handdator

Visa fullständig version : mörk choklad

SnabelKotte
2005-05-28, 17:35
okej mörk choklad är bra för kroppen m.m men hur ofta kan man käka det?
och hur mycket kan man käka det innan det blir FÖR mycket? snackar vi som att smutta ett glas vin varje dag eller pratar vi om några block per vecka?
nån som har koll på hur mycket man kan käka innan det blir för mycket mängder socker m.m eftersom jag käkar inte nå annat godis alls så vill man ha mer av det nyttiga =). *popcorn*

WHITEFOLKS
2005-05-28, 17:36
Tror inte några studier är gjort på det. Att säga att choklad är "nyttigt" tror jag är lite att lura sig själv, se det som ett bättre godis istället ;)

SnabelKotte
2005-05-28, 17:42
kanske inte men asså 99% mörkchoklad är antagligen bättre än marabous choklad bitar....tror jag iaf =) men hur som helst, hur mycket kan man käka så man inte sätter det på magen eller andra ställen där det inte hör hemma =) ?

Tror inte några studier är gjort på det. Att säga att choklad är "nyttigt" tror jag är lite att lura sig själv, se det som ett bättre godis istället ;)

Djens
2005-05-28, 17:58
Äter du mer än 49,7 gram/dag kommer allt att lägga sig runt magen, inte benen eller nåt sånt. Endast kring magen!

dessutom vet ju alla att "chokladfett" är svårare att ta bort än andra, du måste punktförbränna bort det med mängder av situps!

Aeis
2005-05-28, 18:03
kanske inte men asså 99% mörkchoklad är antagligen bättre än marabous choklad bitar....tror jag iaf =) men hur som helst, hur mycket kan man käka så man inte sätter det på magen eller andra ställen där det inte hör hemma =) ?

Du kan äta så mycket du vill utan att det sätter sig på magen bara du inte får i dig mer än ditt energibehov. Det finns andra choklad trådar där det står mer om hur det fungerar. Bara att söka=)

SeWs
2005-05-28, 18:08
som ja fattat det är mörkcholkad rätt nyttigt ökar typ insulintåligheten eller nåt sånt, var positivt iaf =), skulle väl tro att en 25-100g i veckan är bra, bara mina teorier då om mängden, men variation är bra inte överkonsumtion =). *popcorn*

Wooch
2005-05-28, 18:15

Sålänge du håller dig inom ditt vanliga kaloriintag, så bör det inte sätta sig på ställen där den inte hör hemma.

Destra
2005-05-28, 18:28
En tidigare tråd om detta, där du nog kan finna svar.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=39605

King Grub
2005-05-28, 19:42
100 gram om dagen har en positiv effekt på insulinkänsligheten, enligt studien i tråden som länkas till ovan. Givetvis ger en sådan mängd mycket kalorier.

BessahWizzah
2005-05-29, 09:16
Äter du mer än 49,7 gram/dag kommer allt att lägga sig runt magen, inte benen eller nåt sånt. Endast kring magen!

dessutom vet ju alla att "chokladfett" är svårare att ta bort än andra, du måste punktförbränna bort det med mängder av situps!

Det går inte att punktförbränna... vad snackar du om?

King Grub
2005-05-29, 09:18
Ironi...

Sigurdsson
2005-05-29, 12:44
Det går inte att punktförbränna... vad snackar du om?

Jag tror och hoppas att han skämtar ;)

Djens
2005-05-29, 13:10
*innocent*

Heh, jag sa ju bara vad en del "vanligt folk" tror, dessutom vet jag att folk gärna vill ha exakta siffror när det gäller vad de rekommenderas äta.

Och ja, det var ironiskt.

MyungChul
2005-05-30, 00:51

99%ig choklad tillhör matlagningen, inte godis. sen att folk inte vet det och äter det som godis är väl en annan sak. för övrigt får det inte plats speciellt mycket socker i en 99%ig bit heller

JLL
2005-05-30, 11:10
99%ig choklad tillhör matlagningen, inte godis. sen att folk inte vet det och äter det som godis är väl en annan sak.

Vilken tur att du talar om det för oss så att vi inte äter chokladen på fel sätt. *screwy*