Logga in

Visa fullständig version : återanvända urin

Cilia
2005-05-21, 09:57
lite konstigt ämne kanske men jag har en fråga. När jag är ute och springer händer det ibland att jag känner att jag skulle behöva göra #1 men sen efter ett tag så går det över.

Min undran är om kroppen när den behöver mer vätska återanvänder urinet eller är det så att om det har passerat allt och väl hamnat i blåsan så har det gjort sitt och kan bara komma ut nedåt i kroppen och att min känsla mer är psykologisk?

sunkan
2005-05-21, 09:58
pusst, å jag som trodde du skulle återanvända den på annat vis *spy*

Nismo
2005-05-21, 10:02
Det är likadant när man är skitnödig. Blir man skitnödig och inte har toa i närheten och väntar länge så "försvinner" nödigheten. (fast kommer tillbaka i dubbelt så stark kraft på kvällen) Iaf för mig *flex*

mela
2005-05-21, 10:07
Det är inte särskilt bra att hålla inne på urinet.
Bakterier bildas och man får lätt urinvägsinfektion.
jag fick det och infekterade njurar på köpet.. *cry*
gör skitont.. 40 graders feber, frossa och fet ryggvärk.
kissa när du måste!

Cilia
2005-05-21, 10:09
Det är inte särskilt bra att hålla inne på urinet.
Bakterier bildas och man får lätt urinvägsinfektion.
jag fick det och infekterade njurar på köpet.. *cry*
gör skitont.. 40 graders feber, frossa och fet ryggvärk.
kissa när du måste!
tack, jag vet att det inte är bra men det handlar ju bara om kanske 40 min eller så och inte att jag är jättenödig utan mer att jag känner att jag skulle kunna gå. Jag är som många andra tjejer en sån som gärna går och skvätter det är inte heller bra om jag förstår det rätt. Men det du råkade ut för verkar obehagligt 's*

Sunkan - jag vet att det gick att missförstå men hittade ingen annan bra rubrik. Fast visst är det så att när folk typ går vilse i öknen så kan man dricka sin egen urin? Bra att veta nästa gång man hamnar i den situationen *nickar*

mela
2005-05-21, 10:11
tack, jag vet att det inte är bra men det handlar ju bara om kanske 40 min eller så och inte att jag är jättenödig utan mer att jag känner att jag skulle kunna gå. Jag är som många andra tjejer en sån som gärna går och skvätter det är inte heller bra om jag förstår det rätt. Men det du råkade ut för verkar obehagligt 's*

okay då är det säkert lugnt.. jag får dock håll när jag springer och är kissinödig, inget du råkar ut för *flex*

Cilia
2005-05-21, 10:17
okay då är det säkert lugnt.. jag får dock håll när jag springer och är kissinödig, inget du råkar ut för *flex*
nej, jag får inte så ofta håll men när jag får det tror jag inte det beror på att jag är kissnödig men jag ska tänka på det och se om det finns ett samband.

z_bumbi
Fast visst är det så att när folk typ går vilse i öknen så kan man dricka sin egen urin? Bra att veta nästa gång man hamnar i den situationen *nickar*

Det är ingen bra idé alls, bättre att rena den först eller bara använda den att svalka sig med.
Det som kroppen gör sig av med vill den inte ha tillbaka och i en sådan situation har kroppen gjort sig av med så lite vatten som den bara kan så urinen är väldigt koncentrerad.

Cilia
Det är ingen bra idé alls, bättre att rena den först eller bara använda den att svalka sig med.
Det som kroppen gör sig av med vill den inte ha tillbaka och i en sådan situation har kroppen gjort sig av med så lite vatten som den bara kan så urinen är väldigt koncentrerad.
ok, det låter vettigt men om man nu inte har ngn annan vätska att tillgå kan detta inte vara bättre än att inte dricka alls?

mela
2005-05-21, 10:18
ok, det låter vettigt men om man nu inte har ngn annan vätska att tillgå kan detta inte vara bättre än att inte dricka alls?

du får undvika öknen helt enkelt *flex*

Cilia
2005-05-21, 10:19
*tummen upp*
bra idé

mela
2005-05-21, 10:20
*tummen upp*
bra idé

och om du ska dit.. ta med massa vatten och urinrengöringsgrejimoj och lite tomatplantor som du kan plantera så kanske du klarar dig ;)

Cilia
2005-05-21, 10:23
och om du ska dit.. ta med massa vatten och urinrengöringsgrejimoj och lite tomatplantor som du kan plantera så kanske du klarar dig ;)
*förvirrad*
varför just tomatplantor?
vet du hur lång tid det tar för dom att växa?
är inte groddar ett bättre alternativ?

mela
2005-05-21, 10:24
*förvirrad*
varför just tomatplantor?
vet du hur lång tid det tar för dom att växa?
är inte groddar ett bättre alternativ?

du tar med färdigväxta med tomater på :naughty:
så är det bara att gräva ner åsså överlever dom
groddar kanske också är bra?
men är inte sånt läskigt ? :em:

Cilia
2005-05-21, 10:26
groddar kanske också är bra?
men är inte sånt läskigt ? :em:
jo men jag är tuffare än vad somliga tror *slår mig på bröstet som Mowgli*

z_bumbi
2005-05-21, 10:28

Jag tvivlar faktiskt men jag vet inte, det som kroppen vill bli av med så gärna att den offrar vatten känns inte så nyttigt att hälla tillbaka i kroppen.

Har du två petflaskor och lite tejp med dig så behöver du inte fundera på det överhuvudtaget då det är vad som krävs för att kunna rena urinen. :thumbup:

mela
2005-05-21, 10:33
jo men jag är tuffare än vad somliga tror *slår mig på bröstet som Mowgli*

:laugh: *skrattar åt och peka på* :laugh:

ne nu va jag dum :em:

Cilia
2005-05-21, 10:56
Jag tvivlar faktiskt men jag vet inte, det som kroppen vill bli av med så gärna att den offrar vatten känns inte så nyttigt att hälla tillbaka i kroppen.

Har du två petflaskor och lite tejp med dig så behöver du inte fundera på det överhuvudtaget då det är vad som krävs för att kunna rena urinen. :thumbup:
så du menar att det bara är en skröna att man kan dricka sitt eget urin och att det redan är renat till skillnad mot #2?

men tack för tipset.
Nästa gång jag är i öknen ska jag tänka på dina och melas tips. Blir antagligen en hel jeep full med bara utrustning för om jag skulle komma vilse men det kan det ju vara värt *skrattar*

Kwon
2005-05-21, 11:20

Tomatplantor? LOL!

Och vad ska hon göra i öknen?

Cilia
2005-05-21, 11:27
:laugh: *skrattar åt och peka på* :laugh:

ne nu va jag dum :em:
*gråter och hänger med huvudet* elak...... *pout*

Jonny_88
2005-05-21, 12:13
Ursäkta om jag snor tråden lite.

Finns det någon sjukdom som gör att man pissar ofta eller någon annan orsak? Visst om man dricker mkt så kommer det mkt ut. För jag verkar pissa ofta, fick gå på toaletten fyra gånger när jag hade nationellt prov i matte ( De flesta gick inte en enda gång )! Tror inte jag har liten blåsa. Är ett jobbigt problem för mig...

Survivor
2005-05-21, 14:11

Finns det någon sjukdom som gör att man pissar ofta eller någon annan orsak? Visst om man dricker mkt så kommer det mkt ut. För jag verkar pissa ofta, fick gå på toaletten fyra gånger när jag hade nationellt prov i matte ( De flesta gick inte en enda gång )! Tror inte jag har liten blåsa. Är ett jobbigt problem för mig...
stress p.g.a nervositet!? jobbigt är det iaf. bra att försöka hålla sig lite, och man behöver inte vara överdrivet rädd för att spräcka blåsan eller så för det finns plats för åtskilliga liter där. har väl stått och pissat en 5 liter i taget ibland när man druckit lite och mer ändå finns det plats för. fast det kan ju göra ont som fan iofs om man håller sig för länge.

JAM
2005-05-21, 14:15
Konstigt det där. Man har ju hört om folk som kört vilse på fjället, pissat i skoterhjälmen, dricker det och överlever just p.g.a. det...

tegel
2005-05-21, 15:29

Skulle man ändå hamna i sandlådan så äre nog ide att kondensera fram vattnet från urinen. Det borde gå rätt bra eftersom det ofta är stora temperaturväxlingar mellan natt och dag.

z_bumbi
2005-05-21, 15:33
Konstigt det där. Man har ju hört om folk som kört vilse på fjället, pissat i skoterhjälmen, dricker det och överlever just p.g.a. det...

Jag har nog aldrig hört talas om det fenomenet men frågan är om de då överlever pga eller trots det?
Jag vet inte svaret.

bosse_brutal
2005-05-21, 17:02

syrran var på det sättet när hon fick diabetes, men om du mår bra i övrigt så beror det knappast på det...

jesse
2005-05-21, 17:23

Jag har läst någonstans att man skulle dö snabbare om man drack sitt eget urin än om man inte drack något alls. Kommer inte ihåg varför men någonting med att salterna som fanns i urinen torkade ut kroppen typ som havsvatten.

Jonny_88
2005-05-21, 18:57
stress p.g.a nervositet!? jobbigt är det iaf. bra att försöka hålla sig lite, och man behöver inte vara överdrivet rädd för att spräcka blåsan eller så för det finns plats för åtskilliga liter där. har väl stått och pissat en 5 liter i taget ibland när man druckit lite och mer ändå finns det plats för. fast det kan ju göra ont som fan iofs om man håller sig för länge.
Oftast brukar människor säga till mig att hålla mig, men jag kan ju inte det, är jag så pissnödig så har jag redan hållt mig och måste pissa!
stress p.g.a nervositet? Vet inte, tror inte det,har alltid varit sådan hela tiden. Tycker inte jag pissar lite, bara då jag pissar innan jag ska någonstans och inte är så pissnödig ( för att inte bli pissnödig i bussen etc ).

syrran var på det sättet när hon fick diabetes, men om du mår bra i övrigt så beror det knappast på det...
Nej, jag har inte diabetes. Och mår bra i övrigt.

Tack för era svar.

Loke
2005-05-21, 19:57

Vätskebrist på fjället? Det är väl bara att äta snö? Ja, då blir man nedkyld. Så då kanske det är så att de smälter snö i hjälmen med sitt piss? Då hamnar man ju i en helt annan situation, efter som det blir mycket mer utspätt.

blekfet2
2005-05-21, 20:29
Det är likadant när man är skitnödig. Blir man skitnödig och inte har toa i närheten och väntar länge så "försvinner" nödigheten. (fast kommer tillbaka i dubbelt så stark kraft på kvällen) Iaf för mig *flex*

hoho..samma här...var tvungen att promenera 1.1mil idag grymt skitnödig =)

:furious: :furious:

TommyBoy
2005-05-21, 20:52
Urinterapi (http://skepdic.com/urine.html)

Tolkia
2005-05-21, 23:32
så du menar att det bara är en skröna att man kan dricka sitt eget urin och att det redan är renat till skillnad mot #2?
Urinen är "ren" jämfört med avföring i den bemärkelsen att den är steril, d.v.s fri från bakterier (det är alltså därför man kan använda urin till att rengöra sår med). Däremot kan den vara hur full som helst av diverse mindre roliga biprodukter av ämnesomsättningen, metaboliserade miljögifter etc. - det är ju trots allt via urinen kroppen gör sig av med allt den inte vill ha som gör att lösa i vatten. iIgen vidare idé att dricka den, alltså (i en situation då man är så uttorkad att man börjar fundera i de banorna uppgår ens uringmängd dessutom inte till särskilt många klunkar ...). En del av de metaboliserade metaller, kolväten etc, som kan finnas i urinen är ju dessutom snarast mer reaktiva (= aggressiva mot kroppens vävnader) när de har gjorts vattenlösliga.

Jag har för mig att det finns någon mekanism som gör att "trängingsreflexer" dämpas efter ett tag om man inte kan ge efter för den (givetvis beroende på hur akut behovet är; det går ju inte att hålla sig hur länge som helst/hålkla hur stora mängder som helst).

F.ö. tror jag att rätt många historier om folk som irrat omkring i vilkdmarken och druckit sin egen urin, ätit upp sina döda kompisar etc. för att hålla sig vid liv är typiska "klintbergare".

Trance
2005-05-21, 23:36

Använder du kreatin?

mula
2005-05-22, 00:22

Prostatainflammation är ganska vanligt hos unga män. Vanligt med sådana symptom då.

Cilia
2005-05-22, 08:12
Urinen är "ren" jämfört med avföring i den bemärkelsen att den är steril, d.v.s fri från bakterier (det är alltså därför man kan använda urin till att rengöra sår med). Däremot kan den vara hur full som helst av diverse mindre roliga biprodukter av ämnesomsättningen, metaboliserade miljögifter etc. - det är ju trots allt via urinen kroppen gör sig av med allt den inte vill ha som gör att lösa i vatten. iIgen vidare idé att dricka den, alltså (i en situation då man är så uttorkad att man börjar fundera i de banorna uppgår ens uringmängd dessutom inte till särskilt många klunkar ...). En del av de metaboliserade metaller, kolväten etc, som kan finnas i urinen är ju dessutom snarast mer reaktiva (= aggressiva mot kroppens vävnader) när de har gjorts vattenlösliga.

Jag har för mig att det finns någon mekanism som gör att "trängingsreflexer" dämpas efter ett tag om man inte kan ge efter för den (givetvis beroende på hur akut behovet är; det går ju inte att hålla sig hur länge som helst/hålkla hur stora mängder som helst).

F.ö. tror jag att rätt många historier om folk som irrat omkring i vilkdmarken och druckit sin egen urin, ätit upp sina döda kompisar etc. för att hålla sig vid liv är typiska "klintbergare".
Tolkia du är en ängel men du nämner också det jag tänker på dvs att när man är uttorkad så blir det inte så mycket urin. Kan det vara så också att urinet i blåsan liksom absorberas tillbaka in i kroppen? Det är lite det jag tänker på eller är det så att när det väl nått blåsan så har det och då kan det bara komma ut genom att kissa?

Sverker
2005-05-22, 09:58
Hur fungerar njurarna och hur bildas urin ?

Detta är kanske läsvärt:
http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=15743

Cilia
2005-05-22, 11:25
Hur fungerar njurarna och hur bildas urin ?

Detta är kanske läsvärt:
http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=15743
tack och efter att ha läst det låter det inte som en bra idé att dricka urinet. men min undran huruvida urinet kan absorberas tillbaka i kroppen besvaras inte så jag antar att så inte är fallet. Är det en restprodukt så är det och bör så förbli tolkar jag det som.

Men visst är det fascinerande hur mycket som ryms i kroppen?
Snacka om compact living.

Tolkia
2005-05-22, 11:58
Jag tror inte att vätska från urinen återabsorberas från urinblåsan; kan ha fel , men min uppfattning är att den mest är en "bindvävs- och muskelpåse" för förvaring. Å andra sidan är vattnets väg till blåsan via njuren extremt lång (tarmens längd är ingenting jämfört med njurkanalernas), så kroppen har rätt lång tid på sig att reglera vattenupptaget under vägen dit när de första varningssymptomen börjar kunna anas (jämför t.ex. med hur pass snabb den vätskedrivande effekten av kaffe är, och då är nog den ändå långsammare än vad en "multifunktionsåtgärd" - som ju blir följden vid uttorkning - skulle vara). Att man slutar känna sig kissnödig efter ett tag om man måste hålla sig tror jag som sagt har att göra med att signalerna "dämpas bort" efter ett tag, man kan se det som att hjärnan fattar att det är lönlöst att lyssna på blåsans signaler om kissnödighet eftersom den vet att blåsan ändå inte kan få som den vill (förenklat). Blåsan är ju rätt töjbar, så det funkar ett tag (förr rengjordes och blåstes urinblåsan upp och användes som leksak/boll åt barnen vid slakt). En annan sak är att hög aktivitet i den sympatiska delen av autonoma nervsystemet (aktiverings/stress/slåss-eller-fly-delen av ANS) dämpar både aktiviteten i och signalerna från matsmältnings- och utsöndrigsorgan, och det spelar nog in när det gäller "nödighet" vid träning.

Bamse
2005-05-28, 00:39
http://www.expressen.se/index.jsp?a=290867 *innocent*

High1ander
2005-05-28, 11:44
Var ju en Hindu-snubbe som forskare kolla på som ALDRIG åt mat, utan han fick "livets elixir" från luften, verka som att han fick vatten genom luftfuktigheten, osv... Läste det iaf inte från En Ding Ding Värld... Men med honom så såg man att urin bildades i blåsan, men att efter ett tag så försvann det, togs upp igen utav kroppen, snubben pissa aldrig heller...

Aja, skulle kunna vara fejk-bajs, men men...

Cilia
2005-05-28, 11:49
Var ju en Hindu-snubbe som forskare kolla på som ALDRIG åt mat, utan han fick "livets elixir" från luften, verka som att han fick vatten genom luftfuktigheten, osv... Läste det iaf inte från En Ding Ding Värld... Men med honom så såg man att urin bildades i blåsan, men att efter ett tag så försvann det, togs upp igen utav kroppen, snubben pissa aldrig heller....
alltså min teori!
även om jag inte hävdar att jag lever på luft *klappar på magen*

Sverker
2005-05-28, 12:00
Var ju en Hindu-snubbe som forskare kolla på som ALDRIG åt mat, utan han fick "livets elixir" från luften, verka som att han fick vatten genom luftfuktigheten, osv... Läste det iaf inte från En Ding Ding Värld... Men med honom så såg man att urin bildades i blåsan, men att efter ett tag så försvann det, togs upp igen utav kroppen, snubben pissa aldrig heller...

Aja, skulle kunna vara fejk-bajs, men men...

Den myten var lätt att knäcka :D

Utandningsluften är alltid mättad av vattenånga. För varje andetag luft han andas in som ( innehåller vattenånga ) så andades han ut mer vattenånga :D

zanzi
2005-05-28, 15:17
[...] Har du två petflaskor och lite tejp med dig så behöver du inte fundera på det överhuvudtaget då det är vad som krävs för att kunna rena urinen. :thumbup:

Hur gör man nu då? Bra att veta nästa gång man planerar en veckotripp i Sahara.

Aron Ralston (länk (http://www.aralston.com/)) har jag för mig, drack sitt eget urin för att överleva. Rätt stark person, physiskt och på alla andra sätt, för övrigt också!

Sverker
2005-05-28, 15:36

Både ökenråttor ( engelsmän ) och ökenrävar ( tyskar ) lärde sig snabbt att ha rent vatten i kylaren, i de fordonet de använde på sina spaningsturer i ökenkriget.
När dricksvattnet var slut och det blev panik kunde de alltid dricka kylarvattnet och därefter urinera i kylaren på återresan :D

Sverker
2005-05-31, 20:01
Nu är inte detta min kunskap men jag kan ju glänsa lite genom att förklara följande.

Cellmembranet i de celler som utgör ytan på urinblåsan och urinvägarna är förstärkta med glycocalyx dvs ett tjockare lager bestående av olika socker bundet till cellmembranet. Mellanrummet mellan cellerna är förstärkt med mer "tight junction" dvs tätare och starkare bindningar mellan cellerna.
Salter har alltså extremt svårt att röra sig ut och därför stannar vattnet också kvar i blåsan.

z_bumbi
2005-05-31, 20:37

Kondensering.

Fyll ena flaska med dåligt vatten, urin eller liknande till hälften, fäst den andra flaskan öppning mot öppning men i en vinkel. Placera den fyllda flaskan i solen och försök kyla av den tomma flaskan genom att ha den i skuggan, har man gott om orenad vätska så kan man kyla med en tygbit doppad i vätskan. I värsta fall kan man bara vänta tills det blir svalare på natten.
Det vatten som bildas i den förut tomma flaskan är rent.

Det går antagligen mycket lättare om man har en bit plastslang också när jag tänker efter.

JAM
2005-05-31, 21:31
Cellmembranet i de celler som utgör ytan på urinblåsan och urinvägarna är förstärkta med glycocalyx dvs ett tjockare lager bestående av olika socker bundet till cellmembranet. Mellanrummet mellan cellerna är förstärkt med mer "tight junction" dvs tätare och starkare bindningar mellan cellerna.
Salter har alltså extremt svårt att röra sig ut och därför stannar vattnet också kvar i blåsan.
Coolt. Då kan man somna gott efter att dagens intressanta-offtopicinlägg-av-Sverker-kvot är uppfylld.
:thumbup: :D

Tolkia
2005-05-31, 23:32
Off topic? Det var väl mer "on" topic än åtskilligt annat i tråden ...

Sniggel
2005-06-01, 01:31
Det här med att man blir mindre bajsnödig efter ett tag beror iaf på följande (av vad jag kommer ihåg från en föreläsning i humanfysiologi, varning för känsliga :-p):

Man har två ringmuskler, en som man själv styr och en som autonoma nervsystemet sköter, när man äter o får mat i magen signalerar detta till ringmuskeln som man inte själv styr att slappna av, då måste man själv "knipa igen" :-p
när mat försvinner från magen slutar signaler att sändas o denna ringmuskel sluter sig igen.
Dessutom så upptar ändtarmen vatten från avföringen och bajset blir hårdare o tar förmodligen upp mindre plats plats, väntar man för länge med att göra sina behov kan man bli riktigt hård i magen :-p

JAM
2005-06-01, 12:01
Off topic? Det var väl mer "on" topic än åtskilligt annat i tråden ...
Hur urinblåsan fungerar har väl inte riktigt att göra med huruvida det är nyttigt att dricka sitt eget urin?

Det var dock intressant. :)

Sverker
2005-06-01, 17:27
Att dricka urinet är precis som att dricka saltvatten, uttorkande och med tiden dödligt.

Urinen håller högre salthalt än kroppen i övrigt. Dricker man urin måste kroppen offra ännu mer vatten för att bli av med det salt som kom tillbaka från urinen. Samtidigt förlorar kroppen hela tiden vatten genom svett och utandngsluften.