handdator

Visa fullständig version : Missbruk?

Janolov
2005-05-25, 14:09
Tycker ni att missbrukare får skylla sig själva eller rår de inte för det?
Tänker i första hand på droger och alkohol, men även cigaretter, fartsyndare, datormissbrukare och spelberoende människor.

Kan man kalla alla former av missbruk för sjukdomar?

Griip
2005-05-25, 14:17
Dem får skylla sig själva, man har alltid ett val. Sen att vissa i princip har hur lätt som helst att trilla dit är en annan sak, jag dömer ingen missbrukare.

mela
2005-05-25, 14:18
Ehm.. svår sak.. Att missbruka något är ju nästan som en sjukdom..
Tycker jag.. Ska anorektiker få skylla sig själva då också ?

AlexanderYeah
2005-05-25, 14:20
Man kan ju bli tvingad in i missbruk också.

Dumleman
2005-05-25, 14:20
Missbruk är väl mer som ett botemedel mot ens dålig liv vilket gör att man orkar leva?

Janolov
2005-05-25, 14:23
Missbruk är väl mer som ett botemedel mot ens dålig liv vilket gör att man orkar leva?

För att sedan hamna i en ond cirkel då livet utan bara blir sämre på grund av missbruket. Det är nog svårt att ta sig ur alla onda cirklar.

Janolov
2005-05-25, 14:25
Ehm.. svår sak.. Att missbruka något är ju nästan som en sjukdom..
Tycker jag.. Ska anorektiker få skylla sig själva då också ?

En anorektiker har ofta många liknande känslor som den som lider av fetma och matmissbruk. Självkänsla och självförtroende är nyckeln till att lösa båda.

Nismo
2005-05-25, 14:28
Tänker i första hand på droger och alkohol, men även cigaretter, fartsyndare, datormissbrukare och spelberoende människor.

Svårt det där.
Det är ju inte någon annans fel om man missbrukar iallfafall. Och om det då inte är någon annans fel måste det ju vara ens eget.

mela
2005-05-25, 14:28
En anorektiker har ofta många liknande känslor som den som lider av fetma och matmissbruk. Självkänsla och självförtroende är nyckeln till att lösa båda.

Att byta vanor är nyckeln till att bli frisk.

Biceps
2005-05-25, 14:32
Man kan ju bli tvingad in i missbruk också.

Man kan bli "tvingad" att stjäla, misshandla och våldta också... tar det bort personligt ansvar? Knappast.

Herkulez
2005-05-25, 14:32
snarare "bruket" (som är förstadiet till missbruk) som är ett botemedel. Sen när det är kört måste ju en missbrukare ta sin drog för att känna sig som en normal människa.

aliquis
2005-05-25, 14:34
skylla sig själv antar jag, jag ser inte problemet med missbruket, om man nu trivs, om det är TVÅNG det handlar om är det kanske något annat.

jwzrd
2005-05-25, 14:35

Utesluter sjukdom och "skylla sig själv" varandra? Jag kan äta mig till hjärt-kärlsjukdomar, diabetes mellitus typ II, cancer, blodproppar, stroke, ödem osv.

AlexanderYeah
2005-05-25, 15:32
Man kan bli "tvingad" att stjäla, misshandla och våldta också... tar det bort personligt ansvar? Knappast.

Jag tänkte på barn som blir knarkade under tvång och tvingas till prostitution osv.

En gubbe föreläste om det i skolan. Minns inte exakt, men det var en jävla massa knarkare som blivit beroende på det sättet. mer än man kan tro iaf.

melchiorsen
2005-05-25, 16:15
Hur påverkar alkohol och droger hälsan?

Bolio
2005-05-25, 16:16
Hur påverkar alkohol och droger hälsan?

Det beror på hur du definierar "hälsan" och vilken drog vi pratar om. Alla droger, inklusive alkohol, kan påverka hälsan på både positiva och negativa sätt.

melchiorsen
2005-05-25, 16:19
Det beror på hur du definierar "hälsan" och vilken drog vi pratar om. Alla droger, inklusive alkohol, kan påverka hälsan på både positiva och negativa sätt.

jag menar droger i sig. ingen specifik.
vilka skador leder alkoholen och drogerna (missbruket) till?
Hur påverkar det psyket?

Bolio
2005-05-25, 16:21
jag menar droger i sig. ingen specifik.
vilka skador leder alkoholen och drogerna (missbruket) till?
Hur påverkar det psyket?

Men svaret på din fråga beror ju helt och hållet på vilken drog du menar. Heroin påverkar dig på ett annat sätt än t.ex. alkohol, och Paracetamol (en drog, tillverkas under det populära namnet "Alvedon") påverkar dig på ett annat sätt än cannabis. Alla "droger" gör inte "generellt samma sak". Det enda drogerna har gemensamt är att alla går under samlingsnamnet "droger", typ. Vissa är olagliga, andra är lagliga.

Popeye
2005-05-25, 16:23
Om en missbrukare ber om hjälp att bli kvitt sitt missbruk skall han/non givetvis få hjälp. Däremot så verkar det lite knasigt att försöka "bota" missbrukarna mot deras vilja. Det är ju som dömt att misslyckas...

Baan
2005-05-25, 16:58

menar du mentalt välbefinnande nu av droger eller menar du att droger kan ha en positiv effekt för den fysiska hälsan och inte bara temporärt vid användning?

droger vet jag inget om, men just alkohol var vlä bara ett glas rödvin i veckan som var nyttigt, något annat har jag inte hört talas om...

Jense
2005-05-25, 17:01
missbruk ska man skylla sossarna för

palme
2005-05-25, 17:03
Erbjud de gratis hjälp men ge fan i att ge de gratis bostäder etc ifall de inte försöker ta tag i saken. Som det är nu blir de fulla på skattepengar.

Jolene
2005-05-25, 18:56
En anorektiker har ofta många liknande känslor som den som lider av fetma och matmissbruk.
Skulle nog säga att det snarare handlar om ett svältmissbruk, oavsett vilken typ av ätstörning det gäller.

En del missbrukar alk/narkotika/läkemedel för att "medicinera" sig själva, en del tvingas att missbruka, en del gör det för att fly, stå ut med sitt liv/upplevelser osv. Det är omöjligt att generalisera ang detta då alla fall är så olika, men visst har människan ett val - men ibland kan bruket (som kan leda till ett missbruk) ses som det enda möjliga och kan vara det enda som gör livet värt att leva (åtminstone för en period).

Lasse Kongo
2005-05-25, 19:35
jag tycker inte synd om alkolister och narkomaner, hur kan man bli tvingad in i ett missbruk som ngn skrev?

det är ett val de gör, alla val man gör här i livet kan påverka ens framtida liv, så man skall vara noga med sina val, och väljer man att börja med droger har man gjort ett val, sen behöver det inte gå snett, men det kan och gör det titt som tätt det, och då har man gjort sitt val och får stå för konsekvenserna, så inte fan kan man tycka synd om dessa personer!

Jolene
2005-05-25, 19:51
Man kan ju iofs tycka synd om dem eftersom de har varit med om jobbiga saker. Kanske inte för att de valt att bruka/missbruka.

Lasse Kongo
2005-05-25, 20:00
Man kan ju iofs tycka synd om dem eftersom de har varit med om jobbiga saker. Kanske inte för att de valt att bruka/missbruka.

Men herregud människa, om alla som skulle vara med om jobbiga saker i livet började ta till droger/alkohol så skulle hela världens befolkning vara missbrukare, jag väntade bara på att ngn skulle skriva det där, det är det absolut dummaste man kan höra ngn såga ang missbruk.

De är svaga i psyket, jag lovar, det finns människor som är med om mkt jobbiga saker som klarar det utan droger/alkohol.

Eller tror du att endast missbrukare varit med om jobbiga saker i livet?

my god liksom....

Jolene
2005-05-25, 20:13
Men herregud människa, om alla som skulle vara med om jobbiga saker i livet började ta till droger/alkohol så skulle hela världens befolkning vara missbrukare, jag väntade bara på att ngn skulle skriva det där, det är det absolut dummaste man kan höra ngn såga ang missbruk.

De är svaga i psyket, jag lovar, det finns människor som är med om mkt jobbiga saker som klarar det utan droger/alkohol.

Eller tror du att endast missbrukare varit med om jobbiga saker i livet?

my god liksom....
Är du ironisk nu eller?
Svaga i psyket... Nja. Sårbara ja. Lätt sätt att fly från den jobbiga verkligheten. Visst tror jag att alla människor har varit med om jobbiga saker, men alla väljer att lösa det på sitt eget sätt. En del väljer tex att aldrig mer dricka. En del väljer att skära sig. Listan kan göras låååång.

Lasse Kongo
2005-05-25, 20:18
Är du ironisk nu eller?
Svaga i psyket... Nja. Sårbara ja. Lätt sätt att fly från den jobbiga verkligheten. Visst tror jag att alla människor har varit med om jobbiga saker, men alla väljer att lösa det på sitt eget sätt. En del väljer tex att aldrig mer dricka. En del väljer att skära sig. Listan kan göras låååång.

ja, tråkigt för dem då, jag vill inte lägga mina pengar på dem iaf...

btw, om de skär sig kan de ju göra det ordenligt så de dör isf, fattar inte varför de ska skära sig annars, verkar ju rätt meningslöst.