handdator

Visa fullständig version : Badrums våg mäter fetthalten?

hammer95
2005-05-22, 10:02
Kan man lita på en våg som kostade 600kr för ett år sedan när det gäller att räkna ut fetthalten i procent i kroppen. Min våg ska skicka ut några elektriska "strålar" som ska mäta fetthalten. Är dessa vågar tillförlitliga? Jag hade 13 % fett! Tycker det verkar lite, men jag är slimmad...

King Grub
2005-05-22, 10:18
Är dessa vågar tillförlitliga?

Inte det minsta.

hammer95
2005-05-22, 10:22
Vilken apparat är tillförlitlig för att mäta fetthalten? Är 13% lite?

King Grub
2005-05-22, 10:25
Kalipermätning är betydligt mer tillförlitlig metod, om man vet hur man gör, än vad billig bioimpedans är.

hammer95
2005-05-22, 10:38
Visar vågarna oftast för lite eller för mycket andel fett?

EDIT: Beror vä självklart på vilken våg det är...

Bite
2005-05-22, 10:57
Jag vill skriva av mig lite här. Jag mätte i vintras fettprocenten på en såndär våg av den billigare sorten hos en kompis. Enligt skräpvågen översteg BF% mätbar nivå, dvs nånstans >45%. Jag blev till en början förvånad, fick sedan en lätt släng av depression och magont, för att till sist dra slutsatsen att jag hade dimmiga magrutor, väl synliga ådror på biceps, avsaknad av dubbelhaka och 31" i midjan på jeansen. Alltså hade skiten med nödvändighet fel och var sänd av belsebub för att driva stackars tjejer (inte mig alltså, jag är man) till vansinne. Skaffa en kaliper..

__thastrom__
2005-05-22, 11:20
var kan man köpa kaliprar?

The Draf
2005-05-22, 11:46
Kalipermätning är betydligt mer tillförlitlig metod, om man vet hur man gör, än vad billig bioimpedans är.

Vad kan felmarginalen vara på en bioimpedans pryl?

MyungChul
2005-05-23, 21:57
var kan man köpa kaliprar?

Ska du köpa fler än en, eller varför skriver du i plural? Annars så är google din vän!

Fredrik_
2005-05-24, 08:19
Sen finns det ju andra varianter som bygger på omkretsmått. Säkert inte alls lika bra som en rätt använd kaliper, men det lär ju duga till att följa trender över lite längre sikt. Jag är lite förtjust i www.mybodycomp.com (gratisvarianten!). Den ser rätt seriös ut i alla fall, med en vetenskaplig bakgrund (om än något gammal) i Behnkes arbeten, och är baserad på ett ganska stort antal omkretsmått.

Hur bra det egentligen är lämnar jag osagt ;)

Lizzie
2005-05-24, 13:41
Min bioimpedansvåg stämmer med kaliber mått iallafall. Men kalibermätning, som mäts av en erfaren slår ut vågarna med hästlängder! Kaliber måtten får man ju ut muskelprocenten, vilket är det som betyder något.

Och jo, man använder faktiskt två kalibrar, en för att mäta fettet och en som man mäter skelettet med.

Piranha
2005-05-24, 13:45
Min bioimpedansvåg stämmer med kaliber mått iallafall. Men kalibermätning, som mäts av en erfaren slår ut vågarna med hästlängder! Kaliber måtten får man ju ut muskelprocenten, vilket är det som betyder något.

Och jo, man använder faktiskt två kalibrar, en för att mäta fettet och en som man mäter skelettet med.

KALIPER !!!

Vågarna är IMHO värdelösa.. har testat ett flertar och de varierar med en felmarginal på en kanske 25%

PowPow
2005-05-24, 13:53
KALIPER !!!

Vågarna är IMHO värdelösa.. har testat ett flertar och de varierar med en felmarginal på en kanske 25%

Fungerar de inte ens me sig själv som referens?
Att använda som referenspunkt, alltså. Och se om det går uppåt eller neråt.

*lyssnar på din nätradio* :hbang:

Piranha
2005-05-24, 14:04
Fungerar de inte ens me sig själv som referens?
Att använda som referenspunkt, alltså. Och se om det går uppåt eller neråt.

*lyssnar på din nätradio* :hbang:

En apparat som inte visar med hyffsad exakthet är för mig värdelös, att ha den som referenspunkt skulle jag inte heller rekomendera , jag har inte prövat själv , men de kan vad jag hört svänga ifrån dag till dag , antar de har med vattenbalans etc i kroppen att göra.

Kaliper , både billigare och exaktare ..

Lizzie
2005-05-24, 14:12
Jag tror kvalitén på vågarna skiljer väldigt mycket. Som sagt min funkar jättebra, och man ser ju sin vatten% oxå. (Min heter BIOcare plus SBFW004) Den kan ju inte vara den enda som funkar? Med tanke på att jag vet min fett% (mätt flera gånger med kaliPer) och den överensstämmer med Bio vågen, jag blev faktiskt chockad - för jag trodde den inte skulle stämma.

PowPow
2005-05-24, 14:28
En apparat som inte visar med hyffsad exakthet är för mig värdelös, att ha den som referenspunkt skulle jag inte heller rekomendera , jag har inte prövat själv , men de kan vad jag hört svänga ifrån dag till dag , antar de har med vattenbalans etc i kroppen att göra.

Kaliper , både billigare och exaktare ..

Allright.
Jag funderade på tt köpa en biovåg när jag skulle köpa våg innan. Men det blev en vanlig. De som sålde vågen sa t.o.m. att den ofta visade fel för hårt tränande individer. Kan tänka mig att det har att göra med vattenbalans och dylikt att göra.

Lizzie
2005-05-24, 20:19
Allright.
Jag funderade på tt köpa en biovåg när jag skulle köpa våg innan. Men det blev en vanlig. De som sålde vågen sa t.o.m. att den ofta visade fel för hårt tränande individer. Kan tänka mig att det har att göra med vattenbalans och dylikt att göra.

Jo, men vattenbalansen (i %) SER du i displayen så den behöver du inte fundera över.

Entity
2005-05-25, 00:11
Min våg har visa 24 % i ett år nu ungefär, under lika lång tid som ja tränat , ja hoppas att lite muskler har ja fått :D för ja väger lika mycket som innan :P