läste det programmet i ett och ett halvt år, men skolan var väldigt oseriös och jag var mest intresserad av att börja jobba, tänkte då att jag skulle byta till ett praktisktprogram och då möjligheten kom att byta direkt från tvåan, till tvåan (utan att mista ett år) tog jag chansen direkt. Nu, ett halvår senare, ångrar jag mig rätt rejält, fått känna på den praktiska biten som elektriker, pratat med de som hållit på som elektriker en längre tid. Ångesten kom mer efter hand och för ett par dagar sedan beslutade jag mig för att jag måste göra något åt det. Först och främst är att yrket inte innebär någon större utmaning, inte alls hjärnstimulerande, miljöerna som man vistas i är heller inte ”min typ” och lönetoppen är väldigt låg (han jag arbetar med just nu har arbetat som elektriker i 15år och drar in 24laxar i månaden…). Jag har förstått att yrket helt enkelt inte är något för mig.
Jag vet helt enkelt inte vad jag vill göra, jag har funderat mycket på yrke som jurist (för att så småningom avancera vidare till advokat). Dock vet jag inte särskilt mycket om yrket, sedan så känner ett sådant yrke väldigt begränsat, regionalt sett, då en juristutbildning man fått i Sverige, inte kan funka särskilt bra i ex US. Kort och gott vill jag inrikta mig på något där man mer i regel kan avancera och komma högt. Vad är ni utbildade till och vad arbetar ni med idag?
Dock finns här biten som orsakar min ångest, idag ligger jag ju redan ett år efter (sett till min ålder) i gymnasiet och jag har bara 1300poäng, 2500 krävs när man går ut. Möjligt att plocka in 1200poäng på två terminer, ifall man verkligen vill, för det vill jag.
Känner lika mycket ångest varje gång jag tänker igenom det hela...
Blev rätt mycket, ifall nu någon läst igenom texten och förstår situationen, vad hade ni gjort ifall det var ni själva som befann er i den?
/Björn
Sattsa på en militär karriär kanske? Där har du gott om grader att avancera. Fast just nu ser det ju inte så ljust ut för försvarsmakten så det är kanske inte så kul att sattsa på.
Men alltså 24k/månaden är väl inte så himla dåligt. T.ex. inom vården så är lönerna betydligt sämre.
OM jag vore du hade jag slutat med byta linje och gått ut ur gymnasiet så fort som möjligt, försök se till jag har allmän behörighet för vidareutbildning så gott som det går. Grundskolan och gymnasiet lär man sig bara lite grunder så det är egentligne inte mer än ett papper, men då de flesta skolor går efter det papperet så se till att det ser bra ut när du gå ut.
Du kan ju alltid läsa in kurser på komvux, men se till att få så bra betyg som möjligt.
Som tidigare talare sagt, är inte 24k ganska bra ;)
Läser själv till elektriker (första året) har valt industi inriktning och det är riktigt kul. Min fader är också elektriker så man jobbar där på helger och lov.
PLC är klart den roligaste biten ;)
OM jag vore du hade jag slutat med byta linje och gått ut ur gymnasiet så fort som möjligt, försök se till jag har allmän behörighet för vidareutbildning så gott som det går. Grundskolan och gymnasiet lär man sig bara lite grunder så det är egentligne inte mer än ett papper, men då de flesta skolor går efter det papperet så se till att det ser bra ut när du gå ut.
Det du säger låter klokt, dock undrar jag hur de reagerar på att där nästan bara kommer vara elämne. En massor av matte/fysisk/ekonomi-ämne hade nog varit mycket bättre...
Men alltså 24k/månaden är väl inte så himla dåligt. T.ex. inom vården så är lönerna betydligt sämre.Efter 15 år har han den lönen, visst hade han säkert den lönen för tio år sedan också. Först och främst är det yrket i sig som jag ogillar, lönen är bara en annan del...
Det du säger låter klokt, dock undrar jag hur de reagerar på att där nästan bara kommer vara elämne. En massor av matte/fysisk/ekonomi-ämne hade nog varit mycket bättre...
Alltså, om du söker till högskolan så är det skitsamma vad du har läst så länge du har behörighet för programmet. Sedan är det betygen som är det viktigaste.
Sattsa på en militär karriär kanske? Där har du gott om grader att avancera. Fast just nu ser det ju inte så ljust ut för försvarsmakten så det är kanske inte så kul att sattsa på.
Vill han tjäna pengar ska han välja något annat. *cry*
Alltså, om du söker till högskolan så är det skitsamma vad du har läst så länge du har behörighet för programmet. Sedan är det betygen som är det viktigaste.Hur säker är du på detta? Räcker det verkligen att jag matat in mina 2500poäng (och godkänt i alla) för att kunna söka till högskola?
Som tidigare talare sagt, är inte 24k ganska bra ;)
Läser själv till elektriker (första året) har valt industi inriktning och det är riktigt kul. Min fader är också elektriker så man jobbar där på helger och lov.
PLC är klart den roligaste biten ;)24K må vara en helt OK lön, säkert över snitt idag. Dock trivs inte jag direkt med yrket, läste dock inte med någon speciell inriktning, utan fick allt istället. Är just nu ute på ett nybygge och otrivs helt sanslöst...
Hur säker är du på detta? Räcker det verkligen att jag matat in mina 2500poäng (och godkänt i alla) för att kunna söka till högskola?
Ja, det gör det. Men visa linjer på högskolor kräver vissa kurser på gymnasiet. Du måste ha läst kemi på gymnasiet för att plugga till kemist på högskola. Sedan måste du ANTINGEN ha tillräckliga betyg för att komma in på din valda linje på högskolan ELLER få tillräckligt högt resultat på högskoleprovet.
Allmän behörighet betyder inte 2500poäng. :) Det är några kurser som du måste läsa, sen beroende på program finns det ibland vissa krav. Då Sverige erbjuder studier gratis skulle jag personligen utbildat mig till en mäklare för aktier/optioner/forex marknad, om du sen lyckas hitta ett jobb så betala företaget dig och du kan även gå privat när du har samlat tillräcklig med erfarenhet. Du behöver inte heller vara rädd för misslyckas då Sverige har bra skyddsnät ifall man fucka upp sina investeringar. Det enda "nackdelen" jag kan tänka mig är skolor lägger nästan onödig mycket tid på facktermer och information som inte ge nånting för själva handeln. Erfarenhet kan bara komma via träning, vissa företag utomlands erbjuder one on one training i ett år, vilket kan vara mer intressant. Skillnaden är bara det är lättare att hitta jobb när det finns exampapper att du har gått i skolan.
Allmän behörighet betyder inte 2500poäng.
Jag trodde att ett slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande var ett krav + G i matte, svenska och engelska. För ett slutbetyg krävs väl 2500p eller har jag missuppfattat.
Att det inte spelar någon roll vilka kurser du läst stämmer, därför är det bra att "taktikkläsa" kurser man tycker är roliga och således få bra betyg än att läsa kurser som man kan ha nytta av. T.ex. istället för ShB. Dock så krävs det ofta vissa kurser som förkunskap för många program Men teoretistk sett kan man gå Barn&Fritid och läsa massa estetiska kurser och annat, få 20.0 på dessa och sedan läsa naturvetenskaåligt basår och bli läkare.
Alt. skriva väldigt bra på högskoleprovet och få kassa betyg men ändå kunna bli vad som helst. Behörighet går nästan alltid att ordna.
För ett slutbetyg krävs väl 2500p eller har jag missuppfattat.
Precis, annars får du bara ett papper på vilka kurser du läst och inte ett slutbetyg
Jag trodde att ett slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande var ett krav + G i matte, svenska och engelska. För ett slutbetyg krävs väl 2500p eller har jag missuppfattat.
Att det inte spelar någon roll vilka kurser du läst stämmer, därför är det bra att "taktikkläsa" kurser man tycker är roliga och således få bra betyg än att läsa kurser som man kan ha nytta av. T.ex. istället för ShB. Dock så krävs det ofta vissa kurser som förkunskap för många program Men teoretistk sett kan man gå Barn&Fritid och läsa massa estetiska kurser och annat, få 20.0 på dessa och sedan läsa naturvetenskaåligt basår och bli läkare.
Alt. skriva väldigt bra på högskoleprovet och få kassa betyg men ändå kunna bli vad som helst. Behörighet går nästan alltid att ordna.Så jag behöver inte följa programmets speciella inriktningar? Utan bara så jag har kärnämnena och sedan sumerat upp till 2500poäng totalt?
Karate_kid
2005-05-31, 18:29
va fan snackar ni om ? 24.000 är la för fan helt ok , eller ?
Så jag behöver inte följa programmets speciella inriktningar? Utan bara så jag har kärnämnena och sedan sumerat upp till 2500poäng totalt?
Det kan jag inte svara på, det får du prata med rektor om. Finns ju givetvis praktiska problem och vad skolan vill låta dig göra.
Jag syftade mest på de individuella kurserna som är helt fria, där du kan läsa något helt onödigt och tjäna på det. Sedan finns det väl vissa program där man väljer i princip allting man vill läsa själv.
Men ta och prata med lärare/rektor/föräldrar om vad du vill göra och vad du kan göra.
va fan snackar ni om ? 24.000 är la för fan helt ok , eller ?
Det beror på vilka referenser och ambitioner man har.
Karate_kid
2005-05-31, 18:38
Det beror på vilka referenser och ambitioner man har.
Sant. Men det är en hel del pengar. Den som säger annat, har inte jobbat och tjänat egna pengar.
Gå först och främst inte ut med bara godkänt i alla ämnen, ska du plugga vidare så sätt lite mer krav på dig själv och sätt VG eller MVG i flertalet av kurserna som är kvar.
Nästa grej är att du pratar med en syo så får du reda på exakt hur betygsystemet funkar och vilka alternativ det finns att läsa vissa kurser, det kan vara så att man på din skola har möjlighet att välja till mer kurser själv.
Även om du inte kan välja så mycket själv vad det gäller kurserna så stå ut hela utbildningen och sen kan du läsa in basåret på komvux om det krävs för den inriktning du tänker läsa på högskolan.
Sant. Men det är en hel del pengar. Den som säger annat, har inte jobbat och tjänat egna pengar.
Där tycker vi olika, jag skulle inte vara nöjd om jag hade den lönen om jag jobbat i 15 år. Däremot skulle jag vara grymt nöjd om jag fick den lönen nu.
24000 är väl ungefär den lönen jag skulle vara glad om jag fick :confused:
edit: min farsa får ungefär samma lön, han har varit journalist i säkert mer än 15 år. På somrarna extraknäcker han dock dessutom som tågförare.. eller vad fan det heter.
Han jobbade nåt år som det också men arbetstiderna var inte så mysiga. Var med många svängar, fyfan vad påfrestande. köra tåg från 9.00 till 24.00 på natten, ibland senare och så upp klockan 6.00 nästa morgon och köra till klockan 22 o.s.v :). Visst fick han väl 30000 före skatt ibland men vad fan.
Det är en förödande majoritet av alla yrkesarbetare som inte kommer upp i 24000. Så har det alltid varit. Det finns alltid en massa kidz som "aldrig kommer att vara nöjda med det!" - och för några blev det säkert mer.
Om du skulle vilja jobba utomlands är hantverksyrken oslagbara som inkörsport.
allan
Megatuttarna
2005-05-31, 20:46
Staka upp en plan. Vill du in på juristlinjen? Börja med att ordna behörighet och betygen så du klarar snittet.
Se det som ett delmoment i ett enda stort projekt; din karriär, ambitioner. Med tanke på hur stor del detta kommer utgöra av ditt liv senare så är inte 1 år hit eller dit "förlorat" på att ta igen gymnasiekurser.
När du sedan jobbar som advokat har du väldigt många internationella områden. Folkrätt, internationell affärsjuridik (bizniz sker ju internationellt hela tiden s a s och där det finns pengar finns det lagar), immaterialrätt (varumärken o s v bygger väldigt mycket på internationella regler), EG-rätt och en hel del annat.
Det blir dessutom bara bättre i o m att EG harmoniserar medlemsländernas lagstiftningar så vi får allt enhetligare lagar runtom i Europa.
Det sköna är att ifall du spelar korten rätt så kan du få en ingångslön på runt 20 - 24 k, och jobba dig upp till 80 - 150+ k i månaden efter en 10 - 15 år beroendes på hur bra du lyckas (bli delägare på nån enorm byrå, extraknäcka genom att skriva litteratur, få upp ett bra rykte och tillfredsställda klienter och en hel del annat)
Gå först och främst inte ut med bara godkänt i alla ämnen, ska du plugga vidare så sätt lite mer krav på dig själv och sätt VG eller MVG i flertalet av kurserna som är kvar.
Nästa grej är att du pratar med en syo så får du reda på exakt hur betygsystemet funkar och vilka alternativ det finns att läsa vissa kurser, det kan vara så att man på din skola har möjlighet att välja till mer kurser själv.
Även om du inte kan välja så mycket själv vad det gäller kurserna så stå ut hela utbildningen och sen kan du läsa in basåret på komvux om det krävs för den inriktning du tänker läsa på högskolan.Tog ett långt samtal med mamma (hon blev otroligt glad när jag sa att jag inte var speciellt nöjd med elektriker-biten ^^), hon förslog ungefär detsamma, fast att jag istället skulle prata med min mentor hurvida jag kan byta kurser och sedan gå till en "SYO-byrå" som fanns i stan, där skulle de kunna mest, vet inte vad ni andra säger om det?
Angångde betygen, så har jag just nu tre godkänt och resten VG, de tre G'na är idrott och hälsa A, matteB och engelskaA, dvs. inga speciellt tunga kurser. Där efter får jag försöka hålla mig över VG varafall, ett par MVG är också att vänta. Frågan är hur långt man kommer på det bara...
Staka upp en plan. Vill du in på juristlinjen? Börja med att ordna behörighet och betygen så du klarar snittet.
Se det som ett delmoment i ett enda stort projekt; din karriär, ambitioner. Med tanke på hur stor del detta kommer utgöra av ditt liv senare så är inte 1 år hit eller dit "förlorat" på att ta igen gymnasiekurser.
När du sedan jobbar som advokat har du väldigt många internationella områden. Folkrätt, internationell affärsjuridik (bizniz sker ju internationellt hela tiden s a s och där det finns pengar finns det lagar), immaterialrätt (varumärken o s v bygger väldigt mycket på internationella regler), EG-rätt och en hel del annat.
Det blir dessutom bara bättre i o m att EG harmoniserar medlemsländernas lagstiftningar så vi får allt enhetligare lagar runtom i Europa.
Det sköna är att ifall du spelar korten rätt så kan du få en ingångslön på runt 20 - 24 k, och jobba dig upp till 80 - 150+ k i månaden efter en 10 - 15 år beroendes på hur bra du lyckas (bli delägare på nån enorm byrå, extraknäcka genom att skriva litteratur, få upp ett bra rykte och tillfredsställda klienter och en hel del annat)Läser du själv till jurist?
Det är en förödande majoritet av alla yrkesarbetare som inte kommer upp i 24000. Så har det alltid varit. Det finns alltid en massa kidz som "aldrig kommer att vara nöjda med det!" - och för några blev det säkert mer.
Om du skulle vilja jobba utomlands är hantverksyrken oslagbara som inkörsport.
allanAtt jobba utomlands är inget jag har ställt in siktet på, men jag lär har utvecklas en helt del om tio år och man vill hålla möjligheterna öppna.
Där tycker vi olika, jag skulle inte vara nöjd om jag hade den lönen om jag jobbat i 15 år. Däremot skulle jag vara grymt nöjd om jag fick den lönen nu.Så jag menade, speciellt när det handlar om ett yrke man inte direkt skrattar och hoppar påvägen dit.
Angångde betygen, så har jag just nu tre godkänt och resten VG, de tre G'na är idrott och hälsa A, matteB och engelskaA, dvs. inga speciellt tunga kurser. Där efter får jag försöka hålla mig över VG varafall, ett par MVG är också att vänta. Frågan är hur långt man kommer på det bara...
Låter som om du hamnar på runt 15-16 i betyg vilket inte är jätte bra, men absolut inte dåligt. Gå in på VHS (http://www.vhs.se) för att se vad som krävs för olika utbildningar. Sätt igång och skriv högskole provet också så kan du söka på det också.
Annars tycker jag det låter bra att du tagit tag i din situation, ingen mening med att gå runt och göra sådant man inte trivs med.
Vad ska jag göra?
Inte särkskriva, samt inte använda talspråk i text, dvs ska istället för skall. Jag tänker bara på musik när jag hör ska.
Inte särkskriva, samt inte använda talspråk i text, dvs ska istället för skall. Jag tänker bara på musik när jag hör ska.
Ska är väl helt accepterat i skrift? Man ska ju vara rejält musiknördig för att man ska tänka på musik när man hör "ska" ;)
Låter som om du hamnar på runt 15-16 i betyg vilket inte är jätte bra, men absolut inte dåligt. Gå in på VHS (http://www.vhs.se) för att se vad som krävs för olika utbildningar. Sätt igång och skriv högskole provet också så kan du söka på det också.
Annars tycker jag det låter bra att du tagit tag i din situation, ingen mening med att gå runt och göra sådant man inte trivs med.Att läsa på en sådan sida ger ofta inte samma verklighet som att läsa av personers erfarenhet. När man räknar in snittet, räknar man då inte ALLA kurser, eller räcker det med att man tar de bästa inom 2500poäng?
Inte särkskriva, samt inte använda talspråk i text, dvs ska istället för skall. Jag tänker bara på musik när jag hör ska.Du bör träna på att koppla en text till sammanhanget låter det som. Jag tränar på mina misstag i svenskan... Sedan så säger Lexikon inget om att "ska" är ett talspråk.
"ska el. skall skulle skolat skola verb"
Som ex använder de dessutom "huset ska rivas"
- lexikon.nada.kth.se
Megatuttarna
2005-05-31, 22:24
Läser du själv till jurist?
Aahrå!
Vad du tänker på hör inte hit, jag tänker på en tönt när jag läser "MilkmaN".
:thumbup:
Aahrå! :eek:
:D
Ifall du orkar, vet och kan;
* Finns det några speciella kurser man måste ha, för att komma in på juristlinjen?
* Hur ser det ungefärliga snittetkravet ut?
* Det krävs att man under fem år arbetar som jurist, för att man ska kunna bli advokat, samt sex terminer med minst 120poäng på universitet, rätt?
Megatuttarna
2005-06-01, 10:04
:eek:
:D
Ifall du orkar, vet och kan;
* Finns det några speciella kurser man måste ha, för att komma in på juristlinjen?
* Det krävs att man under fem år arbetar som jurist, för att man ska kunna bli advokat, samt sex terminer med minst 120poäng på universitet, rätt?
Historia A, Samhälle B och Sv B. Sen måste du väl ha gått ut något program på gymnasiet, för annars får du ju bara ett samlat betygsdokument. Jag vettefan riktigt, snacka med din SYO.
Snittet brukar ligga på 18,5 - 19,5 ungefär.
Det stämmer, 5 års arbete. Vettefan dock om det där med 120 poäng stämmer. Man ska ju ha en jur. kand. examen och den går på 180 poäng.
Alltså, det var därför jag gav dig länken till VHS. Där har de statistik för flera år över vad som krävdes för att komma in på de olika linjerna på de olika skolorna.
Björne, tro mig, ett eller två "förlorade" år är ingenting. Det har ingen som helst betydelse om du är 20 eller 22 när du börjar plugga på högskolan.
Vill du bli jurist så får du förbereda dig på att plugga mycket!
Snacka med en SYO-konsulent om hur du ska lägga om dina studier för att ta gymnasieexamen. Räcker inte betygen till då, så läser du upp dem på komvux, samtidigt som du gör högskoleprovet varje termin.
Sikta på MVG i varje kurs, det är höga intagningsbetyg för juristlinjen, den är mycket populär.
Klarar du att läsa stora mängder text och sålla ut väsentlig information? Det måste du för att klara juristlinjen. Det är inte som att plugga matte, där textmängden är ganska liten, men där nästan allt är väsentligt.
Bara du har tillräckligt med vilja och disciplin så kommer du att klara det!
Kör hårt, sikta högt och plugga järnet så går allt bra! :thumbup:
Lycka till!
Historia A, Samhälle B och Sv B. Sen måste du väl ha gått ut något program på gymnasiet, för annars får du ju bara ett samlat betygsdokument. Jag vettefan riktigt, snacka med din SYO.
Snittet brukar ligga på 18,5 - 19,5 ungefär.
Det stämmer, 5 års arbete. Vettefan dock om det där med 120 poäng stämmer. Man ska ju ha en jur. kand. examen och den går på 180 poäng.180poäng stämmer, jag som skrev fel. Kollat runt lite hur arbetsmarknaden ser ut. Ser ju ut som antalen jobb för jurister ökar, dock hitta jag ingen statistik över antalet arbetslösa jursiter, vet du något om det?
Alltså, det var därför jag gav dig länken till VHS. Där har de statistik för flera år över vad som krävdes för att komma in på de olika linjerna på de olika skolorna.Jag gick bara igenom den sidan lite snabbt, där jag trodde att sådan information skulle ligga, får ta mig en närmare titt igen.
Björne, tro mig, ett eller två "förlorade" år är ingenting. Det har ingen som helst betydelse om du är 20 eller 22 när du börjar plugga på högskolan.
Vill du bli jurist så får du förbereda dig på att plugga mycket!
Snacka med en SYO-konsulent om hur du ska lägga om dina studier för att ta gymnasieexamen. Räcker inte betygen till då, så läser du upp dem på komvux, samtidigt som du gör högskoleprovet varje termin.
Sikta på MVG i varje kurs, det är höga intagningsbetyg för juristlinjen, den är mycket populär.
Klarar du att läsa stora mängder text och sålla ut väsentlig information? Det måste du för att klara juristlinjen. Det är inte som att plugga matte, där textmängden är ganska liten, men där nästan allt är väsentligt.
Bara du har tillräckligt med vilja och disciplin så kommer du att klara det!
Kör hårt, sikta högt och plugga järnet så går allt bra! :thumbup:
Lycka till!Problemet är nu att, (tror det var efter 2004) möjligheten att läsa upp betyg på komvux, som man redan har ett godkänt i, inte längre är en möjlighet. Helt ärligt, så tror jag absolut att jag skulle klara av en sådan linje, dock är jag fortfarande tveksam om vad jag egentligen vill göra i framtiden. Det är egentligen här problemet började, jag vet vara fall att jag inte vill bli elektriker, ett yrke bortfiltrerat :D
Jag är absolut sugen på att vidarutbilda mig, dock vet jag inte riktigt till vad...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.