Visa fullständig version : Iron Maiden på Ullevi - och i TV!!!!
Hallå!
Jag har en fin liten Maiden biljett här.
men är det någon som har koll på
vilka album dom ska köra på turnén ?
Det är ju de gamla skivorna *flex*
King Grub
2005-05-21, 07:57
Dom två senaste är ju en rejäl "return to form"! :hbang:
Nästan uteslutande de fyra första albumen.
Vilka är det då? *flex*
Iron Maiden, Killers, Number of the Beast och Peace of Mind.
Du kan läsa om låtarna här: http://www.ironmaiden.com/homepage.php?section=0&subsection=0 (klicka på Albums)
Edit: Det är bra låtar men det känns som att dom första två albumen är gjorda för Di'anno och inte passar Bruce. Sen är det dessutom live... :( Får hoppas dom slänger in lite klassiker som Fear of the dark också, allsång. :)
OKay, tack :bow:
Edit: Maiden köper man!
Pellefant
2005-05-21, 08:43
Innebär det att deras musik blivit sämre med tiden? *screwy*
Ne det tycker jag inte.
Men det ska vara deras sista turné, är väl mest därför
King Grub
2005-05-21, 08:45
Dom hade en svacka i början av 90-talet, i synnerhet No Prayer For The Dying. Där lät det trött, och Dickonson lämnade gruppen därefter. Skivorna med Bailey som sångare suger. Dom två senaste är jättebra.
Nej, turnen kallas för "The early days" likt dokumentären av dom som släpptes i slutet av förra året. I vanliga fall kör dom ytterst lite från deras tidigaste material (Iron Maiden/Killers). Så det är väl ett nostalgirace eller nåt.
Edit:
Ne det tycker jag inte.
Men det ska vara deras sista turné, är väl mest därför
Tillåt mig att tveka. Det är väl vissa som säger att det "kanske är deras sista spelning i Sverige" för att sälja biljetter, men dom jobbar ju faktiskt på ett nytt album och jag kan tänka mig att det blir en turné på det. Bruce har sagt i en intervju att han är med främst för turnerandet nuförtiden.
Pellefant
2005-05-21, 08:49
Nej, turnen kallas för "The early days" likt dokumentären av dom som släpptes i slutet av förra året.
Oj, det har jag missat, den ska jag se, tackar.
Tillåt mig att tveka. Det är väl vissa som säger att det "kanske är deras sista spelning i Sverige" för att sälja biljetter, men dom jobbar ju faktiskt på ett nytt album och jag kan tänka mig att det blir en turné på det. Bruce har sagt i en intervju att han är med främst för turnerandet nuförtiden.
OKay, det är bara det jag har hört. Möjligt att det är så :)
Vilket datum är konserten? Så man vet när man ska ta ledigt från jobbet.
Dessutom - DET GÅR PÅ TV!!!!
Direktsänd Iron Maiden-konsert i SVT och SR P3
Lördagen den 9 juli direktsänds Iron Maidens konsert från Ullevi i Göteborg i SVT2 och Sveriges Radio P3.
Med 5.1 Dolby sound, 21 kameror på plats för att följa skådespelet och 57 000 åskådare kommer det att bli en spektakulär händelse på många sätt.
- Det är väldigt roligt att SVT kan erbjuda en så stor, attraktiv och utsåld konsert till hela svenska folket. Och dessutom live! Det ger alltid en extra krydda. Förhoppningsvis kommer resultatet att glädja alla inblandade så att SVT kan försöka få till fler liknande sändningar under somrar framöver när de stora banden kommer på turné i Sverige, säger Hans Rosenfeldt, programchef för SVT Fiktion.
- Vi blev smickrade när SVT vände sig till oss på P3 för det här samarbetet, säger Pia Kalischer, musikchef på SR. P3 Live är känt för att producera den bästa ljudkvaliteten och har dessutom spelat in just Iron Maiden vid tre olika tillfällen sedan 1995. Att det blir direktsändning även i P3 den här gången är naturligtvis väldigt kul!
Även P3 Rocks programledare Håkan Persson finns på plats i Göteborg.
- Iron Maiden är en lyckad förening av hårdsvängande metal och hängivna fans. Därför känns det helt rätt att P3 och SVT hjälps åt för att göra musikfesten på Ullevi till en helkväll i både radio och tv, säger Håkan Persson.
Redan på fredagskvällen får SVT-tittarna - som ett smakprov inför den kommande konserten på lördagen - en alldeles nygjord intervju med Iron Maiden, gjord av SVT:s egen ?rocker? Jovan Radomir. Kvällen före, det vill säga torsdagen den 7 juli, sänder SR P3 en Iron Maiden-special i P3 Rock.
- Up The Irons! Man får leta efter en mer hängiven och entusiastisk publik än den som kommer på Iron Maidens konserter. Ullevi kommer antagligen att koka över den 9 juli och vi är på plats för att dokumentera händelsen, det är riktigt stort, säger Jovan Radomir.
Förra sommaren sände SVT en hårdrocksnatt med tolv timmars rock, där bland annat Iron Maiden ingick och det blev en stor tittarframgång.
Bandet:
Iron Maiden gästade Sverige senast förra året. På sommaren spelade de på Stockholms Stadion och i november då de spelade på Globen och Scandinavium. Samtliga konserter var utsålda och kritiken lysande.
Iron Maiden bildades 1976 och har sedan dess sålt mer än 50 miljoner skivor. Det räknas nu som ett klassiskt heavy metal-band och det var Iron Maiden som en gång i tiden startade heavy metal-trenden. Sitt första tv-framträdande gjorde bandet i det mycket framgångsrika engelska popprogrammet Top Of The Pops.
Iron Maiden består av Steve Harris, basist och låtskrivare, som varit med sedan bandet bildades och som också är den som styr bandet.
Sångaren Bruce Dickinson tackade en gång i tiden nej till att tävla i fäktning i de olympiska spelen eftersom Iron Maiden hade en spelning.
Dave Murray är gitarrist och de andra bandmedlemmarna hävdar att han alltid har ett leende på läpparna. Gitarristen Adrian Smith är bandets perfektionist, vilket märks extra tydligt när det är sound check inför konserterna. Då får alla stå och vänta på att Adrian ska tycka att det låter bra.
Bandets tredje gitarrist är Janick Gers, en man som spelar mycket melodisk elgitarr. Trummisen Nicko McBrain anses av de andra kunna bli stand up-komiker när som helst. Han är bandets underhållare och att vara med på en av hans master classes lär vara en upplevelse.
SVT:s Iron Maiden-sändningar:
SVT2 fredag 8 juli 2005 kl 21.30-22.00: Intervju med Jovan Radomir
SVT2 lördag 9 juli 2005 kl 21.15 ? ca 23.30: Direktsänd konsert från Ullevi
SR P3s Iron Maiden-sändningar:
P3 Rock torsdag 7 juli 2005 kl 22.10: Iron Maiden-special med Håkan Persson - en ny intervju, anekdoter och massor av Maiden-klassiker
P3 Live lördag 9 juli 2005 kl 21.03-ca 23.30: Direktsänd konsert från Ullevi
allan
Vilket datum är konserten? Så man vet när man ska ta ledigt från jobbet.
lördagen den 9:e,, jag ska dit :hbang: :hbang: :hbang:
Fultjack
2005-06-12, 21:57
funderar på att åka, mest för att se In Flames :hbang:
funderar på att åka, mest för att se In Flames :hbang:
*screwy*
Rapporterar denna post till modsen så du får en varning alt. ban!
Konstigt att det bara är statliga SVT som fattar att det finns ett stort intresse för hårdrock. "Aldrig" nåt i andra kanaler och inte många rader i tidningarna.
Fultjack
2005-06-13, 08:10
*screwy*
Rapporterar denna post till modsen så du får en varning alt. ban!
deras enda sverigespelning i sommar ju, så man får passa på *grr*
lördagen den 9:e,, jag ska dit :hbang: :hbang: :hbang:
Haha galen avatar du har! :D
Maidens gamla e ju bäst!
Aces High, Run to the Hills etc!
:bow:
Den lördagen ska spenderas i tvsoffan :D
Visst ska man dit och har hört och hoppas på att det blir mest från de två första, som sagt tidigare i tråden så är ju Bruces röst inte optimal för dem men vafan det är ju maiden förihelvete!
Bruce röst är nog den bästa i rock världen!!! En av få som verkligen kan sjunga live.
Bruce röst är nog den bästa i rock världen!!! En av få som verkligen kan sjunga live.
My ass ... Halford äger Bruce .
Halford är oxå grym! :thumbup: :thumbup:
AngelLove
2005-06-13, 12:58
Den lördagen är man i Toronto, Canada. Annars hade det varit gjutet att åka till Ullevi...
Någon som kan dra in konserten på schysst kvalle på datorn och sedan hosta på en ftp ?? Kan ju inte vara brott mot upphovsrättslagen ??
Konstigt att det bara är statliga SVT som fattar att det finns ett stort intresse för hårdrock. "Aldrig" nåt i andra kanaler och inte många rader i tidningarna.
Varför är det konstigt?
allan
Varför är det konstigt?
allan
Intresse ger tittare, läsare. Tittare, läsare ger reklam- och annonsintäkter.
åh de blir så grymt.. både maiden å flames.. jävlar va ja ser fram mot det arrgg...
Dom kommer bara köra låtar från dom fyra första albumen, inga undantag hittills på turnen iaf. Om man vill veta exakt vilka låtar så kan man gå in å kolla på officiella maiden sidans forum.
Jag ska sälja min ståplatsbiljett för 800 kronor. Eller ja menar, gud var kul med konsert.
Var det inte SVT som hade hårdrocksmaraton också?
AngelLove
2005-06-14, 05:51
Var det inte SVT som hade hårdrocksmaraton också?
Jo, elle hårdrocksnatt tror jag de kalla det !! :hbang:
Winternal
2005-06-14, 18:04
Jag orkar inte åka ner nu när den går på tv, måste komma igång och börja hårdträna i stället för att åka på en massa dumheter :em:
Är det någon som vill köpa två ståplatsbiljetter så är det bara att säga till..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.