handdator

Visa fullständig version : Trött mest hela tiden

precis
2005-05-24, 17:49
Hej Bullen,

Jag har ett problem.

Jag är trött väldigt ofta under dagens timmar. Vet inte riktigt vad det kan beror på. Jag sover bra (går och lägger mig 23, somnar 00, vaknar tidigast 8). Jag äter bra och ganska varierat. Jag är inte stressad eller har några medvetna psykiska problem. Det enda jag kan tänka mig är att förutom när jag tränar är jag ganska stilla, typ datorn/Tv/plugg/läsa.

Någon idé?

Händer ofta, speciellt efter gympass, att jag kommer hem runt 17, lägger mig på sängen o somnar och går upp runt 18.

mela
2005-05-24, 17:49
Du kanske har järnbrist ? Gå och kolla dina blodvärden!

Dipshit
2005-05-24, 17:51
för mkt datorsittande? sittande datorer alltså.. *rolleyes*

fattar inte hur du kan somna sen på natta, efter din kvällssiesta

Joppe
2005-05-24, 18:01
Nu lät det visserligen som det var ett konstant problem, men en teori är ju att du är pollenallergiker. Extrem trötthet är ett vanligt symptom, själv är jag konstant utslagen några veckor om året när detta är som värst. Prova att medicinera lite.

Nismo
2005-05-24, 18:10
Jag har för mig man blir trött om man har dåliga levervärden. Kolla.

precis
2005-05-24, 18:13
Jo, sittande datorer är ju ett stort samhällsproblem nu för tiden ;)

Var kollar man blodvärden och sånt? Vårdcentral? Dyrt?

Pollenallergiker? Bör man inte ha symptom som rinnande näsa osv? Iofs bara sen några månader som jag blivit så här trött.

mela
2005-05-24, 18:14
Var kollar man blodvärden och sånt? Vårdcentral? Dyrt?

Hur gammal är du ?

edit: är du under typ 20 så är det gratis och görs på vårdcentralen.
om du är smart så går du till skolläkaren och ber om en remiss så
är det bara att gå till vårdcentralen istället för att ringa och beställa tid,

Joppe
2005-05-24, 18:44
Pollenallergiker? Bör man inte ha symptom som rinnande näsa osv? Iofs bara sen några månader som jag blivit så här trött.

Det är inte säkert. Prova nån billig receptfri medicin, blir det inte bättre kan du iaf avskriva den teorin.

Trance
2005-05-24, 18:45
Amfetaminbrist?

Fatalist
2005-05-24, 19:28
Du kanske är pollenallergiker? Jag känner mig mycket tröttare under björksäsongen

*Flash*
2005-05-24, 20:14
Jag har typ samma problem, sover allt mellan 7 och 13 timmar varje natt numera och somnar i skolan ofta.
Annars brukar jag sällan sova mer än 6 timmar per natt vid den här tiden på året då jag alltid haft sömnproblem.

Låter väldigt mysko att man kan vara pollenallergiker utan att ha märkt nånting annat än att man sover mer.
För övrigt har jag iaf ingen järnbrist och vad kan man få dåliga levervärden av egentligen?

MilkmaN
2005-05-24, 20:24
Äter för dåligt? Nu sa du ju att du åt bra men annars är det vad jag vet vanliga symptom på ett ojämnt blodsockervärde?

Tolkia
2005-05-24, 21:13
Det är inte säkert. Prova nån billig receptfri medicin, blir det inte bättre kan du iaf avskriva den teorin.
Dumt tips. Vill du veta, så gå till vårdcentralen, men kuckla inte på egen hand. Även receptfria mediciner har kul (?) biverkningar.

Joppe
2005-05-24, 21:27
Dumt tips. Vill du veta, så gå till vårdcentralen, men kuckla inte på egen hand. Även receptfria mediciner har kul (?) biverkningar.
Man märker nog tämligen omgående om det är pollenallergi det är frågan om när man testar något antihistamin. Dessa fruktade biverkningarna skulle man ju åka på även vårdcentralen givit samma råd. Provtagning mm tar ju tid...

MacLeod
2005-05-24, 23:36
Förstod jag rätt om du sa att du kommer hem kl 17 och sover en timme fram till kl 18? Dom gånger jag gör samma sak, dvs sover när jag kommer hem från träning eller jobb så har jag givetvis mycket svårare att sova på natten sen.

tenchi
2005-05-25, 06:30
Amfetaminbrist?

:thumbup: den tror jag på :)

Kwon
2005-05-25, 06:32
Käkar du ofta (var tredje timma tex)?

Vad brukar du äta?

Proteus
2005-05-25, 12:50
Överträning kan oxå leda till sömnsvårigheter och därmed trötthet.. tror jag... jag har iaf svårt att sova nu, svårt att veta om det är pga att jag sover som en kratta eller om jag är övertränad, och när jag väl somnat så tar jag mej inte upp ur sängen förens typ 12 timmar senare *screwy*

precis
2005-05-25, 13:10
jag äter frukost 8-9, lunch 12, mellanmål 16, middag 18, kvällsmat 21 - nått sånt. Äter mycket.

Dricker kanske inte tillräckligt? Frukost: te+1 glas juice, lunch: 1 glas vatten (mjölken i skolan är sjukt varmt och vidrig). mellanmål: 1 glas mjölk (stort). middag: 2-3 glas mjölk. kvällsmat: te.
(halvsmåglas, förutom mellanmålets).

Överträning.. kanske, jag är väldigt lätt men tränar kanske inte alltid därefter, brukar bli 4ggr per vecka och jag sliter som om jag vore psykiskt störd (fast kör korrekt - av vad jag tror, vilar osv).