handdator

Visa fullständig version : Få bort det där j*vla sötsuget?!

kirderf
2005-05-27, 18:44
Jag har ett grovt problem. Jag har väldigt ofta ett sötsug, som heter duga! Jag kan fan inte motstå vissa sötsaker då. Jag vill ju inte äta godis, men ändå gör jag det.. Förstår inte :/
Jag känner mig som en rökare som vill sluta röka :/
Jag kan nog tänka mig hur de har det.. Det är fan lika svårt med sockersug :/
Har ni några bra förslag för att slippa sötsug?
Jag jobbar i en mataffär, så man har ju rätt nära till lösviktsgodiset, tyvärr.. Händer väl att man plockar en liten bit då och då.. Hur ska jag göra för att sluta?!

__thastrom__
2005-05-27, 18:49
ät regelbundet och ordentligt!

WHITEFOLKS
2005-05-27, 18:59
Sluta, lite vilja har du väl ;)

King Grub
2005-05-27, 19:10
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=44344

GymTT
2005-05-27, 19:50
Tror verkligen bara det handlar om vilja. För cirka ett år sedan åt jag godis och sötsaker varje dag mer eller mindre, Jag har nu avstått från glass, godis, chips, bullar och andra sötsaker i snart ett år, bara för att jag verkligen vill nå alla tänkbara möjliga resultat, känner du dig sugen på något sött och inte klarar att bara äta en frukt, ta en Fairing Recovery Bar, iallafall bättre än godis! :thumbup:

Lycka till !

MVH TT

Mental
2005-05-27, 20:28
Bälga en liter vatten, fortfarande sugen? en liter till, upprepa tills du mår illa :)

izarul
2005-05-27, 21:49
Sockerfritt godis. Eller så äter du glass tills du spyr, då lär du veta vad du ska göra nästa gång.

HenrY
2005-05-27, 22:35
Bara att bestämma sig...Gjorde jag, nu e jag nästan aldrig sugen på godis o annat sött. Däremot så kan jag bli sugen på dålig mat som kebab o pizza oså. Men det tolereras ICKE nu under deff!:D

DO WHAT U GOTTA DO! :thumbup:

WHITEFOLKS
2005-05-27, 23:48
Håller helt med Henry, man får bestämma sig för vad man egentligen vill göra. Lite jävlar anamma får man ha.

kirderf
2005-05-28, 14:12
Hmm ok, får försöka ge mig fan på det då ;)

bubbe
2005-05-28, 14:41
Hmm ok, får försöka ge mig fan på det då ;)

Nono, det är inte försöka, det är bara jag ska ge mig fan på det som gäller.

om du bara försöker, har du ingen riktig målsättning sätt upp mål.
"jag ska inte äta godis på 5 veckor", efter 5 veckor utvärderar du om du
tycker det är bra eller dåligt är det bra kanske du ska fortsätta 5 veckor till.

Oftast brukar det handla om att skaffa sig en rutin, ex lördagsgodis. Då kan man hålla sig, för man följer sin rutin.

MyungChul
2005-05-28, 14:58
socker är väl mer beroendeframkallande än cigg?

WHITEFOLKS
2005-05-28, 15:57
Socker är nog inte mer beroendeframkallande men det är mer OK att äta det så folk har ett slappare förhållningssätt i allmänhet.

leopoldi
2005-05-30, 12:03
Givetvis är det som King Grub skriver i en annan tråd, balanserad kost som hjälper mot sötsugen på ett fysiskt plan. Men precis som alla andra säger att det är vilja som hjälper rent mentalt.

Det är precis som men rökning, jag sa till mig en dag, nu sluter jag med skiten. Höll uppe i ngr månader o prova en cigg senare o det smaka inte bra då.

Ni skall vet att jag under en period i mitt liv hade sådant sug efter Geisha (endast i lösviktsformat) att jag varje dag köpte 2hekto o bara pressa i mig dem. Gick inte en dag utan att jag käka Geisha. Samma där, bara bestämmde mig för att nu är det slut på sötsaker, man måste ha viljan för att klara av att sluta med dem. Nu för ngn vecka sedan mitt i brinnande deff så fick jag en present ifrån Sverige med Geisha godis, jag smaka 1 o de var f-n inte goda. De var alldeles för söta för min smak. Men hjärnan har ställt om sig precis som med ciggaretterna för min del, söt =inte gott. Men vet oxå om jag skulle fortsätta äta dem nu så skulle jag snart tycka de var underbara igen.

Så mitt råd är, ät balanserad kost o ofta enligt King Grubs instruktioner o sedan ha en järnvilja o undvik allt sött o ge inte in, gå igenom djävuls veckorna o sedan är det lugnt, du kommer inte sakna sötsaker (så funka det för mig i alla fall)

EiseltUK
2005-05-30, 16:48
Om du inte orkar hålla på att planera dig kost för att motverka sötsug kan du testa kosttillskottet Paulúns Glykemin som funkar bra och du bör märka effekt redan första dagarna på sötsuget. Finns i hälsobutiker.

Maila mig gärna på henrik@eiselt.se om du testar och berätta om hur du tycker att det fungerar!

/ Henrik

mela
2005-05-30, 17:01
Gäller ju bara att klara sig utan det i några dagar så släpper det.
Om du är jättesötsugen, drick lite funlight eller tugga tuggummi.
Bara så att du har någonting i munnen.

kirderf
2005-05-31, 09:34
Jo, nu har jag gett mig fan på det och det har gått bra de här första dagarna iaf ;)
Men jag vet att man verkligen måste ge sig fan på det, annars håller man det inte.. För ca ett halvår sen så sa jag till mig själv att inte äta nåt skit under en månad (skit= sötsaker som godis, chips, kakor, bullar m.m.). Genom att mitt sötsug försvann så åt jag även mindre mat (vet inte riktigt varför), men jag gick ner ca 6 kilo på 1,5 månad.. Mycket bra enligt mig. Nu har jag dessvärre gått upp 3,5-4 kilo igen. Tyvärr. Har inte lyckats med att gå ner så mycket igen, men jag ska ta tag i det nu.. Har ju årskort på gym, men har inte tränat senaste månaden p.g.a. att jag haft mycket annat att göra (dålig ursäkt, jag vet). Min kropp är ju trots allt det viktigaste jag har och den bör man ju hålla i trim.
Så nu jävlar ska jag fan skärpa mig!

mela
2005-05-31, 10:12
Jo, nu har jag gett mig fan på det och det har gått bra de här första dagarna iaf ;)
Men jag vet att man verkligen måste ge sig fan på det, annars håller man det inte.. För ca ett halvår sen så sa jag till mig själv att inte äta nåt skit under en månad (skit= sötsaker som godis, chips, kakor, bullar m.m.). Genom att mitt sötsug försvann så åt jag även mindre mat (vet inte riktigt varför), men jag gick ner ca 6 kilo på 1,5 månad.. Mycket bra enligt mig. Nu har jag dessvärre gått upp 3,5-4 kilo igen. Tyvärr. Har inte lyckats med att gå ner så mycket igen, men jag ska ta tag i det nu.. Har ju årskort på gym, men har inte tränat senaste månaden p.g.a. att jag haft mycket annat att göra (dålig ursäkt, jag vet). Min kropp är ju trots allt det viktigaste jag har och den bör man ju hålla i trim.
Så nu jävlar ska jag fan skärpa mig!

NU när du kämpar så kan du testa att gå en långpromenad
så fort du är sötsugen. Gå tills det ha släppt. Det ska tydligen hjälpa.
Har själv inte testat men har fått det förslaget.

D Andersson
2005-05-31, 11:34
Hoyvin Mayvin!

Vilja och karaktär är det enda.

Tic Tac
2005-05-31, 12:15
Är det någon här som har provat Paulúns Glykemin?