Logga in

Visa fullständig version : Högre termogenes främjar ett anabolt till stånd?

hammer95
2005-05-25, 18:01
Många (har jag läst) spekulerar i att en höjning av termogensen främjar ett anabolt tillstånd. Den logiska kopplingen; högre kroppsvärme leder till en ökad metabolism, detta leder i sin tur till en ökad proteinsyntes.
Är detta bra spekulationer som saknar relevans?

Sverker
2005-05-25, 18:07
Inte den blekaste :confused:

Varför skulle inte katabolismen också öka och allt blir oförändrast m a p muskeltillväxten. Eller ännu värre katabolismen tar överhand bara för att hålla energiomsättningen uppe.

Varför man nu vill gå runt med feber hela tiden.

hammer95
2005-05-25, 18:31
Inte den blekaste :confused:

Varför skulle inte katabolismen också öka och allt blir oförändrast m a p muskeltillväxten. Eller ännu värre katabolismen tar överhand bara för att hålla energiomsättningen uppe.

Varför man nu vill gå runt med feber hela tiden.

Precis så tänkte jag också, men man för nog ta allt med en "stor" nypa salt, när det gäller sådan här saker.
En ökad metabolism borde rent logiskt bli mer "lukrativt" för katabolismen.
B&K tidningarnas skriverier ska man inte lita allt för mycket på, men jag ville bara kolla om det fanns någon mer insatt i ämnet.

Lizzie
2005-05-25, 19:29
Om man har det kallt runt om sig, behöver ju kroppen jobba mer för att hålla värmen uppe, då ökar ju metabolismen-katabolt alltså. Men skulle det bli anabolt om det är varm då?? Nja, låter märkligt eller är det bara jag som inte hajjar?