Logga in

Visa fullständig version : Laxfiléer

emmzan
2005-05-22, 20:32
Om man köper laxfiléer, ni vet sådana styckfrysta som är typ 4/paket och svindyra (i mina ögon). Är det garanterat benfritt? Eller står det bara benfri filé på förpackningen och så hittar man ben i dem iallafall?

Har nämligen extrem motvilja mot ben i fisk. Tappar aptiten väldigt lätt och efter att ha köpt och tillagat (och petat ben hela måltiden) i laxkotletter vill jag dubbelkolla med alla laxexperter!

/Emma

Fettecke
2005-05-22, 20:36
jag har köpt runt 10 paket av dessa, och inte märkt av ett enda ben hittils...
det är dyrt, men jefflar va man kan njuta av maten!

emmzan
2005-05-22, 20:50
Bra! Då vågar jag kanske mig på dom också! Några bra tillagningstips när vi ändå är inne på ämnet?

christian
2005-05-22, 20:54
Hehe, typ den enda sortens lax jag köper. Ruggigt god att bara stoppa in i ugnen o köra tills de är genombakade. Krydda kan man göra sen efter behov.

Eller så hackar man upp dem i mindre bitar o fräser tillsammans med wokgrönsaker o till sist lägger du i fullkornsspaghetti som du kokat al dente.
På med lite mini fraiche, salt och peppar. Njuuut!

vildängel
2005-05-22, 22:13
Ta lite minifraiche, eller creme fraiche med saffranssmak om du är på det humöret, annars kan man ta saffranet försig och blanda i. Lägg detta i en panna, i med laxen, svag värme, bubbla ett tag med lock på, i med bladspenat, bubbla lite till, krydda med t.ex örtbuljongtärning, ät med ris. Faktiskt mycket godare än vad man kanske tror.

Mental
2005-05-22, 22:21
har bara käkat 2 förpackningar om totalt 8 bitar, inga ben än så länge.

mvda
2005-05-22, 23:21
Lägg dom i pannan ett tag, släng på citronpeppar och lite pressad citron och käka tillsammans med fullkornsmakaroner. Snabbt och gott :thumbup:

Trance
2005-05-23, 02:05
stek(inte för hårt) och servera med ris och limesås.

bubbe
2005-05-23, 08:08
Ta lite minifraiche, eller creme fraiche med saffranssmak om du är på det humöret, annars kan man ta saffranet försig och blanda i. Lägg detta i en panna, i med laxen, svag värme, bubbla ett tag med lock på, i med bladspenat, bubbla lite till, krydda med t.ex örtbuljongtärning, ät med ris. Faktiskt mycket godare än vad man kanske tror.

saffran och lax är :thumbup:

blekfet2
2005-05-23, 08:29
Om man köper laxfiléer, ni vet sådana styckfrysta som är typ 4/paket och svindyra (i mina ögon). Är det garanterat benfritt? Eller står det bara benfri filé på förpackningen och så hittar man ben i dem iallafall?

Har nämligen extrem motvilja mot ben i fisk. Tappar aptiten väldigt lätt och efter att ha köpt och tillagat (och petat ben hela måltiden) i laxkotletter vill jag dubbelkolla med alla laxexperter!

/Emma

beror på vilket märke, Ica´s egna har då alltid varit benfria för mig, men dock så har adra märken som oxå skulle ha varit benfria var fulla av skiten :furious:

der_rickard
2005-05-23, 09:07
Har råkat ut för ett ben på mina sammanlagt 100 (?) förpackningar lax. Tror det va in nån billigare variant. Om du vill va stensäker på en benfri filé så köp den dyraste du hittar :thumbup:

MyungChul
2005-05-23, 21:12
Stek laxen lätt med lite citronskal och salt. Fräs lite bladspenat. Koka tagliatelle, servera med cremé fraiche/romsås. Helt underbart :thumbup:

Zlin
2005-05-24, 16:49

Hehe, skall du sno recept av mig, kan du lika gärna sno dem riktigt. :D

"Fräs" fryst spenat tills den blir geggig, i med fraiche och kryddor, blanda. Lägg i filéerna, blanda INTE. Låt filéerna vara helt rena på ovansidan, de skall bara läggas i, sen skall det puttra tills filéerna är genomkokta/stekta/whatever. Sjukt gott.

Ont: Vi käkar alltid dessa filéer, och jag har aldrig hittat ett endaste ben i dem, så det är säkerligen safe.

Max
2005-05-24, 18:55
Har aldrig hittat ben på kanske 15-20 paket. Brukar variera sorten, de dyraste verkar bli torrast av någon anledning. Sen är priset i förhållande till smaken helt ok tycker jag, för mig blir det 4 måltider av 4-packen för 50 spänn, och sen är potatis/ris och spenat inte särskilt dyrt till.

Lizzie
2005-05-26, 09:59
Har käkat laxfilér i flera år, minst 2 förpackningar per månad och aldrig fått något ben vad jag kan minnas. Köper både ICA:s (69:-) och Euroshoppens lax (49:-) Båda är jättegoda, men det smakar bättre om det är billigare!! ;)

Jag brukar lägga mina i en form i ugnen med lite buljong och lite ostsås kryddat med citronpeppar och salt. 200 grader i ca. 15-20 minuter. Servaras med råris eller fullkornspasta. Gott!

blekfet2
2005-05-26, 17:58
gott

Stenberg
2005-07-07, 12:52
Nån som vet energiinnehållet/näringsinnehållet på denna typ av laxfileer? Kollade på SLV, men det fanns ju massa olika där.
Sen går det att frysa in den färska varianten (finns ju både färska och frysta portionsförpackningar)???? Konsum här säljer nämligen Br. Samuelssons färska laxfileer till halva priset, går ut imorgon....

Arwen
2005-07-07, 13:02
färska filéer är helt Ok att frysa in, så är det halva priset är det bara att bunkra!

Cilia
2005-07-07, 13:10
jag brukar göra en röra

stek lök och vitlök i en panna
blanda ner svamp (valfri) och stek tillsammans med löken
salta och peppra
blanda ner tomater gärna färska blandat med soltorkade för smaken.
tillsätt laxen som du delat upp i små bitar och stek allt ihop.

tillsätt gärna en krydda ni gillar. Jag tycker persilja passar bra men timjan är också gott.

sedan häller du röran över pasta och äter.
tar bara några minuter och tillaga och blir väldigt gott.
går naturligtvis att äta till ris eller annat med.

Stenberg
2005-07-07, 13:42
då ska här inhandlas laxfiléer! Finns ju både naturella och kryddade såg jag....

Låter 130 kcal/100 g rimligt för sådan laxfile, eller är det snarare typ 190 kcal med tanke på fettet?
http://www.slv.se/templates/ldb_result.asp?lk=&ln=lax&ug=&lg=&na=&ng=A%3AMinibas&nd=1&ma=&tb=0&un=1&tn=

Arwen
2005-07-07, 17:45
stoppa i foliepaket med färska örter, salt, peppar och lite fin olivolja :eating:

Glen
2005-07-08, 05:35
Kör två varianter:

-Rör ihop mager creme fraiche med valfri ädelost och lägg på laxen, in i ugnen

- häll honung och soja över, in i ugnen

tricce_17
2005-07-08, 14:01
det går inte äta nedfryst norsk lax det smakar inte lax...nu kanske jag har lite lyx och fiskar med nät där jag bor(SOLIGA SKELLEFTEÅ) så jag äter bara färsk fisk...fördelen med de är juh att man rensar den själv och kan då verkligen ta bort alla ben annars är det alltid små men kvar i fisken antingen som dom glömt eller som har gått av när dom rensat den och inte orkat ta bort dom FÄRSK LAX IS THE SHIT