handdator

Visa fullständig version : Hur skulle du rösta om det var val idag?

Krokodil
2005-05-25, 09:36
En liten politikpoll med anledning av debatten igår.

Hur skulle du rösta om det var val idag?

Jag tillåter flera val eftersom man kan rösta olika i riksdagsval och kommunalval.

Nismo
2005-05-25, 09:39

Fixa en poll

Edit: Det var på G :thumbup:

Tricklev
2005-05-25, 09:42
Fixa en poll

Edit: Det var på G :thumbup:

Det tar alltid ett kort tag före pollen dycker upp.

mini_Arnold
2005-05-25, 09:43
Moderaterna

TrasMannen
2005-05-25, 09:47

Jag tillåter flera val eftersom man kan rösta olika i riksdagsval och kommunalval.

Jag skulle rösta på alla partier

hmm. vänta nu, det går ju inte.

aliquis
2005-05-25, 09:55
ingen aning, antar att samtliga högerpartier är körda, men sossarna kör ju på samma gamla vanliga löften år ut och år in och inte vet jag om det händer något, v eller mp brukar väl vara mer intressanta och jag tror det blev mp senast, men tja, ingen aning.
Hade jag varit mer påläst kanske jag hade kunnat rösta på fp eller något också, men nu är jag inte det :D

Spinkot
2005-05-25, 09:57
Inte rösta alls,riksdagspartiet är ju ruttet från grunden och upp

Jet
2005-05-25, 09:58
Kpml-r

Spinkot
2005-05-25, 09:58
Kpml-r

Bara KP nuförtiden

jwzrd
2005-05-25, 10:16
Ja du. Socialdemokraterna vill fortsätta med låtsasjobb, moderaterna tror folk får jobb om dom som varit sjuka/arbetslösa mindre pengar. Dvs man tycker dom är losers som sitter hemma för att dom vill. Pest eller kolera. Feministiskt initiativ tramsar mest. Kristdemokraterna? Hahahahah. Göran Hägglund? HAhahahaha. Mp, tja, kanske skulle kännas bra om det inte styrdes av en tjej som verkar rätt smart och en trött gråsosse till krullig gubbe. V? Det kommer ingen annan rösta på och dom verkar heller inte veta om dom är leninister eller sossar. Det vet väl förövrigt ingen annan heller? Fp? Hahahaha Leijonborg? Hahahahahah. C med Maud Olofsson verkar iofs rätt ok, men dom är för små och måste ha med sig Tröttlund, Leijonpung och Arbetslösaärlosersfeldt. Känns bra.

pellepedal
2005-05-25, 10:19
Eftersom jag jobbar med opinionsbildning i företagarfrågor i sverige, och har lite koll på hur företagagarna har det ute i landet, skulle jag rösta så långt ifrån sossarna jag kan.

jwzrd
2005-05-25, 10:21
Eftersom jag jobbar med opinionsbildning i företagarfrågor i sverige, och har lite koll på hur företagagarna har det ute i landet, skulle jag rösta så långt ifrån sossarna jag kan.

Kan du inte vara lite mer konkret? S gömmer sig gärna bakom "Haha och hur ska ni har råd att sänka dom skatterna då?"-spöket. M gömmer sig bakom "Haha men ni är ju ännu sämre, företagarna har det Hårt(tm)!11". Hur har företagarna det ute i landet och vilka saker är det som behöver ändras på?

z_bumbi
2005-05-25, 10:24
Mp, tja, kanske skulle kännas bra om det inte styrdes av en tjej som verkar rätt smart och en trött gråsosse till krullig gubbe.

Är problemet att tjejen är smart eller att gubben är gråsosse? :D

Edit: Problemet med det partiet som jag ser det är att många av medlemmarna verkar leva i en låtsasvärld, iofs inget ovanligt inom politiken.

jwzrd
2005-05-25, 10:27
Är problemet att tjejen är smart eller att gubben är gråsosse? :D

Jag vet inte ärligt talat. Jag lyssnar gärna när hon snackar om något, om det beror på att hennes retorik fungerar bra på mig eller om hon säger/lovar/påstår saker jag håller med om vet jag inte. Men däremot får jag en hjärnblödning av Peter Ericsson (heter han va? Nej fan han heter inte Peter.. gah. Pinsamhet! :D). Han triggar samma saker i mig som Per Nuder, Mats O Karlsson och gubbarsleväldet. (Dock inte lika mycket).

EDIT: det är låtsasvärlden jag gillar! :)

Herkulez
2005-05-25, 10:33
Ja du. Socialdemokraterna vill fortsätta med låtsasjobb, moderaterna tror folk får jobb om dom som varit sjuka/arbetslösa mindre pengar. Dvs man tycker dom är losers som sitter hemma för att dom vill. Pest eller kolera. Feministiskt initiativ tramsar mest. Kristdemokraterna? Hahahahah. Göran Hägglund? HAhahahaha. Mp, tja, kanske skulle kännas bra om det inte styrdes av en tjej som verkar rätt smart och en trött gråsosse till krullig gubbe. V? Det kommer ingen annan rösta på och dom verkar heller inte veta om dom är leninister eller sossar. Det vet väl förövrigt ingen annan heller? Fp? Hahahaha Leijonborg? Hahahahahah. C med Maud Olofsson verkar iofs rätt ok, men dom är för små och måste ha med sig Tröttlund, Leijonpung och Arbetslösaärlosersfeldt. Känns bra.
:laugh:

soffliggare här =)

jwzrd
2005-05-25, 10:35

soffliggare här =)

Ja men jag är ju ingen soffliggare, vet bara inte vaffan jag ska rösta på nu. Vart fan är Robert Aschberg-partiet? :D

RobbeliRobban
2005-05-25, 10:36
jag skall aldrig mer rösta på S, iaf.

OT: Själv gjorde jag en exakt likadan poll för några veckor sedan, och den blev låst-borttagen direkt.

z_bumbi
2005-05-25, 10:44
Jag vet inte ärligt talat. Jag lyssnar gärna när hon snackar om något, om det beror på att hennes retorik fungerar bra på mig eller om hon säger/lovar/påstår saker jag håller med om vet jag inte. Men däremot får jag en hjärnblödning av Peter Ericsson (heter han va? Nej fan han heter inte Peter.. gah. Pinsamhet! :D). Han triggar samma saker i mig som Per Nuder, Mats O Karlsson och gubbarsleväldet. (Dock inte lika mycket).

EDIT: det är låtsasvärlden jag gillar! :)

Jag har alltid undrat om det är en medveten taktik att ha Peter Eriksson med för att få Wetterstrand att framstå i bättre dager.

Låtsasvärldar är underskattat men ibland blir det lite väl naivt, sista kongressen var ingen direkt höjdare i världsuppfattning t ex.

jwzrd
2005-05-25, 10:48
Jag har alltid undrat om det är en medveten taktik att ha Peter Eriksson med för att få Wetterstrand att framstå i bättre dager.

Låtsasvärldar är underskattat men ibland blir det lite väl naivt, sista kongressen var ingen direkt höjdare i världsuppfattning t ex.

Visare män och kvinnor än jag är kallar det för Catch all-politik det alla partier pysslar med nu. Ingen har en tydlig partipolitik utan beter sig som ett företag som marknadsför ett par olika produkter utan att bry sig om produkternas inbördes relation.

rQx
2005-05-25, 10:51
Absolut inte på Mp eller V.
Höger skulle det vara i alla fall.

Får rösta nästa val för jag är 18 då!!! :)

Krokodil
2005-05-25, 10:53

Jag gillade förslagen på medborgarlön och avskaffande av räntan! Det låter som nåt man spånar fram på fyllan klockan 4 på morgonen.

jwzrd
2005-05-25, 10:54

Du är medveten om att M vill sänka ersättningen för alla som är i din ålder utan jobb?

Krokodil
2005-05-25, 10:56
Du är medveten om att M vill sänka ersättningen för alla som är i din ålder utan jobb?

Och S vill förtidspensionera honom, V vill kvotera bort honom och FI vill tvinga honom betala mansskatt! ;)

jwzrd
2005-05-25, 10:57
Och S vill förtidspensionera honom, V vill kvotera bort honom och FI vill tvinga honom betala mansskatt! ;)

S' politik just nu gör att inte ens folk som behöver förtidspension riktigt riktigt mycket får det. Du kan ju fråga på försäkringskassan om dom gillar den poltiken.

andeN.
2005-05-25, 10:58
Moderaterna ! :hbang:

z_bumbi
2005-05-25, 10:58
Jag gillade förslagen på medborgarlön och avskaffande av räntan! Det låter som nåt man spånar fram på fyllan klockan 4 på morgonen.

Visst vore det underbart om alla lånade ut pengar utan att tjäna något på, det funkar i begränsad omfattning i vissa ulandsprojekt (Mycket bra t o m.) men i samhället som helhet?

Biceps
2005-05-25, 10:59
Moderaterna såklart

jwzrd
2005-05-25, 11:02
Ni som är tokigt säkra på vad ni skulle rösta på, dra gärna in en eller ett par punkter med vilka frågor det är ni gillar hos ert parti!

daja
2005-05-25, 11:06
Blått, Folkpartiet eller Moderaterna.

cosmo
2005-05-25, 11:07
blankt.

Biceps
2005-05-25, 11:11
Sänkta skatter
Strama åt bidragssystemet
Skärpt brottsbekämpning
Ge varje individ makt över sin vardag

stridis
2005-05-25, 11:20
Själv är jag en socialliberal själ, och det parti som har verkat närmast för mig har varit folkpartiet . Men nu börjar jag faktiskt irritera mig på vissa delar av deras politik, så vad blir kvar? Röstar nog på folkpartiet ändå, i brist på bättre.

Sedan tycker jag det behöver finnas ett miljöparti, synd bara att de inte är vettiga nog att leda landet, en röst på dem vore vårt fördärv.

Lasse Kongo
2005-05-25, 11:28
Jag röstar på Arnold *whatever*

backflash
2005-05-25, 11:39
Jag röstar på Arnold *whatever*

varför inte Ruhl-partiet? Det Ruhlar ju! (ja, Kwon smittar av sig)

aliquis
2005-05-25, 11:40

centerpartiet är ju visst enda partiet som inte vill gå med på nuvarande förslag för nedladdningsförbud, så jag kan väl rösta på c med ;D, spelar ju ingen roll, same old hur som helst :D
Demokrati är skit, alla har ju fel ;)

evil
2005-05-25, 12:00
Ni som är tokigt säkra på vad ni skulle rösta på, dra gärna in en eller ett par punkter med vilka frågor det är ni gillar hos ert parti!

Moderaterna. Vill ha höja hastigheten till 130 km/h på motorvägarna. Det räcker för mig.

Tricklev
2005-05-25, 12:02
Moderaterna. Vill ha höja hastigheten till 130 km/h på motorvägarna. Det räcker för mig.

Metal_boy_
2005-05-25, 12:04
Är det många " jag tar över pappas företag"-barn här inne eller? Eller jag är redan företagare?

Inte undra på att de flesta här är överoptimistiska till samhällets alla problem. Det är lätt att leka finkänslig när man själv har det gött.

Det är lätt att säga att det är bra för själen att hoppa i en vak, att säga "ja" och "precis" till ämnet, när man själv ligger i ett rykande varmt badkar.

palme
2005-05-25, 12:05
Skulle nog inte rösta alls.

Metal_boy_
2005-05-25, 12:05

Märkligt, min bil åker redan fortare :confused:

mangemani
2005-05-25, 12:06
skulle rösta på det parti som ligger mest till höger.

daja
2005-05-25, 12:11
Är det många " jag tar över pappas företag"-barn här inne eller? Eller jag är redan företagare?

Inte undra på att de flesta här är överoptimistiska till samhällets alla problem. Det är lätt att leka finkänslig när man själv har det gött.

Det är lätt att säga att det är bra för själen att hoppa i en vak, att säga "ja" och "precis" till ämnet, när man själv ligger i ett rykande varmt badkar.

ja för se hur bra Sverige har blivit med sossarna vid makten. aldrig varit högre arbetslöshet eller sjukskrivning, vården är en mess och skolan likaså. galningar knatar runt på gatorna och hugger ner folk, för att sedan sitta i "fängelse" nån månad. klart man ska rösta kvar sossarna vid makten.
;)

Metal_boy_
2005-05-25, 12:25
ja för se hur bra Sverige har blivit med sossarna vid makten. aldrig varit högre arbetslöshet eller sjukskrivning, vården är en mess och skolan likaså. galningar knatar runt på gatorna och hugger ner folk, för att sedan sitta i "fängelse" nån månad. klart man ska rösta kvar sossarna vid makten.
;)

Har inte sagt att jag tycker sossarna är bra? Göran Persson kan för min del sitta i en kontainer och äta semlor tillsamans med Bert Karlsson resten av livet.

daja
2005-05-25, 12:39
Har inte sagt att jag tycker sossarna är bra? Göran Persson kan för min del sitta i en kontainer och äta semlor tillsamans med Bert Karlsson resten av livet.

låt då höra vad du föredrar

Karate_kid
2005-05-25, 12:41

får du upp din 240 i det då :confused:

hangatyr
2005-05-25, 12:43
som ajg alltid röstat: på mig själv.

Biceps
2005-05-25, 12:43
Tyvärr har farsan inget företag jag kan ärva vad det nu har med saken att göra
Livet är inte rättvist, vill man förbättra sin situation så är det upp till en själv

jwzrd
2005-05-25, 12:49
;)

Ta en titt på vad M gjorde vid makten 92 till 94 så ser du nog varför vi har förtidspensionerade och arbetslösa i drivor nu. Bankkris, 500%, avreglering av banklån någon? Vården/sjukhusen håller på att privatiseras i sann M-anda. Vad händer?

. galningar knatar runt på gatorna och hugger ner folk, för att sedan sitta i "fängelse" nån månad

Er... haha men snälla. Det där är sånt gamla Agda säger till gamla Berit. Det är så mycket våld nu för tiden.

Fatalist
2005-05-25, 12:50
Som sagt, kolo är hela sveriges elit samlad på en och samma plats (M) :booty:

Bolio
2005-05-25, 12:53
Kpml-r

:(

Själv skulle jag absolut inte rösta, jag röker hellre good spliff. Men om nu någon höll en pistol mot mitt huvud och tvingade mig rösta skulle jag nog rösta på moderaterna.

Cilia
2005-05-25, 12:55
Problemet med det partiet som jag ser det är att många av medlemmarna verkar leva i en låtsasvärld, iofs inget ovanligt inom politiken.
fast mp tar priset när det gäller att leva i en fantasivärld. Dom flesta andra partier försöker iaf ha anknytning till verkligheten.

nu drar jag bara upp problemen

problemet med fp är att det är svårt dera politik när man försöker penetrera den lite djupare. För mig vill dom ha marknadsekonomi under planekonomiska förutsättningar och det går inte ihop i min ekonomihjärna.

Vänsterpartiet vill inte ta ansvar för konsekvenserna och lever liksom mp i en låtsasvärld där dom inte vill se vilka konsekvenser deras förslag får utan tror att alla är ärliga och gulliga och beter sig moraliskt riktigt.

Sossarnas problem är att dom inser vad som behöver göras men dom orkar inte prioritera. Dom har fortfarande många medlemmar för att inte säga väljare som inte förstår vilka åtgärder som måste till om vi ska klara att upprätthålla ett välfärdssamhälle. Dom vill satsa på allt och det fungerar inte.

Centerpartiet kan jag inte så mycket om eftersom dom är i stort sett obefintliga i Stockholm och enligt mig med all rätt. Vad har ett bondeparti i storstan att göra?

Moderaterna har i många fall både insikten och kraften att fatta dom beslut som behövs men det som kan skrämma en med dom är att det finns krafter där som vill ta till så stora åtgärder att det slår väldigt hårt mot den "lilla" människan. Sen har en del en människosyn som skrämmer mig. Det inslaget finns iofs inom alla partier på olika sätt. Föraktet gentemot dom som inte tycker som vi är utbrett oavsett höger eller vänster.

Tomten
2005-05-25, 13:09
;)

Hej och hå...

kolla på dokumentären "Välfärdsmysteriet" om du vill ha lite siffror. Det är lite av en "dålig trend" att vi alltid vill se att vi har det sämre än tidigare, även om det inte är fallet. Fast visst stämmer det att sossarna kanske inte gjort världens bästa jobb, men samtidigt måste vi inse att samhället förändras... mycket mer jobb går till andra länder i europa/asian och företag flyttar från den svenska marknaden eftersom det finns billigare arbetskraft utomlands. Företag anställer inte heller lika mycket folk på heltid, utan använder istället rekryteringsföretag och anställer folk på timmlön och med visstidsanställning.

Biceps
2005-05-25, 13:20
Lite historisk bakgrund ang jwzrds inlägg:

Sossarna förlorade kontrollen över den ekonomiska utvecklingen under 80-talet vilket ledde fram en accelererande kris vid övergången mellan 80- och 90-tal. Carlsson lämnade malligt över makten till en borgelig regering som sedan fick ta smällen och skulden för det som byggts upp (eller snarare inte byggts upp) under sossarnas styre. Under slutet av den borgeliga regeringsperioder hade ekonomin vänts från fritt fall till en ekonomi i klar uppgång. Sverige fick tillbaka hundratals jobb om dagen och budgetunderskotten minskade. När sossarna sen fick makten höjdes skatterna osv men eftersom att konsekvenserna av sossestyret visade sig under Ms maktperiod så gillar vänstergänget att idag skylla arbetslöhet, ekonomi, aids och gud vet vad på M.

Tomten
2005-05-25, 13:29
Lite historisk bakgrund ang jwzrds inlägg:

Sossarna förlorade kontrollen över den ekonomiska utvecklingen under 80-talet vilket ledde fram en accelererande kris vid övergången mellan 80- och 90-tal. Carlsson lämnade malligt över makten till en borgelig regering som sedan fick ta smällen och skulden för det som byggts upp (eller snarare inte byggts upp) under sossarnas styre. Under slutet av den borgeliga regeringsperioder hade ekonomin vänts från fritt fall till en ekonomi i klar uppgång. Sverige fick tillbaka hundratals jobb om dagen och budgetunderskotten minskade. När sossarna sen fick makten höjdes skatterna osv men eftersom att konsekvenserna av sossestyret visade sig under Ms maktperiod så gillar vänstergänget att idag skylla arbetslöhet, ekonomi, aids och gud vet vad på M.

Historisk bakgrund? Låter snarare som din personliga åsikt.

daja
2005-05-25, 13:34
Ta en titt på vad M gjorde vid makten 92 till 94 så ser du nog varför vi har förtidspensionerade och arbetslösa i drivor nu. Bankkris, 500%, avreglering av banklån någon? Vården/sjukhusen håller på att privatiseras i sann M-anda. Vad händer?

. galningar knatar runt på gatorna och hugger ner folk, för att sedan sitta i "fängelse" nån månad

Er... haha men snälla. Det där är sånt gamla Agda säger till gamla Berit. Det är så mycket våld nu för tiden.

91-94, 4 år alltså. Och jag hade också sågat mitt resonemang om det varit en period på 4 år sossarna haft tid att "bygga upp" Sverige, men nu har man suttit vid makten i perioderna 82-91, 94-05. Därmed kan man inte skylla ifrån sig på någon konjunktur, eftersom man i såna fall satt den i rullning själv.
och det är som med allt annat, till slut tröttnar man och vill se en förändring och tar därmed risken att det inte blir nån skillnad, men då har man iaf försökt.

daja
2005-05-25, 13:37
Hej och hå...

kolla på dokumentären "Välfärdsmysteriet" om du vill ha lite siffror. Det är lite av en "dålig trend" att vi alltid vill se att vi har det sämre än tidigare, även om det inte är fallet. Fast visst stämmer det att sossarna kanske inte gjort världens bästa jobb, men samtidigt måste vi inse att samhället förändras... mycket mer jobb går till andra länder i europa/asian och företag flyttar från den svenska marknaden eftersom det finns billigare arbetskraft utomlands. Företag anställer inte heller lika mycket folk på heltid, utan använder istället rekryteringsföretag och anställer folk på timmlön och med visstidsanställning.

och det är till stor del sossarnas fel, de borgerliga gynnar företagare betydligt mer. kapar avgifter som gör att företag förhoppningsvis kommer våga anställa och inte behöva räkna lika mycket på kostnad och risk.

Yankeee
2005-05-25, 13:38

Lite bättre kan du väl?

Santiago
2005-05-25, 13:39
:(

Själv skulle jag absolut inte rösta, jag röker hellre good spliff. Men om nu någon höll en pistol mot mitt huvud och tvingade mig rösta skulle jag nog rösta på moderaterna.

OffT: Ha ha... Du är den mest oförutsägbara människa (är du människa?) jag känner till... Rödare än blodet självt i vissa trådar, och nu... Moderaterna? :)

OnT: Själv skulle jag utan tvekan rösta grönt (mp), mest pga att jag gillar deras utrikespolitiska ställningstaganden (avskrivning av odiösa skulder, avveckling av vapenhandeln, ökat bistånd o.s.v....)

Yankeee
2005-05-25, 13:42
Moderaterna kommer jag att rösta på iaf. Är i princip detta enda partiet med vettiga åsikter. Vill iaf själv kunna bestämma lite vad jag ska och inte ska. Dock blir det väl säkert som förra gången, m vinner och får sitta perioden ut och inget blir bättre pga att det inte går att ändra något inkört på 4 år. De dumma svenskarna inser självklart inte det och röster på Nuder och vi är tillbaka på ruta ett.

kal_erixon
2005-05-25, 13:43
MP

jag gillar att fiska

jwzrd
2005-05-25, 13:43
Lite bättre kan du väl?

Nej *cry*

Biceps
2005-05-25, 13:44
Det hela är egentligen väldigt enkelt. Det är ologiskt att bygga ihop ett system som bygger på att motverka den minoritet som arbetar genom en hög beskattning medan dessa samtidigt ska betala inkomsterna (läs bidrag) till de som inte genererar några pengar (de som inte vill arbeta). Samtidigt försöker staten öka inkomsterna genom att skita sig själv i munnen: man försvårar för den maskin som håller uppe landet, nämligen företagen. Man kryddar sedan genom att ta bort motivationen att arbeta genom att beskatta så hårt att nettoinkomsten knappt skiljer om du går på bidrag eller har ett lågavlönat arbete.

jwzrd
2005-05-25, 13:48
Det hela är egentligen väldigt enkelt. Det är ologiskt att bygga ihop ett system som bygger på att motverka den minoritet som arbetar och betalar en hög skatt medan dessa samtidigt ska betala inkomsterna (läs bidrag) till de inte genererar några pengar (de som inte vill arbeta). Samtidigt försöker staten öka inkomsterna genom att skita sig själv i munnen: man försvårar för den maskin som håller uppe landet, nämligen företagen. Man kryddar sedan genom att ta bort motivationen att arbeta genom att beskatta så hårt att nettoinkomsten knappt skiljer om du går på bidrag eller har ett lågavlönat arbete.

Om du inte har ett väldigt välbetalt jobb så kommer moderaternas skattesänkningar påverka dig ett jävla dugg. Tror du sen verkligen att en sänkning av bidragen till arbetslösa på något vis får arbetsgivare att anställa fler? Av alla platser som finns så tävlar: Folk som redan har gjort (mest attraktiva för arbetsgivare), folk som precis blivit arbetslösa och är "klara" för nytt job, folk som varit långtidsarbetslösa och sjukskrivna. Hur tänkte du dig att det kommer att ändras? Långtidsarbetslösa blir magiskt sugna på att jobba av att hamna på gatan?

Det är jävligt naivt att tro att precis ALLA som kan jobba sitter hema och runkar istället för att söka jobb. Se längre än till polemiken Reinfelt skiter ner i halsen på er. Och nej, jag tror inte att socialdemokraternas sätt att slussa folk mellan hjärndöda aktiveringsåtgärder är ett dugg bättre. Det är nästan lika värdelöst.

Dumleman
2005-05-25, 13:53
Shit så många som har röstat på Moderaterna, värsta överklassforumet alltså :). Trodde det skulle vara mer vänster, känner mig lite ensam som vänsterpartist *rolleyes*.

RobbeliRobban
2005-05-25, 14:00
Shit så många som har röstat på Moderaterna, värsta överklassforumet alltså :). Trodde det skulle vara mer vänster, känner mig lite ensam som vänsterpartist *rolleyes*.

Kolla in "annat" parti. Där har du en ansenlig mängd råkommunister (eller sverigedemokrater?)

nottis
2005-05-25, 14:15
Jo detta forum är väldigt långt mer åt höger än totalpopulationen, vad beror detta på? Själv valde jag S för jag ser inga bättre alternativ.

kimonque
2005-05-25, 14:16
Jo detta forum är väldigt långt mer åt höger än totalpopulationen, vad beror detta på? Själv valde jag S för jag ser inga bättre alternativ.

du vet, datorer, mycket fritid blabla

Biceps
2005-05-25, 14:25
jwvztrlfdgdfgd:

Nej, jag tror att sänkning av bidrag leder till att många fler slutar utnyttja systemet och därmed skattebetalarna. Sänkning av bidragen får inte arbetsgivare att anställa fler, nej, men däremot genom ett gynnsammare företagsklimat. Jag tror inte alla bidragsnyttjare snyltar, nej, men ack så många. Jag säger inte definitiv avskaffning, jag säger nerskärning.

Sen finns det en hel del arbeten i Sverige, det handlar om ansträningsnivå och om man kan tänka sig att jobba på "lägre nivå" istället för att snylta på skattebetalare medan man inväntar att "rätt jobb" ska dyka upp.

jwzrd
2005-05-25, 14:42
jwvztrlfdgdfgd:

Nej, jag tror att sänkning av bidrag leder till att många fler slutar utnyttja systemet och därmed skattebetalarna. Sänkning av bidragen får inte arbetsgivare att anställa fler, nej, men däremot genom ett gynnsammare företagsklimat. Jag tror inte alla bidragsnyttjare snyltar, nej, men ack så många. Jag säger inte definitiv avskaffning, jag säger nerskärning.

Sen finns det en hel del arbeten i Sverige, det handlar om ansträningsnivå och om man kan tänka sig att jobba på "lägre nivå" istället för att snylta på skattebetalare medan man inväntar att "rätt jobb" ska dyka upp.

Och färre kommer att utnyttja systemet, men om det är 10% av alla arbetslösa som gör det (så många tror jag inte det är) så är det jäävligt liten skillnad i vilket fall!

Jag håller med om ditt andra stycke (trots att du inte fattar hur Quote-knappen fungerar Bajsbomben).

Jag vill veta hur du tycker "företagsklimatet" ska förbättras. Du gömmer dig bakom flmumord som "företagsklimat" för att du bara lyssnat på ena sidans retorik.

Tomten
2005-05-25, 14:55
jwvztrlfdgdfgd:

För de som tar socialbidrag så blir det i princip omöjligt att klara sig om man får ännu mindre pengar. 3000 kronor i månaden för mat och räkningar är knappt så det räcker till. Att ha råd att köpa eller äga en bil är ju i princip bara att glömma. Om nu moderaterna skulle vilja dra ner det ännu mer, fyfan. Bidrag är ju knappast något man vill gå på.

Problemet är ju att du har en orealistiskt bild av hur det svenska arbetsklimatet är. Om det bara finns jobb till 92% (påhittad siffra) av de arbetsföra svenskarna, ska man då ge de 8% som inte kan få ett jobb mindre pengar bara för att man kan? Hur fan ska det förbättra något?

Det handlar ju snarare om att göra det lättare för företagen att anställa och att få sverige som nation att bli mer konkurenskraftig med resten av världen så vi får mer företag hit och mindre företag flyttar utomlands.

RobbeliRobban
2005-05-25, 14:56
Måste bara rösta på M, eller FP!

högerns företagsklimat skulle bli rent fantastiskt. Tänk bara på arbetskraftinvandring som får upp vår ekonomi (slavarbetare som konkurerrar med oss om jobb, med halva våra löner och villiga att jobba 14h/dygn). Alternativ till detta är ju att flytta ut all produktion till öst-länder och göra Sverige till ett "tjänstesamhälle" där alla arbetar som konsulter (Det är en fantastisk förberedelse med att ta död på all praktisk kunskap och produktion för katastrofer, krig o dyl särskilt, när samhället skall byggas upp igen).

Nedskärningar i offentlig sektor är också great! (Tänk vad fantastisk med vård hårt driven i profitsyfte, vilka underbara arbetsplatser att arbeta på), eller varför inte privat polis?

Ett underbart samhälle, med färre politiker och fler mkt representativa liberalkapitalister.

jwzrd
2005-05-25, 14:58
Måste bara rösta på M, eller FP!

högerns företagsklimat skulle bli rent fantastiskt. Tänk bara på arbetskraftinvandring som får upp vår ekonomi (slavarbetare som konkurerrar med oss om jobb, med halva våra löner och villiga att jobba 14h/dygn). Alternativ till detta är ju att flytta ut all produktion till öst-länder och göra Sverige till ett "tjänstesamhälle" där alla arbetar som konsulter (Det är en fantastisk förberedelse med att ta död på all praktisk kunskap och produktion för katastrofer, krig o dyl särskilt, när samhället skall byggas upp igen).

Nedskärningar i offentlig sektor är också great! (Tänk vad fantastisk med vård hårt driven i profitsyfte, vilka underbara arbetsplatser att arbeta på), eller varför inte privat polis?

Ett underbart samhälle, med färre politiker och fler mkt representativa liberalkapitalister.

omglol du har iallafall förstått helheten!

Biceps
2005-05-25, 14:59
jwasdasdzsd:

Pallar inte quota eftersom man då får läsa samma inlägg flera gånger i tråden och det tar upp onödig plats. Bajsbomben...?

Exempel på hur företagsklimatet kan förbättras är t ex att förbättra konkurranssituationen genom att stat/kommun inte konkurrerar med privata företag. Sen har vi statliga monopol som t ex Svenska Spel, Systembolaget osv. Arbetsmarknadslagarna måste bli flexiblarna så det blir lättare att anställa och driva företag. Lägre skatter, EMU-medlemskap, bättre utbildningspolitik osv. Finns mycket...

Tomten
2005-05-25, 15:00

En fråga, men är du helt dum i huvudet? Har du någonsin gått arbetslös? Det går fan inte ens att få städjobb i staden där jag bor. Har du ingen koll på hur arbetsmarknaden ser ut så ska du inte komma med en massa korkade åsikter. Det är knappast som det bara är att söka ett jobb, gå på intervju och sen börja arbeta. Det är möjligt att "högutbildade" som studerat på universitet sitter och väntar på "rätt jobb" men inbilla dig inte att det inte finns någon konkurens på lågavlönade arbeten.

jwzrd
2005-05-25, 15:06
jwasdasdzsd:

Pallar inte quota eftersom man då får läsa samma inlägg flera gånger i tråden och det tar upp onödig plats. Bajsbomben...?

Exempel på hur företagsklimatet kan förbättras är t ex att förbättra konkurranssituationen genom att stat/kommun inte konkurrerar med privata företag. Sen har vi statliga monopol som t ex Svenska Spel, Systembolaget osv. Arbetsmarknadslagarna måste bli flexiblarna så det blir lättare att anställa och driva företag. Lägre skatter, EMU-medlemskap, bättre utbildningspolitik osv. Finns mycket...

Bajsbomb var mitt sätt att kontra din lilla lustighet med mitt nickname. Bice uttalas gärna bajs på engelska. Resten föll sig naturligt när jag läste din post.

Till ämnet: håller direkt med första meningen. Statliga företag gillar jag inte. Telia, Elve*host*vattenfall osv kan suga min mikroballe. Svenska spel nyttjar jag aldrig och vill därför inte bråka om hur det fungerar. Att systembolaget har monopol fattar jag heller inte riktigt, det finns ju ett bolag precis överjävlaallt så hur man kan försvara dess existens med att hålla utbudet/tillgängligheten nere när den är 100% är science fiction för mig.

Men resten av det du säger är bara svepreferenser till ord i Ms retorik. Vadå flexibla arbetsmarknadslagar? Vilka tänker du på då mer specifikt? Kan du räkna upp en? Samma med anställning och drift av företag, mer konkret! (Jag försöker inte sätta dit dig på något vis utan tänkte att du som M-röstare kunde hjälpa mig att förstå vad M verkligen står för).

Lägre skatter kan man tvista länge om, ingen gillar höga skatter. MEN det måste vara realistiskt. Vilka skatter, hur påverkar det dig och mig med våra löner. EMU-medlemskapet (dvs EMU nivå 3, vi är med i nivå 1 och 2) har iallafall lätt till ökade priser i alla länder hittils.

Hur vill M (och/eller du) förbättra utbildningspolitiken. Jag kan inte ett piss om den (heller), hur är den dålig, vad bör förbättras?

Fartman
2005-05-25, 16:44
hmmm, skulle nog bli något av borgarna.. varför? jo, för att jag vill ha en NY regering.. inte samma gammla mossiga gubbar och gnällkärringar som vi haft så jävla länge nu..

det är påtok för många väljare där ute i landet som röstar på "sitt parti" för "det har vi alltid gjort i den här familjen"

EDIT: och ja just ja, det är mycket viktigt för mig att MP inte ska sitta i regeringen.. ett parti som i princip vill ha bort alla bilar är något som då iaf påverkar mig och min ekonomi hårt

kal_erixon
2005-05-25, 16:56
hmmm, skulle nog bli något av borgarna.. varför? jo, för att jag vill ha en NY regering.. inte samma gammla mossiga gubbar och gnällkärringar som vi haft så jävla länge nu..

det är påtok för många väljare där ute i landet som röstar på "sitt parti" för "det har vi alltid gjort i den här familjen"

EDIT: och ja just ja, det är mycket viktigt för mig att MP inte ska sitta i regeringen.. ett parti som i princip vill ha bort alla bilar är något som då iaf påverkar mig och min ekonomi hårt

nu vet inte jag vart du bor, hur din ekonomiska situation är men hört talas om etanol?
du kanske inte har råd med det men de flesta som köper nya bilar lika ofta som jag byter kalsonger ( :D ) kan lika gärna satsa på en miljövänligare bil.

´jag tycker att de finns relativt lite bilar med miljövänligare bränslen och biltillverkare verkar inte göra något åt de, så tydligen är de inte för dyrt än??

mela
2005-05-25, 16:59
Jag skall rösta första gången och det blir utan tvekan Moderaterna!
Det ska löna sig att arbeta!

Jense
2005-05-25, 17:00
ett annat parti

palme
2005-05-25, 17:01
Jag skall rösta första gången och det blir utan tvekan Moderaterna!
Det ska löna sig att arbeta!

Ett högavlönat arbete ja. Vanliga knegare får det lika illa iaf oavsett parti.

Nån som vet ifall nåt parti vill sänka bidragen eller slopa de helt?

rQx
2005-05-25, 17:01
Nej det var jag inte. Får väl läsa på lite tills 2006 ;)

Big_Vik
2005-05-25, 17:15
Själv valde jag något tveksamt folkpartiet. Helt uppenbart att något behöver göras och att vår bulkade statsminister inte är rätt man för den saken. Tråkigt bara att folkpartiet ska vara allierade med Moderaterna, så pass blått vill jag då inte ha det då Moderaterna verkar vilja föra en politik som apar efter det förlovade landet, nästan så att Reine och c.o. verkar gilla de samhällsklyforna som skapats där? (Ok, kanske något felaktigt att dra paraleller till USA, men vad annat vill moderaterna göra som är så hiiiimla bra?)

Det viktigaste i dagsläget borde väl vara att få ner de helt absurda kostnaderna för sjukersättning som är om inte de dyraste utgifterna för samhället i alla fall den i särklass mest onödiga. Det parti som kan presentera en lösning på detta problem och såklart få det lönsamt för entrepenörer att driva företag i Sverige igen, får min röst, när jag får rösta (näst nästa val)

Arne Persson
2005-05-25, 17:17
Som vanligt, på det ÄKTA arbetarpartiet MODERATERNA!!! :thumbup:

Krokodil
2005-05-25, 17:19
Jäklar vad många som valt "Annat parti"!

Edit: Ni som ska rösta på något lokalt intresseparti eller liknande kan väl skriva vilket och varför.

kal_erixon
2005-05-25, 17:20
undra egentligen hur pass effektivt tex vårat vårdsystem är, det är nog mycket pengar som kommer bort i massa pappersarbete och annat krångligt tjafs. varför effektiviseras de inte där? det ska bli effektivare men bara på arbetarnivå. alla ska spara utom dom med pengar. alla jävla fittpolitiker med en årslön i månaden skulle ta sitt ansvar och sänka dom. gör dom inte får man väll hoppas att de finns någon galning som vill göra alla en tjänst.

Big_Vik
2005-05-25, 17:31
Kalle: (m)ord och inga visor det där. ;) Att läkarvården suger *fult ord*, som jag vet av egna erfarenheter (en sak är säker: förmågan att skriva åt antibiotika istället för att ta reda på orsaker är något som funkar synnerligen bra :confused: ) är kanske en del i sjukskrivningarna, även att folk fuskar osv. Största andelen torde ändå vara p.g.a. vårt ohälsosamma lerverne. Hur många % led av akut fetma nu igen, och hur många av någon form av övervikt? Vi är ett sjukt land i ordets rätta bemärkelse.

Zafer
2005-05-25, 17:47
Moderaterna. :bow: :bow:

elBjurro
2005-05-25, 17:58
nu vet inte jag vart du bor, hur din ekonomiska situation är men hört talas om etanol?
du kanske inte har råd med det men de flesta som köper nya bilar lika ofta som jag byter kalsonger ( :D ) kan lika gärna satsa på en miljövänligare bil.

´jag tycker att de finns relativt lite bilar med miljövänligare bränslen och biltillverkare verkar inte göra något åt de, så tydligen är de inte för dyrt än??

Om man nu ska åka omkring i en miljövänlig bil, så är det en klar fördel om etanol t.ex finns att tillgå, inte sant?
I Norrlands inland, där många människor inte har nåt annat val att komma till jobbet än med bilen, är etanol ett rätt så sällsynt drivmedel.
Kom inte å skrik CYKEL.. Det kuperade landskapet i t.ex Ådalen, är inget som tanter i 55års åldern vill cykla 1½mil enkel resa igenom.
Skogsarbetare med +5mil enkel resa varje dag kl4 på morgonen, är inte heller några gladlynta cyklister direkt.
Sen funkar inte hoj så bra på isbanorna under vintern. Spark är ju snabbt å bra..
KOMMUNALT!! Ja gärna, om man lyckas hinna i tid till jobbet en dag om året med den enda bussen som går på morgonen.
Å kanske, bara kanske, hinner man jobba till klockan 16 iaf 1dag i veckan omm man vill hinna med den enda bussen hem på kvällen, som av nån anledning passerar utanför jobbet 16:02.

Men för all del, höj gärna priserna för bilistjävlarna, det har de ju inget ont av.

Det är lätt att som många av våra goda politiker, sitta i en större stad med fungerande kommunaltrafik, alldeles platt å fint landskap med fina cykel å gångvägar, och där bestämma att: Nu jävlar får vi svenskar ta oss i kragen å åka lite mer buss å cykel till jobbet!
För att sedan slinka ner till lobbyn på konferenshotellet mitt i Sthlm å ta en taxi(skattebetalarjävlarna får betala, hirr hirr hirr) hem till övernattningsvåningen på Östermalm.

But in lala-land it worked?

Putell på er Grevfar å Baroner.. putell..

//Less Arbetare.

Loke
2005-05-25, 18:00
På sossarna antagligen. Mest för att se till att moderaterna inte ska få makten. Annars vetefan... S, mp eller fp kanske. Gillar inte något parti helt och hållet, jag kollar ofta på opinionsundersökningar innan valet för att få den balans jag vill ha mellan partierna.

Zafer
2005-05-25, 18:03
Tycker personligen att det är sjukt att en person som arbetar 85 timmar i veckan och är höginkomsttagare ska behöva betala 50%+ skatt *grr27*

Lallle
2005-05-25, 18:05
Miljöpartiet. Man kan inte fortsätta att knuffa undan alla miljöproblem som finns - vi borde satsa på sånt istället för mansskatt och militärer.

kal_erixon
2005-05-25, 18:06
Om man nu ska åka omkring i en miljövänlig bil, så är det en klar fördel om etanol t.ex finns att tillgå, inte sant?
I Norrlands inland, där många människor inte har nåt annat val att komma till jobbet än med bilen, är etanol ett rätt så sällsynt drivmedel.
Kom inte å skrik CYKEL.. Det kuperade landskapet i t.ex Ådalen, är inget som tanter i 55års åldern vill cykla 1½mil enkel resa igenom.
Skogsarbetare med +5mil enkel resa varje dag kl4 på morgonen, är inte heller några gladlynta cyklister direkt.
Sen funkar inte hoj så bra på isbanorna under vintern. Spark är ju snabbt å bra..
KOMMUNALT!! Ja gärna, om man lyckas hinna i tid till jobbet en dag om året med den enda bussen som går på morgonen.
Å kanske, bara kanske, hinner man jobba till klockan 16 iaf 1dag i veckan omm man vill hinna med den enda bussen hem på kvällen, som av nån anledning passerar utanför jobbet 16:02.

Men för all del, höj gärna priserna för bilistjävlarna, det har de ju inget ont av.

Det är lätt att som många av våra goda politiker, sitta i en större stad med fungerande kommunaltrafik, alldeles platt å fint landskap med fina cykel å gångvägar, och där bestämma att: Nu jävlar får vi svenskar ta oss i kragen å åka lite mer buss å cykel till jobbet!
För att sedan slinka ner till lobbyn på konferenshotellet mitt i Sthlm å ta en taxi(skattebetalarjävlarna får betala, hirr hirr hirr) hem till övernattningsvåningen på Östermalm.

But in lala-land it worked?

Putell på er Grevfar å Baroner.. putell..

//Less Arbetare.

de står att du bor i stockholm? jag bor i örnsköldsvik. samma bredd som östersund. jag vet att de inte går att åka buss eller cykla men om efterfrågan ökar på etanol bilar så skulle också dom som tillverkar vara tvugna att göra några. i örnsköldsvik finns det företag som hyr ut etanolbilarn, lokaltrafiken går på etanol och det tillverkas etanol är (sekab tror ja företaget heter) och de går bra att tanka bilarna i kommunen. kan denna kommun så kan väll andra också?

Lallle
2005-05-25, 18:08
Det verkar som om många här inte vill att skatten ska existera ens. Tänk då på var det går till, mycket skit men även viktiga saker såsaom skola, sjukvård och äldreomsorg. I ett samhälle där skatten skulle vara skitlåg skulle småarbetare såsom t. ex städare få det mycket svårare - och dom behövs ju också.

Arne Persson
2005-05-25, 18:10
Miljöpartiet. Man kan inte fortsätta att knuffa undan alla miljöproblem som finns - vi borde satsa på sånt istället för mansskatt och militärer.

Pedalkraft! JA tack! Ha ha ha :laugh:

Fatalist
2005-05-25, 18:16
Det verkar som om många här inte vill att skatten ska existera ens. Tänk då på var det går till, mycket skit men även viktiga saker såsaom skola, sjukvård och äldreomsorg. I ett samhälle där skatten skulle vara skitlåg skulle småarbetare såsom t. ex städare få det mycket svårare - och dom behövs ju också.

Tänk på hur mycket pengar som går till EU - och hur lite vi får tillbaka... Vi får knappt tillbaka 10% av de miljarder vi årligen betalar till EU i form av medlemsavgifter, skatter och annat hejkon bejkon. För mig känns det viktigare att vi fungerar som land innan vi börjar bry oss om miljön... Jag tycker inte att oljeskadade fåglar är viktigare än sjuka, skadade eller t o m döende svenska medborgare.

Och visst, alla högavlönade är ju borgarsvin, inte fan förtjänar dom att tjäna så mycket pengar utan att dela med sig. Jag menar, de är ju utbildade, extremt kompetenta och jobbar röven av sig men vi som inte alls har jobbat röven av oss i tjugofyra år för att ha råd med den där villan (BESKATTA DEN!!) och den där fina gården ute i naturen (98.9825872% allt-möjligt-skatt!!!!) ska också ha en del av deras kaka.. Eller hur tänker folk egentligen? :sleep:

Det sista var inte riktat mot dig Lallle, utan alla som gnäller på egoistiska högervridna röstare.

Fatalist
2005-05-25, 18:20
Det problem jag ser är att många tycker att det är välbetalda chefers jobb att betala (med sina egna pengar, via löjligt höga skatter) alla andra? Det är inte rättvisa...

Det är upp till var och en hur man tjänar sina pengar, men att anse att andra som lyckas bättre inte förtjänar att tjäna den mängd pengar personen i fråga gör, tycker jag är rent idiotiskt... Skulle vara bra med en stor fin skylt med orden "Mind your own business" i varje gatuhörn :booty:

Baha
2005-05-25, 18:26
På dom flesta forum där deltagande är under 18 och bor hemma hos föräldrarna och aldrig varit ute i "verkligheten" så får moderaterna flest röster, säger inte att det är så här dock.

Jag hoppas junilistan blir ett parti, då skall jag rösta på dom bara för att det är ngt nytt än den pajkastning som pågår mellan dom nuvarande partierna.

ngn mellanting typ Fp och S skulle nog med kunna va bra

nu känns mer en röst på Fp som en röst på M tycker jag och dom är bara för extrema

Fatalist
2005-05-25, 18:33
På dom flesta forum där deltagande är under 18 och bor hemma hos föräldrarna och aldrig varit ute i "verkligheten" så får moderaterna flest röster, säger inte att det är så här dock.

Jag hoppas junilistan blir ett parti, då skall jag rösta på dom bara för att det är ngt nytt än den pajkastning som pågår mellan dom nuvarande partierna.

ngn mellanting typ Fp och S skulle nog med kunna va bra

nu känns mer en röst på Fp som en röst på M tycker jag och dom är bara för extrema

Extrema på vilket sätt? Utveckla gärna..

Jag är mycket riktigt under 18, men kommer rösta på M eftersom jag får rösträtt samma år som nästa val är. Anledningen känner jag att jag vill hålla för mig själv för tillfället :)

30cm
2005-05-25, 18:34
Synd att det inte finns något äkta liberalt alternativ. Kanske får leta upp något nyliberalt. Som det är nu är alla partier socialistiska. Världens högsta skatter (har jag hört) och fp vill ha "skattestopp". Så det får bli M.

Focus
2005-05-25, 18:37
Moderaterna.

Mccartney
2005-05-25, 18:47
En säker röst på Moderaterna

Mccartney
2005-05-25, 18:48
Skulle gärna vilja se ett två parti system som i USA.

jwzrd
2005-05-25, 18:52

SOm inte har ett tvåpartisystem...

elBjurro
2005-05-25, 18:59
de står att du bor i stockholm? jag bor i örnsköldsvik. samma bredd som östersund. jag vet att de inte går att åka buss eller cykla men om efterfrågan ökar på etanol bilar så skulle också dom som tillverkar vara tvugna att göra några. i örnsköldsvik finns det företag som hyr ut etanolbilarn, lokaltrafiken går på etanol och det tillverkas etanol är (sekab tror ja företaget heter) och de går bra att tanka bilarna i kommunen. kan denna kommun så kan väll andra också?

Ja man måste ju flytta dit det finns jobb, har bott här i 6år, kommer från Sollefteå.
Efterfrågan på Etanolbilar kommer troligtvis inte att öka på landsbygden förns det finns etanol att köpa i kundernas närhet.
Och etanolens närhet till kunderna på landsbygden kommer inte att finnas, om det inte finns efterfrågan från en stor kundkrets.
Jag håller med dig om att etanol är jävligt bra, men man kan inte straffa ut halva landet pga att de inte kan få tag i etanol, eller inte har råd att köpa ny fin etanolbil.
Ett steg som borde tas är en legalisering av ombyggnad från bensinbil till etanolbil.
Mig veterligen är det idag olagligt vilket är synd, relativt billig ombyggnad och miljövänligare.
Men staten tjänar ju inget på de, så då kommer de aldrig bli lagligt heller förstås.

Dumleman
2005-05-25, 19:06
Herregud jag blir mörkrädd. Vad tror folket som ska rösta på moderaterna här egentligen? Varför finns det skatt? Vad används den till? Ni vill väl helst av allt att det ska var 0% i skatt?

Yankeee
2005-05-25, 19:11
Herregud jag blir mörkrädd. Vad tror folket som ska rösta på moderaterna här egentligen? Varför finns det skatt? Vad används den till? Ni vill väl helst av allt att det ska var 0% i skatt?

Det är väl snarare så att folk är trötta på att betala mer för mindre.

Arne Persson
2005-05-25, 19:13

På tok förmycket används för att underhålla arbetslösa som är omotiverade, att skaffa sig riktigt jobb eftersom dom då får en sämre ekonomi. Alla jävla lyxflyktingar som glidit in i vårt land och utnyttjar systemet till max och hindrar dom som verkligen hade behövt vår hjälp. mm mm mm!

Jet
2005-05-25, 19:16
På tok förmycket används för att underhålla arbetslösa som är omotiverade, att skaffa sig riktigt jobb eftersom dom då får en sämre ekonomi. Alla jävla lyxflyktingar som glidit in i vårt land och utnyttjar systemet till max och hindrar dom som verkligen hade behövt vår hjälp. mm mm mm!

Just det!!! Eftersom jag tyvärr har jobbat de senaste åren, och tro det eller ej, räknas till hoginkomsttagare, så måste jag rösta borgerligt. Den dag jag dock viger mig åt slackerlivet så ska vänstern få mitt FULLA STÖD... Jag ska tamejfan gå på söka jobb kurser till förbannelse, och jobba så mycket vid sidan om så det sjunger om det.... Så det så....

Mindek
2005-05-25, 19:17

Moderaterna vill ju fan knappt sänka skatten alls längre, 48 miljarder är inget att hurra för.

Dumleman
2005-05-25, 19:31
Ja när moderaterna har tagit makten kommer arbetslösa, sjuka som gamla som unga, alla kommer de att böna och be för ett arbete där de tjänar 300kr/dag med arbetsdagar på 12h+. De måste ju överleva, samtidigt kommer överklassen att leva i överflöd.

Tomten
2005-05-25, 19:31
Ja man måste ju flytta dit det finns jobb, har bott här i 6år, kommer från Sollefteå.
Efterfrågan på Etanolbilar kommer troligtvis inte att öka på landsbygden förns det finns etanol att köpa i kundernas närhet.
Och etanolens närhet till kunderna på landsbygden kommer inte att finnas, om det inte finns efterfrågan från en stor kundkrets.
Jag håller med dig om att etanol är jävligt bra, men man kan inte straffa ut halva landet pga att de inte kan få tag i etanol, eller inte har råd att köpa ny fin etanolbil.
Ett steg som borde tas är en legalisering av ombyggnad från bensinbil till etanolbil.
Mig veterligen är det idag olagligt vilket är synd, relativt billig ombyggnad och miljövänligare.
Men staten tjänar ju inget på de, så då kommer de aldrig bli lagligt heller förstås.

Etanol är överskattat så länge priset är så högt som det är. Det är helt klart ett BÄTTRE bränsle än diesel och bensin, men när priskillnaden inte ens är 40öre/l (om man räknar att etanol drar 30% mer bränsle än bensin/diesel) så är det inte så jävla mycket att hurra över. Speciellt inte med tanke på att tillgängligheten på etanol är usel.

Fast visst, jag skulle lugnt köra på etanol om det gick att tanka på fler ställen, och det var lagligt att bygga om bilen att köra på etanol... Det är förövrigt lagligt att bygga om en bil till etanolbil om den är visst gammal, men tydligen måste den genomgå en bunt tester... aja, inte så där superinsatt...

Fatalist
2005-05-25, 19:34

Bra, håller med. Du sammanfattade det hela bra, på ett lite för O-PK sätt dock. Folk kommer blir upprörda...

Tomten
2005-05-25, 19:39

Frågan är ju om det verkligen stämmer... sjukskrivningar tycker jag verkar vara ett bra mycket större problem. Du får ju tro vad du vill, men de flesta som är arbetslösa VILL faktiskt få jobb. Visst finns det en liten del som just slutat på ett högavlönat jobb och vill gå på a-kassa ett tag istället för att svinga burgare på mac donalds, men det är inte så svårt att förstå. Om du skulle bli avskedad från ditt nya jobb så slår jag vad om att du skulle göra PRECIS SAMMA SAK.

Flyktinpolitiken är ju ett helt annat problem....

Dumleman
2005-05-25, 19:40
Bra, håller med. Du sammanfattade det hela bra, på ett lite för O-PK sätt dock. Folk kommer blir upprörda...
Ja vi får verkligen hoppas att det inte kommer några nissar och börjar snacka om invandrarfientlighet osv. vilket troligen skulle resultera i en stängning av tråde.

Mindek
2005-05-25, 19:55
Frågan är ju om det verkligen stämmer... sjukskrivningar tycker jag verkar vara ett bra mycket större problem. Du får ju tro vad du vill, men de flesta som är arbetslösa VILL faktiskt få jobb.

Jo, man vill ha ett jobb men är kanske inte beredd att offra så mycket för att få ett. Typ flytta eller pendla eller ta ett slitigt nattjobb eller så...

Santiago
2005-05-25, 20:12
Det är väl snarare så att folk är trötta på att betala mer för mindre.

Produktionen av välfärdstjänster har ökat stadigt under hela 1900-talet, med mindre fluktuationer... Att vi skulle tvingas betala "mer för mindre" stämmer hel enkelt inte... Däremot kommer det säkerligen att bli så att låg- och medelinkomsttagare under den närmast överskådliga framtiden kommer att få axla ett ökande ansvar för den offentliga finansieringen, men det har tämligen lite att göra med socialdemokratisk ideologi; snarare beror detta fenomen på att en allt mer internationaliserad/transnationaliserad finans- och kreditmarknad har gjort det allt svårare att beskatta höginkomsttagare... Men då får man även ta med i beräkningen att den aggregerade summan av producerade välfärdstjänster också kommer att öka; d.v.s., man kan möjligen hävda att vi (d.v.s. låg- och medelinkomsttagare) kommer att få betala "mer för mer"... Att vi skulle tvingas betala "mer för mindre" är och förblir däremot endast en klyscha...

Yankeee
2005-05-25, 20:18
Produktionen av välfärdstjänster har ökat stadigt under hela 1900-talet, med mindre fluktuationer... Att vi skulle tvingas betala "mer för mindre" stämmer hel enkelt inte... Däremot kommer det säkerligen att bli så att låg- och medelinkomsttagare under den närmast överskådliga framtiden kommer att få axla ett ökande ansvar för den offentliga finansieringen, men det har tämligen lite att göra med socialdemokratisk ideologi; snarare beror detta fenomen på att en allt mer internationaliserad/transnationaliserad finans- och kreditmarknad har gjort det allt svårare att beskatta höginkomsttagare... Men då får man även ta med i beräkningen att den aggregerade summan av producerade välfärdstjänster också kommer att öka; d.v.s., man kan möjligen hävda att vi (d.v.s. låg- och medelinkomsttagare) kommer att få betala "mer för mer"... Att vi skulle tvingas betala "mer för mindre" är och förblir däremot endast en klyscha...

Lär vara många som har den uppfattningen. Hurvida det stämmer eller ej spelar nog inte större roll.

Santiago
2005-05-25, 20:26

Tanken med de höga ersättningsnivåerna är, så vitt jag förstår, att de ska underlätta och effektivisera reallokeringen på arbetsmarknaden... D.v.s. att ge den enskilde arbetssökande tid och möjlighet att hitta sin ideala plats på arbetsmarknaden, vilket kommer att leda till ett effektivare användande av det tillgängliga humankapitalet och således en högre långsiktig tillväxt... Problemet med sänkta ersättningsnivåer är som jag ser det att det riskerar att ineffektivisera arbetsmarknaden, då många kommer att tvingas in i jobb som de är överkvalificerade för, vilket leder till ett icke önskvärt slöseri av de tillgängliga resurserna på arbetsmarknaden... Tror det finns bättre vägar att gå, om man vill komma åt eventuella "slackers"... även jag tycker att att det vore bra om högre krav ställdes på de arbetssökande, men det behöver inte nödvändigtvis innebära sänkta ersättningsnivåer...

By the way, "lyxflyktingar"? ;)

Allan
2005-05-25, 20:39
Ni som snackar höga ersättningsnivåer - ni har knappast stämplat va?

allan

Santiago
2005-05-25, 20:51

allan

Nu lägger jag ingen värdering i det här (jag tycker de svenska ersättningsnivåerna för inkomstbortfall är bra), men visst är ersättningsnivåerna höga i Sverige... 80% av tidigare inkomst är väl standard vad jag vet, och det torde ge oss en topplacering i en internationell jämförelse... Eller?

Santiago
2005-05-25, 20:54
Lär vara många som har den uppfattningen. Hurvida det stämmer eller ej spelar nog inte större roll.

DET stämmer dock troligen, tyvärr...

Mindek
2005-05-25, 20:59

allan

Nä, men jag har betalat till A-kassan via de avgifter som arbetsgivaren betalar på min lön - ändå får jag 0 % i ersättning vid arbetslöshet.

Att vara med i A-kassan borde vara helt frivilligt. De som inte vill får då en löneförhöjning när pengarna från arb.giv-avgiften omvandlas till vanlig bruttolön.

Att ge 80 % av max 18 700 är ju inte speciellt mycket däremot. Många fackförbund har ju avtal som ger mer än vad de goda sossarna klarar av att fixa fram.

Allan
2005-05-25, 21:01
Nu lägger jag ingen värdering i det här (jag tycker de svenska ersättningsnivåerna för inkomstbortfall är bra), men visst är ersättningsnivåerna höga i Sverige... 80% av tidigare inkomst är väl standard vad jag vet, och det torde ge oss en topplacering i en internationell jämförelse... Eller?

Jag kan redogöra för Byggnads - det är en djungel därute.

Storleken på dagpenningen beror på den inkomst man hade innan man blev arbetslös. Dagpenningen betalas ut med högst 730 kronor per dag (förhöjt belopp) de första 100 ersättningsdagarna, därefter med högst 680 kronor per dag.

Per arbetsdag that is - det gör på en normalmånad 14600 - vilket motsvarar en timpenning på 91,25. Jag tjänar idag mellan 142 och 150 kr i timmen(beronde på ackordsform) . Jag tycker inte det är överdrivet generöst; speciellt inte som jag jobbar i en bransch där man helt kallt får räkna med att stämpla periodvis.

Det finns tak i stort sett i alla a-kassor, och det går fortare än man tror att slå i det.

allan

Allan
2005-05-25, 21:03
Nä, men jag har betalat till A-kassan via de avgifter som arbetsgivaren betalar på min lön - ändå får jag 0 % i ersättning vid arbetslöshet.

Att vara med i A-kassan borde vara helt frivilligt. De som inte vill får då en löneförhöjning när pengarna från arb.giv-avgiften omvandlas till vanlig bruttolön.

Att ge 80 % av max 18 700 är ju inte speciellt mycket däremot. Många fackförbund har ju avtal som ger mer än vad de goda sossarna klarar av att fixa fram.

ja just det. Det var du som tyckte skatt var stöld eller hur var det....

allan

Mindek
2005-05-25, 21:07
ja just det. Det var du som tyckte skatt var stöld eller hur var det....

allan

Beror på vad skatten används till. Att ta ut försäkringsavgifter som jag inte får något för sen när jag skulle behöva dem kan nog klassas som stöld ja... Förmögenhets- och fastighetsskatt är andra bra exempel på skatter som är stöld.

Santiago
2005-05-25, 21:14
Jag kan redogöra för Byggnads - det är en djungel därute.

Storleken på dagpenningen beror på den inkomst man hade innan man blev arbetslös. Dagpenningen betalas ut med högst 730 kronor per dag (förhöjt belopp) de första 100 ersättningsdagarna, därefter med högst 680 kronor per dag.

Per arbetsdag that is - det gör på en normalmånad 14600 - vilket motsvarar en timpenning på 91,25. Jag tjänar idag mellan 142 och 150 kr i timmen(beronde på ackordsform) . Jag tycker inte det är överdrivet generöst; speciellt inte som jag jobbar i en bransch där man helt kallt får räkna med att stämpla periodvis.

Det finns tak i stort sett i alla a-kassor, och det går fortare än man tror att slå i det.

allan

Hmm... Typ 60-65% alltså... Nej, det var inte särskilt imponerande... Håller med! All skatt borträknad, eller?

Mindek
2005-05-25, 21:16
Hmm... Typ 60-65% alltså... Nej, det var inte särskilt imponerande... Håller med! All skatt borträknad, eller?

? Har du ingen känsla alls för vad skatter och bidragsnivåer ligger på?

Leon
2005-05-25, 21:18
Junilistan skulle jag valt!

Mindek
2005-05-25, 21:20
Junilistan skulle jag valt!

För att de vill...?

Ame
2005-05-25, 21:23
Varför då?

Cilia
2005-05-25, 21:31

allan
men det var ju trots allt någon här som ifrägasatte varför Yankeee (om jag inte minns fel) tog arbete som brevbärare eftersom Yankeee skulle få ut mindre än vad han själv fick av att gå hemma och pilla sig i naveln. Med ett antal med den inställningen så blir det en del pengar och bidrar inte direkt till en växande välförd för någon av oss.

Leon
2005-05-25, 21:32
För att de vill...?
Ställningstagande i några konkreta frågor
Utdrag från Junilistan!
Nej till Framtidskonventets författningsförslag
Vi säger nej till det författningsförslag som har lagts fram av Framtidskonventet. Det presenteras som en okontroversiell förenkling av redan gällande ordning som därför bör accepteras utan djupare politisk debatt. De etablerade partierna hävdar att ingen folkomröstning krävs, eftersom rikets statsskick inte förändras. Den socialdemokratiska regeringen gick i början av sommaren 2003 så långt att den menade att riksdagen inte behövde debattera frågan och ge regeringen ett förhandlingsmandat, eftersom regeringen redan visste hur riksdagen ställer sig. Under hösten 2003 gav riksdagen med överväldigande majoritet regeringen i praktiken ett öppet mandat att acceptera författningsförslaget.

Förslaget är utformat för att möjliggöra fortsatt utvidgning av Brysselmaskineriets makt på medlemsländernas bekostnad och de stora ländernas makt på de smås bekostnad. Om det antas blir det därför ytterligare ett stort steg mot att underminera de små medlemsstaternas självbestämmande.

Förslaget är en egendomlig blandning av smått och stort där dock hela uppläggningen visar fram mot skapandet av en europeisk superstat. Förslaget är den hittills starkaste manifestationen av det överstatliga tänkande som väljarna underkände i folkomröstningen om EMU. Redan det faktum att det är fråga om en konstitution – något som stater brukar ha – är betecknande. Den valda titeln på dokumentet "Fördrag om upprättande av en Konstitution för Europa" visar att det ingalunda bara är fråga om en förenkling och rationalisering av redan existerande överenskommelser, vilket det svenska politiska etablissemanget har velat hävda. Tvärtom konstaterar tunga statsvetenskapliga remissinstanser att om Sverige accepterar denna författning, innebär det en grundläggande förändring i statsskicket. Försöket att genom en snabbehandling av förslaget genomföra en sådan förändring misslyckades, men inte tack vare det svenska demokratiska systemets kontrollmakt utan genom Polens och Spaniens ovilja att släppa sina fördelaktiga röstvillkor och genom att Frankrike hade funnit att det inte låg i landets intresse att få det antaget vid toppmötet i Bryssel den 13 december 2003.

Författningshaveriet är ett bra exempel på hur strävan efter mera överstatlighet och mera makt för de större länderna skapar spänningar som hotar EU-samarbetet.

Vårt underkännande av Framtidskonventets förslag betyder emellertid inte att vi stöder det nu gällande Nicefördraget. Nicefördraget är en oformlig och svårtolkad härva av de överenskommelser som ingåtts under hela den Europeiska unionens historiska och utgör inget hinder för fortsatt maktförskjutning från medlemsländerna till EU-nivån. Vi förnekar således inte att det krävs ett nytt fördrag som är begripligt och tydligt klarlägger för medborgarna vad som skall kunna beslutas på EU-nivå. Ett sådant nytt förslag till EU-fördrag skall arbetas fram under öppen debatt i de olika medlemsländerna. Arbetet måste få ta den tid som krävs och det nya fördraget måste vara så utformat att det inte ger utrymme för en dold fortsatt maktförskjutning från medlemsländernas regering och riksdag till EU-organ. Det måste finnas goda möjligheter enligt det nya fördraget att åternationalisera en del av de områden som redan har flyttats upp på EU-nivå.

Vi säger nej till inrättandet av en EU-president och en särskild utrikesminister för EU och vill undersöka vilka ämnesområden som bör föras över från att vara föremål för majoritetsbeslut till att kräva enhällighet i ministerrådet.

Trots att vi anser att Sverige skall vara medlem i EU, menar vi också att det är självklart att det skall finnas en utträdesparagraf i EU:s fördrag. Det ter sig orimligt att en politisk majoritet vid en historisk tidpunkt skall kunna binda alla kommande generationer för all framtid. Politiska beslut måste alltid kunna omprövas.

Folkomröstning om författningen är ett demokratiskt krav
Vi kräver vidare folkomröstning om det författningsförslag som läggs fram oavsett hur vi ställer oss till innehållet. Även om det skulle få en för oss godtagbar utformning anser vi att det måste förankras och ges demokratisk legitimitet genom folkomröstning. Behandlingen av Stabilitets- och tillväxtpakten i höstas är en påminnelse om hur det kan gå när överenskommelser trumfas igenom snabbt och omärkligt och därmed saknar legitimitet. Frankrike och Tyskland fann att de inte ville acceptera reglerna och struntade därför i dem.

Valutaunionen
Vi anser att valutaunionen inte skall vara en del av ett sådant allmänt fördrag. Det bör stå medlemsländerna fritt att själva bestämma om de skall ansluta sig till valutaunionen, en princip som ju i delvis kommit att accepteras genom att Storbritannien och Danmark har fått uttryckliga undantag. Om det kvarstår i ett framtida fördrag att euron är EU:s valuta, måste Sverige få ett formellt undantag på samma sätt som Danmark och Storbritannien så att det blir statsrättsligt helt klart att landet har rätt att stå utanför och att folkomröstningsresultatet därmed kan respekteras.

Offentlighetsprincipen i EU
Vi vill verka för att den offentlighetsprincip som gäller i Sverige och Finland skall gälla alla EU-organ och därmed skapa den genomlysning som uppenbarligen behövs för att möjliggöra en demokratisk kontroll av detta svårgenomskinliga system.

EU:s ekonomi och administration
Vi vill utsätta EU:s institutioner för samma kostnadskontroll och beredskap för nedskärningar som vi gör i Sverige. Vi anser att t ex Ekonomiska och Sociala Kommittén och Regionkommittén bör avvecklas, eftersom de kostar skattebetalarna pengar utan att åstadkomma några påvisbara resultat.

Vi motsätter oss bidrag till EU-partier eller EU-federalistiska organisationer. Den biståndspolitik via EU som nu bedrivs med pengar från medlemsländerna avskaffas. Medlemsländerna bör använda dessa pengar för bistånd i nationell regi i enlighet med värderingarna i de olika medlemsländerna. Överlag kan vi räkna med att medlemsländerna är bättre på att bedriva biståndspolitik än EU-kommissionen, som ständigt dragits med bedrägeriproblem inom biståndsverksamheten.

Vi vill också noga bevaka EU:s övriga budgetutgifter och ifrågasätta de delar som inte sköts på rätt sätt. Den svenske representanten i EU:s revisionsrätt, Lars Tobisson, konstaterade för något år sedan att revisionsrätten bara har kontroll över fem procent av utgifterna, nämligen de fem procent som EU:s egna institutioner själva förfogade över. Resten är bidrag och subventioner som utbetalas via medlemsländerna och det är mycket svårt att bedöma hur stor del av dessa som faktiskt går till avsedda ändamål.

Vi motsätter oss att EU ges egen beskattningsrätt, s k finansiell autonomi. Det skall inte införas nya speciella skatter eller avgifter, som går direkt till EU:s kassa, utan EU skall finansieras genom medlemsavgifter från medlemsländerna. Om EU får möjlighet att ta ut skatter och avgifter på egen hand direkt av medlemsländernas skattesubjekt får vi ännu en nivå att betala skatter till och då en nivå som är extremt svår att för medborgarna att kontrollera politiskt.

Vi anser också att medlemsavgifternas storlek ska avgöras från år till år och vi motsätter oss avgiftsökningar.

EU-parlamentarikernas ekonomiska villkor
Vi motsätter oss förslaget att höja EU-parlamentarikernas löner till en dubbelt så hög nivå som den som gäller för svenska riksdagsmän. Vi anser att en svensk EU-parlamentariker skall ha samma lön som en svensk riksdagsman och korrekta ersättningar för resekostnader och förhöjda levnadsomkostnader. De dolda förmåner som idag finns i form av bland annat reseersättningar, som är mycket högre än den faktiska resekostnaden, skall avskaffas.

EU-politiken för jordbruk, utrikeshandel, fiske och regionalstöd
Den gemensamma jordbrukspolitiken i EU avskaffas och jordbrukspolitiken åternationaliseras. Om ett land vill driva t ex. en jordbrukspolitik där öppna landskap skall subventioneras, så skall det bekostas av landet självt. Det måste naturligtvis skapas regler för vilka metoder medlemsländerna får använda för sådana ändamål, så att inte den fria handeln i jordbruksprodukter inom EU undermineras.

EU:s tullar på jordbruksprodukter och tekoprodukter mm skall avskaffas liksom också EU:s jordbrukssubventioner. Detta är sannolikt den viktigaste insats för de fattiga länderna som EU kan göra och det är dessutom en viktig insats för EU:s egna låginkomsttagare. Det är också nödvändigt att gå igenom hela EU:s regelsystem på olika områden för att rensa dem från dold protektionism.

EU:s fiskeavtal med länder i till exempel Afrika bidrar till utfiskning av världshaven och hämmar många utvecklingsländers möjlighet att själva bygga upp en lönsam fiskeindustri. EU:s gemensamma fiskepolitik måste reformeras i grunden.

EU:s regionalpolitik (som i EU-sammanhang kallas strukturpolitik) avskaffas. Att skapa regional balans sköter medlemsländerna bäst själva.

Nej till maktöverföring till EU på ytterligare områden
Vi motsätter oss de tankar som framlagts om gemensam t ex skogspolitik, turistpolitik och invandringspolitik liksom varje strävan att införa gemensamma EU-regler för t ex kvinnors bröstoperationer eller mobbning på arbetsplatser, vilket har varit uppe till förslag. Vi menar att dessa frågor skall hanteras av medlemsländerna själva i deras egna nationella parlament, i demokratiska församlingar som återspeglar värderingarna i respektive land.

Likaså anser vi att sociala och fackliga rättigheter på arbetsmarknaden är nationella frågor som skall handhas av de nationella parlamenten.

Vi vill återkalla EU:s s k habitatdirektiv och ett fågeldirektiv där man listat skyddsvärda rovdjur och fåglar inom unionen. Sådana direktiv som då skall gälla för alla länder i det från djurlivssynpunkt extremt heterogena Europa är orimliga. Att samma direktiv skall gälla från Cypern till Karesuando får märkliga konsekvenser. Det är svårt att finna någon anledning att reglera bestämmelser om skyddsjakt på t ex björn och lodjur på EU-nivå. Detta är ett särskilt extremt exempel på hur centralisering till EU-nivån orsakar absurditeter och undergräver EU-samarbetets legitimitet i vida kretsar runt om i Europa. Det kan också ses som ett beklämmande uttryck för centralbyråkratins misstro mot medlemsländernas politiska mognad att utgå från att de inte klarar att själva hantera sådana frågor. Utgångspunkten måste rimligen vara att Finlands eller Sveriges riksdag och naturvårdsmyndigheter kan klara jaktvården i de egna länderna på ett fullt tillfredsställande sätt.

Utrikes- och säkerhetspolitik
Vi säger nej till skapandet av en EU-armé. Detta är ett viktigt exempel på en fråga där principen om flexibel integration måste gälla. Det är mycket olämpligt att försöka pressa in ett militärpolitiskt samarbete i ett EU, vars medlemsstater har gått med i en organisation som ursprungligen var avsedd för något helt annat. Det leder till konflikter mellan länderna och för varje nytt sådant område som pressas på EU, faller förtroendet för organisationen i länder där det inte finns folkligt stöd för just den åtgärden. EU:s legitimitet undergrävs. Om några EU-länder vill bygga upp ett militärt samarbete utanför NATO, skall de göra det utanför EU:s institutioner för att inte belasta denna redan konfliktplågade organisation ytterligare.

Vi menar att varje medlemsland i EU självt skall avgöra om det vill vara medlem av försvarsalliansen NATO, delta i en försvarsallians uppsatt av Frankrike, Tyskland och Belgien eller välja någon form av alliansfrihet. Försvarspolitiken hör inte hemma i EU.

Vi vill att Sverige skall ha en egen röst i FN och kunna vara en oberoende fredsmäklande kraft i världen. Idag anpassas den svenska utrikespolitiken alltmera efter EU:s gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik och ännu ett viktigt politiskt område håller därmed på att i smyg föras bort från svensk opinionsbildning och beslutsfattande.

Efter att Bulgarien och Rumänien så småningom har kommit in bör EU:s utvidgning fortsätta med Turkiet och de övriga länderna på Balkan. Därvid måste det ställas samma höga krav på respekt för mänskliga rättigheter och kamp mot korruption och organiserad brottslighet som har gällt för de tio länder som blev EU-medlemmar i maj 2004.

Arbetskraftsinvandring från de tio nya länderna
EU-systemet ställs på ett hårt prov när de tio nya länderna nu kommit in. Hur den fria rörligheten på arbetsmarknaden skall kunna fungera tillsammans med den västeuropeiska välfärdsstatens olika bidragssystem, när EU utvidgas med ett antal länder med en mycket lägre medelinkomst än nuvarande medlemsländer är en olöst fråga i Sverige. Vi anser att den gemensamma arbetsmarknaden är en av de viktigaste delarna av EU:s inre marknad. Det är därför mycket viktigt att detta stora framsteg inte går förlorat, när de aktuella problemen hanteras. Samtidigt följer det av vår grundläggande ideologiska inställning att besluten om hur anpassningen skall gå till måste tas i varje enskilt medlemsland i samverkan mellan det nationella parlamentet och arbetsmarknadens parter.

Justitiefrågor
Vi vill inte medverka till någon Fästning Europa. Ett medlemsland i EU ska kunna föra en generös flyktingpolitik om det så önskar.

Det skall vara tillåtet för EU:s medlemsländer att återupprätta gränskontrollerna mot andra EU-länder om de anser att det krävs för att stoppa narkotikahandel, smuggling av alkohol och tobak, samt trafficking.

Vi säger nej till en gemensam åklagarmyndighet i EU. Straff- och civilrätt skall förbli nationella frågor och utvecklingen av lagstiftning och rättsskipning på dessa områden skall ske i konkurrens mellan medlemsländerna om att finna goda lösningar i stället för att beslutas centralt i Bryssel.

Miljö- och hälsofrågor
EU skall inte besluta om rökning på allmän plats, snusning, alkoholreklam o dyl.

Medlemsländerna skall själva ha rätt att fatta beslut om mer strikta lagar som skyddar miljön, konsumenterna eller folkhälsan. De skall t ex kunna förbjuda alkoläsk om de så önskar, trots att detta innebär att rätten till fri rörlighet av varor då i viss utsträckning begränsas. Vår prioritering av det nationella självbestämmandet innebär att om ett medlemsland finner att omsorgen om folkhälsan kräver en restriktiv alkoholpolitik som kommer i konflikt med kravet på fri rörlighet för varor så måste detta åtminstone i princip kunna vara en utväg. Den politiska kampen om vilken politik som skall föras på sådana områden måste föras på den egna politiska arenan, så att de beslut som fattas får demokratisk legitimitet.

Djurtransporterna inom EU måste begränsas och en centralisering av livsmedelsproduktionen förhindras. En viktig förklaring till de långa och plågsamma djurtransporterna inom EU är att EU-stöd har givits till utbyggnad av stora slakterier i t ex Syditalien som sedan kan dra till sig djur ända från Irland och Storbritannien.

Santiago
2005-05-25, 21:52
? Har du ingen känsla alls för vad skatter och bidragsnivåer ligger på?

Jo... däremot har jag ingen som helst aning om vad en genomsnittlig byggnadsarbetare tjänar, därav frågan... Det "känns" som att det borde vara efter skatt, men jag "kände" också att det var lika bra att fråga... typ...

Scratch89
2005-05-25, 22:00
Jag röstar stenhårt på moderaterna! Tyvärr har jag inte fyllt 18 då, men jävlar vad jag ska kampanja! *flex*

Ja när moderaterna har tagit makten kommer arbetslösa, sjuka som gamla som unga, alla kommer de att böna och be för ett arbete där de tjänar 300kr/dag med arbetsdagar på 12h+. De måste ju överleva, samtidigt kommer överklassen att leva i överflöd.

Ibland undrar man hur vänstern med sossarna i spetsen kan ha drivit igenom detta högerspöke så jävla hårt.
Kan du på något sätt argumentera för det du sagt?

MilkmaN
2005-05-25, 22:04
Miljöpartiet, och det var då faen vad alla är blåa. Bara för att ni ska ha råd med kostillskotten, eh?

Anyways, tror iofs att det blir maktskifte nu detta valet. Sossarna har inte åstadkommit mkt bra.

Dumleman
2005-05-25, 22:04
Ibland undrar man hur vänstern med sossarna i spetsen kan ha drivit igenom detta högerspöke så jävla hårt.
Kan du på något sätt argumentera för det du sagt?
Det argumenterar Moderaterna själva för så bra så det vore onödigt. De säger ju själva att de ska "dra åt svångrämmen", "det ska löna sig att arbeta". Ja hur i hela friden tror du de ska lyckas med de om de inte gör det jävligt för de som redan är utsatta och gör det bättre för dem som redan har det bra?

Johan O
2005-05-25, 22:05
Grovjobbande moderat! *flex*

När en bekant som nyligen blivit avskedad säger följande blir man ju bara ännu mer övertygad:
"Nah, jag ska skita i att söka jobb nu hela våren och sommaren och bara leva på A-kassan. Gött som fan juh och va ledig med nästan samma lön. Typ." *screwy*

En annan säger:
"Fan börjar bli trött på jobbet nu, ska nog köra ett par år på A-kassa igen..."

Dumleman
2005-05-25, 22:23
Grovjobbande moderat! *flex*

När en bekant som nyligen blivit avskedad säger följande blir man ju bara ännu mer övertygad:
"Nah, jag ska skita i att söka jobb nu hela våren och sommaren och bara leva på A-kassan. Gött som fan juh och va ledig med nästan samma lön. Typ." *screwy*

En annan säger:
"Fan börjar bli trött på jobbet nu, ska nog köra ett par år på A-kassa igen..."
Då har de garanterat byggt upp en buffert som de kan leva gott på utöver ersättningen som a-kassan ger.

Kan inte folk överleva på ersättningen de får när de är arbetslösa måste de ta vilket jobb som helst till vilket pris som helst med vilken lön som helst. Det bidrar till ökad konkurrens för de redan arbetande människorna som därmed blir arbetslösa när dessa desperata arbetslösa tar deras jobb eftersom de kräver mindre lön. En ond spiral.

Krokodil
2005-05-25, 22:58
Personligen brukar jag gå efter stollighetsprincipen när jag ska gå och rösta, dvs partier med riktiga nötter på framträdande poster går bort direkt (läs mp, V, FI).

Dessutom har jag märkt att jag glider mer och mer åt höger för varje år som går, vilket är ganska skrämmande för en gammal syndikalist! :)

Biceps
2005-05-25, 23:13
En fråga, men är du helt dum i huvudet? Har du någonsin gått arbetslös? Det går fan inte ens att få städjobb i staden där jag bor. Har du ingen koll på hur arbetsmarknaden ser ut så ska du inte komma med en massa korkade åsikter. Det är knappast som det bara är att söka ett jobb, gå på intervju och sen börja arbeta. Det är möjligt att "högutbildade" som studerat på universitet sitter och väntar på "rätt jobb" men inbilla dig inte att det inte finns någon konkurens på lågavlönade arbeten.

Yes, jag är dum i huvet eftersom att jag har en annorlunda uppfattning.

OK. Jag har haft 3 st heltidsjobb under de senaste 2 åren, plus några extraknäck. Samtliga av dessa har jag fixat helt själv på egen hand utan hjälp. Jag har alltså aldrig blivit sparkad, utan sagt upp mig självmant efter en tid eftersom andra saker kommit ivägen som t ex deltidsstudier.

Hade jag velat ha ett annat "skitjobb" så hade jag exempelvis hälsat på i massa butiker och introducerat mig själv och frågat om de har behov av hjälp, ringt runt till en massa företag, utnyttjat alla kontakter som man känner till... Att det skulle vara omöjligt att få ett jäkla städjobb avfärdar jag som skitsnack, då har man inte ansträngt sig tillräckligt.

Biceps
2005-05-25, 23:16
jwzrd: Jag är för trött nu för att orka redovisa hela moderaternas program, se moderaternas hemsida för mer övertygelse :sleep: Tror de flesta uppfattar i stora drag... Lyssna till Arnes visdomsord några sidor bak i tråden :hbang:

- Och ja, mitt nickname är ganska fantasilöst och dåligt
- Nu kom jag på mig själv med att quota ovan iaf

Andyh
2005-05-26, 00:39
Jag skulle rösta på moderaterna, inte på grund av att sänka skatterna det va sånt man trodde/tyckte i högstadiet.

Då det har varit en del snack om bidrag och skatter börjar jag med min åsikt om det. Jag tror att jag skulle tjäna marginellt mer av div. skattesänkningar. Däremot finns det och det går inte att förneka, bidragsfuskare. Även om den stora delen bidragstagare är berättigade så är det fel att det går att leva på bidrag trots att man är fullt arbetsduglig och hade kunnat skaffa sig ett jobb(jag känner människor som faktiskt gör så). Jag skulle vilja ha en rejäl bidragsreform som såg till att det verkligen var rätt människor som fick bidragen. Hur det ska gå till har jag ingen j***a aning om men det hade varit trevligt om det gick :)

Dock är den främsta orsaken till moderaterna att jag anser att jag i större utsträckning ska ha rätt att bestämma över mig själv. Om jag t.ex. vill öppna en Nattklubb där rökning är tillåten så skall jag få göra det. Det sägs ju att det majoriteten inte vill ha rökning, men om så var fallet så skulle det funnits krogar och nattklubbar som var rökfria eftersom de skulle lockat en stor publik.

Sen finns det en massa andra orsaker såsom privatisering av vården och skolan. Tyvärr är det försent nu för att jag ska orka förklara varför men jag förklarar imorrn om någon är intresserad.

degen
2005-05-26, 01:14
Hur naiv får man va när man tror att alla vill jobba, lever ni i nån drömvärld eller? Känner till en massa människor som inte vill jobba utan helst, beroende på ålder, vill ha förtidspension eller helt enkelt inte vill jobba, har tex fritidsintressen som dom hellre pysslar med, vilket jag kan förstå. Just därför måste man sätta lite press på människor, så att det lönar sig att jobba och det med god marginal. Vilket det i många fall inte gör. Säger dock inte att moderaterna har lösning på alla problem, men om man som i sossarnas fall har styrt ett land under en djävla massa år och det inte längre fungerar så är ju nått fel. Dock har dom ju gjort mycket bra historiskt, men dom har tagit allt ett steg för långt, blivit för generösa och folket blivit för bortskämda. Förövrigt så berodde inte problemen under borgarnas 91-94 period bara på deras politik, till största delen skulle jag vilja säga att det berodde på S politik under 70 och 80 talen. Vilken enkelt kan beskrivas med att Sverige gjorde av med mycket mer pengar än vi hade och fick låna upp det som fattades, så M och dom övriga var ju tvungna att göra en massa nerdragningar, man kan ju inte gå minus hur länge som helst. Det sossarna förmodligen kommer att lova nästa val är en massa bidragshöjningar, vilket gör att dom behåller makten genom att en så stor del av svenska folket är beroende av bidrag och därmed inte vågar rösta på några andra än sossarna. Säger sig självt att om man kan välja mellan två alternativ, ett där man förlorar i inkomst, då genom bidragssänkning eller ett där får ha kvar samma inkomst eller öka den, och då utan minsta ansträngning, alltså genom bostadsbidrag eller liknande. Så det är en nedåtgående spiral som sossarna har satt Sverige i och som gör att dom kan behålla makten tills det går åt helvete eller folk fattar vad som händer. Självklart är inte allt så svart å vitt som jag skrivit här, men i stora drag så funkar det enligt min mening så här. Därför kommer jag inte rösta åt vänster.

Tomten
2005-05-26, 01:27
Hur naiv får man va när man tror att alla vill jobba, lever ni i nån drömvärld eller? Känner till en massa människor som inte vill jobba utan helst, beroende på ålder, vill ha förtidspension eller helt enkelt inte vill jobba, har tex fritidsintressen som dom hellre pysslar med, vilket jag kan förstå.

Vem fan vill jobba? De flesta skulle nog göra något helt annat om de hade pengar. FAST ALLA VILL HA PENGAR. Du kan bara gå på a-kassa så länge innan du tvingas fixa ett jobb. De flesta nöjer sig inte heller med a-kassa. Socialbidrag ska vi inte ens snacka om, för ingen som lever på socialbidrag har råd att göra något vettigt... Förtidspension kan man ju bara göra om man tycker man har "råd" med det, knappast något som en vanlig knegare har. Det är knappast som det går att "snylta" och ha det lika bra som om man arbetade. Visst faaan finns det snyltare, men att skära ber på bidragen bara för att få bort några snyltare och ge folk som verkligen ANSTRÄNGER sig för att hitta ett arbete, är ju hur puckat som helst.

degen
2005-05-26, 02:51
Många som inte jobbar 100% utan jobber tex 50%, får då bidrag för att dom tjänar för lite för att kunna ha samma levnadsstandars som vid 100%. Skulle dom jobba 100% skulle dom tjäna mer, men skulle också få lägre bidrag, alltså kan man tjäna ungefär lika bra på att inte jobba eller inte jobba lika mycket. För att få arbetstidsförkortning eller sjukskrivning är det ju bara att säga att man är utbränd, ett enkelt sätt att slippa jobba. Finns till och med ex på människor som vill jobba men förlorar på det pga att dom tappar sina bidrag och därmed förlorar på att jobba, sjukt tycker jag.

Biceps
2005-05-26, 07:11
Vem fan vill jobba? De flesta skulle nog göra något helt annat om de hade pengar. FAST ALLA VILL HA PENGAR. Du kan bara gå på a-kassa så länge innan du tvingas fixa ett jobb.

Precis, du kan få gå på A-kassa alldeles för länge. Jag anser att man ska få hjälp den första tiden när man är arbetslös, men sen ska bidraget minska och till slut upphöra. Det ska inte vara möjligt att leva hyfsat i flera år på skattebetalarnas bekostnad, vilket det finns folk som gör.

Fartman
2005-05-26, 07:18

Det kommer att dröja ett jävla gäng år innan jag skulle ha råd att köra omkring i någon miljövänlig etanolkärra...
Sen bor jag i Boden, och jag antar att jag likt förbannat inte skulle kunna tanka något etanol här :thumbup:

daja
2005-05-26, 09:55
Vem fan vill jobba? De flesta skulle nog göra något helt annat om de hade pengar. FAST ALLA VILL HA PENGAR. Du kan bara gå på a-kassa så länge innan du tvingas fixa ett jobb. De flesta nöjer sig inte heller med a-kassa. Socialbidrag ska vi inte ens snacka om, för ingen som lever på socialbidrag har råd att göra något vettigt... Förtidspension kan man ju bara göra om man tycker man har "råd" med det, knappast något som en vanlig knegare har. Det är knappast som det går att "snylta" och ha det lika bra som om man arbetade. Visst faaan finns det snyltare, men att skära ber på bidragen bara för att få bort några snyltare och ge folk som verkligen ANSTRÄNGER sig för att hitta ett arbete, är ju hur puckat som helst.

det finns nog rätt många som vill jobba, som inte bara vill sitta hemma i kalsongerna och rulla tummarna. sen finns de tyvärr dom som snyltar på oss riktiga skattebetalare, de som helt enkelt är för lata för att ta tag i något, eftersom dom klarar sig bra på bidrag eller fejkade sjukskrivningar.
det är väl fan självklart att många av dom skulle tvingas söka jobb om bidragen minskade. och dom som verkligen vill ha jobb, som inte är så kräsna, dom får det efter ett tag. och då förlorar ju inte den kategorin så mycket på minskade bidrag. ni som propagerar för höga bidrag som vi har idag måste ju inse att det INTE är de arbetssökande man vill åt med sänkta bidrag, utan de som inte lyfter ett finger och ändå kan leva drägligt.

- ante
2005-05-26, 11:38
Barn är egoister, kolozzeum kryllar av barn.

30cm
2005-05-26, 16:42
Tänk om alla vore altruister istället. Vad bra det skulle vara. Då skulle vi inte behöva någon fördelningspolitik.

Yankeee
2005-05-26, 16:44
Tänk om alla vore altruister istället. Vad bra det skulle vara. Då skulle vi inte behöva någon fördelningspolitik.

Tänk om alla skulle tänka innan de öppnade munnen.

30cm
2005-05-26, 16:48
:confused:

Mccartney
2005-05-26, 18:47
SOm inte har ett tvåpartisystem...

Det står väl alltid mellan Demokraterna eller Republicanerna sedan finns förståss andra partier...men dem har aldrig någon chans.

Yankeee
2005-05-26, 19:56
Det står väl alltid mellan Demokraterna eller Republicanerna sedan finns förståss andra partier...men dem har aldrig någon chans.

De har fortfarande inte tvåpartisystem.

Scratch89
2005-05-26, 22:09
Det argumenterar Moderaterna själva för så bra så det vore onödigt. De säger ju själva att de ska "dra åt svångrämmen", "det ska löna sig att arbeta". Ja hur i hela friden tror du de ska lyckas med de om de inte gör det jävligt för de som redan är utsatta och gör det bättre för dem som redan har det bra?
Genom att sänka skatterna så att folk tjänar på arbeta. Sänks skatten får man mer pengar över till annat, och då tjänar man på att jobba mot att gå på bidrag.
Varför skulle de som har det dåligt få det sämre genom det?
Och det är konstigt att folk klagar på att M vill sänka ersättningsnivåerna när vi har högsta ersättningen i världen.
Och för det andra ska det inte behövas finnas sjuka och sjukskrivna om vården funkade som M vill...

Scratch89
2005-05-26, 22:11
jwzrd: Jag är för trött nu för att orka redovisa hela moderaternas program, se moderaternas hemsida för mer övertygelse :sleep: Tror de flesta uppfattar i stora drag... Lyssna till Arnes visdomsord några sidor bak i tråden :hbang:

- Och ja, mitt nickname är ganska fantasilöst och dåligt
- Nu kom jag på mig själv med att quota ovan iaf
Arne är WAY too konservativ för att vara moderat.
Han verkar även vara smygrasist, vilket inte tolereras inom moderaterna idag.
Annars verkar han höger :hbang:

MilkmaN
2005-05-26, 22:26
Ang. det om att man vill ha ett tvåpartisystem eller ha det som de har i USA, snälla! Skillnadena mellan pariterna blir bara mindre och mindre för varje år, och jag tycker det är tragiskt att man som exempelvis vänster i USA inte kan rösta på sitt vänsterparti, eftersom det ändå inte får någon publicitet och det inte har en chans att vinna ändå. Sen endast ca 50% av befolkningen i USA röstar säger väl en del om hur bra det systemet är. Nej, fler valmöjligheter! Visst, fler valmöjligheter leder till mer spridda röster och kanske ingen stark majoritet och det blir svårt att fatta stora beslut, men det är demokratins bevarande värt.

Ame
2005-05-26, 22:47
Genom att sänka skatterna så att folk tjänar på arbeta. Sänks skatten får man mer pengar över till annat,
Som att betala de saker som vi idag betalar genom skatt t.ex. Skillnaden är att de som är rika tjänar mer på detta än de som inte är rika.

Ame
2005-05-26, 22:48
Fråga: Finns det något land som har ett "riktigt" 2 parti system överhuvudtaget?

kal_erixon
2005-05-27, 09:19
För mig känns det viktigare att vi fungerar som land innan vi börjar bry oss om miljön... Jag tycker inte att oljeskadade fåglar är viktigare än sjuka, skadade eller t o m döende svenska medborgare.

de där måste ju va bland de dummasta, hur tror du människor mår utav den dåliga miljön? det är ju knappast bara fåglar och annat mindre värt som tar skada av alla miljögifter osv. krafledningar över dagisskolorna gör att ungarna får cancer. -äh skitsamma
de flesta gifter är fettlösliga och lagras i fettvävnader. och försvinner inte heller, utan förs vidare längre och längre upp i näringskedjan. vilka står längst upp?
eskimoer tex har börjat lida allt mer avbenskörhet tror jag de var pga ett gift som isbjörnarna har i sig. men eskimoer och fåglar dom är ju inget värda så de var väll skitsamma de också.
och för att inte tala om negrer, fiiifaan alltså, dom är oftast inte svenska medborgare och ska fanimej inte heller ha nån rätt?

till scratch89: om du är född med en defekt så du inte kan jobba då? då är du dömd att äta skit

Yankeee
2005-05-27, 12:19
Som att betala de saker som vi idag betalar genom skatt t.ex. Skillnaden är att de som är rika tjänar mer på detta än de som inte är rika.

Skillnaden är att man själv får välja vad man lägger pengarna på.

30cm
2005-05-27, 13:45
Tänk om alla skulle tänka innan de öppnade munnen.

Jag förstår fortfarande inte vad du menar?
Eller hatar du mig bara?

Yankeee
2005-05-27, 13:48
Jag förstår fortfarande inte vad du menar?
Eller hatar du mig bara?

Haha, sa bara så för att driva med dig :)

30cm
2005-05-27, 14:02
Ok :)

Scratch89
2005-05-27, 15:30
Så du menar alltså att vanligt folk förlorar på att istället för att få sina pengar i näven och få välja vad de vill göra med pengarna istället för att staten och klåfingriga politiker ska välja?
Och om det är sjukvård och skola du menar hamnar vi på runt 30-40% av det vi betalar nu...

Scratch89
2005-05-27, 15:32
till scratch89: om du är född med en defekt så du inte kan jobba då? då är du dömd att äta skit
Självklart inte. Då ska väl du få bidrag och liknande så du klarar dig.
Enligt mig själv så är det väldigt många som fuskar och alla får lite, men om man får bort fuskarna kan de som behöver hjälpen på riktigt få högre ersättnings osv.
Och det är väldigt ovanligt att man inte kan göra något slags nyttigt arbete...

Ame
2005-05-27, 22:41
Enligt mig själv så är det väldigt många som fuskar
Jaha :)

Allan
2005-05-27, 23:28
Självklart inte. Då ska väl du få bidrag och liknande så du klarar dig.
Enligt mig själv så är det väldigt många som fuskar och alla får lite, men om man får bort fuskarna kan de som behöver hjälpen på riktigt få högre ersättnings osv.
Och det är väldigt ovanligt att man inte kan göra något slags nyttigt arbete...

Folk fuskar faktiskt inte alls så mycket. Men de som fuskar mest brukar vara de som skyller på andra.

allan

Scratch89
2005-05-28, 00:13
Jaha :)
Vadå Jaha? Har du inget att bidra med?

Scratch89
2005-05-28, 00:14
Folk fuskar faktiskt inte alls så mycket. Men de som fuskar mest brukar vara de som skyller på andra.

allan
Jag antar att varken du eller någon annan sosse har statistik på det du just sa.
Men om du anklagar mig för att fuska, vad fasen hade du tänkt att jag skulle kunna fuska med?

Metal_boy_
2005-05-28, 09:18

allan

Vad har du för uppgifter om det?

High1ander
2005-05-28, 11:48
Modderrerawterna
Skönt iaf att man är i USA nu när sossarna styr, förhoppningsvis så kanske det borgliga blocket vinner, då kan jag tänka mig att stanna i Sverige.

High1ander
2005-05-28, 12:17
Sossarna, ja de har ju inte världens bästa värlfärdsystem, utan världens bästa inneffektivitet, bara Italien har sämre effektivitet på sjukhusen i Europa, för varje krona som sätts in i sjukvården så används 63 öre rätt, mot Luxemburg som var bäst på 100 öre och Italien med 61 öre...

Istället för att fixa en operation snabbt så personen kan återgå till arbete eller leva ett liv utan smärta så ska personen gå på försäkringskassan, osv.

Man myglar runt så jävla mycket arbetsstatistiken, kolla bara skiten som LO håller på med nu.

Man spelar hela tiden på att Moderaterna och alla högermänniskor äter bebisar och är ondra trollkarlar, Moderaterna är beskrivs som Nazi-Tyskland beskrev Judar...

Vi har så höga skatter, men vi har då fan inte bäst valuta för pengarna så att säga.

Ett land där den dödligaste orsaken bland alla 19-45 åringar är självmord är ju kul, hur vore det med en nollvision på den, dubbelt så många begår självmord varje år jämfört med antalet som dör i traffiken.

En skola som inte är nå vidare bra (trots det kommer "tävlingsrapporter" om hur bra Sverige är i världen, who gives a shit om Sverige är bäst i världen om folk fortfarande inte kan skriva sina egna namn).

En psykvård som är helt "galen".

En åldervård som kommer kräva 330 00 NYA jobb inom närmsta 15 åren, utöver de som redan jobbar i äldrevården... Hur fan går det till, verkar som hälften av Sverige befolkning ska vara pensionärer och resten ska jobba inom äldrevården och ta hand om dem.

Flyktingpolitiken, jag har inget emot flyktingar, tyvärr så tar vi in för få "flyktingar", dvs sådana som flyr från sitt land för att inte dö, bara 2% av all invandring är från "flyktingar", ca 50% är släkt och resterande ca 50% är "vanligt". Minska på "släkten" och "vanliga". Sätt mer krav, bor man i Sverige ska man kunna prata svenska eller engelska. Fadimes farsa bodde här i 20 år och kunde inte prata svenska. Tryck inte in alla invandrare i ghetton där de inte måste lära sig svenska, där de kan prata sina språk med andra invandrare, skicka dem till landet (gör det mer lukrativt att bo på landet, bidrag, etc, man kan/bör inte "tvinga"), för där MÅSTE de prata svenska och där "tvingas" de att assimileras in i samhället.

Största problemet är skatten är till för vård, skola, omsorg och äldrevård och de är de sakerna som inte prioriteras i dag.

Man "tjänar" mer pengar på att vara arbetslös än att plugga eller ibland även jobba. Vilka signaler skickar det ut, jo att "why work when someone else can do it for you?"

Om man väl utbildar sig så tar man feta lån och sen när man är färdig så tjänar man ändå lika mycket som någon som är lågutbildad (om man har otur eller bara pga. skatten).

Bostadspolitken, om man nu vill utbilda sig så kan man inte för det finns inget ställe att bo på.

Rättsystem där man tycker synd om personer som begår brotten och gör offren till syndabockar.

Inget stort företag är skapat de senaste 50 åren (iaf topp 100 listan). Säger väl något om företagsklimatet.

"Miljöpolitiken" är så bra, man lägger ner relativt rena kärnkraftverk för att importera smutsigt från Polen och Ryssland, även fixa kärnkraftsel från Finnland. Vad vill miljönissarna, tycker de att det är bra så länge något annat land får "skiten", borde väl bry sig om deras miljö också?

Jupp, I löve Schweden!

Om ni inte vet så bor jag i det felfria landet USA i Kalifornien där det finns en Governator som styr upp allt!

Scratch89
2005-05-28, 14:22
Sossarna, ja de har ju inte världens bästa värlfärdsystem, utan världens bästa inneffektivitet, bara Italien har sämre effektivitet på sjukhusen i Europa, för varje krona som sätts in i sjukvården så används 63 öre rätt, mot Luxemburg som var bäst på 100 öre och Italien med 61 öre...

Istället för att fixa en operation snabbt så personen kan återgå till arbete eller leva ett liv utan smärta så ska personen gå på försäkringskassan, osv.

Man myglar runt så jävla mycket arbetsstatistiken, kolla bara skiten som LO håller på med nu.

Man spelar hela tiden på att Moderaterna och alla högermänniskor äter bebisar och är ondra trollkarlar, Moderaterna är beskrivs som Nazi-Tyskland beskrev Judar...

Vi har så höga skatter, men vi har då fan inte bäst valuta för pengarna så att säga.

Ett land där den dödligaste orsaken bland alla 19-45 åringar är självmord är ju kul, hur vore det med en nollvision på den, dubbelt så många begår självmord varje år jämfört med antalet som dör i traffiken.

En skola som inte är nå vidare bra (trots det kommer "tävlingsrapporter" om hur bra Sverige är i världen, who gives a shit om Sverige är bäst i världen om folk fortfarande inte kan skriva sina egna namn).

En psykvård som är helt "galen".

En åldervård som kommer kräva 330 00 NYA jobb inom närmsta 15 åren, utöver de som redan jobbar i äldrevården... Hur fan går det till, verkar som hälften av Sverige befolkning ska vara pensionärer och resten ska jobba inom äldrevården och ta hand om dem.

Flyktingpolitiken, jag har inget emot flyktingar, tyvärr så tar vi in för få "flyktingar", dvs sådana som flyr från sitt land för att inte dö, bara 2% av all invandring är från "flyktingar", ca 50% är släkt och resterande ca 50% är "vanligt". Minska på "släkten" och "vanliga". Sätt mer krav, bor man i Sverige ska man kunna prata svenska eller engelska. Fadimes farsa bodde här i 20 år och kunde inte prata svenska. Tryck inte in alla invandrare i ghetton där de inte måste lära sig svenska, där de kan prata sina språk med andra invandrare, skicka dem till landet (gör det mer lukrativt att bo på landet, bidrag, etc, man kan/bör inte "tvinga"), för där MÅSTE de prata svenska och där "tvingas" de att assimileras in i samhället.

Största problemet är skatten är till för vård, skola, omsorg och äldrevård och de är de sakerna som inte prioriteras i dag.

Man "tjänar" mer pengar på att vara arbetslös än att plugga eller ibland även jobba. Vilka signaler skickar det ut, jo att "why work when someone else can do it for you?"

Om man väl utbildar sig så tar man feta lån och sen när man är färdig så tjänar man ändå lika mycket som någon som är lågutbildad (om man har otur eller bara pga. skatten).

Bostadspolitken, om man nu vill utbilda sig så kan man inte för det finns inget ställe att bo på.

Rättsystem där man tycker synd om personer som begår brotten och gör offren till syndabockar.

Inget stort företag är skapat de senaste 50 åren (iaf topp 100 listan). Säger väl något om företagsklimatet.

"Miljöpolitiken" är så bra, man lägger ner relativt rena kärnkraftverk för att importera smutsigt från Polen och Ryssland, även fixa kärnkraftsel från Finnland. Vad vill miljönissarna, tycker de att det är bra så länge något annat land får "skiten", borde väl bry sig om deras miljö också?

Jupp, I löve Schweden!

Om ni inte vet så bor jag i det felfria landet USA i Kalifornien där det finns en Governator som styr upp allt!
:thumbup: Klockrent!
Vart står Arnold på höger-vänster skalan förresten?

Yankeee
2005-05-28, 14:25

Bara nyfiken på en källa här. Inte är det väl 3 st om dagen som begår självmord?

Ame
2005-05-28, 14:49
Vadå Jaha? Har du inget att bidra med?
Nej, din stenhårda argumentation knäckte mig totalt.
Enligt mig själv så är det väldigt många som fuskar

Ame
2005-05-28, 14:56
Bara nyfiken på en källa här. Inte är det väl 3 st om dagen som begår självmord?
Statistik (http://www.ki.se/suicide/stat_sverige_sm_totalt_99.html)
Enligt den statistiken så var det 2002 ca 4 personer om dagen som tog sitt liv.

Men självmord är ju ett I-landsproblem rent allmänt, knappast bara i Sverige.

EDIT: Mer statistik (http://www.ki.se/suicide/stats_verlden.html)
Här kan vi se att USA inte är speciellt långt efter Sverige i självmord.

Yankeee
2005-05-28, 15:02
Statistik (http://www.ki.se/suicide/stat_sverige_sm_totalt_99.html)
Enligt den statistiken så var det 2002 ca 4 personer om dagen som tog sitt liv.

Men självmord är ju ett I-landsproblem rent allmänt, knappast bara i Sverige.

EDIT: Mer statistik (http://www.ki.se/suicide/stats_verlden.html)
Här kan vi se att USA inte är speciellt långt efter Sverige i självmord.

Hade ingen aning om att det var så många. Tack.

Ame
2005-05-28, 15:08
Här (http://www.vv.se/templates/page3wide____2035.aspx) fick jag det till 481 dödade i traffiken år 2004. Så ja, det verkar som om det är fler som begår självmord än som dör i trafiken.

Ame
2005-05-28, 15:09
Hade ingen aning om att det var så många. Tack.
Jag blev faktiskt förvånad själv :(

reinholdsson
2005-05-28, 15:13
Att det är så många i Japan är för att dom samlar sig på forum, snackar ihop sig en del och träffas för att sedan ta självmord tillsammans, vilket triggar en del som annars kanske inte vågat/verkligen ville göra det.

Scratch89
2005-05-28, 18:31
Nej, din stenhårda argumentation knäckte mig totalt.
Jag menar bara att om du inte har något att tillföra i diskussionen kan du väl hålla tyst?

Scratch89
2005-05-28, 18:34
Är det verkligen så många som tar självmord i Sverige?
Jag har hört tal uppemot 500 st/år, men detta stämde inte alltså? Det var ännu fler.
Tragiskt.

High1ander
2005-05-28, 23:06
Är det verkligen så många som tar självmord i Sverige?
Jag har hört tal uppemot 500 st/år, men detta stämde inte alltså? Det var ännu fler.
Tragiskt.

Som sagt "nollvision" på självmord finns det inte :(