Visa fullständig version : Köra rattfull för att rädda liv?
Jag kikade nyss i dagens Aftonbladet där det stod lite om att en 19-årig kille hade kört rattfull för att rädda livet på en tjej. De flesta som blev tillfrågade tyckte att det var fel för att då riskerar man andra liv. Vad tycker ni? Ska man få köra rattfull om någons liv står på spel? Jag inser att det finns många faktorer som spelar in bl.a. hur rattfull man är osv...
Slartibartfast
2005-05-21, 15:22
Beror ju lite på hur situationen ser ut, men om det handlar om att rädda livet på en närstående så skulle jag såklart ha kört. Inget snack.
Matte_Maiden
2005-05-21, 15:31
Beror ju lite på hur situationen ser ut, men om det handlar om att rädda livet på en närstående så skulle jag såklart ha kört. Inget snack.
Exakt. No way att jag skulle låta någon nära och kär dö i ett sådant läge.
För det första har han handlat i nöd, vilket är en av de straffrihetsgrunder som finns.
Nöd:
4 § En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.
Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Lag (1994:458)
Killen har kört full, ja. Och tycker därmed inte det är konstigt om detta tas upp i rätten. Det är polisernas skyldighet att rapportera. Det skulle vara ett brott i sig om rättsväsendet inte tar tag i brott. Det är sedan rätten som avgör om han är skyldig eller inte.
Vilket han inte kommer att bli.
Beror som sagt på hur full man är, men jag hade gjort det ifall det var något allvarligt på gång. Jag är emot rattfylleri något enormt men jag tror inte det är ens 1% av dem som kör onyktra som krockar, därmed menar jag inte att det är dem som krockar som är nyktra.. ;)
henke_in_training
2005-05-21, 20:14
är det verkligen nödfall så tycker jag att man får köra rattfull, självklart ska man ju också ringa polisen och ambulans så de kan möta upp så fort som möjligt...
Pellefant
2005-05-21, 20:16
Intresant är att killen som körde själv anmälde detta(varför gjorde han det?) samt att de verkligen avbröt kvinnans självmordsförsök. (Läste artikeln förut)
WHITEFOLKS
2005-05-21, 20:17
Tror iofsig inte frågan bör handla så mycket om FÅR vilket ju är upp till var och en utan mer riskmomentet med att köra full. Annars degraderar man rattfylla till ett brott som man inte bör göra för att det är olagligt.
För det första har han handlat i nöd, vilket är en av de straffrihetsgrunder som finns.
Nöd:
4 § En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.
Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Lag (1994:458)
Killen har kört full, ja. Och tycker därmed inte det är konstigt om detta tas upp i rätten. Det är polisernas skyldighet att rapportera. Det skulle vara ett brott i sig om rättsväsendet inte tar tag i brott. Det är sedan rätten som avgör om han är skyldig eller inte.
Vilket han inte kommer att bli.
Exakt. Det är rätten som ska avgöra om han ska dömas eller inte. Inte polisen, hans kompisar och framförallt inte nån tidning. Och han kommer inte att dömas heller - det finsn det gott om prejudikat på.
allan
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.