Visa fullständig version : Läs, lär och slipp banta
Den franska paradoxen har jag propagerat för i åratal, bl a härinne. Nu finns den här artikeln på expressen.se (http://www.expressen.se/index.jsp?a=282666) som ytterligare understödjer, inte hur man blir smal, utan hur man är lycklig.
Läs gärna punkterna till höger i artikeln.
Lizard
...äter tre mål om dagen.
...småäter inte hela dagarna.
...tillåter sig aldrig att gå hungriga.
...äter mindre portioner
...tillåter sig aldrig att bli proppmätta.
I dont get it?
Om jag äter 3 mål om dagen, tillråga på allt, små måltider så skulle jag vara hungrig mest hela tiden.
frukost, mellis, lunch, mellis, middag, och ett kvällsmål är vad jag vill ha :)
...äter mindre portioner
I dont get it?
Om jag äter 3 mål om dagen, tillråga på allt, små måltider så skulle jag vara hungrig mest hela tiden.
Du kanske behöver äta lite mer för du rör på dig.....?
Lizard
Det lär faktiskt funka väldigt bra för dom flesta vanliga svenssons..
Att den "dieten" nog inte skulle funka bland oss här på brädan är väl iofs inte speciellt konstigt
...äter mindre portioner
I dont get it?
tre mål tror jag bara är frukost, lunch och middag? sedan måste ju mellanmål vara med ? :o eller ? annars måste man väl vara hungrig ?
tror mellanmål är överskattat för ngn som inte tränar.
Man behöver inte äta stora portioner.
Det gäller att äta var tredje timme för att ha
ett jämnt blodsocker. Man behöver inte äta
mycket. Ett mellanmål kan vara ett äpple.
Tyckte inte artikeln sa så mycket egentligen, inga direkta nyheter. Visst handlar det om att slappna av och njuta, men jag tyckte den där artikeln var lite "fjantig"...
Och det här citatet "Fransyskor... ...äter inte fettfritt eller sockerfritt eller något, de väljer riktiga saker – i måttlig dos."
Usch, jag förstår inte varifrån denna missuppfattning kommer! Att "riktig" mat har socker och fett (underförstått mättat) i sig...
tror mellanmål är överskattat för ngn som inte tränar.
Varför skulle det vara så?
För att det räcker för att må bra, 3 mål BRA mat, ser ingen anledning att fylla på med mellanmål om man ej tränar, ej blir hungrig mellan målen etc.
äter man 3 ggr om dagen rör sig normalt i vardagen o inte blir fet som en gris så tror jag det räcker.
inte så vetenskapligt men ändå.
För att det räcker för att må bra, 3 mål BRA mat, ser ingen anledning att fylla på med mellanmål om man ej tränar, ej blir hungrig mellan målen etc.
äter man 3 ggr om dagen rör sig normalt i vardagen o inte blir fet som en gris så tror jag det räcker.
inte så vetenskapligt men ändå.
för att må bra både fysiskt och psykiskt ska maninte ha
blodsockerkurvor. efter 3h ställer kroppen in sig på svält,
hur bra är det på en skala ?
min dietist har varit på mig som f*n med det.
jag äter var fjärde timme och det är i gränsfall.
Det var även INNAN jag började träna.
Du gör som du vill. Jag tror inte det behövs i allmänhet bara. tror inte heller man får såna stora svängningar i blodsocker om man äter BRA mat. och inte heller tror jag kroppen ställer in sig på svält efter 3 timmar.
folk har inte fått problem med fetma och hälsan för att dom bara åt 3 mål om dagen och mådde bra av det.
Måste vara ett helvete för folk som svälter mellan middagen o frukosten. :) konstigt bara att dom mår bra ändå.
Du gör som du vill. Jag tror inte det behövs i allmänhet bara. tror inte heller man får såna stora svängningar i blodsocker om man äter BRA mat. och inte heller tror jag kroppen ställer in sig på svält efter 3 timmar.
folk har inte fått problem med fetma och hälsan för att dom bara åt 3 mål om dagen och mådde bra av det.
Måste vara ett helvete för folk som svälter mellan middagen o frukosten. :) konstigt bara att dom mår bra ändå.
du får tro vad du vill.. jag framför bara vad vetenskapen säger.
vad är det som är bra mat för dig ? det är få som äter bra mat
utav dem som äter 3 mål om dagen.
och jo, efter 3h ställer kroppen in sig på svält, då suger den
åt sig all näring när man väl tillför den.
hur ofta tror du att de feta människor äter ? många av dem äter bara 1-3 mål
om dagen och då STORA mål och mycket skit. därför de är feta
Oki, du har väl andra erfarenheter än mig. dom flesta jag umgås med tränar inte och är smala, dom äter alltifrån 1-3 ggr om dagen och verkar må allmänt bra av det och nej dom äter normal mat, inte snabbmat dagligen etc och inte heller verkar dom flesta ha ngt intresse av att hetsäta som grisar heller. medans dom flesta fetton verkar springa småäta hela tiden.
att man skulle bli sjuk av att äta 3 ggr om dagen istället för 5 om man håller sin vikt och ett normalt kcalintag låter helt sinnessjukt enligt mig. :)
Underbart att se hur olikt olika människor tillgodogör sig information. Artikeln handlar inte om måltidsfrekvens vad jag kan utlösa. Artikeln handlar om att frans(män)syskor i allmänhet har finfina blodvärden, bmi och är fysiskt välmående trots att de äter "fel" enligt gängse näringsrekomendationer. En bidragande orsak är att de sitter ner och äter upp till tre gånger om dagen. Om man ska bygga seriöst med muskelmassa (som fransyskan inte tycker är roligt att genomföra alltså) så kan man kanske tänka sig att äta lite oftare - gärna då i lugn och ro med goda ingridienser och spirituella samtal...kanske?
Lizard
Mitt ser typ ut såhär en helgdag
frukost, andra frukosten, mellis, mellis, lunch, mellis, fika, mellis, middag, mellis mellis mellis mellis, kvällsmat. ^^
baldrick
2005-05-30, 19:05
Underbart att se hur olikt olika människor tillgodogör sig information. Artikeln handlar inte om måltidsfrekvens vad jag kan utlösa. Artikeln handlar om att frans(män)syskor i allmänhet har finfina blodvärden, bmi och är fysiskt välmående trots att de äter "fel" enligt gängse näringsrekomendationer. En bidragande orsak är att de sitter ner och äter upp till tre gånger om dagen. Om man ska bygga seriöst med muskelmassa (som fransyskan inte tycker är roligt att genomföra alltså) så kan man kanske tänka sig att äta lite oftare - gärna då i lugn och ro med goda ingridienser och spirituella samtal...kanske?
Lizard
Men det får jag nog till del hålla med om. De få tillfällen i mitt vuxna liv, då jag
under en lite längre period har haft gott om tid, lite stress och press så har jag otvivelaktigt minskat i vikt.
Däremot är jag glad om jag kan hålla +-0 när jag har mycket press på mig. Detta till trots att jag sköter maten ganska bra. Men å andra sidan rör jag mig mindre och hetsar i mig maten på ett helt annat sätt.
T ex har jag märkt att jag behöver sänka kaloriintaget mer när jag är stressad än annars. Kan iofs va relaterat till att jag rör mig mindre. Strunt samma, bästa hade varit att ha lite Hilton miljoner och kunna syssla med sin träning och sitt välbefinnande hela dagarna.
Doctor Snuggles
2005-05-30, 19:07
Lizard
Ja tyvärr så verkar poängen med artikeln gå de flesta förbi, av kommentarerna att döma.
Uppenbarligen så har vi fortfarande en hel del att lära om vad "god hälsa" och allt som kommer därtill (matvanor etc) egentligen innebär. En viktig komponent kan ju faktiskt vara att om man mår bra, och njuter av livet, att det främjer hälsan. Kanske t.o.m mer än "optimala" kostvanor och träning.
Doctor Snuggles
2005-05-30, 19:19
du får tro vad du vill.. jag framför bara vad vetenskapen säger.
vad är det som är bra mat för dig ? det är få som äter bra mat
utav dem som äter 3 mål om dagen.
och jo, efter 3h ställer kroppen in sig på svält, då suger den
åt sig all näring när man väl tillför den.
hur ofta tror du att de feta människor äter ? många av dem äter bara 1-3 mål
om dagen och då STORA mål och mycket skit. därför de är feta
Vad sa vetenskapen för 10 år sedan? 20 år sedan?
Det är väldigt svårt att bedöma exakt när man kan börja lita 100% på vetenskapliga rön inom områden där fortfarande mycket är okänt.
Skulle gissa att näringsfysiologi är ett sådant område.
Uppenbarligen gör fransmännen någonting rätt, som kanske inte nödvändigtvis döljer sig i deras matvanor, men kanske mer i kulturvanorna,
den allmänna synen på livet osv, vad vet jag...
Hörde talas om en studie härom månaden som skulle påvisa faktiska fördelar med medelhavsmat. Minns inte vilket land studien utfördes i, men poängen var att ena kontrollgruppen som levde i bergstrakter, där man t.ex åt mycket mer mättat fett än medelhavsgruppen, hade mindre hjärtrelaterade sjukdomar/åderförkalkning. Vet inte vad för slutsats drogs, men misstanken var väl att det var pga att bergsbefolkningen rörde på sig mer.
Vad sa vetenskapen för 10 år sedan? 20 år sedan?
Det är väldigt svårt att bedöma exakt när man kan börja lita 100% på vetenskapliga rön inom områden där fortfarande mycket är okänt.
Skulle gissa att näringsfysiologi är ett sådant område.
Uppenbarligen gör fransmännen någonting rätt, som kanske inte nödvändigtvis döljer sig i deras matvanor, men kanske mer i kulturvanorna,
den allmänna synen på livet osv, vad vet jag...
Hörde talas om en studie härom månaden som skulle påvisa faktiska fördelar med medelhavsmat. Minns inte vilket land studien utfördes i, men poängen var att ena kontrollgruppen som levde i bergstrakter, där man t.ex åt mycket mer mättat fett än medelhavsgruppen, hade mindre hjärtrelaterade sjukdomar/åderförkalkning. Vet inte vad för slutsats drogs, men misstanken var väl att det var pga att bergsbefolkningen rörde på sig mer.
Ang. detta så sade min tränare att exempelvis när han var ca 17 så var det ett stort påslag om hur nyttigt pasta var osv. Så, alla tjockisar började proppa i sig jättemål med pasta hela tiden, självklart med go sås till och de blev bara tjockare allihop av förståeliga skäl.
Ja, det finns ju studier, men vad som är bra kost verkar ju ändras hela tiden.
tror man kommer långt om man aldrig överäter o vräker i sig mat. som det franska , bra ofta lagad riktig mat(läs: ej mcd, ej pizza) i LAGOM portioner som ej kastas in på 5 minuter.
viktigt är ju att man skall kunna leva med sina matvanor året om dag efter dag med och det verkar dom ju kunna göra bra. inget ät bra på vardagarna och ät som ett svin på helgerna-mentalitet.
'
men vad vet man :)
WHITEFOLKS
2005-05-30, 21:39
lagom portioner, jo tack ;) klart allt blir bra om man äter lagom ;)
Bredband
2005-06-01, 02:35
En riktig tramsbok är vad det är, enligt Michael Fumento (http://www.fumento.com/fat/europe.html).
Över en tredjedel av fransyskorna är överviktiga eller feta, och siffran stiger hela tiden. Visserligen bara hälften av den amerikanska siffran, men bokens titel blir inte sannare för det.
Dessutom bygger fransk och italiensk viktstatistik på medborgarnas egna uppgifter, till skillnad från resten av EU. Händelsevis är också Frankrike och Italien i EU:s absoluta botten. Vad kan det bero på?
En riktig tramsbok är vad det är, enligt Michael Fumento (http://www.fumento.com/fat/europe.html).
Över en tredjedel av fransyskorna är överviktiga eller feta, och siffran stiger hela tiden. Visserligen bara hälften av den amerikanska siffran, men bokens titel blir inte sannare för det.
Dessutom bygger fransk och italiensk viktstatistik på medborgarnas egna uppgifter, till skillnad från resten av EU. Händelsevis är också Frankrike och Italien i EU:s absoluta botten. Vad kan det bero på?
Varit i Frankrike nyligen...?
Lizard
Bredband
2005-06-03, 12:23
Varit i Frankrike nyligen...?
Lizard
Nej, aldrig varit där. Men amerikaner tror att det inte finns några feta fransyskor, så det är klart att det är en bra lögn att ha som boktitel...
Å andra sidan tror svenskar som regel att alla tyskar är feta. Och jag måste säga att jag snarare upplevde dem som smalare - alla åldersgrupper - än svenskarna själva när jag bodde där. Knackwurst och liknande till trots ...
Själv tror jag att det handlar jättemycket om HUR och VARFÖR man äter. När mat inte primärt är MAT längre utan ett njutningsmedel, en tröst, en humörförbättrare, en faktor för att göra en trist tillvaro lite roligare - då blir det svårt att äta lagom mycket och på ett lagom sätt; svårare ju jävligare man upplever sin tillvaro/ju större behov man har av den här sortens "drog". Jag tror t.ex. inte att det är en slump att man bland människor med olika ätstörningar så pass ofta hittar människor med problematiska förhållanden till vad vi vanligtvis kallar "droger" - sprit, knark etc., som har stt sjukt sätt att spendera pengar ("shopoholics"), spelar överdrivet e.dyl.; jag tror hellre att det handlar om liknande fenomen/olika uttryck för ett och samma fenomen, nämligen hur man försöker lösa olika svårlösta problem (inte dock ett MEDVETET försöka att lösa problem). Lite som att man i familjer med en alkoholist gärna hittar olika slags missbruk bland andra familjemedlemmar (inlärt sätt att försöka löss problem/kompensera/vad det nu är man gör). Om heroin vore lite kaloririkare än det är skulle alla heroinister också vara feta ...
Lizard, är det du som skrev ca ett år sedan att först måste man ta reda på varför man har ätit sig tjock. Ifall det var tröstätande så skulle man ta reda på orsaken, dvs. se till att kunna bli lycklig? Eller nåt liknande?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.