handdator

Visa fullständig version : Testeronhalt efter tungt benpass

lill biffen
2005-05-25, 23:10
Hur hög är testeronhalten efter ett benpass? Den höjs ju när man tränar riktigt tungt. Och hur länge håller den höga halten i sig? Samt när är den som högst?

Undrar för att jag prioriterar bröst mycket nu, så undrar hur jag ska placera bröstpasset efter benpasset för högsta testo halt i kroppen och därmed få en aning bättre resultat.

Jompi
2005-05-25, 23:34
Hur hög är testeronhalten efter ett benpass? Den höjs ju när man tränar riktigt tungt. Och hur länge håller den höga halten i sig? Samt när är den som högst?

Undrar för att jag prioriterar bröst mycket nu, så undrar hur jag ska placera bröstpasset efter benpasset för högsta testo halt i kroppen och därmed få en aning bättre resultat.

Du tror inte det är olika för alla ang vilka halter testo man har i kroppen?:)

King Grub
2005-05-26, 05:05
Efter styrketräning sker en kraftig höjning av testosteronnivåerna, som därefter följs av en sänkning till långt under basnivåerna.

Sverker
2005-05-26, 05:14
Efter styrketräning sker en kraftig höjning av testosteronnivåerna, som därefter följs av en sänkning till långt under basnivåerna.

Av det, drar jag slutsatsen att tung träning är farligt för oss som vill vara män *grr27*

Nivån på ironi nådde precis en klar bottennivå :D

King Grub
2005-05-26, 05:15
Och tillför man kolhydrat och/eller protein efter träning så förlängs perioden nivåerna är sänkta.

Utan kolhydrat+protein uteblir dock proteinsyntes... ;)

King Grub
2005-05-26, 05:18
"Pre- and postresistance exercise
meals lead to a prolonged decrease in testosterone
levels during the postresistance exercise period compared
with fasting. This could be due in part to a decrease in the
synthesis/secretion of testosterone and/or an increase in
metabolic clearance. The decrease in postexercise testosterone
is not associated with a decrease in LH, arguing
against a decrease in the rate of testosterone secretion;
however, this does not rule out a decrease in the
testicular responsiveness to LH. Because postexercise
meals increase muscle-specific protein synthesis during
recovery, the lower testosterone levels could
be due in part to increased uptake in active skeletal
muscle."

Med Sci Sports Exerc. 2004 Apr;36(4):689-96. Influence of nutrition on responses to resistance training.

lill biffen
2005-05-26, 07:27
Du tror inte det är olika för alla ang vilka halter testo man har i kroppen?:)

Jo det förstår jag ju, men tänkte mig ett ungefärligt %-värde.

King Grub
2005-05-26, 07:35
Jo det förstår jag ju, men tänkte mig ett ungefärligt %-värde.

En rätt kraftig sänkning, som sagt, efter en mycket kortvarig höjning. Äter du efter passet är nivåerna sänkta längre än om du fastar, men fastar du stimuler du ingen proteinsyntes.

HenrY
2005-05-26, 07:54
Hur blire då om du kör t.ex. marklyft den första dagen, för att andra dagen kanske köra kanske bröst/axlar/triceps som jag gör. För att sedan tredje dagen köra tunga övningar (frontböj, hacksquat mm) för benen? Då borde väl den höga testo halten hålla i sig rätt bra under veckorna?

King Grub
2005-05-26, 07:56
Hur blire då om du kör t.ex. marklyft den första dagen, för att andra dagen kanske köra kanske bröst/axlar/triceps som jag gör. För att sedan tredje dagen köra tunga övningar (frontböj, hacksquat mm) för benen? Då borde väl den höga testo halten hålla i sig rätt bra under veckorna?

Vilken "höga"? Sänkning betyder lägre.

King Grub
2005-05-26, 07:58
"Our laboratory showed that a protein and carbohydrate
beverage consumed 2 h before and immediately after
resistance exercise resulted in increased testosterone immediately
after exercise followed by a sharp decrease to
values that were significantly below baseline. This
same response was reproduced on three consecutive
days, emphasizing the consistency and reproducibility of
the response. Chandler et al. showed that the
reduction in testosterone after resistance exercise is evident
when supplements containing either protein alone,
carbohydrate alone, or a combination of protein and
carbohydrate are consumed immediately after resistance
exercise. Bloomer et al. extended these findings by
showing that postresistance exercise testosterone responses
were reduced after consumption of a mixed
meal, an isocaloric beverage of similar nutrient content,
and an isocaloric carbohydrate beverage."

Med Sci Sports Exerc. 2004 Apr;36(4):689-96. Influence of nutrition on responses to resistance training.

Doctor Snuggles
2005-05-26, 08:08
Det sista citatet konfunderade mig. Menas det då att om man äter ett "mixed meal" (vad det nu exakt innebär), så blir testo-sänkningen mindre?

Och vad har egentligen den ökade testo-sänkningen efter vassle/kolhydrater för praktisk relevans? Om man ser på det ur ett styrke-perspektiv, d.v.s. om man inte är intresserad av att bygga massa. Överväger fortfarande fördelerna med gainer (proteinsyntes) nackdelarna (minskat testo) ?

King Grub
2005-05-26, 08:13
Och vad har egentligen den ökade testo-sänkningen efter vassle/kolhydrater för praktisk relevans? Om man ser på det ur ett styrke-perspektiv, d.v.s. om man inte är intresserad av att bygga massa. Överväger fortfarande fördelerna med gainer (proteinsyntes) nackdelarna (minskat testo) ?

Utan EAA+CHO uteblir proteinsyntes. Du bygger inte muskler alls. Vilken glädje har du av eventuellt högre testosteronnivåer nå?

Kontenta: träna hårt, ät bra, och låt hormonnivåerna sköta sig själva.

Och det finns fler anabola hormoner än testosteron.

"Our laboratory reported that a protein
and carbohydrate supplement consumed before and
immediately after resistance exercise enhanced the acute
GH response from 0 to 30 min postexercise"

"Enhanced insulin levels resulting
from carbohydrate combined with protein could be
expected to have a favorable effect on net protein balance
because insulin is generally accepted as a stimulator of
protein synthesis only when adequate amino acids are
available."

Samma källa.

"Circulating IGF-1 elevations have been reported following resistance exercise presumably in response to GH-stimulated hepatic secretion. Recent evidence indicates that muscle isoforms of IGF-1 may play a substantial role in tissue remodelling via up-regulation by mechanical signalling (i.e. increased gene expression resulting from stretch and tension to the muscle cytoskeleton leading to greater protein synthesis rates)."

Sports Med. 2005;35(4):339-61. Hormonal responses and adaptations to resistance exercise and training.

HenrY
2005-05-26, 08:15
Vilken "höga"? Sänkning betyder lägre.

Jo asså ja menar höjningen som man får efter t.ex. marklyft och benböj.
Om man kör en sådan övning varannan dag så kanske den testo höjning man får utav övningarna håller i sig? Eller är denna testo höjning kortvarig så den enbart håller i sig några timmar efter passet?

King Grub
2005-05-26, 08:28
Eller är denna testo höjning kortvarig så den enbart håller i sig några timmar efter passet?

Inte ens timmar. En kvart.

King Grub
2005-05-26, 08:32
http://jap.physiology.org/content/vol85/issue4/images/large/japp06051002x.jpeg

J Appl Physiol 85: 1544-1555, 1998;

HenrY
2005-05-26, 08:38

Jahaja, trodde höjningen var längre! Thx!

Sniggel
2005-05-26, 11:19
the lower testosterone levels could
be due in part to increased uptake in active skeletal
muscle."

Nu vet jag inte riktigt hur testosteron funkar exakt, men om jag ska göra en gissning så påstår skaparna av artikeln att mukslerna "suger upp" :D testosteronet för att kunna förbereda en reparation/uppbyggning.
Om man sedan har en mindre koncentration testosteron i omlopp i blodet borde det ju signalera till testiklarna att återställa nivåerna de följande dagarna(?).
Kan någon som är mer insatt rätta mig ifall jag är helt ute o cyklar *rolleyes*

Sverker
2005-05-26, 15:17
Utan EAA+CHO uteblir proteinsyntes. Du bygger inte muskler alls. Vilken glädje har du av eventuellt högre testosteronnivåer nå?

Kontenta: träna hårt, ät bra, och låt hormonnivåerna sköta sig själva.

Sniggel ! Du läste inte King Grubs utmärkta sammanfattning :thumbup:

Hur testosteron verkar ? Det fäster till DNA inne i cellkärnan och stimulerar proteinsyntesen. Själv proteinsyntesen är beroende av andra stimuli , som t e x hård träning ;)

Nismo
2005-05-26, 19:00
Då får den gode Sverker skynda sig :)

YTS
2005-05-26, 22:12
King Grub

Om man kör träningspasset på fastande mage, men äter efter passet, vad händer då? Frågar eftersom den gode Joe Kinney, föreslår att man kör ett stenhårt knäböjpass med 20 reppare innan frukost, för att maximera testosteron utsöndringen.

Yngve

Sniggel
2005-05-26, 22:44
Sniggel ! Du läste inte King Grubs utmärkta sammanfattning :thumbup:

Jo, men det e kul o veta ;)

Tack för infon btw

lill biffen
2005-05-27, 08:11
Efter ett tungt benpass blir testo nivåerna höga och 15 min senare så är dem under det normala. Hur kan man då säga att ett tungt benpass stimulerar muskeltillväxten posetivt?

"Kör tunga böjar eller marklyft så får du högre testeron halter i kroppen som ökar muskeltillväxten."

fjutten
2005-05-27, 13:06
King!

Vad händer om man som jag inte har några testiklar då? :naughty:

/Fjutten

hammer95
2005-05-27, 13:20
King!

Vad händer om man som jag inte har några testiklar då? :naughty:

/Fjutten

Det finns testosteron även hos kvinnor, men inte i den stora mängd, som hos män. Hos kvinnor bildas det från binjurebarken...
Så princip samma händelser kommer att inträffa för kvinnor som styrketränar(skulle jag tro).

Yip_man
2005-05-27, 14:49
Med andra or om man fått "nötterna" amputerade så är det katastrofalt för styrketräningen.

jwzrd
2005-05-27, 14:57
Efter ett tungt benpass blir testo nivåerna höga och 15 min senare så är dem under det normala. Hur kan man då säga att ett tungt benpass stimulerar muskeltillväxten posetivt?

"Kör tunga böjar eller marklyft så får du högre testeron halter i kroppen som ökar muskeltillväxten."

För att det handlar om fler minuter än dom första femton... Kroppen ny- och ombildar vävnad dygnet runt. Systemen som sysslar med det styrs av instruktioner i "generna". Testosteron är bara ett sätt för en del av kroppen att signalera för en annan/resten att det behövs <insert allt det just det hormonet ansvarar för> just nu. Andra vävnadsuppbyggande hormoner inkluderar tillväxthormon, olika tillväxtfaktorer som IGF-varianterna, insulin osv. Kroppen är ingen simpel liten motor där det enda som krävs för att vevaxeln ska rotera snabbare är mer luft och soppa.

r90
2005-05-27, 16:12
När vi ändå är inne på ämnet. Hur ser testosteronnivåerna ut efter sex ? Jag har hört väldigt olika. En del säger att man får ökade testosteronnivåer, andra säger precis tvärrt om. Någon som VET ?

jwzrd
2005-05-27, 16:15
När vi ändå är inne på ämnet. Hur ser testosteronnivåerna ut efter sex ? Jag har hört väldigt olika. En del säger att man får ökade testosteronnivåer, andra säger precis tvärrt om. Någon som VET ?

Omedelbart efter vet jag inte, men det "förbrukas" definitivt testosteron av att ha sex. Sex ofta = låga nivåer men eventuellt hög produktion. Finns någon undersökning som visade på att om det var 2 veckoros total avhållsamhet kunde ge en något förhöjd nivå.

30cm
2005-05-27, 16:19

Det har disskuterats förrut och då tror jag vi kom fram till att testonivåerna peakade (uppåt) efter en veckas avhållsamhet.

King Grub
2005-05-27, 16:23
Sexuell upphetsning och orgasm påverkar inte det akuta testosteronsvaret.

Neuroendocrine and cardiovascular response to sexual arousal and orgasm in men, Psychoneuroendocrinology. 1998 May;23(4):401-11.

"In this study, ten healthy male volunteers were continuously monitored for their cardiovascular and neuroendocrine response to sexual arousal and orgasm. Blood was continuously drawn before, during and after masturbation-induced orgasm and analyzed for plasma concentrations of adrenaline, noradrenaline, cortisol, luteinizing hormone (LH), follicle stimulating hormone (FSH), prolactin, growth hormone (GH), beta-endorphin and testosterone. Orgasm induced transient increases in heart rate, blood pressure and noradrenaline plasma levels. Prolactin plasma levels increased during orgasm and remained elevated 30 min after orgasm. In contrast, none of the other endocrine variables, including tesosterone, were significantly affected by sexual arousal and orgasm."

Sexuell avhållsamhet innebär högre testosteronnivåer.

Endocrine response to masturbation-induced orgasm in healthy men following a 3-week sexual abstinence, World J Urol. 2001 Nov;19(5):377-82.

"This current study examined the effect of a 3-week period of sexual abstinence on the neuroendocrine response to masturbation-induced orgasm. Hormonal and cardiovascular parameters were examined in ten healthy adult men during sexual arousal and masturbation-induced orgasm. Blood was drawn continuously and cardiovascular parameters were constantly monitored. This procedure was conducted for each participant twice, both before and after a 3-week period of sexual abstinence. Plasma was subsequently analysed for concentrations of adrenaline, noradrenaline, cortisol, prolactin, luteinizing hormone and testosterone concentrations. Orgasm increased blood pressure, heart rate, plasma catecholamines and prolactin. These effects were observed both before and after sexual abstinence. In contrast, although plasma testosterone was unaltered by orgasm, higher testosterone concentrations were observed following the period of abstinence. These data demonstrate that acute abstinence does not change the neuroendocrine response to orgasm but does produce elevated levels of testosterone in males."

J Zhejiang Univ Sci. 2003 Mar-Apr;4(2):236-40. A research on the relationship between ejaculation and serum testosterone level in men.

"The purpose of this study is to gain understanding of the relationship between ejaculation and serum testosterone level in men. The serum testosterone concentrations of 28 volunteers were investigated daily during abstinence periods after ejaculation for two phases. The authors found that the fluctuations of testosterone levels from the 2nd to 5th day of abstinence were minimal. On the 7th day of abstinence, however, a clear peak of serum testosterone appeared, reaching 145.7% of the baseline."

Shadow Warrior
2005-05-27, 16:33

Alltså bör man inta whey protein före träningen?

King Grub
2005-05-27, 16:36
EAA+kolhydrat före träning innebär proteinsyntes och anabolism och högre nivåer av GH efter träning, ja. Och lägre testosteronnivåer.

r90
2005-05-27, 16:45
145.7% efter 7 dagar. Intressant...värt ett försök ? :D

fjutten
2005-05-27, 19:03

Helt spontant: NOPE! :D

King Grub
2005-05-27, 19:12

Det räcker ju inte med att avstå en vecka... det är först då testonivåerna toppar och fortsätter sedan ligga högt. En dags höga testosteronnivåer ger ingenting. Du får allt hålla händerna ovanför täcket i månader, eller år, för att möjligen se resultat på styrketräningen. ;)

30cm
2005-05-27, 19:14
Menar du att 145,7% inte gör så stor skillnad?

King Grub
2005-05-27, 19:19
Menar du att 145,7% inte gör så stor skillnad?

En dag? Absolut inte. En fortsatt nivå på 145% gör säkert skillnad i det långa loppet, men då får du ju hålla fingrarna borta från herr Sparris så länge också.

Piranha
2005-05-27, 19:40
Att ens leka med tanken på avhållsamhet , stoppa in veken nu å se gla ut !!

Kimball
2005-05-27, 23:16
En liten tanke bara, iom. höjde testonivåerna speciellt efter ett tufft benpass, borde man inte tjäna på att köra någon "lätt/liten" muskelgrupp som biceps efter?
Just nu körs bicepsen före eftersom jag förmodligen inte skulle kunna ge lika mkt med bicepsen om de kördes efter, men finns de en chans att bicepsträningen skulle bli mer effektiv om man körde efter?
Jag kanske är ute och cyklar dock.