handdator

Visa fullständig version : Skypes betaltjänster

Munter
2005-05-24, 21:19
Är det måhända någon som använder betaltjänsterna SkypeIn och SkypeOut (d.v.s samtal till/från fasta och mobila nätet) och har koll på eventuella kringkostnader som inte ingår i den ordinarie taxan, eller andra gömda finurligheter? Verkar ju sanslöst bra om det inte finns några hakar!

aliquis
2005-05-24, 22:02
Tror inte det finns några hakar.
1.7 eurocent/min för att ringa ut
10 euro/kvartal för att få ett nummer, 30 för ett år.

Varför skulle det finnas hakar? och på vilket sätt? 15öre/min är ju inte orealistiskt, och att det gäller andra länder är det ju inte heller då samtalet går över Internet. Att få ett nummer för 250kr+/år är väl inte så konstigt heller?

Själv kör jag sip-telefoni via rix telecom, kostar 75kr/mån men då får man ju ringa hur mycket man vill till det svenska fasta nätet, de är billigare på mobilsamtal än skype med, vet inte vilket som skulle löna sig bäst. Skype kräver ju dock deras program medans sip ju följer en standard, dessutom är de förbannat trevliga på rixtelecom ;)
Hade b2s ip-telefoni tidigare med box, nu kör jag utan. B2s samtalskvalite var dock bättre, men det är enorm skillnad på att ringa med rix via windows eller linux+alsa trots att programmet är detsamma (sjphone kör jag, men gnomemeeting ng är nog trevligast).

Munter
2005-05-24, 22:14
Verkar riktigt soft med "75-kronan". Tack för tipset. Bävar att rappla på med Alsa/OSS-grejjer, brukar alltid strula, men det får det vara värt då det blir så billigt jmf med Telia abbonemang. Tack för tipset!

-AG-
2005-05-24, 22:28
Verkar riktigt soft med "75-kronan". Tack för tipset. Bävar att rappla på med Alsa/OSS-grejjer, brukar alltid strula, men det får det vara värt då det blir så billigt jmf med Telia abbonemang. Tack för tipset!

Det har funkat fint för mig iaf trots (eller tack vare) alsa. Har aldrig haft problem med alsa. Kör mandrake 10.1. Har inte testat till telefonnätet men en kompis som också kör mandrake (mandriva 2005) har testat och det funkade fint.

jakke
2005-05-24, 22:40
Det har funkat fint för mig iaf trots (eller tack vare) alsa. Har aldrig haft problem med alsa. Kör mandrake 10.1. Har inte testat till telefonnätet men en kompis som också kör mandrake (mandriva 2005) har testat och det funkade fint.
Nu blir en fattig student intresserad. Har ni några länkar? Jag kör Feodora.

-AG-
2005-05-24, 22:57
Nu blir en fattig student intresserad. Har ni några länkar? Jag kör Feodora.

www.skype.com

Finns *.rpm på deras sida för mandrake, fedora, ...

jakke
2005-05-24, 22:59
www.skype.com

Finns *.rpm på deras sida för mandrake, fedora, ...
Tack, bara att fixa mic och få den att fungera, hört att det ska vara problem.

-AG-
2005-05-24, 23:04
Tack, bara att fixa mic och få den att fungera, hört att det ska vara problem.

I mandrake 10.1 funkar iaf mic direkt från installation utan fippel... och jag har testat i skype och det funkade även där.

aliquis
2005-05-24, 23:18
Tja, låt mig säga så här:
BSD+OSS+kdes Artsd fick jag aldrig igång micen i ;).
Mepis linux+deras alsa(?) fick jag inte heller igång micen i, stod en massa gällande teamspeak o så (knappast ensam om att ha det problemet), men nej.

Nu installerade jag dock archlinux nyligen, med alsa. En del klienter kunde köra via artsd, men då vill man ju slå på full duplex i kdes ljudinställningar, men ljudet blev väldigt hackigt. Om man däremot valde alsa och bara körde direkt på /dev/dsp så fungerade det till min förvåning utmärkt, även om man spelade musik i bakgrunden osv. Antar att alsa har egen mixer eller något som gör att det fungerar, poäng vs oss, synd att det bara finns för linux dock.
I linux med alsa blev ljudet perfekt som sagt, i windows med kxproject drivrutiner hackar det som fasiken, om det beror på för långa pauser mellan växlingen av program i windows (kommer inte på vad det heter just nu), kass tcp/ip-stack/drivrutiner eller dåligt ljudtjosan i windows vet jag inte.. men dåligt hur som helst.
Men kör alsa o välj alsa i klienten o kör på /dev/dsp så. Kom dock ihåg att alsa jämt nollställer volymen på micen när man startar om det (så vitt jag vet).

Finns andra alternativ med, tele2 tar ju 0kr/mån, men då kostar det 699kr att skaffa (ingår en atabox), och vill du ringa gratis till alla tillkommer 99kr tror jag. Dyrare samtal med.
Sedan finns andra alternativ, för några tior utan box o så, men jag tycker rixtelecom passar mig bäst, och så kör de asterisk och kan programvaran och har ett forum där man kan fråga o be dem om saker :)

Dessutom får man 50kr om man värvar någon, undra om man kan värva över internet ;)

aliquis
2005-05-24, 23:20
Senaste skype i windows är trasigt med, micvolymen går inte att ställa in, i linux tror jag det funkade dock ;). Gick bra med .tgz-filen för mig i archlinux med.

Någon som vet om mic är problem med oss nu med eller om det fungerar? förutsatt att man skippar arts eller så, låser det /dev/dsp fortfarande? finns ju alsa-layer till oss men frågan är ju om allt fungerar då, och alsa är väl kanske fortfarande överlägset.

takjens
2005-05-24, 23:43
Tja, låt mig säga så här:
BSD+OSS+kdes Artsd fick jag aldrig igång micen i ;).
Mepis linux+deras alsa(?) fick jag inte heller igång micen i, stod en massa gällande teamspeak o så (knappast ensam om att ha det problemet), men nej.

Nu installerade jag dock archlinux nyligen, med alsa. En del klienter kunde köra via artsd, men då vill man ju slå på full duplex i kdes ljudinställningar, men ljudet blev väldigt hackigt. Om man däremot valde alsa och bara körde direkt på /dev/dsp så fungerade det till min förvåning utmärkt, även om man spelade musik i bakgrunden osv. Antar att alsa har egen mixer eller något som gör att det fungerar, poäng vs oss, synd att det bara finns för linux dock.
I linux med alsa blev ljudet perfekt som sagt, i windows med kxproject drivrutiner hackar det som fasiken, om det beror på för långa pauser mellan växlingen av program i windows (kommer inte på vad det heter just nu), kass tcp/ip-stack/drivrutiner eller dåligt ljudtjosan i windows vet jag inte.. men dåligt hur som helst.
Men kör alsa o välj alsa i klienten o kör på /dev/dsp så. Kom dock ihåg att alsa jämt nollställer volymen på micen när man startar om det (så vitt jag vet).

Finns andra alternativ med, tele2 tar ju 0kr/mån, men då kostar det 699kr att skaffa (ingår en atabox), och vill du ringa gratis till alla tillkommer 99kr tror jag. Dyrare samtal med.
Sedan finns andra alternativ, för några tior utan box o så, men jag tycker rixtelecom passar mig bäst, och så kör de asterisk och kan programvaran och har ett forum där man kan fråga o be dem om saker :)

Dessutom får man 50kr om man värvar någon, undra om man kan värva över internet ;)

Kan du pm mig lite inf om rixtelecom.. hur det är för oss xp andvändare och ifall dom har en hemsida med inf! :thumbup:

aliquis
2005-05-25, 00:50
Kan du pm mig lite inf om rixtelecom.. hur det är för oss xp andvändare och ifall dom har en hemsida med inf! :thumbup:
http://www.rixtelecom.se/
http://www.rixtelecom.se/generate.php?sid=10&r=m
http://www.rixtelecom.se/forum/
priser - http://www.rixtelecom.se/visasida.php?mid=128
post&telestyrelsen håller utöver "bredbands"-priser även koll på iptelefoni, om du nu vill jämföra.

Antingen köper du en atabox, en liten låda du sätter tp-kabeln och en telefon i och så är det bara att ringa, eller så kör du via programvara i datorn, typ:
http://www.xten.com/ (cool den hade blivit nu, måste prova igen)
http://www.sjlabs.com/ (båda finns för windows, macos o linux)
http://www.gnomemeeting.org/ (helt öppet)
finns även kphone, linphone, m.m. till linux, men de ovan är ju bättre.

Asterisk är en fri/öppen programvara som fungerar som en telefonväxel, och det är den rix använder på andra sidan, om man vill kan man sätta upp en egen (vilket är småknepigt), men fördelen är att du kan sätta upp flera sip-adresser, konfigurera upp flera användare, tillexempel för olika familjemedlemmar eller när du är på språng, rent teoretiskt kan du väl låta samtliga användare ringa ut och låta andra göra det, men det lär ju inte vara acceptabelt i användarvillkoren, du kan spela in samtal, du kan göra knappmenyer, telefonsvarare, ..., ha flera utgående nummer osv.

Man kan (alltid?) ringa telefonnummer/user@ip-adress-för-"telefonen"(vare sig den är mjukvara eller hårdvara) via en annan sip-telefon och således ringa över internet. Egentligen skall det väl fungera via företaget man själv har login för om de tillåter det, och jag har bett folk prova och det ringde här, sedan om de hörde mig vet jag inte, men det forutsätter jag.

Så säg att du får numret 031-123 123 123
Du kan ringa som vanligt, de kan ringa som vanligt
men folk kan även installera valfri sip-telefon och ringa 031123123123@rix1.se så kommer de till dig med, fast över internet och gratis.

Man kan även få ett 0200-nummer om man vill, då får man ju visserligen betala för eventuella samtal som rings på det, men det kan ju vara praktiskt om någon har slut på sitt kontantkort i mobilen, eller är utomlands och inte orkar köpa kort till telefonautomaten, eller liknande.

En annan fördel med asterisk är väl att man kan köra diverse script med, så du skulle väl kunna få grafer över dina samtal, eller ha knappmeny där kombinationen 123 sätter på kaffebryggaren eller vafan du nu vill..

Roliga med rix är ju som sagt att teknikerna sitter i forumet så man kan be dem om hjälp och så, de stödjer väl officiellt a-law (används i vanliga telenätet, 64kbps) och gsm (16kbps), men man kan även använda u-law (tror jag, amerikanska telenätets), ilbc (16kbps, samma som skype använder) och speex (fritt, också 16kbps (finns väl i flera versioner iofs, men står 16kbps i min sjphone)).

aliquis
2005-05-25, 00:57
http://www.rixtelecom.se/forum/viewtopic.php?id=1421
"Det finns ingen teknisk begränsning, mer än det sunda förnuftet."
Som sagt, är ju praktiskt att kunna ha två samtal igång samtidigt, men det skall väl inte missbrukas.

(ok alternativ är ju såklart att kanske ha säg en ata-box inkopplad för ens vanliga telefoner, men även låta varje familjemedlem kunna logga in med en mjukvarutelefon, eller att ha ett login för den om man är på jobbet/skolan/hos en kompis och ändå vill kunna ta emot/ringa samtal, det senare kan man ändå men då ringer det bara i den telefon man senast loggade in från så att säga, sätter du upp asterisk själv kan du ju göra precis som du vill).