Visa fullständig version : Pro-anorexia...
Läst mycket om att det finns sådana forum? Dvs forum likt detta, fast inriktat på hur man effektivast brukar anorexia och även visar upp resultaten efter lyckade svältningar?
Tycker det hade varit intressant att läsa och undrar ifall någon kanske sitter med adressen till en sådan site?
King Grub
2005-05-28, 16:09
Länkar till sådana adresser skall inte postas här.
Diskutera det sorgliga fenomenet, men länka inte vidare till "inspirerande" sidor. Om en enda flicka fastnar i sådant elände på grund av det så är det en tragedi.
Kan ju inte vara ett seriöst inlägg?
WHITEFOLKS
2005-05-28, 16:11
Kan det mycket väl vara, sen är frågan vad som menades med intressant. Intressant som i "titta en freakshow" eller intressant som i studera fenomenet och kanske få någon sorts djupare kunskap.
King Grub
2005-05-28, 16:13
Kan ju inte vara ett seriöst inlägg?
Det tråkiga är att det finns massor av sidor som är pro-ana, och som glorifierar skelettsmala flickor och som ger tips om hur man kräks upp utan att skada tänder och hur man låtsas äta när familjen äter middag och ångestladdade forum där flickor beskriver hur dom har ätit ett digestivkex och en jordnöt dom senaste tre dagarna och inget annat (seriöst).
*screwy* *screwy* *screwy* *screwy*
WHITEFOLKS
2005-05-28, 16:14
Mänskliga psyket är en märklig apparat :(
reinholdsson
2005-05-28, 16:15
Dom hade ett radioreportage om detta för inte så länge sedan, pröva att kolla på sr's sida om det finns i arkivet.
Kan ju inte vara ett seriöst inlägg?Helt seriöst.
Kan det mycket väl vara, sen är frågan vad som menades med intressant. Intressant som i "titta en freakshow" eller intressant som i studera fenomenet och kanske få någon sorts djupare kunskap.Helt enkelt för att studera fenomenet. Få en egen uppfattning...
Jag har bestämt mig för att hjälpa tjejerna på pro-anorexia forum. Om nån har en adress så PM:a den till mig!
rememberence
2005-05-28, 16:32
Jag har bestämt mig för att hjälpa tjejerna på pro-anorexia forum. Om nån har en adress så PM:a den till mig!
hur ska man kunna hjälpa dom?
palme kanske kan hjälpa mig överkomma rädslor för tjejer som ge mig örfilar. ;)
Läste endel på pro-ana-sidor förr. Det var ur ett antropologiskt perpsektiv ett ypperligt tillfälle att studera dem i "naturlig miljö". Mina fynd var nedslående, dom tjejerna (för det är oftast tjejer) hade verkligen problem. Många visste dessutom om det men kunde inte ta sig ur det.
JustinCredible
2005-05-28, 18:08
Jag vet en sida.
Kan PM:a den till dig.
Många har en sjukdomsinsikt, men saknar kraft att ta sig ur det själva. Jag är en av dem, men kommer nu äntligen att tvingas upp i vikt. Jag vill bli frisk, gå upp i vikt, kunna äta, träna och leva normalt. Idag är det omöjligt att göra detta, sjukdomen är som en andra röst i huvudet på en, till sist kan du inte urskilja sina egna tankar från sjukdomens, du vet inte längre vem som handlar. Just nu styr sjukdomen mina handlingar, och det är inget jag tycker om. Att vara sjuk är inget man njuter av, utan ett helvete man längtar ut ifrån. Att tänka klart är omöjligt, kan ju inte ens skriva ordentligt. Mina inlägg ligger på en femårings nivå känns det som, de vanliga formuleringa kommer inte fram.
Usch vad rörigt, dags att sluta, men om palme seriöst vill ha adresser är det bara att PM:a.
Av de anorektiska är det väl upp till 99 % som är tjejer, förutom Christian Bales karaktär i The Machinist.
Jag vet en sida.
Kan PM:a den till dig.Yees please.
RobbeliRobban
2005-05-28, 18:27
BTW: Vi har ju en hel "anorexia-liga" här på kolozzeum med, varav en eller några är ganska tydliga (om jag inte gissar helt galet). Kanske en diskussion om hur vi gemensamt skall försöka bemöta dem vore på sin plats?
Sett folk som försöka diskutera med dom (på pro-ana forumen). De (anorektikerna) verkar inte ta åt sig då de inte bryr sig om de kroppsliga negativa följderna eller vad man ska kalla det. Man mår nästan dåligt själv när man läser hur de fullständigt skiter och blundar för konsekvenserna. Specielt moderatorerna som sitter och pushar på rätt hårt med djupa argument som "man får göra vad man själv vill med sin kropp". *screwy*
En till sak som är synd är den låga åldern på de forumen. :(
BTW: Vi har ju en hel "anorexia-liga" här på kolozzeum med, varav en eller några är ganska tydliga (om jag inte gissar helt galet). Kanske en diskussion om hur vi gemensamt skall försöka bemöta dem vore på sin plats?
och till skillnad mot de vad de andra inläggen i detta ämne säger är en del av dom män!!! Eller har jag misstagit mig?
RobbeliRobban
2005-05-28, 19:05
och till skillnad mot de vad de andra inläggen i detta ämne säger är en del av dom män!!! Eller har jag misstagit mig?
Japp. Pojkar/Män. Så du har inte misstagit mig (om inte jag också gjort det då vill säga)
Japp. Pojkar/Män. Så du har inte misstagit mig (om inte jag också gjort det då vill säga)
vad skljer en man från en pojke? *grin*
har tänkt på hur allt verkar vara accepterat så länge man kallar det för deff och inte för bantning
Av de anorektiska är det väl upp till 99 % som är tjejer, förutom Christian Bales karaktär i The Machinist.
8-9 av 10 är tjejer har jag för mig(antar att det spelar roll var undersökningen är gjord.).
Det här forumet består av 95% män så den utsagan skulle inte vara helt fel nä.
Edit: Sen som vanligt med svaret.
Det här forumet består av 95% män så den utsagan skulle inte vara helt fel nä.
Edit: Sen som vanligt med svaret.
vi kan ju inte alla vara snabba som blixten .....
Det tråkiga är att det finns massor av sidor som är pro-ana, och som glorifierar skelettsmala flickor och som ger tips om hur man kräks upp utan att skada tänder och hur man låtsas äta när familjen äter middag och ångestladdade forum där flickor beskriver hur dom har ätit ett digestivkex och en jordnöt dom senaste tre dagarna och inget annat (seriöst).
Tänk på dem gubbar som tänker: Tro det eller ej, men det finns forum där folk diskuterar hur man ska deffa och bli jättesmal för att sedan olja in sig, klä på sig stringkallingar och ställa sig på en scen! Fy.. dagens ungdom.
Tänk på dem gubbar som tänker: Tro det eller ej, men det finns forum där folk diskuterar hur man ska deffa och bli jättesmal för att sedan olja in sig, klä på sig stringkallingar och ställa sig på en scen! Fy.. dagens ungdom.
Skillnaden är ju att det inte per definition är skadligt att deffa för en Bodybuilding tävling, det är däremot Anorexia.
vi kan ju inte alla vara snabba som blixten .....
Får sluta kolla på Monty Python medas jag skriver. ;)
Har personlig erfarenhet med flickor som lidit av anorexi. Det är inte roligt.
Logiskt resonemang funkar inte. Om en person sitter fast i Anorexi är det preofessionell hjälp som gäller.
Har aldrig varit inne på något pro-ana forum men jag har hört argumenten Live istället.
Man blir bara förfärad, sedan känner man sig hjälplös när inget man säger eller kan säga når fram.
Ja jag tror inte heller att det finns något annat som hjälper än riktig hjälp till de tjejer/ killar som verkligen fastnat i skiten.
Till och med när det är dödligt smala så tycker de att de fortfarande är stora som hus, mycket sorgligt, vet inte vad man skulle kunna göra för att minska dessa problem, antar att media och hela samhällets skönhetsideal har en stor påverkan... tyvärr...
Skillnaden är ju att det inte per definition är skadligt att deffa för en Bodybuilding tävling, det är däremot Anorexia.
Det kanske inte hör till ämnet, men jag har en bestämd känsla av att ordet "deffa" missbrukas våldsamt. Att deffa är väl om jag inte tar fel just att "nöta bort" det sista störande överflödet i syfte att verkligen finslipa en redan god form. Jag är tveksam till om man kan klassa att banta bort 20 kg som att "deffa", eller om man kan kalla det "deff" när en redan underviktig person vill tappa ännu ett par kilon för att bli ännu jättesmalare - eller för den delen när behovet/önskan att ha full kontroll på varje kalori som slinker ned och "optimera" (ordet "optimera" blir absurt i detta sammanhäng, men det är ju så man ser det) kosten in i minsta detalj för länge sedan passerat gränsen för det tvångsmässiga (ätstörningar är som bekant långt ifrån bara en sak för "stackars små anorexiatjejer").
Eller är det jag som felanvänder ordet?
Det kanske inte hör till ämnet, men jag har en bestämd känsla av att ordet "deffa" missbrukas våldsamt. Att deffa är väl om jag inte tar fel just att "nöta bort" det sista störande överflödet i syfte att verkligen finslipa en redan god form. Jag är tveksam till om man kan klassa att banta bort 20 kg som att "deffa", eller om man kan kalla det "deff" när en redan underviktig person vill tappa ännu ett par kilon för att bli ännu jättesmalare - eller för den delen när behovet/önskan att ha full kontroll på varje kalori som slinker ned och "optimera" (ordet "optimera" blir absurt i detta sammanhäng, men det är ju så man ser det) kosten in i minsta detalj för länge sedan passerat gränsen för det tvångsmässiga (ätstörningar är som bekant långt ifrån bara en sak för "stackars små anorexiatjejer").
Eller är det jag som felanvänder ordet?
Att deffa är väl om jag inte tar fel just att "nöta bort" det sista störande överflödet i syfte att verkligen finslipa en redan god form. Det var det som jag syftade på i detta fallet.
Det är klart att personer som deffar mycket väl kan fastna i ätstörningar, men så länge det inte är tvångsmässigt så är det ju inget som är skadligt. Skulle det gå så långt att det blir skadligt så antar jag att man klassar det som någon form av ätstörning/tvångsbeteende. Så Banta/deffa är inte skadligt så länge det inte går över gränsen, men då blir det till något annat.
[I]Det var det som jag syftade på i detta fallet.
Jo, jag riktade mig inte mot dig; det var mer en allmän iakttagelse.
High1ander
2005-05-28, 23:02
Jag är inte för anorexia, men tycker "debatten" är lite flummig, vilket är dödligast, fetma eller anorexia, fetma med hästlängder. Anorexia är "bara" 6% dödligt. Visst nu får ni gärna sätta håll på mitt bristande resonemang, visst båda är extrema fall på "viktskalans följder", men dock så tycker jag att fetma är värre för samhället ekonomiskt, medans anorexia kanske är mer "moraliskt" farligt. (Alla tidningars smala ideal... [orkar inte gå in mer på det i detalj]).
Och NEJ! jag är en människa och får ha irrationella tankar och åsikter!
Får sluta kolla på Monty Python medas jag skriver. ;)
nej gör inte det. Livet kan inte bli bättre än så
Det är klart att personer som deffar mycket väl kan fastna i ätstörningar, men så länge det inte är tvångsmässigt så är det ju inget som är skadligt.
Deffar man mycket så är det mer eller mindre skadligt oavsett om man fastnar i det eller inte.
En riktigt tävlingsdeff som den utförs av väldigt många är garanterat inte nyttig, självklart finns det folk som har full koll och minimerar riskerna men de är nog tyvärr i minoritet. Mycket av problemet uppkommer pga av att informationen som finns lättillgänglig är så fruktansvärt usel och det är inte många som verkligen vet vad de håller på med, de råd de följer hämtar de från någon "underground-tränare".
Tyvärr ser likadant ut i de flesta idrotter där kroppsvikt och/eller utseende har någon betydelse samt även i en del där det inte borde ha någon betydelse.
Här på forumet dyker det med jämna mellanrum upp någon som vill "deffa" men som på bilder redan visar upp en utmärglad fysik och som har sett ut så under en längre tid. Det har funnits ett antal som tränar fruktsansvärt mycket utan att äta tillräckligt för det ska vara hälsosamt i längden, de försvinner ofta när träningen av någon anledning inte går som de vill pga av skador eller att de resultat de tror de ska uppnå uteblir osv. Det är synd men sen vet jag inte om det här forumet är det bästa stället att hänga om man har sådana problem, jag kan komma på värre ställen men även bättre.
Inom byggning/fitness förekommer det väldigt ofta folk som får spel om de inte är nära tävlingsform året runt och de pratar då om sig som feta precis som folk med andra ätstörningar eller rubbade kroppsuppfattningar gör när de gått upp några kilon. Börjar de med kreatin så slutar de direkt eftersom de går upp i vikt (Vad tror man ska hända om man äter kreatin?!) osv.
Jag skulle gärna vilja se siffror på hur många av alla som tävlar i byggning/fitness som tidgare haft det som normalt kallas ätstörningar, jag kan gissa men det ger inte så mycket.
En av mina tävlande kompisar sade såhär om en tävlingsdiet "Det är som en kontrollerad form av ätstörning" Ångest efter ätardagarna är ju mer eller mindre normalt hos tävlande i BB/AF/BF.
//Jörgen
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.