handdator

Visa fullständig version : Lögner i "Könskriget"? forts: SVT anmäler DN

Froddan
2005-05-28, 06:37
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=420568&previousRenderType=6

SVT anmäler DN

"Första delen av dokumentären Könskriget var en "SVT-bluff", som representerar "reaktionära krafter" enligt en artikel av Ulrika Kärnborg i Dagens Nyheter. Redaktionen på Dokument inifrån tillbakavisar alla beskyllningarna rapporterar TT."

Ulrika Kärnborgs artikel: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=420242&previousRenderType=6

Sheogorath
2005-05-28, 08:23
Vilket jävla spån hon är. Taget från Ulrika Kärnborgs artikel:

"Tänk er att man skulle göra en dokumentär om svenska mäns kvinnosyn - med den förutbestämda vinkeln att män hatar kvinnor. Arbetet får ta tid, man tillbringar dagar och nätter med manliga fotbollssupportrar runt om i landet och efter tillräckligt lång tid råkar en av dessa - på fyllan - kläcka ur sig att alla flickor är horor. Klipp. Sen intervjuar man en känd och djupt kontroversiell hjänforskare i Lund och får honom efter lite bearbetning att säga att kvinnors hjärnor liknar hönsens. Sen vidare till en nationsfest i Uppsala där de manliga studenterna just har hyrt in en strippa - vips över till en kvinna som gråtande berättar om hur hennes man har slagit och våldtagit henne i tio års tid. Ger allt det här sammantaget en berättelse om manligheten i Sverige? Ja. Men är denna berättelse sannfärdig eller ens intressant bild? Självklart inte."

Min första tanke var att "detta var ju en intressant infallsvinkel", tills det uppenbara gick upp för mig: inte en jävel vid sina sinnes fulla bruk tycker, efter att ha sett Könskriget, att det sammantaget är en berättelse om kvinnligheten i Sverige! En hypotetisk dokumentär av ovanstående typ hade på samma sätt inte varit en sannfärdig och intressant bild av manligheten i Sverige, utan PÅ SIN HÖJD en dokumentär om kvinnosynen inom vissa kretsar, på samma sätt som Könkriget är en film om manssynen inom vissa kretsar. Och ingen har väl påstått något annat? Jag tycker det är ypperligt intressant att prata med tjejer/kvinnor om dessa frågor, och INGEN jag talat med uttrycker sympati för Ireen von Wachenfelds idéer. Jag har dock fått smaka på konsekvenserna av att jävlas med feminister när jag ritade min karikatyrmaskot Inga (rabibat ordförande i kvinnoorganisationen "Sojabönorna", till på köpet semi-vegetarian, dvs hon äter bara djur av hankön) på en whiteboard i ett grupprum. I förkortad version hände följade: en feminist som råkade vara vegetarian (jag lovar, jag visste inte detta på förhand :D ) och närvarande i rummet gick ut, kallade till sig sina två feministkompisar som jag misstänker är knutna till Lunds tjejgrupp som passande nog heter Bella, som brusade in i rummet (det var vårt grupprum, de hade inget där att göra) och konfronterade min grupp: "Vem har ritat det där?" Jag!, svarade jag, varpå de sa "jaha", gick ut och ställde sig demonstrativt precis utanför och började ringa telefonsamtal från sina mobiler. Två röda senare var en kvinnlig lärare där (som, kanske av en slump men vad vet jag, har väl synlig buskar under armarna som hon gärna visar då hon bär säckiga linnen) och tillrättavisade mig så att jag fick sudda ut min karikatyr för "folk kunde ta illa vid sig". Bråkar man med feminister sluter sig leden snabbt.

skaparn
2005-05-28, 08:36
Jag har dock fått smaka på konsekvenserna av att jävlas med feminister när jag ritade min karikatyrmaskot Inga (rabibat ordförande i kvinnoorganisationen "Sojabönorna", till på köpet semi-vegetarian, dvs hon äter bara djur av hankön) på en whiteboard i ett grupprum. I förkortad version hände följade: en feminist som råkade vara vegetarian (jag lovar, jag visste inte detta på förhand :D ) och närvarande i rummet gick ut, kallade till sig sina två feministkompisar som jag misstänker är knutna till Lunds tjejgrupp som passande nog heter Bella, som brusade in i rummet (det var vårt grupprum, de hade inget där att göra) och konfronterade min grupp: "Vem har ritat det där?" Jag!, svarade jag, varpå de sa "jaha", gick ut och ställde sig demonstrativt precis utanför och började ringa telefonsamtal från sina mobiler. Två röda senare var en kvinnlig lärare där (som, kanske av en slump men vad vet jag, har väl synlig buskar under armarna som hon gärna visar då hon bär säckiga linnen) och tillrättavisade mig så att jag fick sudda ut min karikatyr för "folk kunde ta illa vid sig". Bråkar man med feminister sluter sig leden snabbt.

Nu måste du nästan ta och dela med dig av denna maskot. BILDER! (som det brukar heta)

Sheogorath
2005-05-28, 08:49
Nu måste du nästan ta och dela med dig av denna maskot. BILDER! (som det brukar heta)

Kan nog ordnas. Ska ner till pappa imorgon och kolla på andra delen av Könskriget som han var vänlig nog att spela in. Han har scanner :).

Edit: vafan, jag har ju kamera. Kan garanterat fixas.

skaparn
2005-05-28, 09:29
Kan nog ordnas. Ska ner till pappa imorgon och kolla på andra delen av Könskriget som han var vänlig nog att spela in. Han har scanner :).

Edit: vafan, jag har ju kamera. Kan garanterat fixas.

Hamrar på update tills dess.