Logga in

Visa fullständig version : Minimum i barskåpet?

precis
2005-05-28, 20:04
Tja

Vill ha en liten bar hemma hos mig (har inte en droppe i skrivande stund). Vill kunna få till några olika drinkar, vet dock inte vilka. Jag tänker inte bara på sprit utan även vilka alkoholfria saker man bör ha för att kunna göra drinkarna, t.ex. soda och frukt.

1. Så vad tror ni att jag bör ha hemma? Jag vill gärna hålla nere priset, så en angustura bitter som man kanske använder en gång per år känns inte så nödvändigt - men vill samtidigt kunna ha ett hyffsat brett kartotek av möjliga drinkar.

Har ni några förslag, egna barskåpslistor, hänvisningar till bra siter eller liknande - hjälp mig gärna!

--

2. En annan fråga, hur mycket behöver ni för att bli "festfull"? Svara gärna i antal 6or, storstark eller vinglas.

--

3. Vilka drinkar bör man kunna göra för att inte verka helt icke-världsvan?

Många tack på förhand!

Edan
2005-05-28, 20:09
Tja

Vill ha en liten bar hemma hos mig (har inte en droppe i skrivande stund). Vill kunna få till några olika drinkar, vet dock inte vilka. Jag tänker inte bara på sprit utan även vilka alkoholfria saker man bör ha för att kunna göra drinkarna, t.ex. soda och frukt.

1. Så vad tror ni att jag bör ha hemma? Jag vill gärna hålla nere priset, så en angustura bitter som man kanske använder en gång per år känns inte så nödvändigt - men vill samtidigt kunna ha ett hyffsat brett kartotek av möjliga drinkar.

Har ni några förslag, egna barskåpslistor, hänvisningar till bra siter eller liknande - hjälp mig gärna!

--

2. En annan fråga, hur mycket behöver ni för att bli "festfull"? Svara gärna i antal 6or, storstark eller vinglas.

--

3. Vilka drinkar bör man kunna göra för att inte verka helt icke-världsvan?

Många tack på förhand!

1. Först behöver du några baser typ Vodka whiskey gin rom tequila brandy
Sedan Behöver du något med lite smak och/eller söthet typ likörer
sen juice läsk och sånt skit (:
2. brukar komma in i party stämning efter ca 12 stor stark
3. i stort sett alla drinkar enda man behöver är shaker och mätglas ingen konst alls att blanda alla klassiska drinkar

Trance
2005-05-28, 20:16
Jag skulle nog skaffa(som skrivits innan):
Vodka
Både mörk och ljus rom.
whiskey
gin
tequila

Dessa håller sig i evigheter typ, däremot om du köper bailys osv så håller den sig inte så länge när du öppnat den har jag för mig.

Tillbehör är väl snygga glas, ishink, shaker. Även en maskin för att krossa is är coolt(man vevar vilt) Sedan kan man också köpa sockerlag på flaska eftersom det används i vissa drinkar. Lime och citron används rätt vanligt, men sedan till sommaren kan du experimentera med allt möjligt. t.ex. safter och krossade bär.

jag dricker ungefär 30cl för att bli lagom, sedan underhåller jag det med 10cl till. Dock dricker jag inte så ofta nu och är rätt liten, större personer som dricker ofta dricker bra mycket mer.

[EDIT]: Sedan är ju absinthe rätt coolt på grund av mystiken runt det, men inget du behöver skaffa direkt.

Bjorne
2005-05-28, 20:18

--

1. Vodka, Tequila. Rom, Gin, likör och sedan red bull, juice och Coca. Då kan man göra två enkla och en super, Skrewdriver, redbull vodka och Long island ice tea.

2. Ungefär en liter starköl eller lite mer än en Long island ice tea.

abjorn
2005-05-28, 20:31
enda man behöver är en dunke och valfritt skit att spä ut med.

Frazze
2005-05-28, 21:42
Dvs: Installera en vattenkran i baren och korka upp dunken.

QuMark
2005-05-28, 23:04
Hmm.. ett bra proteinpulver å blanda proteindrinkar med tycker jag du ska börja med :D

Zaiboot
2005-05-28, 23:13
SPÄ UT och förstöra spriten. Nä du rent ska de va :cool:
(och man får sån härlig röst efter ett tag)

MIN LISTA:
absolut vodka(ren)
annan vodka(blandas)
vit rom
gin(svensk)

SMAKSATT VIT SPRIT:
triplesec || contraou
vanilj vodka
bacardi razz
Bacardi Limón

LIKÖRER:
Apple sourz
pinapple sourz
bolls kiwi
likör 43
Midori
mintu
jordgubb

ÖVRIGT:
samboca + baileys
teqilla
jägermeister

http://www.cocktailguiden.com

The_RobRoy
2005-05-28, 23:21
Lägger väl till Cointreau till listan da, vilket behövs till long island drinken, vilket han som snacka om den drinken inte tog med.

Dipshit
2005-05-29, 00:40
burbon
jäger
fernet

Tomten
2005-05-29, 03:12
en portabel dvärg som kan blanda dina drinkar. De passar i regel i ett skåp.

http://www.filmthreat.com/UploadImages/000011052_dwarfopener1X.jpg

edit: på bilden en sk. "muskeldvärg" de kan även krossa is.

edit: notera att dvärgen är varelsen till höger

edit: varelsen till vänster är en sk. "neandertalare" han kan inte blanda drinkar eller krossa is, men är bra som "utkastare" om folk i baren blir för dragna. OBS är våldsam.

Bjorne
2005-05-29, 10:03
Lägger väl till Cointreau till listan da, vilket behövs till long island drinken, vilket han som snacka om den drinken inte tog med.Behöver man? Kollade faktiskt upp receptet innan jag posta och jag fick med allt, förutom socker och vatten då...

palme
2005-05-29, 10:06
HB är absolut minimum.

Groggvirke om man är klen.

The_RobRoy
2005-05-29, 10:16
Behöver man? Kollade faktiskt upp receptet innan jag posta och jag fick med allt, förutom socker och vatten då...

Finns kanske olika varianter, så har dom blandat den på krogen där jag druckit den och så står det i min drinkbok också.

Piranha
2005-05-29, 10:51
Vodka
Gin
Rom
Martini Rosso
Martini Bianco
Wiskey
Vitt vin
Rött Vin
Champagne ( i kylen då )
Mousserande vin
Öl

Tillbehör virke , jordnötter etc etc

Bjorne
2005-05-29, 10:53
Finns kanske olika varianter, så har dom blandat den på krogen där jag druckit den och så står det i min drinkbok också.http://www.google.se/search?q=long+island+ice+tea&sourceid=mozilla-search&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official

Fast, å andra sidan är väl Cointreau en likör, å jag skrev faktiskt likör i listan...

AcidSleeper
2005-05-29, 10:56
En Bacardi Razz är inte heller fel i barskåpet! :thumbup:

z_bumbi
2005-05-29, 11:04
Finns kanske olika varianter, så har dom blandat den på krogen där jag druckit den och så står det i min drinkbok också.

Tripple Sec som är en billighetsvaritant av samma likörtyp funkar också även om jag inte tycker den drinken är något att rekommendera, jag drack hellre lite olika drinkar under kvällen än att försöka bli aprak på en drink.

Den här finns på systemet.
"Drinkar från förr och nu
(Varunummer: 958)
Allt om drinkar - historia, tillbehör och mer än 300 recept. 136 sidor.
Pris: 45.00 kr"

Den är helt klart värd pengarna om man är intresserad av drinkar, sen finns det ju självklart drinkprogram till datorn också om man vill gå ett steg längre.

precis
2005-05-29, 11:22
Först och främst, tack för alla förslag osv. ! :hbang:

Jag har kommit fram till följande:

Systembolagets priser.

Absolut Vodka 700ml: 230 kr
Vodka Explorer 700ml: 198 kr
ROM? gissar 250 kr
Bombay Sapphire London Dry Gin 700ml: 269 kr

Cointreau 700ml: 287 kr
Svenk Vodka Vanilj 700ml: 229 kr
Bacardi razz 700ml: 229 kr
Bacardi Limón 700ml: 229 kr
Apple sourz 700ml: 154 kr
Pinapple sourz 700ml: 154 kr
Midori 700ml: 189 kr
Explorer Jordgubb 700ml: 198 kr

Baileys 700ml: 199 kr
Sierra Tequila Gold 700ml: 259 kr
Jägermeister 700ml: 238 kr

Totalt: 3312 kr

Tillbehör till en fest: uppskattar grovt ca under 300 kr (juice, frukt etc.).

-----

OMG 3300kr? Dyrt värre.

-----

Om vi bortser från priset,
1. vad tycker ni om förslaget ovan?
2. Vilka 3 produkter tror ni används minst?
3. någon produkt ni saknar? (inte personlig favorit utan livsnödvändig för en bar)
4. Vilket land ska man åka till för att handla ovanstående billigast? Och då gärna så nära Sverige som möjligt. Och, hur mycket kan man skala av priset? 30%? 50%?
5. Någon falska som ni tror man behöver fler av under, säg en fest på 40 pers?

MÅNGA TACK! *yourock*

precis
2005-05-29, 11:25
Tripple Sec som är en billighetsvaritant av samma likörtyp funkar också även om jag inte tycker den drinken är något att rekommendera, jag drack hellre lite olika drinkar under kvällen än att försöka bli aprak på en drink.

Den här finns på systemet.
"Drinkar från förr och nu
(Varunummer: 958)
Allt om drinkar - historia, tillbehör och mer än 300 recept. 136 sidor.
Pris: 45.00 kr"

Den är helt klart värd pengarna om man är intresserad av drinkar, sen finns det ju självklart drinkprogram till datorn också om man vill gå ett steg längre.

Tack för tipset! Har en ganska bra bok som heter "Larsons System Lexikon: Drinkar & Cocktails".

Förövrigt, han rekommenderar följande redskap:
En shaker
Ett blandningsglas, stort
En sil
Ett mätglas
En lång sked
En ishink
En iskrossningsmaskin
En droppkork
En istång

känns som en dyr historia *cry*

Shadow Warrior
2005-05-29, 11:50
60% HB, Cider och ostbågar, cant fail! :D

Jag är väl på "G" efter 1,5liter 6% typ?

core
2005-05-29, 13:30
Fernet Branca!!!

z_bumbi
2005-05-29, 14:22
precis: Ska du fixa en fest för 40 pers skulle jag begränsa antalet spritsorter och även antalet drinkar, välj runt 4-5 stycken drinkar och håll dig till dem. Det är mycket lättare för den som står och blandar och så är det mycket lättare att köpa in varorna.
Jag skulle välja rom, vodka, vitt vin, öl (Två sorter, en ljus och en mörk.) cider samt några likörer.
Plocka ut några fruktdrinkar och några icke-fruktdrinkar som är goda, välj likör som dels går att blanda i drinkarna och dels går att dricka på is alt blanda med någon läsk.
Se även till att det finns goda alkoholfria alternativ samt något mindre alkoholstarkt typ spritzer så inte alla kollapsar på en gång.

Ska du bara köpa in ett vanligt barskåp skulle jag också begränsa mig mer, köp basvarorna först och sen kan du fylla på med sådant du tycker behövs vartefter. Olika smaksatta varianter av rom och vodka tillför inte så mycket som man inte kan fixa själv, explorer med jordgubb låter ärligt talat riktigt läskigt och jag är glad att jag inte riskerar att utsättas för den..

Vill man ha två sorters vodka bör det nog vara för att man har en billig grundvodka som ska blandas samt en god vodka som går att dricka med is, varken absolut eller explorer platsar enligt mig i det sista fallet.

Förövrigt, han rekommenderar följande redskap:
En shaker
Om man gör klara drinkar är det en fördel, det mesta annat går att blanda i en vanlig tillbringare.
De flesta som tränar har redan en shaker med sil.

Ett blandningsglas, stort

Tillbringare.

En sil

Bra att ha men många har redan en tesil.

Ett mätglas

Bra att ha men behöver inte vara dyrast möjliga.

Osv.

Dipshit
2005-05-29, 16:41
Fernet Branca!!!hell yee

hulken
2005-05-29, 19:15
Beställ hojten istället, blir billigare :thumbup: Var ?

HÄR (http://www.vinospritbolaget.com/index.php)

Funkar alldeles utmärkt, brorsan och några polare köpte ett stort parti och fick det utkört ändå hem till dörren.

AcidSleeper
2005-05-30, 07:41
Vinsajten.com (http://www.vinsajten.com)

Här har jag beställt från och det har kommit fram! :thumbup: