Visa fullständig version : Elgitarrköp på G! tips :)
Tjenare alla rockbjörnar, funderar på att köpa en ny elgura, den gamla (YamahaRGX112) börjar bli lite sliten, men vad ska man styra upp för nån?
Hade tänkt mig nåt under 5 tusen, alltså inget vrålavancerat då jag själv inte är så superskillad :em: .. Det som kommer spelas är fingerpicking och Metallica, Metallica i massor :hbang: går det att få ett schysst rockljud men samtidigt ha möjligheten att spela låtar i stil med Creed - one last breath så skulle det vara kanon!
Just nu lutar det åt en Stratocaster Mexico standard, den verkar skön =)
:hbang:
Jag skulle rekommendera en Jackson King-V, brukar landa kring 5 lax, om du vill ha grymt smal och lättspelad hals samt fet ton och 24 frets (ett måste för oss pudelrockare!). Bra cleant ljud med.
Annars vilken annan Jackson som helst! Är jacksonfantast serru.. Har alltid gillat de.
Annars så kan du köra på nån Ibanez RG-modell, de har några för under 5 lax men va fan det är så "standard" med såna..
Kräver du floyd rose eller nöjer du dig med ett fast stall?
Annars om du inte gillar V-modeller kan du köra på någon Jackson Dinky-variant som är mer Ibanez-aktig i kroppen.
Om du inte nöjer dig med det och vill ha Floyd-stall samt crazy looks a'la Dimebag så kan du köra på en Jackson Warrior WRXT, kring 5 lax det med. Sitter nog SeymourDuncan-mickar i standardutföranden så det är fett ljud. Hade en moddad dock med EMG 85/81 jag själv en gång i tiden..
http://www.jam.se/images/jacksonWarriosXTDeepmetredsm.jpg
OBS jag har ägt alla dessa guror jag talar om
Matte_Maiden
2005-05-22, 18:35
Jag rekomenderar en billig Ibanez RG! Riktigt lättspelade och helt okey ljud.
Hade en moddad dock med EMG 85/81 jag själv en gång i tiden..
Zakk Wylde fantasten *rolleyes* :hbang:
Jackson Warrior har ja lirat på ett antal gånger, riktigt skön gura!
King V är också jävligt nice, lite jobbig om du vill sitta o lira dock ;)
wintzell
2005-05-22, 18:41
En strata för hela slanten.
Zakk Wylde fantasten *rolleyes* :hbang:
Jackson Warrior har ja lirat på ett antal gånger, riktigt skön gura!
King V är också jävligt nice, lite jobbig om du vill sitta o lira dock ;)
You damn right, Zakk med hans överdrivna squeels ÄGER! *flex*
Japps, det enda negativa är det med att sitta och lira när det gäller V-modellerna. Man får fan ganska ont i ryggen om man sitter långt fram på soffan/stolen och försöker spela, dessutom MÅSTE man ha axelband även sittande. Men när jag ska spela lite smått sittandes på soffan på kvällen innan läggdags brukar jag tighta till axelbandet ordentligt så gitarren är i brösthöjd så den inte vilar på benen så att säga.. Inte den bästa ställningen men klart bättre än att ha den på knäna.
Apropå Zakk, har du testat hans Bullseye-signaturmodell? Tja Epiphone-modellen var fan inte alls något märkvärdigt, en Jackson för 4000 låter/känns bättre anytime.. Men Gibsons.. ja jävlar.
Ta dig en titt på LTD/ESP's gitarrer...
www.espguitars.com
der_rickard
2005-05-22, 19:35
Om du vill kunna spela nåt som metallica och creed skulle jag inte skaffa mig en strata. Nog för att jag har en fiiiiin strata som jag älskar, men den gör sig inte rättvisa vid sån musik du vill spela (om du inte moddar om den till humbuckers (iaf i stall-läge))
Ta dig en titt på LTD/ESP's gitarrer...
www.espguitars.com
En LTD EC-1000 har jag gåt toch dregglat på ett tag nu :hbang:
Som ovannämda sa: Strata är INTE hårdrock :)
Åtminstone inte den vanliga modellen med singlecoil i alla tre positionerna.
Jag kan rekomendera att köpa begangnat, du får så mycket mer för pengarna, om du kan acceptera en repa här och där. Du hittar en LTD EC-400 för runt 5-6000 på blocket, ungefär likadan modell som bl.a. James i metallica nvänder sig av, samma mickar tom.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.