handdator

Visa fullständig version : ...och där kom förbudet mot nerladdning

Snake
2005-05-25, 16:10
http://www.riksdagen.se/bik/datum.asp?datum=2005-05-25

Återstår att se vilket eko det kommer att ge, om det överhuvudtaget kommer att förhindra folk att hänga på DC och om det kommer genomföras mer omfattande räjder och anmälningar.

aliquis
2005-05-25, 16:12
mindre folk på dc? ja, antagligen, mindre som över en dag, men ju mer datorvana folk blir desto mer kommer de dela, såklart.

Mer omfattande räjder och anmälningar? Kanske det, fler som åker dit? vem vet.

rQx
2005-05-25, 16:16
Hm, ganska kul att DC förnippas med piratkopiering när det är ett fildelningsprogram som är lagligt :)

aliquis
" Teknik som används till att knäcka koder eller kringgå kopieringsskydd för upphovsrättsligt material på Internet förbjuds. "

Wtf, idiotlag, om jag inte VILL slita fram skivan och repa sönder den? mina wc3-roc- o tft-skivor går inte att läsa... Om jag vill köra det i något os som inte klarar av kopieringsskyddet då?
Och hur fan skall man köpa en skiva och lägga musiken på sin mp3-spelare om den har kopieringsskydd?

"Avgiften på oinspelade CD-skivor, DVD-skivor, kassetter och videoband höjs för att kompensera författare, musiker och andra upphovsmän ekonomiskt för den privata kopiering som är tillåten."

Varför skall jag betala för något jag ändå inte får göra? Varför skall de få pengar för ingenting?

Ändrar mig i valtråden, jag kommer rösta på (c).

jwzrd
Hm, ganska kul att DC förnippas med piratkopiering när det är ett fildelningsprogram som är lagligt :)

Det där var nog det dummaste jag någonsin hört, får du vistas utomhus?

Metal_boy_
2005-05-25, 16:17
De kommer aldrig kunna stoppa möjligheterna via internet, när ska dom fatta det. Fy fan vad pengar som kommer gå kastade. Lika jävla hopplöst som att få bodybuildare att köra helrena. Man är ju bara dum om man försöker. Det här är en för en del positiv och för andra negativ krock med utvecklingen. Det är bara att gilla läget.

Bolio
2005-05-25, 16:18

LOL.

rQx
2005-05-25, 16:19

Varför var det det? DC är inte olagligt.

watertouch
2005-05-25, 16:19
Jävla landsförrädare.. När en majoritet av folket är för det så ska dom fan inte kunna sätta sånna lagar.

jwzrd
2005-05-25, 16:20
Varför var det det? DC är inte olagligt.

Nej men vem i helvete bryr sig om DCs laglighet? Det är inte olagligt att köra bil, men det är olagligt att köra bil ONYKTER. Det är inte olagligt att äga en kniv, men att ANVÄNDA den genom att stoppa den genom pannan på puckon är det! Finns INGET program som är olaligt i sig. Finns många olagliga sätt att använda väldigt många program.

aliquis
2005-05-25, 16:21
to: socialdemokraterna@riksdagen.se
subject: idiotisk lag

Kopierar mitt inlägg från ett forum:

" Teknik som används till att knäcka koder eller kringgå kopieringsskydd för upphovsrättsligt material på Internet förbjuds. "

Wtf, idiotlag, om jag inte VILL slita fram skivan och repa sönder den? mina wc3-roc- o tft-skivor går inte att läsa... Om jag vill köra det (spelet) i något os som inte klarar av kopieringsskyddet då?
Och hur fan skall man köpa en skiva och lägga musiken på sin mp3-spelare om den har kopieringsskydd?

"Avgiften på oinspelade CD-skivor, DVD-skivor, kassetter och videoband höjs för att kompensera författare, musiker och andra upphovsmän ekonomiskt för den privata kopiering som är tillåten."

Varför skall jag betala för något jag ändå inte får göra? Varför skall de få pengar för ingenting?

--

Hur skall jag köra mitt KÖPTA spel i ett annat os än windows då?
Inte för jag m.fl. kommer bry oss om en sådan lag ändå.

--
min signatur med namn, telefonnr, ...

jwzrd
2005-05-25, 16:21
LOL.

Rensa din inbox o grove gawad!

Dumleman
2005-05-25, 16:22
mm jag har hört att de ska förbjuda alla bilar som går över 30 km/h eftersom de kan man på vissa ställen köra för fort med.

Bolio
2005-05-25, 16:22
Rensa din inbox o grove gawad!

Oj, sorri. :(

Metal_boy_
2005-05-25, 16:23
Jävla landsförrädare.. När en majoritet av folket är för det så ska dom fan inte kunna sätta sånna lagar.

Exakt. Jävla smygdiktatur. Svenska regeringen skall straffkn*llas!!Och det hårt!!

Ge mig tillbaka Demokratin era mossiga räkf*ttor!!

jwzrd
2005-05-25, 16:23
mm jag har hört att de ska förbjuda alla bilar som går över 30 km/h eftersom de kan man på vissa ställen köra för fort med.

OBS!!11 Bilar är inte olagliga!!!111!

Bolio
2005-05-25, 16:26
Exakt. Jävla smygdiktatur. Svenska regeringen skall straffkn*llas!!Och det hårt!!

:) Ibland krävs det en Metal_boy_ för den sortens klarsynthet. Du har givetvis, återigen, fullkomligt rätt.

rQx
2005-05-25, 16:27
Nej men vem i helvete bryr sig om DCs laglighet? Det är inte olagligt att köra bil, men det är olagligt att köra bil ONYKTER. Det är inte olagligt att äga en kniv, men att ANVÄNDA den genom att stoppa den genom pannan på puckon är det! Finns INGET program som är olaligt i sig. Finns många olagliga sätt att använda väldigt många program.

Om mitt påstående var sant varför var det dumt då?

aliquis
2005-05-25, 16:28
Komplementerade med ett mail till ;)

Nu väntar jag bara på att ni och resten av idioterna i bryssel skall
klubba igenom mjukvarupatent också. Som att patentera vänstersväng med
cykel...
Patent överhuvudtaget är ju av ondo, varför skall inte all kunskap komma
alla till nytta?

Metal_boy_
2005-05-25, 16:28

Den här måsste ju förbjudas då med. Den går ju hur fort som helst beroende på hur mycket man skjuter på.

http://www.skola.vargarda.se/images/gemensam/trafik/ladbil.jpg

jwzrd
2005-05-25, 16:29
Om mitt påstående var sant varför var det dumt då?

Du tyckte det var konstigt att man pratade om DC hela tiden när DC är lagligt. Det är helt ointressant hur lagligt ett program är när man inte disktuerar det överhuvudtaget. Diskussionen gäller piratkopiering, DC är bara ett sätt att göra det på. Ett mycket vanligt sätt. Ingen påstår att DC i sig är olaligt. DET gör ditt inlägg överflödigt.

Dumleman
2005-05-25, 16:30
Den här måsste ju förbjudas då med. Den går ju hur fort som helst beroende på hur mycket man skjuter på.

http://www.skola.vargarda.se/images/gemensam/trafik/ladbil.jpg
Ja iofs gravitationen accelererar upp vad som helst över 30km/h :p

rQx
2005-05-25, 16:30
Du tyckte det var konstigt att man pratade om DC hela tiden när DC är lagligt. Det är helt ointressant hur lagligt ett program är när man inte disktuerar det överhuvudtaget. Diskussionen gäller piratkopiering, DC är bara ett sätt att göra det på. Ett mycket vanligt sätt. Ingen påstår att DC i sig är olaligt. DET gör ditt inlägg överflödigt.

Jag sa inte att det var konstigt jag sa att det var kul.

jwzrd
2005-05-25, 16:32
Jag sa inte att det var konstigt jag sa att det var kul.

Du tycker det är kul att folk pratar om DC för att det är lagligt? Det finns många lagliga saker. En apelsin tex. Jag tycker det är spännande att folk talar så mycket om apelsiner, den är ju laglig för bövelen!

rQx
2005-05-25, 16:34
Du tycker det är kul att folk pratar om DC för att det är lagligt? Det finns många lagliga saker. En apelsin tex. Jag tycker det är spännande att folk talar så mycket om apelsiner, den är ju laglig för bövelen!
Nej jag tycker inte det är kul att folk pratar om DC.
Jag tycker att det var kul att det förknippas med piratkopiering.

Langster
2005-05-25, 16:35
Lugna ner dig lite nu va... grabben. :D

jwzrd
Lugna ner dig lite nu va... grabben. :D

Ge mig mat då! :D

Langster
Vad ska det förknippas med då tycker du?

jwzrd
2005-05-25, 16:37

Tycker du ärligt talat att det är kul att DC förknippas med piratkopiering... :laugh:

Av alla användningsfall det programmet har för alla människor som använder det så är det kanske 4 som inte handlar om piratkopiering. Av typ 25127345927469852746395827364985276395723645.

rQx
2005-05-25, 16:38
Måste det förknippas med något?
Måste det tvunget förknippas med något kan det mycket väl vara med piratkopiering men jag tycker inte att det mindre kul för det ;)

Trance
2005-05-25, 16:38

Jag tycker det är lustigt att gaskammare förknippas med förintelsen. De i sig mördar ju ingen.

Sedan är en majoritet emot det? Det var nytt, vilken undersökning har sagt det?

rQx
2005-05-25, 16:39
Tycker du ärligt talat att det är kul att DC förknippas med piratkopiering... :laugh:

Av alla användningsfall det programmet har för alla människor som använder det så är det kanske 4 som inte handlar om piratkopiering. Av typ 25127345927469852746395827364985276395723645.

Ja, och bara för det är min åsikt behöver du inte förnedra mig för det?

jwzrd
Måste det förknippas med något?
Måste det tvunget förknippas med något kan det mycket väl vara med piratkopiering men jag tycker inte att det mindre kul för det ;)

Er.. du tycker att den naturliga associationen är piratkopering, men samtidigt tycker du det är kul? Du är en komplex figur min gode rQx.

jwzrd
Ja, och bara för det är min åsikt behöver du inte förnedra mig för det?

Klart jag måste, hur skulle det annars se ut?

rQx
2005-05-25, 16:40
Kan väl vara kul endå för det finns många andra sätt att dela filer på även om dc är störst.

Trance
2005-05-25, 16:40
De kommer aldrig kunna stoppa möjligheterna via internet, när ska dom fatta det. Fy fan vad pengar som kommer gå kastade. Lika jävla hopplöst som att få bodybuildare att köra helrena. Man är ju bara dum om man försöker. Det här är en för en del positiv och för andra negativ krock med utvecklingen. Det är bara att gilla läget.

Nej det är det inte.

Trance
2005-05-25, 16:41

Nej, du förstår inte hur ett samhälle fungerar. Om en majoritet var för att döda en minoritet, skall det då bli lag?

Snake
2005-05-25, 16:41
Jag tycker att det var kul att det förknippas med piratkopiering.(o)

(o)DC är det fildelningsprogram som är i särklass populärast i sverige, folk delar inte ut 1TB lagliga textfiler de delar ut piratkopierade saker. Hur kan man INTE assosiera det med DC ?

Vidare så tror jag personligen inte att det kommer förändra speciellt mycket, det är bara Svensson som kommer få kalla fötter och eventuellt sluta med fildelning.

Nått som är surt är dock att de kommer höja kostnaden för lagringsmedia, för att pengarna ska gå till upphovsmännen av materialet - det är lågt. *grr*

Karate_kid
2005-05-25, 16:42
vem sa förnedra ?

Trance

Nej, men du kan säkert få en länk till hur vårat land(och de flesta andra demokratier) styrs. Så lär du dig något idag.

rQx
(o)

(o)DC är det fildelningsprogram som är i särklass populärast i sverige, folk delar inte ut 1TB lagliga textfiler de delar ut piratkopierade saker. Hur kan man INTE assosiera det med DC ?

Vidare så tror jag personligen inte att det kommer förändra speciellt mycket, det är bara Svensson som kommer få kalla fötter och eventuellt sluta med fildelning.

Nått som är surt är dock att de kommer höja kostnaden för lagringsmedia, för att pengarna ska gå till upphovsmännen av materialet - det är lågt. *grr*
Har inte sagt att man inte kan assosiera det med piratkopiering.

rQx
2005-05-25, 16:43
vem sa förnedra ?
moi.

Snake
2005-05-25, 16:44

Nej inte ordagrant, men mellan raderna. Eller missuppfattar jag m.fl. vad som är så "kul"?

jwzrd
2005-05-25, 16:44

Du antyder att det är dumt att göra det. Därför skrattar vi åt dig nu :)

rQx
2005-05-25, 16:48
Läs inte mellan raderna då? ;)

Jag antyder inte att det är dumt att assosiera det med piratkopiering, men däremot kul.

palme
2005-05-25, 16:48

Wtf, idiotlag, om jag inte VILL slita fram skivan och repa sönder den? mina wc3-roc- o tft-skivor går inte att läsa... Om jag vill köra det (spelet) i något os som inte klarar av kopieringsskyddet då?

--

--

Hahaha tror du de vet vad wtf betyder?

Baan
2005-05-25, 16:53

förutom det så är ju whine = true; på den så dom kommer nog inte ta det ALLTFÖR seriöst

tossefar
2005-05-25, 17:01

CAPTAIN OBVIOUS TO THE RESCUE!

Baha
2005-05-25, 17:37
Hur ser straffskalan ut för detta brott? om ngn vet.

Menigar
2005-05-25, 17:45
Du antyder att det är dumt att göra det. Därför skrattar vi åt dig nu :)

jwzrd :love:

Fatalist
2005-05-25, 18:26
Hahahaha :laugh:

Det är allt jag har att säga...

Whatnow, ska dem bötfälla hela sveriges befolkning? T o m min morsa och farsa har ju nedladdad musik..

Pudzianovski
2005-05-25, 18:51
Dessutom att de höjer priset på inspelningsbara media är ju sjukt. 20kr extra för en DVD skiva.

:confused:

Va fan är det här. Stod lite till här:
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,650478,00.html

jwzrd
2005-05-25, 18:56
Antipiratbyrån tror dom är så jävla smarta nu när dom knullat över alla datoragnostiker i riksdagen till att rösta med arslet. Någon som vill ha en vadslagning om när alla åter igen ligger dubbelvikta och fnissar åt antipiratén?

christian
2005-05-25, 19:08
Hur ser straffskalan ut för detta brott? om ngn vet.

Dagsböter.

Plus eventuella skadeståndskrav.

Jet
2005-05-25, 19:13
Den viktiga frågan är istället om det nu är lönt att börja köpa skivor utomlands och kränga svart i detta avlånga land... Allt annat skiter jag i....

Förutom att Trance verkar vara motståndare till hela pirattjafset, men samtidigt hyllar flummilumm kulturen, dansar på rave i skogen etc.... Dubbelmoral?

Jet
2005-05-25, 19:14
Dagsböter.

Plus eventuella skadeståndskrav.

Skulle tro detta "brott" vara lika högprioriterat som om polisen ska ha en eller två sockerbitar i kaffet..... Eller nej, sockerbitsgrejen är viktigare....

Yankeee
2005-05-25, 19:30
Va fan är det här. Stod lite till här:
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,650478,00.html

Det finns alltså EN person som använder huvudet i hela riksdagen?

"– Jag tror inte att inte att artisterna förlorar massor med pengar när människor tillgodogör sig kultur som de annars aldrig skulle ha handlat. Det leder till ökat intresse och gör att folk är mer intresserade av att spendera pengar." - Gurra

aliquis
2005-05-25, 19:42
spela roll om de vet vad det betyder eller att det är whine, orka lägga ner energi på det, budskapet gick ju fram ändå.

aliquis
2005-05-25, 19:45
Undra när de kommer på att man kan "kopiera" på hårddiskar med, en straffavgift på 800kr/200gb vore ju kul...
Varför inte 0.2 öre/MB man laddar ner också, jag kan ju betala 200kr i månaden för att ha min ircserver igång ;)

Dumleman
2005-05-25, 19:50
Undra när de kommer på att man kan "kopiera" på hårddiskar med, en straffavgift på 800kr/200gb vore ju kul...
Varför inte 0.2 öre/MB man laddar ner också, jag kan ju betala 200kr i månaden för att ha min ircserver igång ;)
Ja för alla vet ju att det bara snackas wärch på ircen! Annars skulle det inte va kul att snacka om ircen!

lill biffen
2005-05-25, 19:52
Men för att kunna hitta den personen som tankar måste dem få IP ifrån din internet leverantör. Och leverantören får inte ge ut den om man följer lagen. Så hur ska du kunna komma på en?

Yankeee
2005-05-25, 19:54
Men för att kunna hitta den personen som tankar måste dem få IP ifrån din internet leverantör. Och leverantören får inte ge ut den om man följer lagen. Så hur ska du kunna komma på en?

För att ispn ger ut numret om de kommer viftande med en polisanmälan?

christian
2005-05-25, 20:02
Skulle tro detta "brott" vara lika högprioriterat som om polisen ska ha en eller två sockerbitar i kaffet..... Eller nej, sockerbitsgrejen är viktigare....

Givetvis, ingen som tror något annat. Däremot kan det bli riktigt tråkigt om man råkar i klorna på några som antipiratbyrån som levererar ens huvud på silverfat till rättsväsendet. Tror dessutom att det kommer ploppa upp flertalet företag och privatpersoner som livnär sig på angiveri.

Men vi får se huruvida ISP:erna tvingas ge ut adressuppgifter eller inte. Det är bara tvingande om brottet i sig kan ge fängelse om jag förstått det rätt, alla brott "under" fängelse är det bara ISPns moral som gjälper rättsväsendet.

Jag kan förstå piratkopieringsförbudet i sig, egentligen inget konstigt med det. Det jag tycker är riktigt fel är att samtidigt som man gör det olagligt att kringgå kopieringsskydd och piratkopiera så höjer man kassettavgiften. Snacka om att ge dubbla budskap, den legala vänskapskrets-kopieringen måste väl ändå vara försvinnande liten?

Allan
2005-05-25, 20:07
Jag förstår inte upprördheten. Vad hade ni - aliquis et consortes - förväntat er? Per definition ÄR nedladdning ett brott. Om sedan någon dömts eller inte är oväsentligt. Men att tro att riksdagen skulle rösta ner detta är väl tämligen naivt. Den absoluta majoriteten av Sveriges befolkning begriper nämligen att ekvationen artist-musik-försäljning-vinst ändras till artist-musik-nedladdning-mindre vinst.

allan

acke_t
2005-05-25, 20:10
Jag förstår inte upprördheten. Vad hade ni - aliquis et consortes - förväntat er? Per definition ÄR nedladdning ett brott. Om sedan någon dömts eller inte är oväsentligt. Men att tro att riksdagen skulle rösta ner detta är väl tämligen naivt. Den absoluta majoriteten av Sveriges befolkning begriper nämligen att ekvationen artist-musik-försäljning-vinst ändras till artist-musik-nedladdning-mindre vinst.

allan

det var väl inte riktigt det aliquis syftade på

Dumleman
2005-05-25, 20:12
Per definition ÄR nedladdning ett brott.

allan
Nej du man kan faktiskt ladda ner och lagra mycket som är helt lagligt, viktigt att skilja på nerladdning och piratkopiering.

acke_t
2005-05-25, 20:13

för er som inte vet vad wtf betyder så kommer förklaringen här:
http://www.efd.lth.se/~d03at/Webtalk_Acronyms.JPG

Jompi
2005-05-25, 20:43

--

--

Skickar du det mailet till socialdemokraterna så kommer dom ta dig som en jävla idiot med alla dom svärorden.

rQx
2005-05-25, 20:48
Hm, om dom skulle varit smarta så skulle dom samtidigt som denna lagen träder i kraft sänka priset för t.ex. CD-skivor.

aliquis
2005-05-25, 21:34
En sak jag kom att tänka på, om de nu verkligen skall sno åt sig 20kr för varenda dvd-skiva, kan man inte lika gärna få kopiera filmen då? Det kostar ju max 40kr att hyra den och jag kan inte tänka mig att de får mycket mer än 20kr för det?

aliquis
2005-05-25, 21:34
Hm, om dom skulle varit smarta så skulle dom samtidigt som denna lagen träder i kraft sänka priset för t.ex. CD-skivor.
Vad är så smart med det? då tjänar de ju inte lika mycket ;) (per skiva iaf...)

Pudzianovski
2005-05-25, 21:37
En sak jag kom att tänka på, om de nu verkligen skall sno åt sig 20kr för varenda dvd-skiva, kan man inte lika gärna få kopiera filmen då? Det kostar ju max 40kr att hyra den och jag kan inte tänka mig att de får mycket mer än 20kr för det?

20kr på TOMMA DVD skivor.

aliquis
2005-05-25, 21:39
Skickar du det mailet till socialdemokraterna så kommer dom ta dig som en jävla idiot med alla dom svärorden.
ohnoz.
spelar väl ingen roll, jag är folket :D

aliquis
2005-05-25, 21:41
Den absoluta majoriteten av Sveriges befolkning begriper nämligen att ekvationen artist-musik-försäljning-vinst ändras till artist-musik-nedladdning-mindre vinst.
Bs, om det hade varit sant borde de ju sälja mindre.. marginell förlust kan jag tänka mig att de gör, men den hade vi kunnat täcka på andra sätt isf.

Upphovsrätt och patent är inga naturlagar, inget säger att vi måste ha dem.

Sedan var det ju som sagt så att de lägger en straffavgift på skivor, för att jag kan kopiera, något jag inte får?!
Och VARFÖR förbjuda att ta bort kopieringsskydd? De borde ju snarare förbjuda kopieringsskydden, om man ändå inte får kopiera vad gör de då för nytta? De är ju bara ivägen för dem som har den oknäckta versionen, dvs har betalat för det.

Du kan inte se nyttan i att ALLA har tillgång till ALL musik, all konst, all programvara, alla spel och underhållning, alla böcker, all information och kunskap överhuvudtaget? Tror inte människors vilja att dela med sig, sprida information och upptäcka nya saker skulle försvinna bara för man inte fick betalt, men _optimalt_ vore ju att ge personerna ersättning på något annat sätt.

aliquis
2005-05-25, 21:43
20kr på TOMMA DVD skivor.
ja? de tar 20kr för en tom skiva, kan jag inte lika gärna få lägga film på den lagligt isf? förlusten om jag ser på en nerladdad utbränd dvd jämfört med om jag hyr den lär ju vara typ 0 då ändå.

Pudzianovski
2005-05-25, 21:48
ja? de tar 20kr för en tom skiva, kan jag inte lika gärna få lägga film på den lagligt isf? förlusten om jag ser på en nerladdad utbränd dvd jämfört med om jag hyr den lär ju vara typ 0 då ändå.

Fler som kan se en bränd. en hyrd måste betals för flera ggr.

*popcorn*

aliquis
2005-05-25, 21:51
Men vi får se huruvida ISP:erna tvingas ge ut adressuppgifter eller inte. Det är bara tvingande om brottet i sig kan ge fängelse om jag förstått det rätt, alla brott "under" fängelse är det bara ISPns moral som gjälper rättsväsendet.
Fel, om det inte kan ge fängelse begår de ju ett brott mot sekretesslagarna om de delar ut dina personuppgifter.

aliquis
2005-05-25, 21:53
Fler som kan se en bränd. en hyrd måste betals för flera ggr.
Seriös, tror du piratuthyrnings/-utlåningsbranchen av kopierade filmer är särskilt stor? :). Man kan väl se på en hyrd film tillsammans med isf. Eller kopiera den ;)

Pez
2005-05-25, 21:56
Det är ju för att tvinga folk att köpa dyra CDs dom baxat hem det här.. så slipper dom sänka priserna och har kvar den höga avansen. Its a win-win för skivbolag etc. *doh*

aliquis
2005-05-25, 21:59
Det är ju för att tvinga folk att köpa dyra CDs dom baxat hem det här.. så slipper dom sänka priserna och har kvar den höga avansen. Its a win-win för skivbolag etc. *doh*
förutom att jag kanske köpt kanske 5 musikcds, 50-60 filmer och 3 spel under min livstid, med en tredjedel av priset på alltsammans hade jag nog köpt bra mycket mer.

Dumleman
2005-05-25, 22:01
Bs, om det hade varit sant borde de ju sälja mindre.. marginell förlust kan jag tänka mig att de gör, men den hade vi kunnat täcka på andra sätt isf.

Upphovsrätt och patent är inga naturlagar, inget säger att vi måste ha dem.

Sedan var det ju som sagt så att de lägger en straffavgift på skivor, för att jag kan kopiera, något jag inte får?!
Och VARFÖR förbjuda att ta bort kopieringsskydd? De borde ju snarare förbjuda kopieringsskydden, om man ändå inte får kopiera vad gör de då för nytta? De är ju bara ivägen för dem som har den oknäckta versionen, dvs har betalat för det.

Du kan inte se nyttan i att ALLA har tillgång till ALL musik, all konst, all programvara, alla spel och underhållning, alla böcker, all information och kunskap överhuvudtaget? Tror inte människors vilja att dela med sig, sprida information och upptäcka nya saker skulle försvinna bara för man inte fick betalt, men _optimalt_ vore ju att ge personerna ersättning på något annat sätt.
Precis, om just detta har Richard Stallman skrivit, och sagt, en hel del tänkvärt. T.ex. http://www.nature.com/nature/debates/e-access/Articles/stallman.html
http://mediadiet.net/2003_03_02_archive.html#90423940

Upphovsrätten som den är idag är långt ifrån någon självklarhet.

Pudzianovski
2005-05-25, 22:23
Seriös, tror du piratuthyrnings/-utlåningsbranchen av kopierade filmer är särskilt stor? :). Man kan väl se på en hyrd film tillsammans med isf. Eller kopiera den ;)

Klart det inte är. Men faktum är ju att folk köper tomma dvd skivor som galningar och en hyrd film lär ju betals för ett antal fler ggr.

;)

christian
2005-05-25, 22:26
Fel, om det inte kan ge fängelse begår de ju ett brott mot sekretesslagarna om de delar ut dina personuppgifter.

Nej du. Du har inget sekretessavtal med din ISP.

Om vi går in på PUL så är nog de här paragraferna de mest aktuella för själva hanteringen för APB och därmed överlämandet till rättsväsendet. Det är även det som är under utredning, dvs är APBs insamling ändamålsenlig eller av något speciellt beaktningsvärt skäl?

10 § Personuppgifter får behandlas bara om den registrerade har lämnat sitt samtycke till behandlingen eller om behandlingen är nödvändig för att
a) ett avtal med den registrerade skall kunna fullgöras eller åtgärder som den registrerade begärt skall kunna vidtas innan ett avtal träffas,
b) den personuppgiftsansvarige skall kunna fullgöra en rättslig skyldighet,
c) vitala intressen för den registrerade skall kunna skyddas,
d) en arbetsuppgift av allmänt intresse skall kunna utföras,
e) den personuppgiftsansvarige eller en tredje man till vilken personuppgifter lämnas ut skall kunna utföra en arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning, eller
f) ett ändamål som rör ett berättigat intresse hos den personuppgiftsansvarige eller hos en sådan tredje man till vilken personuppgifterna lämnas ut skall kunna tillgodoses, om detta intresse väger tyngre än den registrerades intresse av skydd mot kränkning av den personliga integriteten.

22 § Uppgifter om personnummer eller samordningsnummer får utan samtycke behandlas bara när det är klart motiverat med hänsyn till
a) ändamålet med behandlingen,
b) vikten av en säker identifiering, eller
c) något annat beaktansvärt skäl. Lag (1999:1059).

Om du nu får för dig att citera sekretesslagen eller något sådant så kan vi börja med första paragrafens första stycke:

1 § Denna lag innehåller bestämmelser om tystnadsplikt i det allmännas verksamhet och om förbud att lämna ut allmänna handlingar... [...]..

Dvs den har ingen inverkan på ett privat avtal utan det måste avtalas särskilt.

aliquis
2005-05-25, 22:58
Klart det inte är. Men faktum är ju att folk köper tomma dvd skivor som galningar och en hyrd film lär ju betals för ett antal fler ggr.

;)
Ja? men inte av samma person. Visst, 10 pers hyr den... men om 10 pers hade laddat ner filmen och brännt den?

aliquis
2005-05-25, 22:59
Nej du. Du har inget sekretessavtal med din ISP.
Jag bara läste det i någon artikel, och jag funderade också på om ordvalet var rätt, pul gäller ju hur som helst och om det sedan kallas att man bryter mot någon sekretess när man delar ut information man inte får sprida via pul eller inte spelar väl mindre roll.

aliquis
2005-05-25, 23:09
slashdot:
"Hardware: Iomega Patents 850GB DVD Nano-Technology
Data Storage
Posted by CmdrTaco on Wednesday May 25, @06:12PM
from the dept.
Mike writes "US Patent & Trademark Office recently issued a patent to Iomega Corp. for its work with nano-technology and optical data storage. New technology, called Articulated Optical - DVD will allow 40-100 times more data (upto 850 Gb) to be stored on a DVD with data transfer rates 5-30 times faster than today's DVDs, and at similarly low costs. AO - DVD is a novel technique of encoding data on the surface of a DVD by using reflective nano-structures to encode data in a highly multi-level format.""

jobbigt att den nya straffavgiften skulle höja priset på skivorna med 2125kr ;)

- ante
2005-05-25, 23:22
En praktisk fråga, hur ska antipiratbyrån kunna bevisa att någon laddat hem, eller delat ut kopieringsskyddat material? Måste dom inte själva bryta mot lagen för att bevisa detta?

Trance
2005-05-25, 23:34
Den viktiga frågan är istället om det nu är lönt att börja köpa skivor utomlands och kränga svart i detta avlånga land... Allt annat skiter jag i....

Förutom att Trance verkar vara motståndare till hela pirattjafset, men samtidigt hyllar flummilumm kulturen, dansar på rave i skogen etc.... Dubbelmoral?

Jag är inte för att höja priset på skivor. Tycker det bara är löjligt när folk skriver att majoriteten är emot, det är ingen demokrati osv. Är lika smarta inlägg som att säga att feminister behöver *** i en feministdebatt.

Det är klart folk vill ha saker gratis. Jag också, jag tankar en del och kommer helt klart fortsätta med det.

Dessutom nej, jag hyllar ingen flummilumm-kultur. Dansar inte heller på rave i skogen. Jag kan lyssna på en viss musik utan att behöva köpa hela paketet, inklusive fördommar.

christian
2005-05-26, 07:32
En praktisk fråga, hur ska antipiratbyrån kunna bevisa att någon laddat hem, eller delat ut kopieringsskyddat material? Måste dom inte själva bryta mot lagen för att bevisa detta?

I praktiken, ja.

mela
2005-05-26, 08:06

De kan ha "spanare" på t.ex. DC och kolla vilka IP adresser
som tankar ner vad.
Det hade de gjort på min bror, så skickade ComHem
hem ett brev och bad honom läsa igenom användasavtalen
så han kom lindrigt undan.
De får dock inte gå in i din dator och kolla vad du har på den.

Pudzianovski
2005-05-26, 08:33
Ja? men inte av samma person. Visst, 10 pers hyr den... men om 10 pers hade laddat ner filmen och brännt den?

Ja, då hade de fått ca 350kr för de som hyrt filmen och just nu hade de fått 10st som bränner den= 100kr. eller va fan en dvd skivan kostar idag.

Alltså får de mer för den hyrda idag. Det är ju det de vill ändra och det jag sa i mitt första inlägg. Menar du något annat?

christian
2005-05-26, 08:51
som tankar ner vad.

"Spanarna", angivarna eller mullvadarna om man så vill begår då också ett brott iom att de låter någon hämta material från sig.

Vet inte vad du menar med att gå in i någons dator, givetvis får man inte obehörigen ta sig in i någons dator utan en husrannsakan men att ladda en fillista på DC med checksummor för alla filer kommer med lite otur att räcka i framtiden.

aliquis
2005-05-26, 10:09
de kan väl försöka ladda ner saker de har fått tillstånd att ladda ner.

aliquis
2005-05-26, 10:12
Ja, då hade de fått ca 350kr för de som hyrt filmen och just nu hade de fått 10st som bränner den= 100kr. eller va fan en dvd skivan kostar idag.
Alltså får de mer för den hyrda idag. Det är ju det de vill ändra och det jag sa i mitt första inlägg. Menar du något annat?
10 uthyrningar á 35 kr, hur mycket tror du går till filmbolagen?
Blev ju dock 11kr/dvd-r och inte 20 som någon hade sagt innan, antar att den någon räknade med priset för dvd-rw, så lite skillnad blir det kanske. Men det är ju långtifrån självklart att de skall ha några pengar alls. Jag har brännt ut backup på bilder, solaris, osv på dvd-r också, skulle jag vilja göra backup på allt jag har på datorn går det ju åt några skivor.. Varför skall de ha pengar för det?

- ante
2005-05-26, 11:37
som tankar ner vad.

Att hålla koll på folks trafik låter inte särskilt lagligt.

de kan väl försöka ladda ner saker de har fått tillstånd att ladda ner.

Det har du rätt i, men finns det inget som heter brottsprovokation på svenska, som jag hört är förbjudet?

Trance
2005-05-26, 11:42
Att hålla koll på folks trafik låter inte särskilt lagligt.

Det har du rätt i, men finns det inget som heter brottsprovokation på svenska, som jag hört är förbjudet?

Att hålla koll på folks trafik är lagligt.

Brottsprovokation är olagligt för polisen, ej för antipiratbyrån.

- ante
2005-05-26, 11:54

Hatet för anitpiraterna växer... *grr27*

Besserwisser
2005-05-26, 13:24

Dessutom är väl det beskrivna snarare bevisprovokation... vilket är tilllåtet.

Pudzianovski
2005-05-26, 13:30
10 uthyrningar á 35 kr, hur mycket tror du går till filmbolagen?
Blev ju dock 11kr/dvd-r och inte 20 som någon hade sagt innan, antar att den någon räknade med priset för dvd-rw, så lite skillnad blir det kanske. Men det är ju långtifrån självklart att de skall ha några pengar alls. Jag har brännt ut backup på bilder, solaris, osv på dvd-r också, skulle jag vilja göra backup på allt jag har på datorn går det ju åt några skivor.. Varför skall de ha pengar för det?

Jag har inte sagt att de borde ha pengar för det. Du aviker från grundfrågan som jag replikerade i mitt första inlägg.

Offtopic. Jag är helt för fri nedladdning och gratis coca cola.

rQx
2005-05-26, 13:43
Vad är så smart med det? då tjänar de ju inte lika mycket ;) (per skiva iaf...)
Fler skulle kanske börja tänka på att köpa istället om det blir billigare i samband med hårdare lagar.