handdator

Visa fullständig version : Gravid - Undvika sjuka människor?

Pellefant
2005-05-21, 08:19
Hej,

Har just åkt på en dunderförkylning. Är ikväll inbjuden till ett par för att se schlagerfestivalen, där hon är gravid, runt 7:e månaden.

Kommer ändå tacka nej då jag mår så dåligt nu. :(

Undrar rent allmänt, ska gravida undvika att utsätta sig för närhet av förkylda personer? Vad är det värsta som kan hända? missfall? :(

Grahn
2005-05-21, 08:22
Såvitt jag vet är deras imunförsvar redan rätt stressat så är nog vettigt att minimera riskerna.

King Grub
2005-05-21, 08:22
Normala förkylningar är inte farliga för vare sig mor eller kommande barn, men det kan ju vara onödigt att utsätta en gravid för smitta i alla fall; det är säkert jobbigt nog som det är så sent i graviditeten.

Tolkia
2005-05-21, 09:47
Om vanlig förkylning hade resulterat i missfall hade vid nog inte haft ett överbefolkningsproblem ... jag tror knappast att det finns någon anledning för gravida att adoptera ett beteende a la bakteriefobisk elitidrottare (typ ta i handtagen med tröjärmen). Däremot skall man väl inte åka som frivilligarbetare till något ebolasjukhus i Somalia, eller något. Och även i trygga Svedala är det nog tillräckligt jobbigt att vagga runt som en strandad val utan att dessutom ha halva huvudet fyllt av snor.

Pellefant
2005-05-21, 09:50
Tack för svar. :)

Cilia
2005-05-21, 09:53
oavsett mitt tillstånd avseende graviditet eller inte så är inte jag överväldigad över att behöva umgås med dunderförkylda personer. Jag är inte rädd för att bli sjuk det blir vi alla då och då men är man sjuk så bör man kurera sig och inte smitta andra. Så jag tycker du gör rätt att stanna hemma

Pellefant
2005-05-21, 19:52
Tack Cilia. :)

mmm, här sitter jag ensam o sjuk. *cry*