handdator

Visa fullständig version : Andy Bolton - jättelyft!

supermatt
2005-05-27, 14:31
Läste precis följande tråd:

http://www.powermagonline.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=4&t=000552

Tror ni det är den riktige Andy Bolton som skriver där? I så fall måste man bli imponerad av det han säger: 270kg marklyft första gången han provade lyftet på ett gym, 20 år gammal och över 400kg två år senare!

Verkar också som att han siktar på ett nytt världsrekord den 12:e juni ...

Pudzianovski
2005-05-27, 15:10
Tja....han är av världens starkaste marklyftare så.

Shadow Warrior
2005-05-27, 15:43
Tja....han är av världens starkaste marklyftare så.

Men lyftet på 270 när han var 18 eller vad d nu var var väl en "Lockout"? Alltså en stång fäst i skivstången så att han bara lyfte några cm? Har sett bilder på detta men det kanske kallas nått annat?

palme
2005-05-27, 16:10
1036lbs *3 utan remmar...huga! Killen borde leka lite med greppövningar och se vad han kan prestera där.

jwzrd
2005-05-27, 16:13
Men lyftet på 270 när han var 18 eller vad d nu var var väl en "Lockout"? Alltså en stång fäst i skivstången så att han bara lyfte några cm? Har sett bilder på detta men det kanske kallas nått annat?

270kg som 18-åring är långt ifrån orealistiskt.

Griip
2005-05-27, 16:14
Grejen är den att nästan alla, speciellt dem som folk tror på just för att dem är anmärkningsvärt ovanliga och därför kommer lättare undan med bs, överdriver.

Baan
2005-05-27, 16:15

är man ett monster som väger själv 270 kg och jobbat med massa tungt jobb så nej självklart inte ;)

jwzrd
2005-05-27, 16:23
är man ett monster som väger själv 270 kg och jobbat med massa tungt jobb så nej självklart inte ;)

Så jäkla tungt är det inte. Jag lovar dig att en genomsnittligt sur bondson hivar upp 200kg om man bjuppar på en kopp kaffe. Det är bara SATS-whimps och andra flickebarn som blir blå i ansiktet av såna vikter.

jwzrd
2005-05-27, 16:24
Grejen är den att nästan alla, speciellt dem som folk tror på just för att dem är anmärkningsvärt ovanliga och därför kommer lättare undan med bs, överdriver.

Den där meningen kan jag inte dechiffrera.

Griip
2005-05-27, 17:28
Den där meningen kan jag inte dechiffrera.

Grejen är den att nästan alla överdriver.

RobbeliRobban
2005-05-27, 17:46
Så jäkla tungt är det inte. Jag lovar dig att en genomsnittligt sur bondson hivar upp 200kg om man bjuppar på en kopp kaffe. Det är bara SATS-whimps och andra flickebarn som blir blå i ansiktet av såna vikter.

*bs* *bs* *bs* *bs*

Markus H
2005-05-27, 17:53

Det var nog det lustigaste jag hört....

Isf om det skulle vara sant det du säger så lever vi i två helt olika världar. Jag bor på planeten Jorden, Vilken bor du på??

z_bumbi
2005-05-27, 18:05
Andy Bolton gjorde år 1991 360 kg i 125:an, då som U23 dvs junior under 23 år = Nationsrekord.

270 är tungt om man är 18 år.
Bästa resultatet i Sverige är 270 kg bland ungdomarna och då satt av någon som tävlande i minus 90. :bow:

Kollar man på juniorerna har Noren gjort 367,5 kg när han vägde 125 kg men rekorden i samtliga viktklasser från 67,5 och uppåt är bättre än 270 kg.

Herkulez
2005-05-27, 18:26
vi har en kille på gymmet som lyfte 350 förra året när han var 19. Såg det med egna ögon.

Erik__
2005-05-27, 18:41
vi har en kille på gymmet som lyfte 350 förra året när han var 19. Såg det med egna ögon.

Thomas Karlsson??

RobbeliRobban
2005-05-28, 13:05

*bs* *bs* ;)

Lucipha
2005-05-28, 13:58
Har helt otränade (men bonde-grova) kompisar som hivar upp 200kg. Har svårt att tro att dom är unika.

Läste precis följande tråd:

http://www.powermagonline.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=4&t=000552

Tror ni det är den riktige Andy Bolton som skriver där? I så fall måste man bli imponerad av det han säger: 270kg marklyft första gången han provade lyftet på ett gym, 20 år gammal och över 400kg två år senare!

Verkar också som att han siktar på ett nytt världsrekord den 12:e juni ...

Markus H
2005-05-28, 15:29
Då är jhu frågan om de är HELT-OTRÄNADE ?? Troligen har det jhu ngn form av träning bakom sig, om än inte gym-träning.

Lucipha
2005-05-28, 15:58
Då är jhu frågan om de är HELT-OTRÄNADE ?? Troligen har det jhu ngn form av träning bakom sig, om än inte gym-träning.

Den större av dom (140kg mycket mage). Brukar spela CS. Den mindre av dom (118kg mage, men inte lika mycket) Brukar rycka väldigt hårt i handbromsen när han sladdar med sin Sierra.
Om det är träning eller inte får du avgöra själv.

HookersUnited
2005-05-28, 15:59
edit
Missuppfattning så det ryker om det.

Herkulez
2005-05-28, 16:19
*bs* *bs* ;)
haha.

för dom som tvivlar så finns bild bevis i en B&K från förra året =)

Erik: Ja Thomas.

HookersUnited
2005-05-28, 16:28
:hbang:

Herkulez
2005-05-28, 16:49
se där ja, Koreanen som står bakom han (utsuddad) brukar jag ofta träna med, han är INTE liten *flex*

jwzrd
2005-05-28, 16:58
Det var nog det lustigaste jag hört....

Isf om det skulle vara sant det du säger så lever vi i två helt olika världar. Jag bor på planeten Jorden, Vilken bor du på??

Men börja grina då :)

Jag är uppväxt på landet, bondsönerna på granngårdarna var jäävligt mycket starkare än jag och jag drar över 200kg i mark utan större problem. Så jäkla tungt är det inte. 270kg är inte orealistiskt för en 18-åring, det står jag fast vid. Om det är något med det ordet och hur det fungerar du tvivlar på så finns det böcker där det förklaras.

tp_88
2005-05-28, 17:19
Bästa resultatet i Sverige är 270 kg bland ungdomarna och då satt av någon som tävlande i minus 90. :bow:
Det sattes då det var U14-17 dessutom! Det var en på klubben om vi tänker på samma rekord! Har för mig att han höll på att dra färdigt 280 i ett 4e försök också!

Jorgen
2005-05-28, 17:54
Dom har förmodligen jobbat på gården. Räknar du det som träning?

Jag håller med jwzrd här.

//Jörgen

Erik__
2005-05-28, 17:59
haha.

för dom som tvivlar så finns bild bevis i en B&K från förra året =)

Erik: Ja Thomas.

jävlar, nästan bara för att få se det är det värt att välja bsk framför bak när winternetgrejjset gått ut.

Herkulez
2005-05-28, 18:04
jävlar, nästan bara för att få se det är det värt att välja bsk framför bak när winternetgrejjset gått ut.
ja finns 100000000 andra orsaker att välja BSK med =)

www.bodenstyrke.com :thumbup:

Jompi
2005-05-28, 18:07

kommer till BSK i höst *popcorn*

stahlberg
2005-05-28, 18:29
Oftast ska man ta alla resultat som folk berättar att de eller deras kompisar gjort med en nypa salt (utom om det gäller tävlingsresultat som kan kontrolleras).

Å andra sidan är just marklyft det av åtminstone styrkelyften där en råstark otränad person kan få ut en hel del av sin styrka och lyfta mycket i. Trots det är 200 kg för en otränad inte vardagsmat, företrädesvis är det stora, starka personer med mycket kroppsarbete "som grund" som klarar sådana resultat.

270 kg för en 17-18-åring är ett mycket bra - men långtifrån omöjligt - resultat. Men det att en 17-18-åring drar 270 kg FÖRSTA GÅNGEN han prövar på marklyft (om han inte har väldigt mycket annan maxstyrketräning bakom sig) är mer eller mindre otroligt. Det är en bit från 200 till 270 kg.

Som tur är, så har det inte någon som helst avgörande betydelse vad en människa lyfter första gången. Man kan lyfta kring 120 kg i marklyft efter nära två års träning och ändå sluta som niofaldig IPF-världsmästare. Så vi behöver inte fundera så mycket på vad en människa klarar första gången, eller som 18-åring ; det viktiga (iaf för den som själv vill bli mästare eller rekordhållare) är att fundera på HUR MYCKET SOM KRÄVS för att bli mästare eller lyfta rekord - och för detta har man ofta tid att träna länge.

RobbeliRobban
2005-05-28, 18:31
Jag är uppväxt på landet, bondsönerna på granngårdarna var jäävligt mycket starkare än jag och jag drar över 200kg i mark utan större problem. Så jäkla tungt är det inte. 270kg är inte orealistiskt för en 18-åring, det står jag fast vid. Om det är något med det ordet och hur det fungerar du tvivlar på så finns det böcker där det förklaras.

*bs* Tro det eller ej, men varken traktorkörning eller gödseldoft bygger muskler.

Så för att förtydliga:
*bs* *bs* *bs*

stahlberg
2005-05-28, 18:46
Det bästa resultatet i marklyft i Finland av en 17-åring är 295 kg. Det bästa i åldersgruppen 23 är 362,5 kg.

Långt mer intressant att konstatera är dock det, att av nio nationsrekordhållare i marklyft u17 (nio, därför att en har rekordet i två viktklasser), så är det bara EN som utnärkt sig också som senior!

Jag upprepar vad jag sagt i många sammanhang (kanske inte här på kolo). Det är inte som 17-åring man ska vara bra, det är som senior.

Dumleman
2005-05-28, 18:47
*bs* Tro det eller ej, men varken traktorkörning eller gödseldoft bygger muskler.

Så för att förtydliga:
*bs* *bs* *bs*
Äh finns hur många "övningar" som helst i en bondes vardag som främjar marklyftskapaciteten. På sommaren lyfter de grisar och diverse fondersäckar och bär dem. De mekar i bilar, traktorer osv. som innefattar många tunga lyft. De hugger sin egen ved vilket innefattar stocklyft m.m. På vintern kör de fast skotern och tvingas lyfta lös den, oftast med fullt vedlass på kälken... listan fortsätter :).

RobbeliRobban
2005-05-28, 19:10
Äh finns hur många "övningar" som helst i en bondes vardag som främjar marklyftskapaciteten. På sommaren lyfter de grisar och diverse fondersäckar och bär dem. De mekar i bilar, traktorer osv. som innefattar många tunga lyft. De hugger sin egen ved vilket innefattar stocklyft m.m. På vintern kör de fast skotern och tvingas lyfta lös den, oftast med fullt vedlass på kälken... listan fortsätter :).

Ok, i sådana fall måste vedhuggning o dyl vara överlägset att träna marklyft för att bli bra i marklyft. Ni kanske ofta ser folk på åkern som drar över 200 i mark, men på de flesta gym är detta lite av en raritet.

Så för att summera din och Jwzrds tankegång:

*bs*

stahlberg
2005-05-28, 19:22
Jag tror nog det finns en eller annan bonde eller annan stark otränad som drar 200 första gången de försöker. Men de är nog trots allt YTTERST FÅ till antalet.

Det att jwzrd tycker att många bondsöner är starkare än han betyder inte att de klarar mer än han i marklyft, om inte den styrka han talar om faktiskt mätts genom att dra mark.

jwzrd
2005-05-28, 19:29

Så för att förtydliga:
*bs* *bs* *bs*

Hur svårt är det för alla här att förstå vad OREALISTISKT betyder? Innan du säger ett ord till om hur en bondjävels vardag ser ut så förslår jag att du drar igen limpsaxen och flyttar dig ett par meter utanför tullarna. Hiva fodersäckar, hiva halmbalar, allmänt arbete på bondgården är fan så tungt. Till och med små taniga räkor till bönder river lätt ner en annan på marken innan man hinner säga kvart i sju. 270kg är tungt men fortfarande inte orealistiskt. Jag fattar inte varför du envisas med att använda dig själv som mall för vad starka personer orkar heller.

jwzrd
2005-05-28, 19:31
Jag tror nog det finns en eller annan bonde eller annan stark otränad som drar 200 första gången de försöker. Men de är nog trots allt YTTERST FÅ till antalet.

Det att jwzrd tycker att många bondsöner är starkare än han betyder inte att de klarar mer än han i marklyft, om inte den styrka han talar om faktiskt mätts genom att dra mark.

Jag tror heller inte att varje bondjävel drar 270. Det är dock inte orealistiskt att en 18-årig sådan gör det.

RobbeliRobban
2005-05-28, 19:49
Hur svårt är det för alla här att förstå vad OREALISTISKT betyder? Innan du säger ett ord till om hur en bondjävels vardag ser ut så förslår jag att du drar igen limpsaxen och flyttar dig ett par meter utanför tullarna. Hiva fodersäckar, hiva halmbalar, allmänt arbete på bondgården är fan så tungt. Till och med små taniga räkor till bönder river lätt ner en annan på marken innan man hinner säga kvart i sju. 270kg är tungt men fortfarande inte orealistiskt. Jag fattar inte varför du envisas med att använda dig själv som mall för vad starka personer orkar heller.

haha, fan så tungt. jag jobbade på gård under hela min uppväxt-och styrketräning är effektivare träning för marklyft än att koppla mjölkmaskin (referat till en tidigare post av mig). Och om du föredrar att bli nerriven istället för mer romantiskt uppvaktad får det stå för dig, och hör knappast till sakfrågan.

varför jag använder mig själv som mall? För att jag är fysiskt stark, kanske inte i kolozzeum-mått mätt, men klart bättre än en genomsnittlig "bondson". (Förresten, räcker det med att farsan har vart bonde, eller att man heter just "Bondson", eller skall man ha lyft en och annan fodersäck för att kalldra 270?)

*bs*

stahlberg
2005-05-28, 19:59
I den meningen är vi oense, att jag anser att det är YTTERST OSANNOLIKT att en 18-åring (obeoende av om det är en bonde eller inte) drar 270 kg FÖRSTA GÅNGEN han prövar på marklyft. Det KAN FINNAS någon sådan, men det är inte särskilt sannolikt.

Med 200 kg är det en annan sak. Detta är en vikt som en mycket stark person (stark jämfört med genomsnittet av otränade) kan dra första gången. Men inte ens 200kg-dragare växer på träd.

Däremot finns det många starka som med LITE träning kan komma upp till +200 kg. Dock är dessa ofta en aning äldre än 18 år.

Ska man dra 270 kg första gången man prövar att dra marklyft räcker det inte med enbart styrka. Tekniken för lyftet saknas (medan man kan ha rätt teknik att utföra vissa tunga moment i arbetet, en teknik som sådana starka som inte utfört arbetsmomentet saknar, och därför tycker momentet är tyngre än de skulle tycka om de hade tekniken.). 270 kg i livets första marklyft förutsätter troligen också en kroppsbyggnad som är väl lämpad för marklyft, vilket det inte är alla förunnat att ha.

Själv har jag (utan att direkt söka efter dem) träffat på två (2) personer som jag sett dra 200 kg (eller över) i marklyft första gången de prövat - bägge var stora karlar med mycket kroppsarbete bakom sig, och båda var +20 år.

270 är förbannat mycket mer än 200. Pröva själva får ni se!

the_PL_man
2005-05-28, 19:59
Jo, den här känns ju seriös:
"- Medlemmen avstängs från all träning i lokalen under halva tiden avstängningen från RF gäller."

http://www.bodenstyrke.com/dopingfritt.sidan/Dopingfritt.htm

/the_PL_man

jwzrd
2005-05-28, 20:11
haha, fan så tungt. jag jobbade på gård under hela min uppväxt-och styrketräning är effektivare träning för marklyft än att koppla mjölkmaskin (referat till en tidigare post av mig). Och om du föredrar att bli nerriven istället för mer romantiskt uppvaktad får det stå för dig, och hör knappast till sakfrågan.

varför jag använder mig själv som mall? För att jag är fysiskt stark, kanske inte i kolozzeum-mått mätt, men klart bättre än en genomsnittlig "bondson". (Förresten, räcker det med att farsan har vart bonde, eller att man heter just "Bondson", eller skall man ha lyft en och annan fodersäck för att kalldra 270?)

*bs*

Japp, det räcker. Är det något fel på att gilla att bli nedbrottad av räkor? Du är välkommen över!

Herkulez
2005-05-28, 22:11
"- Medlemmen avstängs från all träning i lokalen under halva tiden avstängningen från RF gäller."

/the_PL_man
ja men sen har vi ingen seriös tävlingsverksamhet heller. har inte haft det sen början på 90-talet. är ju många gym som inte bryr sig alls så det är ju nånting iaf, duger det inte får du väl gråta en skvätt =)

Jompi
2005-05-29, 01:27

/the_PL_man

Vad ville du ha ut av det där?

Fultjack
2005-05-29, 07:13

tror jag ska köpa kort där över sommaren iaf, så vi kanske ses där allihopa :thumbup:

z_bumbi
2005-05-29, 09:35
Vad ville du ha ut av det där?

Att man om man är avstäng inte alls får träna på en anläggning ansluten till RF och inte som i fallet här får komma tillbaka efter halva tiden?

Även om jag håller med om att det inte hör hemma i den här tråden.
Ska det diskuteras mera så lägg det i en egen tråd eller kanske helt enkelt skicka ett mail om att de ska uppdatera reglerna?

Herkulez
2005-05-29, 10:12
tror jag ska köpa kort där över sommaren iaf, så vi kanske ses där allihopa :thumbup:
jaoooo fett jokkmokks jocke :thumbup:

Jompi
2005-05-29, 13:29
Är det många som tävlar inom Sl på BSK då?

Nån som kan lära en teknik tror du herkuez?:P

Herkulez
2005-05-29, 13:37
Är det många som tävlar inom Sl på BSK då?

Nån som kan lära en teknik tror du herkuez?:P
nä bara en gubbe som ska vara med i veteran sm i bänk, men vi har många gamla rävar. säg till så ber jag Micke höjer hjälpa dig, fd SM vinnare i -90. Han som coacha mig i knäböj förut =)

Jompi
2005-05-29, 14:23
nä bara en gubbe som ska vara med i veteran sm i bänk, men vi har många gamla rävar. säg till så ber jag Micke höjer hjälpa dig, fd SM vinnare i -90. Han som coacha mig i knäböj förut =)

okej, joo gärna:D
Har hört talas om micke höjer=)
Aha så han som hjälpt till 270 böjen? :bow:
Kommer til lhösten å då lär man ju se dig antar jag:)