Logga in

Visa fullständig version : "vandringsmat"

challe balle
2005-05-22, 13:00
Tjena.
Jag ska ut och vandra i skogen under tre dagar om en vecka. Och maten vi får då är antagligen bara vanlig skolmat någon gång under dagen. Så jag tänkte höra om ni har några tips på något med hög proteinhalt som man kan ta med som håller sig och inte är söligt och illaluktande (tonfisk).
Jag funderade på lättmjukost på tup som man lätt kan ta när man traskar runt, kan det vara en bra ide? nån som vet näringsinehållet på en lättost?

Jakobbus
2005-05-22, 13:05
Jag funderade på lättmjukost på tup som man lätt kan ta när man traskar runt, kan det vara en bra ide? nån som vet näringsinehållet på en lättost?
Enligt hälsovakten per 100 gram:
Fett 4.5 g (2.7 mättat, 1.5 omättat)
Protein 17 g
Kolhydrater 2 g

Pellefant
2005-05-22, 13:10
Gör inte som jag när vi vandrade med klassen i grundskolan runt en vecka, tog nästan bara med mig kalla pannkakor med socker och sylt, gick upp flera kilo på denna vandring. *rolleyes*

King Grub
2005-05-22, 13:32
kalla pannkakor med socker och sylt

Utmärkt vandringsmat. Seriöst.

jakke
2005-05-22, 13:35
Min erfarenhet när man är ute och vandrar är att äta allt man kommer över.
Fixa näringstäta livsmedel.
Pellefant: 1 varv runt skolan räknas inte som vandring ;)

Mental
2005-05-22, 13:51
På march i lumpen så hadde man ofta en liten "gottepåse" om det inte var överlevnad som gällde, den fyllde man med energitäta saker som russin, olika nötter, druvsocker i tablettform mm, började man känna sig dum i huvet och i behov av energi fans det alltid nära tillhands, se till att ha vatten i flaskan hela tiden dock.

challe balle
2005-05-22, 14:10
Såg att jag hade skrivit väldigt dumt i mitt inlägg, det är inte en vandring som vi ska gå i tre dagar, utan vi ska va borta i tre dagar. Hur långt vi ska gå har jag ingen aning om men det blir väl nån mil om dan. Och under dom här tre dagarna får vi nog väldigt lite och dålig mat, så frågan var mer om ni har nått tips på vad man kan ha med sig i skogen under tre dagar som är proteinrikt och inte krångligt.
endel bra svar fick jag dock, sorry för jag va otydlig.

Grisen
2005-05-22, 14:35
Nötter, kalla pannkakor, proteinbars, drickyogurt (inte så bra utan kylskåp).

Bjorne
2005-05-22, 15:17
Nötter, kalla pannkakor, proteinbars, drickyogurt (inte så bra utan kylskåp).Du lär ha tillgång till vatten, så en proteinpulver. Annars kan du ta med ett par kilo Kesella, verkar inte göra något ifall det inte är helt nerkylt, utan att bara lägga det i skugga lär räcka. Det är ju gott och lätt att få i sig.