handdator

Visa fullständig version : min första deff..tips?!

hellster
2005-05-25, 12:41
Har gjort ett deffupplägg, efter egen förmåga, och tänkte börja köra på detta i dagarna... ville bara få era kommentarer och tips på hur jag kan förbättra det.

Ni ska få lite info om mig också så ni vet lite mer...
tjej
23år
158cm
60kg
inte helt otränad utan har lite kondition.
Ser dock otränad ut och har en del överskottsfett att ta bort...

Upplägget ser ut som så att jag kör antingen morgonpromenad på 50minuter ELLER ett hiitpass på slingan i 20minuter, detta 5 dagar i veckan. resterande 2 dgr vilar jag från detta och tar lite sovmorgon.

frukost: cirka 0800
- havregrynsgröt (vet ej vilken mängd)
- 2 kokta ägg
- ett glas apelsinjos (ska försöka hitta en utan så mycket socker).

mellanmål 1030
- en skiva mörkt bröd
- ett kokt ägg, lite salt

lunch 1300
- 50g pasta
- 150g kycklingfile
- 100g mixade grönsaker (antingen färska eller wokade)

mellanmål 1530
- en skiva mörkt bröd
- en burk makrill i tomatsås

träning 17.00

efter träning 18.30
- en proteindrink i vatten

middag 1930
- 100g pasta,
- 150g kycklingfile
- 200g mixade grönsaker (antingen färska eller wokade)

kvällsmål 2200
- keso mini (vet inte vilken mängd)
- lite solrosfrön

Vad har ni för kommentarer på detta upplägget?
jag kommer dricka 1-2 glas vatten till varje måltid!
Jag kommer köra styrketräning 4 dagar i veckan (17.00).. det blir träning nästan varje kväll och då antigen styrka eller kondition..
En ätardag i veckan är det som gäller.

så...hjälpt :-)

Nismo
2005-05-25, 12:43
Jag tycker det ser bra ut. Dock vet jag inte hur mycket kcal det där är, men det har du väl självklart koll på själv?

Innehåller proteindrinken efter träning snabba kolhydrater? Om inte, så får du fixa det.

hellster
2005-05-25, 12:48
hej! schysst att du svarar så snabbt!

nej, proteindrinken innehåller inga snabba kolisar. tack för tipset! det ska jag lägga till i mitt upplägg direkt..

detdär med hur många kcal mitt upplägg innehåller har jag ingen som helst aning om.. men tycker du det ser bra ut borde det ju inte vara på tok för högt eller lågt tycker man.

Nismo
2005-05-25, 12:54
hej! schysst att du svarar så snabbt!

nej, proteindrinken innehåller inga snabba kolisar. tack för tipset! det ska jag lägga till i mitt upplägg direkt..

detdär med hur många kcal mitt upplägg innehåller har jag ingen som helst aning om.. men tycker du det ser bra ut borde det ju inte vara på tok för högt eller lågt tycker man.

Mjo, jag tycker varje mål har en bra sammansättning av energikällorna. Långsamma kolhydrater överallt (förutom juicen som kan bytas mot mjölk)
Lite kolhydrat behöver du nog också vid sista måltiden. Först tänkte jag påpeka att du knappt äter något bra fett, men ändrade mig när jag såg makrillen och solroskärnorna. Du äter endel ägg, gulan innehåller mycket mättat fett, men det kanske är för petigt att påpeka.
Liter mer grönsaker och frukt skadar heller inte.

Annars måste du ju som sagt göra av dig med mer kcal än du stoppar i dig. Annars blir det ingen deff. Kan skicka över ett bra program som det är lätt att räkna ut om du vill.

hellster
2005-05-25, 12:59
oki, jag byter ut josen mot mjölk... minimjölk menar du då eller hur?

Gulan plockar jag gladeligen bort om den innehåller lite mer kcal... den är inte god ändå och jag vill ju som sagt hitta en bra deff.

angående programmet hade jag varit jättetacksam om du kunde skicka det till mig, kanon. hade varit riktigt intressant om jag kunde få se hur många kcal en sånhär dag verkligen innehåller!

Nismo
2005-05-25, 13:02
oki, jag byter ut josen mot mjölk... minimjölk menar du då eller hur?

Gulan plockar jag gladeligen bort om den innehåller lite mer kcal... den är inte god ändå och jag vill ju som sagt hitta en bra deff.

angående programmet hade jag varit jättetacksam om du kunde skicka det till mig, kanon. hade varit riktigt intressant om jag kunde få se hur många kcal en sånhär dag verkligen innehåller!

Ja, minimjölk blir bra. Fett ska du givetvis också få i dig, men då rätt sorts fett (inte mjölkfetter) Plocka bort gulan om du inte gillar den. Ät lite mer fet fisk eller ta några matskedar ex linfröolja/druvkärnolja per dag istället.

Max
2005-05-25, 19:31
Mjo, jag tycker varje mål har en bra sammansättning av energikällorna. Långsamma kolhydrater överallt (förutom juicen som kan bytas mot mjölk)
Juicen innehåller inte snabba kolhydrater, och protein (från t.ec. mjölk) får du tillräckligt över dagen. Byt hellre ut juicen mot en eller två frukter tycker jag.

hellster
2005-05-25, 19:50
oki, det låter sunt!

Tycker du att upplägget är bra för övrigt?

MyungChul
2005-05-26, 13:13
jag skulle vilja peta dig lite i sidan och säga att du bör väl ändå äta ett mer bastant mål innan träningen och att äta lite tidigare efter träningen. och det heter juice, inte jos ;)

King Grub
2005-05-26, 13:16
och det heter juice, inte jos ;)

Jos står i SAOL i alla fall. ;)

MyungChul
2005-05-26, 13:22
Jos står i SAOL i alla fall. ;)

hum.. det visste jag inte, och för övrigt låter jos lite *screwy*

Max
2005-05-26, 18:30
oki, det låter sunt!

Tycker du att upplägget är bra för övrigt?Det ser väldigt bra ut om jag jämför med mitt :-), jag borde försöka ha lite mer diciplin. Och fett lär du ju få i dig genom 3 ägg och en burk makrill om dan + lite frön/nötter så det är bara :thumbup: tycker jag.