Visa fullständig version : 25-årig tjej på 85 kg behöver hjälp!
metalgirl_80
2005-05-22, 14:32
Hej!
Jag hoppas verkligen att någon av er kan hjälpa mig på traven med att gå ner i vikt.
I januari 05 vägde jag 90 kg så jag fick komma till dietist. (jag är 172 cm lång) Hon satte mig genast på 1700 kcal samt sa åt mig att gå 30 min/dag. När jag i april var där för uppföljning vägde jag 85 kg, men eftersom jag börjat träna på gym 3 ggr/v - förutom de 30 min/dag - så frågade jag hur många kcal jag skulle öka på med för att kroppen inte skulle ställa in sig på svält eller så... Men hon tyckte ändå att jag skulle fortsätta på 1700 kcal för att förbränna mitt reservlager. Nu är det dock så att jag inte gått ner nå´t nämnvärt utan ligger fortfarande strax under 85 kg. Jag har visserligen lagt till ett extra mellanmål på förmiddagen pga mina arbetstider, samt att jag nog äter lite mer pålägg än vad hon rekomenderade, men å andra sidan så har jag ökat på min konditionsträning.
Så här tränar jag; 3 ggr/v på gym. 3*10 reps. Dag 1 kör jag biceps och bröst, dag 2 ben och axlar, dag 3 triceps och rygg. 3-5 ggr/v kondition, minst 60 min tuff gång.
Så här äter jag de dagar jag jobbar;
frukost; 2 skivor knäckebröd, 1 skiva fullkornsbröd, 3 skivor kalkon, 3 msk keso, grönsaker, the eller mjölk.
mellanmål 1; grov fralla, smör, ost - vad som finns på jobbet
mellanmål 2; 1 skiva knäcke, kalkon, 1 msk keso, mjölk
lunch; 100 g kyckling, fisk eller kött, 2 dl fullkornsris eller fullkornspasta, halv tallrik grönsaker, vatten eller mjölk
mellanmål 3; frukt eller 1 knäcke. proteindryck om jag har varit på gymmet.
middag; 100 g kyckling, fisk eller kött, 2 dl fullkornsris eller fullkornspasta, halv tallrik grönsaker, vatten eller mjölk
kvällsmål; 1 knäcke, 1 msk keso, mjölk eller the.
Nu vet jag ju inte om någon har orkat läsa allt detta, men om ni har det: vad ska jag ta bort? vad ska jag lägga till? vad ska jag ändra? Vore evigt tacksam till den/de som kan hjälpa mig få bort de sista kilona!! Tack på förhand!! / Emma
Pellefant
2005-05-22, 14:35
Varmt välkommen hit Emma, hoppas du ska trivas här.
metalgirl_80
2005-05-22, 14:38
Tackar och bockar för välkomnandet!
Hej metalgirl_80.
Tycker det låter som du lägger på dig muskler.
Du är bekymrad över att du inte går ned i vikt nu trots att du tränar mer ?
Jag tror att du just nu bränner fett och bygger på dig muskler. Det är lite beroende på din träningsbakgrund men jag får det intrycket att du tränar mer och hårdare nu. Då är det fullt möjligt att du ökar i muskelmassa och faktiskt bränner fett.
Titta i spegel och kolla på skärpet. Har inte midjan fortsatt och minska. Fortsätt och kör som du gör tycker jag och utvärdera om en månad.
2 dl fullkornsris
Okokt? Låter som ganska mycket.
I övrigt så bör du som Sverker säger i första hand gå på spegeln/måtten, ej på vågen.
metalgirl_80
2005-05-22, 16:40
nix, det är alltså kokt pasta o ris som jag talar om...
Semiramis
2005-05-22, 20:34
Jag håller också med Sverker. När jag började träna på allvar så fick jag ständigt frågan hur mycket jag hade gått ner, svaret var inte ett gram! Så vågen säger inte allt, försök att titta mer i spegeln och på vad som händer med kläderna. Lycka till!
AndersHermansson
2005-05-23, 02:01
Det ser ut att gå bra för dig och upplägget verkar hälsosamt. Jättekul! Om du äter för lite kommer du säkert känna av det. Du blir svag, trött och framförallt tappar motivation och lust. Häng in där.
Säger som dom andra. Det är inte lätt att bygga och gå ner i vikt samtidigt.
Under deffen som du är inne i nu har du några problem.
1. För mycket mjölk i din deff.
2. Smör går helt bort, bort bort bort.
3. Lika så osten.
Sen ska du omfördela intaget av kolhydrater, du skall lägga den största delen av ditt kolhydratintag på morgonen och förmiddagen, sedan mot eftermiddagen drar du ner med kolhydraterna och mot kvällen ska du, faktiskt, inte ha några somhellst intag av kolhydrater om du skall lyckas med din deff.
Vi kan också säga såhär, du tränar sent och du får i dig protein, men ingen kolhydrat, det går ju inte. Men det går att göra på ett enkelt sätt. Ute i handeln finns Twinlab och de har kommit ut med en ny serie produkter, AM och PM proteintillskott.
Det är ett vettigt köp samt Fuel Plex, också från Twinlab.
Fuel Plex inehåller såpass mycket kolhydrat/protein och fett att det räknas som en hel måltid. Alltså, kan du ta bort ett mål på dagen, ersätta det med Fuel Plex och efter träning ta påsen PM. (de på hällsokost förstår vad du menar om du ska ha en produkt från Twinlab och det finns i AM och PM påsar, kan tyvärr inte namnet i huvudet)
Om du undrar någonting är det bara att fråga :) Det finns många här som är duktiga inom området :)
Tack för mig och lycka till!
Kom ihåg att lägg om kosten lite och bort med smör, ost och den större delen av mjölken! :)
King Grub
2005-05-24, 21:21
robb.eR: framställ inte råd som fakta, när dom inte stämmer. Särskilt inte mjölkrådet; magra mjölkprodukter är :thumbup: Ditt kolhydrtråd angående kvällar kan möjligen stämma om man inte tränat på eftermiddag/kväll, men du har i en annan tråd givit just rådet att strypa kolhydratintaget kring träning, och det är helt bakvänt, oavsett vad klockan är.
Och Fuel Plex är vassleprotein+maltodextrin = kolhydratmässigt helt värdelöst, och vad menar du att maltodextrin gör för nytta på kvällskvisten?
Jag tycker upplägget ser bra ut och håller helt med Sverker.
Det jag säger är bara sånt jag hört av en leg. dietist/hälsokost expert.
Det hon säger är att man skall börja dagen med ett lågt GI, sedan mot förmiddagen/eftermiddagen dra ner något på mängden kolhydrater men behålla ett lågt GI intag. Jag har bara en fråga till dig, vad tippsar du om för protein drinkar? Jag har bara sett dig såga dem..?
Ska jag vara riktigt ärlig vet jag inte vad jag skall svara på dina frågor.
Jag har tagit åt mig det jag hört från den här personen, och jag går efter det.
Jag själv äter Fuel Plex samt Diet Fuel och tycker det funkar alldeles ypperligt åt mig.
Men, vi är alla olika.
(Vet att jag skrivit samma sak i andra trådar. Av den enkla anledningen att det funkar åt mig. Jag har ett kolhydrat intag på kvällen, men det är inte så speciellt stort. Jag deffar inte heller tok-seriöst, jag deffar och bygger samtidigt, kass kombination, jag vet, men för mig funkar det just nu. Skall lägga om träning och kost till hösten och vill då gärna höra dina råd, men det tar vi då :))
King Grub
2005-05-24, 21:36
Det jag säger är bara sånt jag hört av en leg. dietist/hälsokost expert.
Då kanske experten sade varför mjölk inte skulle vara bra? Magra mjölkprodukter både ökar fettförbränningen och leder till ökad fettmängd i avföring=lägre energiintag, bakvägen.
vad tippsar du om för protein drinkar? Jag har bara sett dig såga dem..?
Blandar du inte ihop drinkar och bars nu?
Jag själv äter Fuel Plex samt Diet Fuel och tycker det funkar alldeles ypperligt åt mig.Men, vi är alla olika.
Jo, det märks att du gillar TwinLab. På vilket sätt "funkar" vassleprotein+maltodextrin bättre på kvällen än en isokalorisk måltid baserad på långsamt protein för bättre proteinbalans tillsammans med lågglykemiska kolhydrater? Man har ju fått tillsätta guargummi i produkten för att få ner GI, men det ökar ju inte direkt näringsvärdet. :)
metalgirl_80
2005-05-24, 21:45
Tack King Grub!
jag blev lite osäker där...men det känns skönt att de flesta stöder mitt upplägg! Jag kör på som jag gör o återkommer om det skiter sig fullständigt för mig..!
Tack alla! /// metalgirl
Tack King Grub!
jag blev lite osäker där...men det känns skönt att de flesta stöder mitt upplägg! Jag kör på som jag gör o återkommer om det skiter sig fullständigt för mig..!
Tack alla! /// metalgirl
Kör på King Grubs råd, då kan inget gå fel :thumbup:
En liten tanke bara... Det verkar som du äter väldigt lite fett?
Nyttigt fett, tex från rapsolja eller nötter, är inget att skämmas för! Även om målet är att gå ned i vikt.
metalgirl_80
2005-05-25, 05:46
Jag har också haft funderingar på det... men vi har en friskvårdskonsulent på vårat gym och hon säger att om man äter fettfattigkost så ska/kan man ta 1 msk linfröolja om da´n så ska man klara sig... samt på jobbet har de fasingen inga lightprodukter så där blir det allt 1 tsk lättmargarin o 1 skiva 40% ost ca 3-5 da´r i veckan... Räcker inte det? =)
King Grub
2005-05-25, 06:16
Det är skillnad på fettsyror och fettsyror. Det är bättre att företrädesvis välja fettsyror från källor där merparten av dessa är omättade eller fleromättade, av typen linfröolja du nämner, rapsolja, fiskfett, valnötter, jordnötter, osv. Mättat fett försämrar insulinkänsligheten och lagras lättare som kroppsfett.
Att ligga på en nivå under 0.5 gram fett per kilo kroppsvikt och dygn främjar ingenting, varken fettförbränning, muskeluppbyggnad eller hormonnivåer.
Kolhydrater och fettförbränning.
kolhydrater har en stimulerande effekt på det anabola hormonet insulin.
Insulinet har även en anabol verkan på fettväven. I fettförbärningssyfte är det därför klokt att minska andelen kolhydrater. En minskning av andelen kolhydrater minskar mängden insulin. Kroppen kan då bärnna fett lättare.
Nackdelen är att insulinets skyddande effekt på muskelmassan blir lägre.
För att kompensera detta kan ett ökat proteinintag vara på sin plats.
Kolhydrater med ett GI under 80 är att föredra då de maximerar fettförbränningen.
Protein och fettförbränning.
För att motverka förbränningen av muskelprotein är en ökning av proteinintaget till stor hjälp. Extra protein höjer halten av aminosyror i blodet och kroppen kan förbränna dem, istället för att bryta ner muskulatur. En minskning av muskelmassan är nog oundviklig, men med ett ökat proteinintag kan muskelförlusterna minimeras. Ett tillskott som ger lika delar kolhydrater och proetin kan vara på sin plats efter ett träningspass.
sådär, det är det sista jag säger, för du är, som många säger, mycket duktig på det här när det gäller mat, och jag skall inte lägga mig i diskutionen mer.
Sorry.
Lägger till källa. Kim Justins bok "Fitness för honom".
Ett tillskott som ger lika delar kolhydrater och proetin kan vara på sin plats efter ett träningspass.
Om du tittar runt i trådarna så ser du att de flesta stöder en drink med större andel kolhydrater än protein. 4:1 brukar rekommenderas.
För övrigt tycker jag det du skriver verkar kopierat och klistrat, källa isf? Men det kanske bara är jag som inbillar mig?
Faktan kommer från "Fitness för honom" skriven av Kim Justin.
Endast det senaste som kom från bok.
metalgirl_80
2005-05-25, 08:04
King Grub... jag har fått en ny fundering... det här med 0,5 g fett per kg kroppsvikt... gäller det bara de bra fetterna eller gäller det allt fett man får i sig?
Jo, jag vet, det är inte bra fetter i smör o ost o dyl, men det är vad som finns på jobbet o jag har tänkt som så att det är bättre att äta lite onyttigt än ingenting alls... Jag går, står, bär och lyfter hela dagarna på jobbet så jag behöver verkligen äta... Jag klarar mig inte bara på frukt o yoghurt eller dyl - det är då den dära bullen eller bakelsen hoppar in i käften! =(
Och angående kolhydrater som diskuteras flitigt här, när min man drog ner på kolhydraterna så blev han väldigt orkeslös när han skulle träna och vi fick "skäll" av gymmets friskvårdskonsulent för att "man behöver visst massa kolhydrater när man tränar och håller igång"... så nu är det många frågetecken i min stackars skalle...=)
metalgirl_80
2005-05-25, 08:05
"Fitness för honom" ?!?!?! Jag är ju tjej!!!!!! =)
Tror att det är det samma för båda könen :)
metalgirl_80
2005-05-25, 08:28
Jag har fått lära mig att kvinnor och män har olika behov...?
Jag har fått lära mig att kvinnor och män har olika behov...?
Vad gäller grundläggande näringsintag så skiljer det inte så mycket vad jag vet men jag skulle inte använda fitness för honom som faktaunderlag oavsett det. Boken kanske kan göra så att folk tränar och får upp ögonen för vissa saker men så mycket mer är det inte.
Din diet ser bra ut men om du märker att du fortsätter ligga still i några veckor framöver får du kanske justera lite vartefter, få bara inte panik och ändra allt på en gång utan håll dig till grundupplägget.
Jag har kollat ditt upplägg lite och jag tycker det ser helt OK ut.
Nu måste du bara äta av de livsmedel du skrev i rätt mängd i
förhållande till din aktuella aktivitesnivå.
Det är den svåra biten, men eftersom du inte ska tävlingsdeffa
så har du ju gott om tid att experimentera och se på vilket sätt
en viss kalorinivå påverkar dig. Du ska ju inte deffa inför en tävling
utan deffa inför hela din framtid av mer hälsosamt leverne så
ta det lugnt och anamma inga drastiska metoder eller andra konstiga
grejer. Hitta en balans mellan mat och rolig motion och ät det du gillar
i rätt mängd bara.
Ett tips, lyssna inte för mkt på robber.
metalgirl_80
2005-05-25, 10:36
Tack alla "moderatorer"..! Nu kör jag på så får vi se var jag hamnar! Jag återkommer om allt skiter sig! =) Tack alla! /// metalgirl
King Grub
2005-05-25, 11:18
King Grub... jag har fått en ny fundering... det här med 0,5 g fett per kg kroppsvikt... gäller det bara de bra fetterna eller gäller det allt fett man får i sig?
Det gäller allt, och är nog snarare en minimisiffra än en maximisiffra. Men det är en fördel om majoriteten av fettsyrorna inte är mättade.
Tack alla "moderatorer"..! Nu kör jag på så får vi se var jag hamnar! Jag återkommer om allt skiter sig! =) Tack alla! /// metalgirl
Återkom gärna om ett tag så vi får se hur det går :)
metalgirl_80
2005-06-03, 09:29
nu ska vi se...nu ska vi se...! har precis varit och skrivit in mig på ett nytt gym (dyyyyrt!!!) där man har möjlighet till personlig tränare "så ofta du vill" samt att de sätter samman ett personligt träningsschema samt personligt kostschema åt en... Det blir nog även ett par pass med core och boxning framöver... Nu j-lar ska det tightas till!!! *flex* Wish me luck! ///metalgirl
Lycka till! Bra med kostschema och så - ta vara på den chansen!
För detta är den sista gången du ska banta - visst?? För så kul är det inte.
Lycka till och kämpa på!
Lycka till!
För att tighta till det hela ännu lite mer så kan du försöka äta på samma tider varje dag, arbete eller ledig. Det jag läst och hört är att äta var tredje timme håller ämnesomsättningen igång och försätter aldrig kroppen i svält.
metalgirl_80
2005-08-10, 10:01
sent svar... men det tycker jag blir lite knepigt! eftersom jag vissa dagar går upp 2 på morgonen, andra halv 4... o så har man ledigt vissa dagar o då går jag inte upp 2 bara för o äta! :eating:
AngelLove
2005-08-10, 10:45
Använd tretimmarsregeln ändå oavsett när du går upp, fungerar precis lika bra. Tänk bara på att reglera måltiderna så ditt totala näringsintag inte överstiger vad du tänkt dig.
Hur har det gått annars ? Är ju över 1½ månad sedan sista posten..
metalgirl_80
2005-08-10, 11:03
jo, brukar gå ca 2½ - 3 timmar mellan målen... har äntligen lärt mig att ta med mig proteindrink till jobbet som jag tar när det är för långt mellan frukost o frukostrast..!
förövrigt går det väldigt bra! ökar vikterna vartefter - dock väldigt segt med axlarna, hrm.. har kört 3*15-25 nu på allt för ökad muskeluthållighet - mkt för jobbets skull - men har nu tänkt köra nå´n vecka på 4*8 för lite mer muskelvolym... dock har jag fått sån j-la huvudvärk den senaste veckan när jag tränat, så ska ta det lugnt ett par dar här nu... dock står jag kvar på mina stadiga 85 kg o vet inte om jag sett så´n enorm skillnad i spegeln heller... men men... tränar o sliter på iaf! *flex*
nu ska vi se...nu ska vi se...! har precis varit och skrivit in mig på ett nytt gym (dyyyyrt!!!) där man har möjlighet till personlig tränare "så ofta du vill" samt att de sätter samman ett personligt träningsschema samt personligt kostschema åt en... Det blir nog även ett par pass med core och boxning framöver... Nu j-lar ska det tightas till!!! *flex* Wish me luck! ///metalgirl
vilket bra gym, jag blir avis.
prova boxen. Jag har blivit helt fast i det!
förutom att det är skitjobbigt (på ren svenska) så är det kul som tusan och rensar hjärnan. Snacka om wellness!! Yoga kan hoppa upp och sätta sig ngnstans.
AFanatic
2005-08-10, 13:34
Lycka till metalgirl! Det här fixar du.
Hej metalgirl_80.
Tycker det låter som du lägger på dig muskler.
Du är bekymrad över att du inte går ned i vikt nu trots att du tränar mer ?
Jag tror att du just nu bränner fett och bygger på dig muskler. Det är lite beroende på din träningsbakgrund men jag får det intrycket att du tränar mer och hårdare nu. Då är det fullt möjligt att du ökar i muskelmassa och faktiskt bränner fett.
Titta i spegel och kolla på skärpet. Har inte midjan fortsatt och minska. Fortsätt och kör som du gör tycker jag och utvärdera om en månad.
Jag blir lite förvirrad när jag läser det här. Tidigare här på forumet har jag ju fått höra att det är typ jättesvårt att bygga muskler och bränna fett samtidigt. Hur går det här ihop, om hon lyckas bränna fett och bygga muskler?
Nu känner jag mig helt :confused:
WHITEFOLKS
2005-08-10, 17:40
Det är mycket mer effektivt att göra en sak i taget men det går att bygga muskler samtidigt som man går ner i fett, speciellt om man är nybörjare eller överviktig allmänt. För de som inte faller i de 2 kategorierna blir det svårare och man får vara riktigt bra på näringstajming och liknande för att få några vidare resultat med ett sådant upplägg.
Metal_boy_
2005-08-10, 17:47
Kul att du verkar fått ett bra upplägg att gå efter. Uppdatera gärna hur det går, för sånt tycker vi e kul här :thumbup:
//metalboy till metalgirl ;)
metalgirl_80
2005-08-10, 17:55
hehe, jorå! uppdatering kommer så småningom... har ändrat kosten en del sen sist...o ändrat träningen lite... har även tänkt lägga om träningen lite för o bygga massa mera muskler - fast nu har jag ju åkt på ofrivillig vila... men så snart jag är fit for fight så jag ska la uppdatera er här... *flex*
Metal_boy_
2005-08-10, 18:16
hehe, jorå! uppdatering kommer så småningom... har ändrat kosten en del sen sist...o ändrat träningen lite... har även tänkt lägga om träningen lite för o bygga massa mera muskler - fast nu har jag ju åkt på ofrivillig vila... men så snart jag är fit for fight så jag ska la uppdatera er här... *flex*
Ofrivillig vila här med. Mitt under deffen ligger jag helkörd och lever på skitmat, men nästa vecka blir det ändring. Ska bli kul och följa upp hur det går när du kommer igång sen :thumbup:
Jag blir lite förvirrad när jag läser det här. Tidigare här på forumet har jag ju fått höra att det är typ jättesvårt att bygga muskler och bränna fett samtidigt. Hur går det här ihop, om hon lyckas bränna fett och bygga muskler?
Nu känner jag mig helt :confused:
metalgirl_80 har ju inte skrivit så mycket om sin träning eller träningsbakgrund. Jag tog, kanske felaktigt :em: för givet att hon precis börjat med seriös träning på gym och fått till att träna regelbundet.
Under början av karriären sker en våldsam anpassning i musklerna för den nya träningen. Främst sker en styrkeökning på att hjärnans kontroll över musklerna förbättras. Fler nerver skickar starkare signaler till fler muskelfibrer, sk baning. Det är inte bara en ökning av muskelprotein utan musklerna tränas också i att lagra mer glykogen för kommande träningar.
Metal_boy_
2005-08-10, 18:51
metalgirl_80 har ju inte skrivit så mycket om sin träning eller träningsbakgrund. Jag tog, kanske felaktigt :em: för givet att hon precis börjat med seriös träning på gym och fått till att träna regelbundet.
Under början av karriären sker en våldsam anpassning i musklerna för den nya träningen. Främst sker en styrkeökning på att hjärnans kontroll över musklerna förbättras. Fler nerver skickar starkare signaler till fler muskelfibrer, sk baning. Det är inte bara en ökning av muskelprotein utan musklerna tränas också i att lagra mer glykogen för kommande träningar.
Sådär skrev du bara, för att du troligtvis vet att metalgirl kommer att säga att; Sverker hade rätt :D
metalgirl_80
2005-08-10, 19:00
så här ligger det till; Var väldigt fysiskt aktiv fram tills för 3½ år sedan - jobbade i stall så gick ett antal mil om da´n, kånkade runt på 50-60kg säckar o va grymt tight om man får säga det själv! (vägde 63-65 kg) - , då flyttade jag och bytte jobb och allting gick åt h-ete...sen vare soffpotatis tills januari 04 (vägde då 96 kg) ...då tog jag mig i kragen och började gå ett par ggr/v och förra sommaren inhandlades ett hemmagym som "använts i perioder"... Jag började träna kontinuerligt på gym 3 ggr/v slutet av mars i år... nu försöker jag träna på gymmet ca 5 ggr/v o jag går till o från gymmet ( tar ca 35 min enkel väg ) ...har jobbat som faen under sommaren så har koncentrerat mig på gymmet eftersom jag gillar det mest, men ska la försöka få mig till o köra lite spinning, boxing, body combat o dyl här till hösten... :whipped: ...har sedan februari (?) vägt 85 kg... men nu skiter jag i vikten... har bestämt mig för o bygga massa muskler nu istället, som sagt var... sååå ligger det till nu... :)
metalgirl_80
2005-08-10, 19:01
ni é la för goá! :bow:
Hur ligger vikten till nu då?
metalgirl_80
2005-08-11, 10:04
fortfarande 85... ...men som sagt var, bryr mig inte så mkt om vikten längre, försöker äta bra o träna bra o det är det viktigaste för mig nu! :)
Kaboffastar
2005-08-11, 10:47
fortfarande 85... ...men som sagt var, bryr mig inte så mkt om vikten längre, försöker äta bra o träna bra o det är det viktigaste för mig nu! :)
Du har samma attityd som jag hade när jag började. Du kommer lyckas !!
metalgirl_80
2005-08-11, 11:01
Tack, tack! det hoppas jag också! ;)
Du har samma attityd som jag hade när jag började. Du kommer lyckas !!
Just det kaboff, hur går det för dig? Börjat igen eller?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.