Visa fullständig version : Deff, tips och råd önskas.
Ok, har försökt deffa ett tag nu. Och jag känner att jag skulle behöva lite hjälp. Lite allmäna tips.
En typisk dag ser ut så här:
05.30:
Två fullkornsmackor av varierande sort med ost / skinka / paprika på.
3-3,5 dl havregryn
4-5 dl minimjölk
~800 kcal
Jobb, en del aktivitet på morgonen.
09-11:
3-4 fullkornsmackor av varierande sort med ost / skinka / paprika på.
5 dl lättfil
~500 kcal
Dela ut post, lite olika aktivitet. ~200 våningar ska det upp och ned för 2 av dagarna, och någon mils cykling 3:e dagen. Cykeln väger väl allt från 30-100 kilo.
12-15:
5dl lättfil
~200 kcal
14-16:
3-3,5 dl havregryn
4-5 dl minimjölk
~600 kcal
17-18:
3-3,5 dl havregryn
4-5 dl minimjölk
~600 kcal
Träning:
~1dl dextro
~0,5dl vassle
~300kcal ?
20-21:
Blandat:
~700-1000 kcal
21-22:
3-3,5 dl havregryn
4-5 dl minimjölk
~600 kcal
Det hela slutar på 4500-5000 kcal. Iaf skulle jag behöva hjälp med vad jag kan skära ner på. Enligt uppladdningen så ligger jag på 5033 kcal på träningsdagar. Tycker ni att detta är ett vettigt upplägg? Mer fett? Mindre kolisar? Mindre havregryn? ;) Som det är nu så går jag hungrig större delen av dagen. Det är en bit mellan frukosten och lunchen, spelar det någon större roll? Vikt just nu ~95 kg.
I thought I'd never seen the day. :D
Kalorinivå
Du har ett väldigt aktivt jobb, vilket gör att kalorinivån du fått från uppladdningen mkt väl kan stämma. Men prrova att se vad du landar på om du gör uträkningen med nedanstående formel, och se om det är några skillnader:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.
Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en elitidrottsmans dag inom en konditionsgren.
Matkommentarer
Protein saknas det en hel del. Ja, nästan överhuvudtaget, förutom vid träning. Och nej, jag räknar inte ditt havregryns- och mjölkintag som protein primärt. ;)
Jag saknar kyckling, kalkon, keso och kesella. Ditt sista mål innan läggdags är rätt kolhydratsrikt. En tanke kan vara att göra så att det nästan enbart består av protein och fett.
Jag tror att en anledningarna till att du går hungrig är att havregryn och mjölk inte fyller upp magsäcken så väl. Dunka i dig en massa grönsaker som "utfyllnad", t ex tomat.
I'll be back. :)
King Grub
2005-05-27, 20:01
Protein saknas det en hel del. Ja, nästan överhuvudtaget, förutom vid träning. Och nej, jag räknar inte ditt havregryns- och mjölkintag som protein primärt. ;)
Bara mjölk+fil ger över 100 gram protein av bästa sort.
Bara mjölk+fil ger över 100 gram protein av bästa sort.
Japp, missade att vi var uppe i flera litrar om dagen. :em:
Edit: Yank; lyssna inte på mig. :D
:thumbup:
Använder jag den formeln så hamnar jag lite under 4000 beroende på "stressfaktor". Men jag fattar inte hur jag ska klara mig med mindre än 4000 kcal :D
Varför räknar du inte havregryn + mjölk? Varje havregryn och mjölk mål är ju ~30 gram protein. Plus filen, plus bröd + pålägg, plus middagen. Blir ju 200 gram protein iaf.
Middagen blir kyckling / tonfisk / kött så lite sådant får jag i mig. Keso och kesella, vad är skillnaden mot mjölk / fil?
Sant, brukar äta någon frukt till. 1-2 gånger om dagen. Anledningen till att det blir så mycket havregryn är att jag måste ha kolhydraterna, känns det som, och för att jag inte orkar / hinner göra 5 mål mat.
Hehe, som vanligt lyssnar jag inte ;) Nä, men sista målet kan vara värt att tänka på. Problemet som jag har är att jag inte blir mätt om jag inte äter kolhydrater. Men om jag äter precis innan jag ska sova så kanske det fungerar.
Vill iaf försöka byta ut 2 havregryn + mjölk mål. Det sista är väl inget problem, men sen ska ett till bort.
:thumbup:
Varför räknar du inte havregryn + mjölk? Varje havregryn och mjölk mål är ju ~30 gram protein. Plus filen, plus bröd + pålägg, plus middagen. Blir ju 200 gram protein iaf.
För att jag är efterbliven? :D
För att jag är efterbliven? :D
hehe, nädå. Du har ju lyckats med din deff. Nästan samma upplägg ju? :)
hehe, nädå. Du har ju lyckats med din deff. Nästan samma upplägg ju? :)
Japp, första stadiet i min deff var åt det hållet; bara proteindrinkar och linfrön. Nu är det mer balanserat; mer kolhydrater (dock fortfarande snålt), mycket protein och lagom med fett. Polarkraft Extrem, havregryn, kyckling, grönsaker, keso och kesella. Nåja, lite mer varierat och balanserat åtminstone.
Hur ser energifördelningen ut ungefär? 60/20/20?
Jag antar att du inte kan/har lust att lägga till mer kardio? Lite av problemet i så fall är ju att du måste skära ned på matintaget om du inte tappar vikt på ovanstående program.
Var skära? Protein? Icke. Fett? Du äter redan ganska lite verkar det som. Kolhydrater? Troligtvis, sorry to say, det vill säga om du inte tappar på ovanstående, vilket du dock förhoppningsvis gör. :)
Om du är hungrig kanske lite riktig mat inte skulle skada :eating:
Gryn och fil fyller ju bara upp tillfälligt, iaf på mig. Sen skiter man ju inte direkt persikomaränger heller om det blir lite för mkt av det "goda" ;)
Japp, första stadiet i min deff var åt det hållet; bara proteindrinkar och linfrön. Nu är det mer balanserat; mer kolhydrater (dock fortfarande snålt), mycket protein och lagom med fett. Polarkraft Extrem, havregryn, kyckling, grönsaker, keso och kesella. Nåja, lite mer varierat och balanserat åtminstone.
Hur ser energifördelningen ut ungefär? 60/20/20?
Jag antar att du inte kan/har lust att lägga till mer kardio? Lite av problemet i så fall är ju att du måste skära ned på matintaget om du inte tappar vikt på ovanstående program.
Var skära? Protein? Icke. Fett? Du äter redan ganska lite verkar det som. Kolhydrater? Troligtvis, sorry to say, det vill säga om du inte tappar på ovanstående, vilket du dock förhoppningsvis gör. :)
Ah ok.
ingen aning, med 60 20 20 låter väl ganska troligt.
hah, nä ingen mer cardio. Ska orka träna också ;) Men jag går en del till och från jobbet också.
Ja, det blir väl kolisar som får ryka. Ska bara hitta lite ersättare. Fast jag har tappat en del, men tänkte lite i förebyggande syfte :)
Om du är hungrig kanske lite riktig mat inte skulle skada :eating:
Gryn och fil fyller ju bara upp tillfälligt, iaf på mig. Sen skiter man ju inte direkt persikomaränger heller om det blir lite för mkt av det "goda" ;)
Fast jag blir inte mätt av "riktig" mat heller. Suger konstant i magen vad som än åker ner.
Tycker faktiskt att havregryn mättar nästan bäst av allt. bortsett från en pizza kanske. Klarar mig inte utan att äta havregryn till frukost nu längre, blir hungrig direkt.
Tycker faktiskt att havregryn mättar nästan bäst av allt. bortsett från en pizza kanske. Klarar mig inte utan att äta havregryn till frukost nu längre, blir hungrig direkt.
välling mättar bättre för mig än gröt.
(btw du behöver inte deffa, jag tycker du är fin på dina bilder men det vill du inte höra)
välling mättar bättre för mig än gröt.
(btw du behöver inte deffa, jag tycker du är fin på dina bilder men det vill du inte höra)
Jo men välling smakar hrrm. Inte gott iaf.
Hah, behöver och behöver ;) Och fin, ja tack, jag vet :)
Jag vill se bilder på späckhuggaren, ja Yankee alltså. By God, det är ju en defftråd. :D
Jo men välling smakar hrrm. Inte gott iaf.
fast jag gillar välling, särskilt fullkornsvälling.
Jag vill se bilder på späckhuggaren, ja Yankee alltså. By God, det är ju en defftråd. :D
Senaste http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=886409&postcount=1129 :naughty:
Senaste http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=886409&postcount=1129 :naughty:
snygg fotbollsrumpa *visslar*
Bra bränna. Där har du och jag en likhet. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.