Visa fullständig version : Goda nyttiga pannkakor
tinkerbell
2005-05-28, 22:06
Tjena gott folk, ville dela med mig nåt gott, nämligen pannkakor.
4 ägg (3 vitor, 1 gula) om man vill ha den proteinrik
6dl lättmjölk eller Minimjölk.
2 dl Fiberberikade Haregryn.
2 dl Grahamsmjöl.
En nypa salt.
Låter inte så onyttigt va? ;)
Vispa ihop alla ingredienser å låt de stå en stund, sen är de bara till att gräda pannkakorna. Går bra med olivolja, kan vara svårt att vända dom från början, men man kommer in i de.
Skriv gärna kommentarer om vad ni tycker om dom. Själv älskar jag dom :D
MVH tinkerbell
har du testat att göra ugnspannkaka på detta! så vi lata steka :em: :thumbup:
Låter som Graneheim's, riktigt goda.
:thumbup:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=25071
hur många pannkakor blir de ungefär ?
tinkerbell
2005-05-30, 12:25
hur många pannkakor blir de ungefär ?
9-10 ungefär ... om du gräddar dom bra :) Hur många de än blir så mättar de ordentligt
måste säga grymt goda pannkakor :eating: :thumbup:
Släng i lite proteinpulver också! Fast ta ett med rätt neutral smak. Jag provade att göra pannkakor på ett pulver med jordgubbssmak... *spy* Inte gott!
Av smaksatta proteinpulver brukar vanilj bli godast... (man kan ha i muffins också :)) Eller... ta vanligt sojamjöl och blanda i pannkakssmeten! Det brukar också bli bra!
:thumbup:
tinkerbell
2005-06-02, 20:28
:eating: :eating: måste säga grymt goda pannkakor :eating: :thumbup:
Sant måste jag säga, de är bland de godaste, äter 2 portioner såna på helgerna mkt gott :) går bra å byta ut ist för godiset å allt sött =)
Metaddict
2005-06-03, 01:11
Vad blir det för skillnad om man använder vanliga havregryn istället egentligen??
tinkerbell
2005-06-03, 16:47
Vad blir det för skillnad om man använder vanliga havregryn istället egentligen??
Hm, har inte provat de, men de ska nog inte göra någon stor skillnad, på tal om gröt med havregryn/fiberberikade så ser jag ingen stor skillnad när det gäller smaken. Kör du på havregryn, den enda skillnaden kommer bli att de blir lite mindre fibrer i de å då snackar vi 3-4 g. Annars kostar inte fiberberikade så mycket mer än vanligt, spelar annars inte så stor roll bara det är Havregryn, gissar på att pannkakorna endån kommer att vara lika goda :D
brukar göra med lite extra ägg, 10-12 st äggvitor och ca 6-8 äggulor.
man får lite mer "omelett" smak men inte så farligt.
tinkerbell
2005-06-03, 18:03
brukar göra med lite extra ägg, 10-12 st äggvitor och ca 6-8 äggulor.
man får lite mer "omelett" smak men inte så farligt.
Oj oj, du menar höjja proteinhalten? ;)
tinkerbell
Metaddict
2005-06-07, 12:44
Ungefär som jag trodde då..
Nä det är bara det att jag köpte fiberberikade havregryn för ett tag sedan. Till gröt då alltså istället för vanliga gryn. Tyckte inte det var någon trevlig upplevelse ;)
Därav min skeptiska hållning.. hehe.
Jättegott. Hade lite vaniljpulver i med :thumbup:
Och lite hallon på.. MUMS!
Dock svåra att vända *cry* bara en hel pannkaka *grr27*
Varför ska man inte ha med gulorna i alla äggen??
Det kan vara så att man vill hålla ner fettmängden.
Maverick
2005-06-10, 10:33
Provade dessa panakakor igår och dom vart över förväntan ....danke :thumbup:
går det lika bra att steka med rapsolja osm olivolja?
går det lika bra att steka med rapsolja osm olivolja?
Bättre fettsammansättning i rapsolja, dessutom smakar rapsolja inget till skillnad från olivolja.
någon som provat att göra pannkakor på dinkelmjöl?
jag har tänkt testa det men äter inte pannkakor så ofta.
det måste ju funka bra?
jag har testat pannkakor på enbart dinkel, är ätbart men smakade sådär. Använd mjölet till något vettigare och gör goda pannkakor istället.
tinkerbell
2005-06-16, 11:07
hm, är det rapsolja som föredras istället för olivolja?
tinkerbell
Testade just receptet, smakade helt OK, lika bra som vanliga pannkakor tycker jag! Hade dock inte grahamsmjöl så det fick bli rågsikt istället (60% vetemjöl).
Konsistensen var perfekt, inga problem att flippa dom pannkakorna.
hm, är det rapsolja som föredras istället för olivolja?
tinkerbell
Rapsolja är bättre, men om man av någon anledning tycker att olivolja passar till pannkakor så är det inget fel att använda det.
Jag gjorde dem precis och det ar riktigt svårt att hålla ihop dem först. Men gjorde dem mindre å då gick det bättre, slängde i ett extra ägg också så höll det ihop bättre. Mätt blev man iaf. :D
Nästa gång blir det kanske scrambled Graneheims pannkakor istället så slipper man hålla på och passa dem så noga, formen spelar mig mindre roll eg.
Jag gjorde dem precis och det ar riktigt svårt att hålla ihop dem först. Men gjorde dem mindre å då gick det bättre, slängde i ett extra ägg också så höll det ihop bättre. Mätt blev man iaf. :D
Nästa gång blir det kanske scrambled Graneheims pannkakor istället så slipper man hålla på och passa dem så noga, formen spelar mig mindre roll eg.
Gjorde liknande för ett tag sen, kom fram till att de var viktit att smeten fick stå 30+ min i kylskåp och att man inte stekte på allt för hög temperatur.. Lycka till..
Rapsolja är bättre, men om man av någon anledning tycker att olivolja passar till pannkakor så är det inget fel att använda det.
intressant. man e rädd för det fett som äggulorna ger. sen väljer man att steka i ett fett som härdar vid uppvärming?!
Stek i smör eller inget alls.
intressant. man e rädd för det fett som äggulorna ger. sen väljer man att steka i ett fett som härdar vid uppvärming?!
Källa?
Källa?
jag läste det på lunar
källa? jadu.... vem vet, jag orkar inte leta upp nåt.
Vad jag förstått av det jag läst så är oljor ömtåliga. Hög temperatur förstör oljans goda egenskaper. Bättre att steka i teflon om man inte vill ha smör. Sen ringla över vald olja. Kanske inte just över pannkakor direkt :)
Smör är ju ultimata smakupplevelsen :) I mitt kylskåp står arla smör&raposolja, smidigt å gott
källa? jadu.... vem vet, jag orkar inte leta upp nåt.
Brukar låta så.
"Härskning
Ju mer fleromättat fett oljan innehåller desto mer värmekänslig blir produkten, det vill säga fleromättat fett härsknar lättare än enkelomättat fett. Härsket fett smakar illa. Vill man använda olja till stekning är det därför viktigt att inte ha för het temperatur i stekpannan. De oljor som lämpar sig bäst till stekning är rapsolja och olivolja, som innehåller mer enkelomättat än fleromättat fett. "
http://www.primavi.se/livsmedelsgrupper/artikel.cfm?newsID=697&Matfett
Intressant är att jag tror Becels flytande stekmargarin (som innehåller omega-3) har mer fleromättat fett än enkelomättat. Ingen höjdare egentligen alltså.
Metal_boy_
2005-07-04, 20:23
har sett här på forumet att man inte kan räkna oljan man steker i som fettkälla. Alltså drar inte maten åt sig av fettet? Och i så fall kan jag steka i fett smör utan att oroa mig för att få i mig det fettet?
Eller skiljer sig smör från olja när det gäller det?
har sett här på forumet att man inte kan räkna oljan man steker i som fettkälla. Alltså drar inte maten åt sig av fettet? Och i så fall kan jag steka i fett smör utan att oroa mig för att få i mig det fettet?
Eller skiljer sig smör från olja när det gäller det?
Det gäller när man steker kött, inte pannkakor. Pannkakor suger i sig allt fett.
Yngve
RECEPT PÅ GODA KORNPANNKAKOR
1 dl kornmjöl
2 dl vetemjöl
2 ägg
3,8 dl lättmjölk
Häll normalt med olja i pannan till första pannkakan, därefter endast en droppe i mitten på pannan, så häller du smeten över droppen.
3 ml olivolja totalt + 40 g björnbärssylt till pannkakorna, ger följande näringsvärden:
Energi 487 kcal
Protein 20,9 g
Fett 9,0 g
Kolh. 79,8 g
Fiber 4,7 g
Pris ca 9:10 kr
Yngve
Ungefär som jag trodde då..
Nä det är bara det att jag köpte fiberberikade havregryn för ett tag sedan. Till gröt då alltså istället för vanliga gryn. Tyckte inte det var någon trevlig upplevelse ;)
Därav min skeptiska hållning.. hehe.
Gröten blir ju hundra gånger godare med fiberrikade än med vanliga :hbang: .
någon som provat att göra pannkakor på dinkelmjöl?
jag har tänkt testa det men äter inte pannkakor så ofta.
det måste ju funka bra?
Japp, jag har provat, det blev gott :D :eating:
Mvh/Jonna
Provade nyss pannkakorna och måste erkänna att de smakade över förväntan:D. Grymt mättande var det. Kommer nog att bli min lunch de närmsta dagarna.
Tusen tack!
tinkerbell
2005-07-22, 22:44
Provade nyss pannkakorna och måste erkänna att de smakade över förväntan:D. Grymt mättande var det. Kommer nog att bli min lunch de närmsta dagarna.
Tusen tack!
Visst är dom goda =)
har också testat receptet, och det har blivit en ständigt återkommande frukost på min "ätardag" .. Med mkt sylt! :eating:
men brukar byta ut lite av grahamsmjölet, mot rågsikt och tar något extra ägg, tycker det håller ihop bättre då.. :thumbup:
ingen som har testat att göra den i ugnen?
MyungChul
2005-07-24, 00:12
Hög temperatur förstör oljans goda egenskaper. Bättre att steka i teflon om man inte vill ha smör. Sen ringla över vald olja.
och vilka temperaturer är det då?
Provade nyss pannkakorna och måste erkänna att de smakade över förväntan:D. Grymt mättande var det
Undra på när en sats innehåller över 1000 kcal ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.