handdator

Visa fullständig version : Blodgivning

lill biffen
2005-05-31, 06:57
Är det någon här som har en forskningsrapport om detta som kan visa om det är bra eller dåligt? Får gärna vara träning inblandat.

TrasMannen
2005-05-31, 07:12
Är det någon här som har en forskningsrapport om detta som kan visa om det är bra eller dåligt? Får gärna vara träning inblandat.

Tja, bra är det ju i alla fall. Bra för dom som behöver det. :)

King Grub
2005-05-31, 07:20
Bra eller dåligt på vilket sätt?

Du tar inte skada.

Träningsmässigt är maximal prestationsförmåga nedsatt en vecka efter 450 ml blodgivning (1). Blodplasmans volym sjunker med 7% efter samma mängds bloddonation (2). Oavsett ålder påverkar en bloddonation inte den faktiska konditionen, bara sänker prestationsförmågan tillfälligt (3). Att dricka mycket är bästa sättet att skynda på återhämtningen, och en idrottsman bör se blodgivningsdagen som en vilodag, och ta det lugnt dagen efter (4).

1. Panebianco RA, Stachenfeld N, Coplan NL, et al: Effects of blood donation on exercise performance in competitive cyclists. Am Heart J 1995;130(4):838-840

2. Mollison FL, Engelfried CP, Contreras M: Blood Transfusion in Clinical Medicine, ed 8. Boston, Blackwell Scientific Publications, 1987

3. Janetzko K, Bocher R, Klotz KF, et al: Effects of blood donation on the physical fitness and hemorheology of healthy elderly donors. Vox Sang 1998;75(1):7-11

4. Donating Blood, The Physician and Sportsmedicine - Vol 29 - No. 6 - Junde 2001

lill biffen
2005-05-31, 07:27
Tack Grub. Jag och kompisen diskuterade detta, och ville bara ha svar.

Cilia
2005-05-31, 09:12
jag skulle gärna ge blod men känner yrselattacker bara jag tänker blodprov så jag har inte vågat. Funderar på om dom kan söva ner en innan men tror dom skulle titta lika konstig på mig som sjuksystrarna brukar göra när jag vänder bort huvudet med tårar i ögonen när dom ska sticka mig i fingret. Sen skulle dom not skicka hem mig med instruktioner att växa upp.

mela
2005-05-31, 09:47
Vi hade en diskussion om blodgivning i klassen
när vi arbetade om aids.
Någon som vet varför inte homosexuella får ge blod?
Är det för att aids va de homosexuellas sjukdom från början? *screwy*

Jet
2005-05-31, 09:52
när vi arbetade om aids.

Det sitter kvar i läkarkonsten sedan man ansåg att homosexualitet var smittsamt... Numer vet man ju bättre, det är ju ett luftburet ämne, det går inte att få via blodet...

JJ
2005-05-31, 10:03
när vi arbetade om aids.

Därför att de är en riskgrupp, en stor andel av homosexuella har aids. Men det är föremål för debatt och kan ändras. Du får heller inte ge om du nyligen varit i vissa länder, knullar runt etc.

mela
2005-05-31, 10:10
Okay..
Tycker att det är diskriminerande iofs.
Men men jag är ju inte homo så jag har inte det problemet ;)
Tänkte dock börja ge blod så fort jag fyllt 18.
Blodbussen står ofta utanför min skola.

JJ
2005-05-31, 10:14
Okay..
Tycker att det är diskriminerande iofs.

Det är av rent medicinska skäl, de skulle gärna se att alla kunde ge blod men risken bedöms för stor.

mela
2005-05-31, 10:16
Det är av rent medicinska skäl, de skulle gärna se att alla kunde ge blod men risken bedöms för stor.

I dagens läge i Sverige är det mest ungdomar som är den största
risken. Det rä vi som k****r runt hejvilt utan att skydda oss.
Aidsen har ökat märkvärt bara de senaste 2 åren.
Men.. Kan man inte ta blodet och kolla om det är fritt från aids?
De måste ju kolla alla andras blod, eller ?

JJ
2005-05-31, 10:19
Ni får ju inte ge om ni inte uppfyller reglerna
Samlevnad
Haft ny sexpartner Vänta 3 månader
Haft samlag med person som har utsatts för risk för blodsmitta Vänta 6 månader
Haft samlag i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning Får inte ge blod
Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man Får inte ge blod

De testar allt blod, problemet är om du precis smittats, då syns det inte.

mela
2005-05-31, 10:22
Ni får ju inte ge om ni inte uppfyller reglerna
Samlevnad
Haft ny sexpartner Vänta 3 månader
Haft samlag med person som har utsatts för risk för blodsmitta Vänta 6 månader
Haft samlag i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning Får inte ge blod
Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man Får inte ge blod

De testar allt blod, problemet är om du precis smittats, då syns det inte.

Hmm okay.. Ah då förstår jag :) Thx

Ame
2005-05-31, 10:33
Det var ju en TV-debatt om detta för bara någon månad sedan. Såg bara lite på den så jag minn inte vad som sades. Men det verkade inte finnas några planer på att låta homosexuella börja ge blod iaf.

J.Saarela
2005-05-31, 10:38
när vi arbetade om aids.

Jag vill då inte ha bögblod i mig

mela
2005-05-31, 10:43

Du dör alltså hellre än får blod från en bög ? *screwy*

Tolkia
2005-05-31, 10:49
jag skulle gärna ge blod men känner yrselattacker bara jag tänker blodprov så jag har inte vågat. Funderar på om dom kan söva ner en innan men tror dom skulle titta lika konstig på mig som sjuksystrarna brukar göra när jag vänder bort huvudet med tårar i ögonen när dom ska sticka mig i fingret. Sen skulle dom not skicka hem mig med instruktioner att växa upp.
Plus att det kanske inte är optimalt att samla blod från en person som man först knarkat ned grundligt ... :D

Tolkia
2005-05-31, 10:56
Vem som helst får faktiskt inte ge blod "ens" bland heterosexuella, de kollar upp både det ena och det andra, som t.ex. om du har några piercingar/håltagningar i kroppen och var och när du gjorde dessa för att bara nämna en sak. Som JJ skrev testas samtliga givare - både när man anmäler sig och när man ger - men det måste ja gått en viss tid sedan smittillfället för att testerna skall ge utslag. Du får ju inte ge om du precis kommit tillbaka från enutlandsresa heller. Sedan är det inte precis gratis att göra de här olika testerna; beslutet att inte låta homosexuella ge blod kom till efter noggranna övervägningar både vad gäller risk och ekonomi. Med tanke på vad HIV innebär för den som smittas tycker jag själv att det känns som ett väl högt pris för att Sveriges homosexuella, personer från riskländer etc. skall slippa känna sig diskriminerade. Även om risken att drabbas är liten I SIG.

aliquis
2005-05-31, 10:56
när vi arbetade om aids.
För att homosexuella har hiv oftare antagligen?

Pez
2005-05-31, 10:57
Jag vill då inte ha nåt annat än bög i mig //Pride forever
Fixade det där som föll bort åt dig. :)

aliquis
2005-05-31, 10:58
Vet inte om de kollar varje gång eller bara första och så om det finns någon misstanke, men kanske kollas varje gång.
Om det nu kollas varje gång är det väl risken att missa något som anses vara för stor.
Min mor jobbar på blodcentralen så jag kan säkert fråga henne.

Fast JJ har visst redan svarat ;)

Jet
2005-05-31, 11:09

Gäller din inställning bara blod, eller alla kroppsvätskor?

andeem
2012-11-20, 10:39
Träningsmässigt är maximal prestationsförmåga nedsatt en vecka efter 450 ml blodgivning. Blodplasmans volym sjunker med 7% efter samma mängds bloddonation. Oavsett ålder påverkar en bloddonation inte den faktiska konditionen, bara sänker prestationsförmågan tillfälligt. Att dricka mycket är bästa sättet att skynda på återhämtningen, och en idrottsman bör se blodgivningsdagen som en vilodag, och ta det lugnt dagen efter.Jag styrketränar måndag, tisdag, torsdag, fredag. När skulle ni rekommendera att jag ger blod? Tisdag och fredag är knäböj och markpass och därmed lite tyngre.

Degpekka
2012-11-20, 10:47
Jag styrketränar måndag, tisdag, torsdag, fredag. När skulle ni rekommendera att jag ger blod? Tisdag och fredag är knäböj och markpass och därmed lite tyngre.

Onsdagen låter väl bra i ditt fall?
Jag tränat alla dagar i veckan och har lämnat blod på förmiddagen och kört ett pass på kvällen, med mkt vätska/mat under dagen fungerar det för mig.

ARMSTARK
2012-11-20, 11:25
Jag har aldrig upplevt någon försämring vare sig före eller efter träning när jag gett blod. Körde ett stenhårt bicepspass en gång precis innan jag gav blod. "Oj vad det rinner" sa sköterskan. :d

I vissa löparkretsar anser man att ge blod förbättrar löpträningen. DET tror jag är hittepå och hokus pokus, finns ingen naturlig förklaring för ett sånt påstående.

Mago
2012-11-20, 11:28
I vissa löparkretsar anser man att ge blod förbättrar löpträningen. DET tror jag är hittepå och hokus pokus, finns ingen naturlig förklaring för ett sånt påstående.

Mja.. En förklaring skulle väl kunna vara bättre kvalitet på de röda blodkropparna. Ut med de gamla slitna och tillverka lite nya fräscha i ett huj!

andeem
2012-11-20, 11:34
Onsdagen låter väl bra i ditt fall?
Jag tränat alla dagar i veckan och har lämnat blod på förmiddagen och kört ett pass på kvällen, med mkt vätska/mat under dagen fungerar det för mig.Onsdag får det bli. Nojar både över om det försämrar återhämtningen efter tisdagens mark och ger sämre udd i bänken på torsdagen, men det är väl bara att man up.

LoveMachine
2012-11-20, 11:57
Jag tränar oftast fyra gånger i veckan och brukar oftast tajma så jag kan smyga och köra veckans bänkpass på lunchen och sedan gå till jobbet, äta och ge blod. Har funkat bra. För mig är det viktigaste är att jag inte har konditionsträning dagen efter. Styrkan brukar jag knappt märka av.

Löpsko
2012-11-20, 12:07
Är de någon som kan svara på ifall man tränar upp sig att tillverka blod om man är blodgivare?

Degpekka
2012-11-20, 13:20
Onsdag får det bli. Nojar både över om det försämrar återhämtningen efter tisdagens mark och ger sämre udd i bänken på torsdagen, men det är väl bara att man up.

Jag har inte märkt av något sådant... inte ens styrkeförluster om jag tränar samma dag. :) Känner mer tvärt om, att det ökar välmåendet i allmänt, speciellt veckan efter.