handdator

Visa fullständig version : Övningar som Nybörjare skall undvika/vara försiktiga med?

Mccartney
2005-05-23, 19:43
Jag förslår att man skall ta hjälp om man skall lära sig köra Frivändning och Ryck. Inga övningar man skall prova på utan att ha någon som kan visa och instruera.

Fler övningar?

Bjorne
2005-05-23, 19:47
Marklyft och Knäböj är väl främst de övningarna jag kan komma på, som man kan skada sig ordentligt i, ifall man gör fel.

Sheogorath
2005-05-23, 19:50
Jag tycker man som nybörjare ska vara extra försiktig med så kallade maskinövningar. Det tar lång tid innan man vet vilka få maskiner som är tillräckligt bra för att inte snuva dig på muskeltillväxt. Är själv fortfarande ytterst restriktiv med dessa maskiner.

manlix
2005-05-23, 19:52
Även rakbensmarklyft. Men det kategoriserar väl sig under marklyft. Benpress skulle jag vilja säga kan vara lite lurig om man inte kör det helt rätt. Har sett många i benpressen med ganska mycket vikt som kör helt ut och låser knäna. Ser inte bra ut för knäna. Någon dag med mycket vikt kanske knäna viker sig åt fel håll.

manlix
2005-05-23, 19:53
Jag tycker man som nybörjare ska vara extra försiktig med så kallade maskinövningar. Det tar lång tid innan man vet vilka få maskiner som är tillräckligt bra för att inte snuva dig på muskeltillväxt. Är själv fortfarande ytterst restriktiv med dessa maskiner.

Hört/läst någonstans att man kan få dåliga leder av att köra enbart maskiner eftersom småmusklerna som stabiliserar inte behövs. Eller är det fel?

AnimalGen
2005-05-23, 19:55
bla bla bla bla.

För många nybörjare MAXAR för ofta. Jag tror inte själva övingarna är problemet utan tekniken.

emmzan
2005-05-23, 21:34

Jag tycker nybörjare ska använda sig av en kombination av maskiner och fria vikter. Dels för att väldigt många har extremt dålig koll på vad dom har kroppen och då vill iaf inte jag se dem försöka sig på knäböj etc innan dom har bättre kroppskontroll/kontakt. Sen ska man ju självklart inte bara köra maskiner då balans/kontroll/kontakt måste övas upp och att man inte ska bli mentalt låst vid maskinavdelningen och inte våga sig över till de fria vikterna.

Övningar nybörjare bör undvika? Det beror väl på vad man lägger i beteckningen nybörjare också iofs. Är det en tränad person som t.ex tränat judo flera år, så är fria knäböj etc inte så långt bort. Det beror ju som ovan sagt på muskel- och kroppskontroll.

Det är dock inte så många friviktsövningar som man inte kan ha extremt mycket nytta av instruktioner. OL-övningar såsom ryck, stöt, explosiva drag, knäböj (både vanliga och frontböjar) och andra helkroppsövningar som marklyft, bänkpress etc.

Erik__
2005-05-23, 21:40
Jag förslår att man skall ta hjälp om man skall lära sig köra Frivändning och Ryck. Inga övningar man skall prova på utan att ha någon som kan visa och instruera.

Fler övningar?

hm, kunde kommit tidigare, men iaf jag har testat på det ensamen, och jag har inte heller ngn tillgång till någon form av instruktör, så jag ska heeela skippa det då eller :S? tyckte det gick så bra, vände min kroppsvikt (70kg) första passet, 4 repset, kanske inte så smart men det var ju shitskojj övning.

ajja vaaaaarför är det så skadligt?

z_bumbi
2005-05-24, 08:39
Alla övningar?

Styrketräning måste vara en bland vädligt få idrotterna där man inte anser sig behöva instruktioner utan det är bara att köra.
Hur många som har tränat styrka i 5-10 år har skador som de kunde ha undvikit om de fått bra instruktioner i början?

Cilia
2005-05-24, 09:34
jag som trodde att fördelen med maskiner var att det minimerade risken för att göra fel även om man inte får med småmusklerna vid sidan om. Men man sitter ju i den och behöver bara tänka på ett fåtal saker.

jwzrd
2005-05-24, 09:42
Jag håller med bumbi där, men jag tycker ändå maskiner och särskillt smith-maskinen är sånt man ska låta bli i början. Och pec-dec:en! Helvete, den ska ingen köra! Men som nån annan sak, alla ska ju köra så förbaskat tungt hela tiden (bumbi: gefan i att kolla på mig sådär :D), då är det något som kommer att paja tillslut.

Cyphers
2005-05-24, 10:05
Dips är en övningen jag tycker man ska ta det extra försiktigt med i början. 6 veckor in efter jag börja träna så poppa min axel till när jag körde dips och va borta i 4 veckor. Inte den idealiska början på träningen och jag är övertygad om att det hände för jag va för vinglig som nybörjare eftersom alla små musklerna va ostadiga.

lill biffen
2005-05-24, 10:08
Flyes. Det är en farlig övning för nybörjare då risken att skada sig är stor. Har skrivit om detta tidigare, ska leta upp det så får ni läsa.

EDIT:

Flyes är en mycket vanlig förekommande bröstövning som ofta återfinns i nybörjarnas och framförallt i tjejernas träningsprogram. Detta är mycker olyckligt då flyes igentligen är en "proffsövning". En överkurs som endast är ämnad för kroppsbyggare med en näst intill färdigutveklat bröstmuskulatur.

Konsekvenserna av detta blir att nybörjare redan vid tidigt stadium bygger in sig själv i bröstträningen. För att stabilisera och orka utföra övningen, krävs aktiv hjälp av det främre axeldeltat med känt resultat som följd. Det felaktiga övningsutförandetär även mycket vanligt förekommande bland avancerade kroppsbyggare.

Nöden kräver däför korrekt övningsbeskrivning av flyes, trots att rörelsen är mycket svår att utförarätt och att övningen i sig själv inte är överdrivet produktiv. M.a.o det finns effektivare och bättre alternativ. Rätt utförande aktiverar dock flyes mellersta och översta delen av det yttre och centrala bröstet.

Källa: En bok jag hade, borta nu :( och kommer inte ihåg vad den heter.

jwzrd
2005-05-24, 10:27
Kan bara hålla med dig om flyesen. INGEN kör tammefan flyes rätt nu. Alla kör någon konstig variant där hantlarna rör sig som om det handlade om hantelpress med nästan raka armar. ALLA kör med dubbelt så tunga hantlar som dom borde använda. Övningen är en mycket bra komplementövning om man kör den korrekt, i alla andra fall (som du säger) bygger man bara in sig i främre delta, skaffar sig trubbel med nån muskel i rotatorkuffen (heter den supraspinatus den som går från framsidan av skulderbladen fram till överarmen?) och andra småmuskler runt axlarna.

Senast igår var det en nisse som ville att träningspolaren hans skulle känna hur bra det tog på inre bröstet när han körde flyes...

EDIT: flyes är verkligen en övning som man kanske inte nödvändigtvis skadar sig lätt i (förutsatt att man inte dummar sig), men den ger inte nybörjare något. Nybörjare, grabbar iallafall, tramsar alltid med flyes, cabelcross uppifrån och nedifrån, scottcurl, olika avancerade pushdowns med rep eller enhandshandtag osv. Övningar som inte ger ett jävla dugg för en nybörjare, men å andra sidan kanske inte skadar så mycket heller. Det är lite roligt det där att nybörjare alltid lyckas välja helt totalt fel övningar för allting.

Nils
2005-05-24, 11:44
Alla övningar?

Styrketräning måste vara en bland vädligt få idrotterna där man inte anser sig behöva instruktioner utan det är bara att köra.
Hur många som har tränat styrka i 5-10 år har skador som de kunde ha undvikit om de fått bra instruktioner i början?

Jasså? När jag körde igång med sporter som liten så hade man ju bara tittat lite och sedan körde man, fotboll, badminton, pingis, volleboll, frisbee etc etc, bara man hade redskapen så körde man ju gärna hela dagarna med kompisarna utan någon som gett speciellt med instruktioner.
Däremot så håller jag med om att styreträning är en av de få där folk verkligen tränar längre och försöker bli bra utan att ha tränare.

z_bumbi
2005-05-24, 12:09
Nils: Bra synpunkt. Jag får fundera lite mer på den biten. :)

Tolkia
2005-05-24, 12:32
Flyes.
Som "ickegymmare" borde jag väl hålla mig borta från tråden - men jag kan inte låta bli att tycka att det är lite komiskt att alla sjukgymnaster, ergonomer etc., inom företagshälsovården så jättegärna rekommenderar just flyes. Och då snackar vi kunder som mig och mina kollegor, d.v.s. stillasittande kontorsråttor med ont i axlar och nacke - och typ noll erfarenhet av styrketräning ...

Kan ju tillägga att åtskilliga av mina manliga arbetskamrater var mycket förtjusta i övningen då FHV var här och hade "styrketräningsinstruktion"; kan dock inte svara för hur många som verkligen fortsatt köra den efteråt (utan publik ...). :D

aliquis
2005-05-24, 12:39
Marklyft och Knäböj är väl främst de övningarna jag kan komma på, som man kan skada sig ordentligt i, ifall man gör fel.
fast knäböj är väl inte särskilt svår? är väl bara att köra?

Akilles
2005-05-24, 12:48
Nybörjare, grabbar iallafall, tramsar alltid med flyes, cabelcross uppifrån och nedifrån, scottcurl, olika avancerade pushdowns med rep eller enhandshandtag osv. Övningar som inte ger ett jävla dugg för en nybörjare,

Okej. Jag anser är en nybörjare (5 mån. gammal). Jag ville för bröst köra rak bänkpress, upåtlutande hantelpress och nedåtlutande hantelpress. Då jag inte har en träningskompis som kan räcka mig vikterna, tyckte jag att det var svårt att få hantlarna i position när jag lagt mig på bänken för nedåtlutande hantelpress. För biceps ville jag köra stående hantelcurl och stående skivstångscurl.

En PT sa: "Kör cablecross för nedre bröst, istället för hantelpressen."
Han sade också: "Kör scottcurl istället för skivstångscurlen, eftersom det inte är någon skillnad i vinkel mellan stående hantelcurl [vilket jag också kör] och vanlig skivstångscurl. Med scottcurl tränar du i en annan vinkel."

Men enligt dig så borde jag låta bli både cavlecross och scottcurl? Varför? Och har du något tips på hur jag kan få hantlarna i position i nedåtlutande hantelpress, för jag fick väldigt bra kontakt i den övningen, vilket jag däremot INTE fick i cablecross.

henke_in_training
2005-05-24, 13:06
det viktigaste är väl kanske att påminna om hur viktigt bra teknik och kontakt är istället för att bara lassa på vikter och köra. Rätt teknik med rätt vikter för personen ifråga så borde man kunna undvika skador, oavsett övning.

jwzrd
2005-05-24, 13:17
Okej. Jag anser är en nybörjare (5 mån. gammal). Jag ville för bröst köra rak bänkpress, upåtlutande hantelpress och nedåtlutande hantelpress. Då jag inte har en träningskompis som kan räcka mig vikterna, tyckte jag att det var svårt att få hantlarna i position när jag lagt mig på bänken för nedåtlutande hantelpress. För biceps ville jag köra stående hantelcurl och stående skivstångscurl.

En PT sa: "Kör cablecross för nedre bröst, istället för hantelpressen."
Han sade också: "Kör scottcurl istället för skivstångscurlen, eftersom det inte är någon skillnad i vinkel mellan stående hantelcurl [vilket jag också kör] och vanlig skivstångscurl. Med scottcurl tränar du i en annan vinkel."

Men enligt dig så borde jag låta bli både cavlecross och scottcurl? Varför? Och har du något tips på hur jag kan få hantlarna i position i nedåtlutande hantelpress, för jag fick väldigt bra kontakt i den övningen, vilket jag däremot INTE fick i cablecross.

Jag tycker du började med mycket sunda idéer om vilka övningar du bör köra. Jag har för mig att nedåtlutande pressar i alla varianter inte är någon höjdare för axlarna (rotatorkuffarna) dock. Hur som helst, inte behöver du luta ner bänken så pass mycket att du inte kan göra precis som du gör med vanlig hantelpress?

Cablecross är en grymt överskattad övning, men rätt skön att avsluta med ibland. Kör den om du gillar den och får mycket bättre pump av att lägga till den. Men om den ska ha någon som helst effekt så ska man ha en vikt som är relativt lätt, men att man trycker på hårt och kontraherar för kung och fosterland i toppläget och kör 10 reps eller fler i ett bra tempo. Annars blir det bara en sjukt kass hantelpress.

Scottcurl är en bra bicepsövning, abosolut, men det är inte den bästa övningen för en nybörjare. (Inte för någon egentligen). Den aktiverar, så vitt jag vet, inte biceps alls lika bra som vanlig hederlig stångcurl, men den sätter åt brachialis (som sitter under/på utsidan av biceps) hårt så att "biceps" blir högre.

z_bumbi
2005-05-24, 13:26

Dagens skämt eller är du seriös?

AnimalGen
2005-05-24, 14:19
Kan bara hålla med dig om flyesen. INGEN kör tammefan flyes rätt nu. Alla kör någon konstig variant där hantlarna rör sig som om det handlade om hantelpress med nästan raka armar. ALLA kör med dubbelt så tunga hantlar som dom borde använda. Övningen är en mycket bra komplementövning om man kör den korrekt, i alla andra fall (som du säger) bygger man bara in sig i främre delta, skaffar sig trubbel med nån muskel i rotatorkuffen (heter den supraspinatus den som går från framsidan av skulderbladen fram till överarmen?) och andra småmuskler runt axlarna.

Senast igår var det en nisse som ville att träningspolaren hans skulle känna hur bra det tog på inre bröstet när han körde flyes...

EDIT: flyes är verkligen en övning som man kanske inte nödvändigtvis skadar sig lätt i (förutsatt att man inte dummar sig), men den ger inte nybörjare något. Nybörjare, grabbar iallafall, tramsar alltid med flyes, cabelcross uppifrån och nedifrån, scottcurl, olika avancerade pushdowns med rep eller enhandshandtag osv. Övningar som inte ger ett jävla dugg för en nybörjare, men å andra sidan kanske inte skadar så mycket heller. Det är lite roligt det där att nybörjare alltid lyckas välja helt totalt fel övningar för allting.

:bow: Att du inte är mod är en konstigare sak än Ronnies Mr.o vinnst 01.

Sheogorath
2005-05-24, 14:22
jag som trodde att fördelen med maskiner var att det minimerade risken för att göra fel även om man inte får med småmusklerna vid sidan om. Men man sitter ju i den och behöver bara tänka på ett fåtal saker.

Minimerar risken för att göra fel? Det stora flertalet maskiner är ledade så att du kan använda endast ena sidan av kroppen och pressa viktmagasinet till sitt maxläge, bara du har tillräckligt låg vikt. Vad innebär detta? Jo, att du som nybörjare inte har en chans att veta om du, säg, pressar 60% med högersidan och 40% med vänstersidan, istället för 50/50. Vidare pressas/dras vikten i en bestämd bana, och eftersom du inte måste styra vikten själv och motverka tyngdlagens verkan för att få vikten att gå i en fin bana kan du använda tämligen olika muskler på ena kroppshalvan jämfört med andra. T.ex. höja axeln och armbågen på ena sidan av kroppen när du pressar i en bröstpressmaskin: viktmagastinet kommer fortfarande att gå rakt upp och ner, och du räknar dina reps. Vidare: maskiner utformade så att du antingen får finna dig i de vinklar som tillverkaren avsett (äldre modeller), eller får ställa in det själv med en eller fler små spakar och knappar. Kombinationsmöjligheterna blir många, och hur ska en nybörjare veta vilka vinklar som är optimala för att träffa den avsedda muskeln och belasta tillräckligt tungt i de viktiga lägena, och samtidigt minimera skaderisken?

Honn
2005-05-24, 14:38
En övning som inte direkt har någon skaderisk men som nybörjare inte bör köra är liggande curl mot pannan i cablecross.

emmzan
2005-05-24, 17:30

:confused:

Arne Persson
2005-05-24, 17:36
En uppsjö av totalknasiga BodyPumpövningar!!!!

Allan
2005-05-24, 17:58
Mja, knäböj är väl OK att köra som nybörjare. Vissa har perfekt teknik på en gång ( till skillnad från olika OL-övningar). Problemen börjar när man inte får till det och börjar experimentera (eller fråga på Internet - herregud). Man kan liksom inte korrigera en felaktig teknik själv.

allan

bubbe
2005-05-24, 18:02
den enda påbackning jag fick av tränaren på klubben ang mina självlärda knäböjar, var att benen inte var helt utsträckta innan böjen påbörjades.

resten var ok, rygg, djup, ställning.

Tror därför att böj går att lära sig själv, om man följer vissa grundläggande saker.

Mccartney
2005-05-24, 18:47
Är man en 15åring som skall börja bygga eller träna mer seriöst då skall man självklart ta kontakt med "lyftarklubbar" så att man får den hjälp när det gäller tekniken. I den ålderna lär man sig saker snabbt och bra. Däremot är man upp mot 30 - 35 tror jag det bli betydligt svårare att lära sig övningarna riktigt bra.

bubbe
2005-05-24, 19:46
Är man en 15åring som skall börja bygga eller träna mer seriöst då skall man självklart ta kontakt med "lyftarklubbar" så att man får den hjälp när det gäller tekniken. I den ålderna lär man sig saker snabbt och bra. Däremot är man upp mot 30 - 35 tror jag det bli betydligt svårare att lära sig övningarna riktigt bra.

tror jag inte ett dugg på. så länge jag lever, kommer jag lära mig nya saker.

RobbeliRobban
2005-05-24, 19:51
Iofs inte ur skadesynpunkt, men jag tycker att nybörjare skall undvika isolationsövningar i största möjliga mån. Kör man tex. chins och bänkpress kommer armarna ändå växa, förmodligen bättre eller lika bra som med isolationsövningar för armarna. Samma sak med benen, marklyft och benpress ger större effekt än benspark, lårcurl.

z_bumbi
2005-05-24, 20:00
Iofs inte ur skadesynpunkt, men jag tycker att nybörjare skall undvika isolationsövningar i största möjliga mån. Kör man tex. chins och bänkpress kommer armarna ändå växa, förmodligen bättre eller lika bra som med isolationsövningar för armarna.

Jag tycker man kan ha med lite armträning i början (Efter några månader i alla fall.) bara för att musklerna ska få jobba i full rörelse och där man även kan känna musklerna jobba utan att andra muskler stör. Det är mycket beroende på vem som ska träna om det är ett "måste" eller inte och det bör inte vara någon större andel av träningen som går åt i alla fall.
En stor fördel att skippa dem är att det inte blir så många övningar att hålla reda på för nybörjaren och man kan lägga mer tid på det som verkligen ger något på sikt.

ArooN
2005-05-24, 20:05
Hej!
Jag har kört ganska mycket fria vikter under det året som jag tränat nu.
Men har börjat intressera mig för "de tre stora" bänkpress, marklyft samt knäböj.
Bänkpress har jag bra teknik i tror jag aldrig ont nånstans och fått lite hjälp här.
Knäböj har jag kört två-tre gånger nu med LÄTT vikt.
Marklyft skall jag börja med.

Har ni tips på vad man skall tänka på när man skall börja med marklyft och knäböj?
Finns inga direkta "proffs" på mitt gym som man kan fråga om teknik.

//Aron

Mccartney
2005-05-24, 20:20
tror jag inte ett dugg på. så länge jag lever, kommer jag lära mig nya saker.

självklart går det att lära sig...men det tar oftast längre tid ju äldre man är när det gäller kordination. Självklart beror det på villken bakgrund man har och villken vilja m.m

bubbe
2005-05-24, 20:21
självklart går det att lära sig...men det tar oftast längre tid ju äldre man är när det gäller kordination. Självklart beror det på villken bakgrund man har och villken vilja m.m

vilja skulle jag nog säja, man blir ju inte dummare med åren oftast bara latare.

Mccartney
2005-05-24, 20:22
Har inget med dummare att göra .....självklart spelar viljan in.

Akilles
2005-05-24, 20:30
jag skulle börja med knäböj. Hade hört en masa om "fällknivsmissen". Höll därför rak rygg. Efter ett tag ville jag veta om jag gjorde rätt eller fel, så jag frågade en PT. Jag blev häpen när han sa till mig att jag skulle fälla överkroppen framåt när jag gick ned, och resa den vid uppåtgående fas. Kan någon förklara detta för mig?

ArooN
2005-05-24, 21:42
jag skulle börja med knäböj. Hade hört en masa om "fällknivsmissen". Höll därför rak rygg. Efter ett tag ville jag veta om jag gjorde rätt eller fel, så jag frågade en PT. Jag blev häpen när han sa till mig att jag skulle fälla överkroppen framåt när jag gick ned, och resa den vid uppåtgående fas. Kan någon förklara detta för mig?
Min gissning är att han antingen vill träna ryggen samtidigt eller att man skall hålla balansen lite lättare?

/Aron

Johan86
2005-05-24, 22:25
Jag håller med bumbi där, men jag tycker ändå maskiner och särskillt smith-maskinen är sånt man ska låta bli i början. Och pec-dec:en! Helvete, den ska ingen köra! Men som nån annan sak, alla ska ju köra så förbaskat tungt hela tiden (bumbi: gefan i att kolla på mig sådär :D), då är det något som kommer att paja tillslut.

vad är det för fel på pec dec? i den relativt nya styrketräningsboken med anatomi står det att det är en bra nybörjarövning

emmzan
2005-05-25, 07:35

3 alternativ:
1. Du missuppfattade PT-n
2. PT-n missuppfattade vilken övning du ville köra
3. PT-n var en spåna.

emmzan
2005-05-25, 07:37
vad är det för fel på pec dec? i den relativt nya styrketräningsboken med anatomi står det att det är en bra nybörjarövning

Därför att så extremt många gör fel i den maskinen? Förutom knäböj har nog pecdec varit en av dom vanligaste övningarna som jag rättat folk i som instruktör trots inte så mycket jobbande.

jwzrd
2005-05-25, 09:32

Det är svårt att göra den rätt. Den aktiverar bröstet även om du tex "trycker med händerna istället för armbågarna", men du riskerar olika delar av rotatorkuffen iom att du trycker mot padsen på samma sätt som en armbrytare. Kanske att den är bra för gamla tanter/gubbar på 50+ som aldrig tränat förut men som ändå vill aktivera musklerna.

Vilken bok är "den relativt nya styrketräningsboken med anatomi"?

Johan86
2005-05-25, 11:54
Det är svårt att göra den rätt. Den aktiverar bröstet även om du tex "trycker med händerna istället för armbågarna", men du riskerar olika delar av rotatorkuffen iom att du trycker mot padsen på samma sätt som en armbrytare. Kanske att den är bra för gamla tanter/gubbar på 50+ som aldrig tränat förut men som ändå vill aktivera musklerna.

Vilken bok är "den relativt nya styrketräningsboken med anatomi"?

den heter styrketräning en anatomisk guide

Akilles
2005-05-25, 12:05
3 alternativ:
1. Du missuppfattade PT-n
2. PT-n missuppfattade vilken övning du ville köra
3. PT-n var en spåna.

På 1) svarar vi Nej, på 2) svarar vi Nej, och på 3) svarar vi Ja. Han verkade dock snäll och hade ett trevligt sätt, det är en förmildrande omständighet, tycker jag.

Mccartney
2005-05-25, 16:41
Jag får nog säga att Pec Dec är en bra övning. Min erfarenhet av övningen är att inte lägga på för mycket utan bara köra övningen så strikt som möjligt.När jag kört för tungt har jag känt att det hugger till i axlarna. Men som sagt lätt vikt är nog att rekomendera. En klart bättre övning är flyes med hantlar.

emmzan
2005-05-25, 17:42
På 1) svarar vi Nej, på 2) svarar vi Nej, och på 3) svarar vi Ja. Han verkade dock snäll och hade ett trevligt sätt, det är en förmildrande omständighet, tycker jag.

:D

JAM
2005-05-26, 13:52
Du hade nog inte tyckt att det var speciellt förmildrande om du hade gjort illa dig... ;)

Mikeman
2005-05-27, 01:46
Marklyft ska man ha någon som instruerar första gången anser jag. Det är lätt att lasta på för mycket vikt och uföra den helt uppåt väggarna. Ibland blir man rädd när man ser hur folk kör den. Man väntar bara på att något ska gå sönder. :nono:

lill biffen
2005-05-27, 08:26
Som "ickegymmare" borde jag väl hålla mig borta från tråden - men jag kan inte låta bli att tycka att det är lite komiskt att alla sjukgymnaster, ergonomer etc., inom företagshälsovården så jättegärna rekommenderar just flyes. Och då snackar vi kunder som mig och mina kollegor, d.v.s. stillasittande kontorsråttor med ont i axlar och nacke - och typ noll erfarenhet av styrketräning ...

Kan ju tillägga att åtskilliga av mina manliga arbetskamrater var mycket förtjusta i övningen då FHV var här och hade "styrketräningsinstruktion"; kan dock inte svara för hur många som verkligen fortsatt köra den efteråt (utan publik ...). :D

Hade jag fått ge dig råd när det gäller "stillasittande kontorsråttor med ont i axlar och nacke" så skulle jag rekomendera basövningar och inte isolerings övningar. Ni "kontorsråttor" gör ju samma sak hela dagarna och det är ju självklart att det sliter mycket, men med träning så kan ni slippa detta, till viss del. Och genom att träna med basövningar bygger ni mer muskler = mindre skada.