Visa fullständig version : Stelkramp
Hur får man stelkramp? Skar upp handen ganska saftig idag på en metall bit, såg ut som aluminium men kan också vara bly, järn eller de flesta metall som ser silvrig ut. Behöver jag oroa mig nu när såret inte blöder längre och det gör inte ont?
Ring en läkare och kolla, det är det bästa.
Det är väl alltid bra att ha stelkramp i kroppen om jag har förstått det rätt. Tog min sista när jag var i Frankrike och skar upp mig på skidan.
MEn bloda är väl bra för det rensar såret. Stelkramp får man väl annars av att det blir en infektion inte bara av att skära sig.
OT, jag har haft blodförgiftning med. Var ett vilt barn. Det var inte heller så kul.
ölobrännvin
2005-05-24, 18:42
Rostig metall är det som man för det mesta får stelkramp av så om jag vore du så skulle jag inte oroa mej. Jag skär mej och slipar mej titt som tätt på jobbet och har inte fått det än. Är du vaccinerad ? En spruta räcker ca 40 år har jag för mej.
vet inte riktig vad jag är vaccinerad emot, fick ett par i kina, en innan jag reste till sverige, två i skolan i sverige. Ringer rådgivningen imon jag hör vad de säger.
En spruta räcker ca 40 år har jag för mej.
10 trodde jag när man väl fått dom grundläggande sprutorna som jag har för mig kommer tätare.
ölobrännvin
2005-05-24, 19:06
Nej det är mer jag fick en förra året när jag slipat av mej halva fingret och då sa hon att jag var vaccinerad sedan jag var tolv år och att den skulle räcka till jag var 40år ung. Så nu är jag säker till 60års åldern. Men jag är ju ingen expert så ring och kolla....
10 år är rekommendationer, hur som helst så fick jag hjälp från universitetsjukhus rådgivning. Det verkar lugnt då blödningen har stannat av och jag har full rörlighet. Blir det infekterad eller om jag får feber så är det bara dra till vårdcentral. Blir lite rörd att jag fick hjälp så snabbt, mina besök hos akuten var inte direkt rolig.
EDIT: 10 år är fel, missuppfattande materialet jag läste. Det är vid 10år man brukar få sin fjärde vaccinspruta mot stelkramp. :em:
Clostridium Tetanis heter bakterien som ger stelkramp, dvs kraftiga sammandragningar i musklerna. Blir dödligt när kramperna sker i andningsmuskelaturen.
Cl. Tetanis är en bakterie som inte klarar av luftens syre och dör omedelbart ifall den utsätts för syre. Det innebär praktiskt att såret måste vara mycket djupt. Som efter ett knivstick eller ett djupt bett av ett större djur som en hund.
Sedan måste naturligtvis bakterien finnas med från början. Antingen i munnen på djuret eller i jord från marken. Smuts i ett sår är alltså en anledning till stelkramp.
OT1: Tetanus (stelkramp) är något som häst relativt lätt råkar ut för - så fort det är en sårskada på häst så stelkrampsvaccar man i förebyggande syfte hej och hå. Hund och katt är däremot mindre mottagliga.
Dom rekommendationer vi fått från veterinärerna på skolan är att har man fått vaccinationen i grundskolan håller den upp till 30-40 år utan problem.
OT2: Gruppkompisen Clostridium Botulinum gör tvärtom - muskelförlamning istället för muskelkontraktioner. Där är det tock själva toxinet som ger upphov till symtomen.
OT2: Gruppkompisen Clostridium Botulinum gör tvärtom - muskelförlamning istället för muskelkontraktioner. Där är det tock själva toxinet som ger upphov till symtomen.
Pest eller kolera.
Antingen krampar bröstkorgen så att man inte kan andas eller kan man inte lyfta bröstkorgen så man kan inte andas. Slutresultatet är det samma :D
Pest eller kolera.
Antingen krampar bröstkorgen så att man inte kan andas eller kan man inte lyfta bröstkorgen så man kan inte andas. Slutresultatet är det samma :D
The main question is - vad är sämst prognos på? :D Sjuka hästar är det dock alltid dålig prognos på *rolleyes* Hur vanligt är botulism på folk? På djursidan är tetanus bra mkt vanligare pga bakteriernas förekomst överallt, men botulism är hyffsat ovanligt- dock vanligare om man skär höet (ensilaget) väldigt nära marken och får med döda djur etc.
OT1: Tetanus (stelkramp) är något som häst relativt lätt råkar ut för - så fort det är en sårskada på häst så stelkrampsvaccar man i förebyggande syfte hej och hå. Hund och katt är däremot mindre mottagliga.
Dom rekommendationer vi fått från veterinärerna på skolan är att har man fått vaccinationen i grundskolan håller den upp till 30-40 år utan problem.
Även i fallet med Tetanus så är det ett toxin som ger upphov till symptomen. Båda sjukdomarna är ovanliga. Som exempel kan nämnas att 473 personer insjuknat i Tetanus i USA de senaste 10 åren. Av dessa dog 68, 14%. Vad gäller botulism så drabbas <150 årligen i USA, dödlighetsfrekvensen är ca 25%.
Som kuriosa kan nämnas att tetani- och botulinum-toxinen antagligen är de mest potenta gifterna som finns i världen. Botulinumtoxinet är snäppet "vassare". Cirka 1 gram av detta toxin skulle, uppdelat i rätt doser, kunna kål på hela sveriges befolkning. Det ter sig aningen märkligt att folk frivilligt sprutar in detta gift i ansiktena(botox).
Sverker: Utan att skämta. Gör det någon skillnad att bli biten av en liten hund jämfört mot en stor som du beskrev?
Sårdjupet. Såret måste vara syrefritt längst in.
Större tänder djupare sår. Större käkar och nacke och hunden kan trasa sönder mer kött ;)
Akademiskt alltså :D
Det är inte mer än två veckor sedan man kunde läsa att en femåring fått botulism av någon fiskprodukt, här i Sverige.
http://www.stockholmcity.se/ArticlePages/200505/12/20050512175700_913/20050512175700_913.dbp.asp
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.