handdator

Visa fullständig version : Kan du prata flytande engelska?

Griip
2005-05-19, 09:41
Fick försöka göra det igår då jag träffade en nybliven tysksvensk, och det gick rätt så bra faktiskt. Men, kan du prata flytande engelska?

Arne Persson
2005-05-19, 09:43
Ha ha! Är helt värdelös på språk! Min fru pratar flytande 6 språk.

JJ
2005-05-19, 09:47
Yes, I speak floating english.

palme
2005-05-19, 09:47
Ha ha! Är helt värdelös på språk! Min fru pratar flytande 6 språk.

Hehe ja nog suger du alltid...

RobbeliRobban
2005-05-19, 09:48
Jajemen, min Engelska är tom bättre än Engelsmännens egen, jag skriver flödande, levande och klanderfritt, läser klanderfritt, har perfekt ordförståelse och min grammatik är som ett läroverk.

Karl_alfred
2005-05-19, 09:48
Yes!

tinus
2005-05-19, 09:49
Oh yes :D Kunde även spanska för några år sedan..men det var då det *rolleyes*
Så lite lär man sig faktiskt av att bo utomlands..inte bara massa tok :D

Rataxes
2005-05-19, 09:52
Ja, fast första gången jag faktiskt talade med någon som inte kunde svenska märkte jag att det var en helt annan sak än att föra små övningsdialoger på engelskalektionerna. Trodde man greppade språket perfekt innan man stod där med ruskigt kasst uttal och försökte hitta orden. :D Blev dock bättre efter den inledande katastrofen.

King Grub
2005-05-19, 09:53
Jajamen.

Slartibartfast
2005-05-19, 09:58
Definiera flytande.

z_bumbi
2005-05-19, 10:08
Nej.
Men om jag får öva i någon vecka så flyter det på ganska bra.

illuminaughty
2005-05-19, 10:15
Oja, engelskan är tyvärr det enda språk jag hållit vid liv (vid sidan av svenskan så klart) efter skolan.

hobbitar
2005-05-19, 10:16
Vad heter Toalett på Tyska, Das-Lock?

AnimalGen
2005-05-19, 10:45
Prata......ja
Skriva.........no fucking way in hell

Loke
2005-05-19, 10:46
Visst.

Jag har en ordentlig accent, och jag blandar brittisk och amerikansk engelska, men den är flytande. Grammatiken är perfekt, ordförrådet är hyffsat. Men jag kan inte minnas att jag någonsin har träffat en jämnårig svensk som har varit bättre på engelska än jag.

supremo
2005-05-19, 10:51
Mina två närmaste vänner har engelska som modersmål, så jag anser mig behärska det rätt bra.

AlexanderYeah
2005-05-19, 11:01
Ja, jag bodde i USA i 2 år.

AcidSleeper
2005-05-19, 11:08
Jepp, gick utmärkt att snacka engelska med folk i Australien... No worries mate! :thumbup:

Tomten
2005-05-19, 11:09
Fick försöka göra det igår då jag träffade en nybliven tysksvensk, och det gick rätt så bra faktiskt. Men, kan du prata flytande engelska?

så länge du inte har bott i england några månader så tror jag inte du talar flytande. Jag talar *bra* engelska, men inte flytande. Om en svensk ska hålla en lite längre konversation med en engelsman så kommer de få stanna upp någon sekund lite nu och då för att hitta rätt ord och kanske till och med omformulera vad de just försökte säga. Jag läser mycket engelsk litteratur, och jag vet att de flesta svenskar har sämre ordförråd än mig... fan, mina polare har sett på engelsk film sen de var små och många av dem läser engelska böcker ibland med, men även fast de är bra på engelska så har de en del problem... och uttal är ju något som inte alla heller blir bra på, hur mycket de än försöker.

Baan
2005-05-19, 11:12
så länge du inte har bott i england några månader så tror jag inte du talar flytande. Jag talar *bra* engelska, men inte flytande. Om en svensk ska hålla en lite längre konversation med en engelsman så kommer de få stanna upp någon sekund lite nu och då för att hitta rätt ord och kanske till och med omformulera vad de just försökte säga. Jag läser mycket engelsk litteratur, och jag vet att de flesta svenskar har sämre ordförråd än mig... fan, mina polare har sett på engelsk film sen de var små och många av dem läser engelska böcker ibland med, men även fast de är bra på engelska så har de en del problem... och uttal är ju något som inte alla heller blir bra på, hur mycket de än försöker.

håller med. tyckte själv jag var riktgit duktig då jag läst en del böcker och alltid varit bra på engelskan i skolan men sen åkte jag till USA och märkte precis det du nämner, att man knappast kan tala naturligt och särskilt bra, dte hördes väl på flera mils avstånd vart man kom ifrån (och jänkarna var inte sena att påpeka det heller..). Men visst det beror ju på hur man definerar flytande, ska man bara kötta på på kass engelska och tjöta så kan säkert väldigt många svenskar flytande engelska, ska det vara vettig engelska med bra dialekt/uttal så krävs det nästan att man bor i ett engelskspråkigt land i en del år..

z_bumbi
2005-05-19, 11:17
Uttalet och dialekten har väl inte med om det är flytande eller inte?
Då skulle det finnas väldigt många människor i världen som inte skulle prata sitt modersmål flytande. :D

Tomten
2005-05-19, 11:18
håller med. tyckte själv jag var riktgit duktig då jag läst en del böcker och alltid varit bra på engelskan i skolan men sen åkte jag till USA och märkte precis det du nämner, att man knappast kan tala naturligt och särskilt bra, dte hördes väl på flera mils avstånd vart man kom ifrån (och jänkarna var inte sena att påpeka det heller..). Men visst det beror ju på hur man definerar flytande, ska man bara kötta på på kass engelska och tjöta så kan säkert väldigt många svenskar flytande engelska, ska det vara vettig engelska med bra dialekt/uttal så krävs det nästan att man bor i ett engelskspråkigt land i en del år..

Haha, brorsan var i oxford och jobbade i sex månader som kassabiträde på en postbox eller vafan det nu kallas i england... Han hade en del problem de första månaderna, och kompisarna han delade lägenhet med började kalla honom "hans the german" eftersom de tyckte han bröt på tyska :)

Nyligen var en av brorsans arbetskamrater på besök i sverige, och var då förbi en sväng på kollektivet där jag bor. Då fick man bevisa vilka engelska skillz man hade, och det funkade ganska bra... fast polaren som har lite taskigare ordförråd fyllde hela tiden ut meningarna med svordomar... vilket var lite pinsamt :laugh:

Tomten
2005-05-19, 11:19
Uttalet och dialekten har väl inte med om det är flytande eller inte?
Då skulle det finnas väldigt många människor i världen som inte skulle prata sitt modersmål flytande. :D

dialekten nej, uttalet ja.

Manta
2005-05-19, 11:23
Efter 3 år "down under" så flyter det på ganska bra.

Biceps
2005-05-19, 11:25
No but hello I feel again you!

Agent Orange
2005-05-19, 11:44
Japp! Har fått läsa upp och spela in en text med massa "fallgropar" i, som en amerikansk lärare/professor/vad-hon-nu-var sen lyssnade igenom och letade efter fel i. Av ungefär 60 vanliga fel som svenskar gör gjorde jag bara ett! Whee.. Sen så händer det såklart att man inte hittar ordet man söker, jag har svårt för vardagsord som durkslag och sopnedkast t.ex. Men å andra sidan stakar jag mig på svenska med ibland :)

Slartibartfast
2005-05-19, 11:52
By Sea Chair ten.

skaparn
2005-05-19, 12:04
Jajemen, min Engelska är tom bättre än Engelsmännens egen, jag skriver flödande, levande och klanderfritt, läser klanderfritt, har perfekt ordförståelse och min grammatik är som ett läroverk.

HAHAHAHAHAHAHAHA! Tack för att du förgyllde min dag, det där var så fruktansvärt skönt att läsa i ett land fullt av människor som påstår sig kunna flytande engelska.

s0s
2005-05-19, 12:04
Indubitably

WHITEFOLKS
2005-05-19, 12:07
som skaparn säger, det är många som tror att de kan det iaf :)

Pudzianovski
2005-05-19, 12:15
Pratar väl ungefär lika bra/dåligt som alla andra tråkiga svenskar.

christian
2005-05-19, 12:37
Engelska med svensk brytning är bara för fult.

Tur att man kan bre på med bred amerikanska om det skulle knipa, fast då får man ofta skit av engelsmän som tycker det är ofint.

Menigar
2005-05-19, 12:45
Nej, inte vad jag kallar flytande. Men jag kan göra mig förstådd och oftast bättre än på svenska.

Spinkot
2005-05-19, 14:54
Visst.

Jag har en ordentlig accent, och jag blandar brittisk och amerikansk engelska, men den är flytande. Grammatiken är perfekt, ordförrådet är hyffsat. Men jag kan inte minnas att jag någonsin har träffat en jämnårig svensk som har varit bättre på engelska än jag.

Quite rather indeed
Meh ditt lol,iofs är jag lite yngre men jag vill nog nästan påstå.

rememberence
2005-05-19, 14:57
jag har faktiskt fått kommentarer av engelsmän som var på besök här i sverige att jag talade väldigt bra engelska...så någorlunda borde jag väll kunna det :p :cool:

Loke
2005-05-19, 15:05
Quite rather indeed
Meh ditt lol,iofs är jag lite yngre men jag vill nog nästan påstå.

Mja, du är väl lika bra kan jag erkänna, fast inte bättre =)

Griip
2005-05-19, 17:19
Ok, nu till fråga nr 2. Tror ni SERIÖST att det ni svamlar fram räknas som flytande engelska? Att nästan 70% skulle prata flytande engelska skulle ungefär betyda att folket här på kolozzeum är väldigt språkbegåvade ;)

Jag svarade dock ja fastän jag inte tror det riktigt hade räknats som flytande engelska, men om några veckor så kan jag det och just därför svarade jag så.. :D

jakke
2005-05-19, 17:29
Pratar inte flytande. Har pratat för lite engelska.

Allan
2005-05-19, 17:31
Ok, nu till fråga nr 2. Tror ni SERIÖST att det ni svamlar fram räknas som flytande engelska? Att nästan 70% skulle prata flytande engelska skulle ungefär betyda att folket här på kolozzeum är väldigt språkbegåvade ;)

Kolla, jag tycker Griiiiiip har en poäng här. Att tala god engelska är inte samma sak som att tala det flytande. Jag talat tämligen felfri engelska, men flytande? Jag är nog tveksam till om man kan "lära" sig ett språk flytande. Man ska nog ha vuxit upp i ett engelskspråkigt land, eller ha engelsktalande föräldrar för att kunna passa in i definitionen "flytande".
Talar man det flytande brukar man f ö kunna bli befriad från engelskan i plugget (det hade jag en kompis som blev, den lycklige fan....).

allan

Griip
2005-05-19, 17:45
Kolla, jag tycker Griiiiiip har en poäng här. Att tala god engelska är inte samma sak som att tala det flytande. Jag talat tämligen felfri engelska, men flytande? Jag är nog tveksam till om man kan "lära" sig ett språk flytande. Man ska nog ha vuxit upp i ett engelskspråkigt land, eller ha engelsktalande föräldrar för att kunna passa in i definitionen "flytande".
Talar man det flytande brukar man f ö kunna bli befriad från engelskan i plugget (det hade jag en kompis som blev, den lycklige fan....).

allan

Jau. Men, flytande skulle jag dra ungefär vid den här gränsen: Du pratar flytande utan att snubbla på ett enda ord, och är det något ord du inte kommer på så kan du på nolltid förklara det med andra ord eller uttryck. Och dialekten måste du nästan få genom att ha bott i ett engelska-talande land.. behöver dock inte vara engelsk eller amerikansk.

christian
2005-05-19, 17:48
..

allan

Som jag då, det enda jag behövde göra var proven men det var mest en formalitet.. ;)

Allan
2005-05-19, 17:54
Men, flytande skulle jag dra ungefär vid den här gränsen: Du pratar flytande utan att snubbla på ett enda ord, och är det något ord du inte kommer på så kan du på nolltid förklara det med andra ord eller uttryck.

Jag pratar svenska flytande. Om du pratar engelska precis lika bra som svenska så pratar du det väl flytande då. Jag har bott i USA, jag har föräldrar som är tvåspråkiga - men jag talar det i varje fall inte flytande.

Och dialekten måste du nästan få genom att ha bott i ett engelska-talande land.. behöver dock inte vara engelsk eller amerikansk.

Om du med dialekt menar att vi svenskar snackar engelska på ett särskilt sätt - jag vet folk som "skäms" när de hört Göran Persson prata engelska - så är det bara att åka till de vackra delstaterna Wisconsin och Minnesota. Där låter allihop som svenska niondeklassare. Med det menar jag att det inte finns nån "standard-engelska".

allan

allan

christian
2005-05-19, 18:01
Man brukar ju iofs skilja på att tala ett språk flytande och att ha det som modersmål, iaf på de flesta jobbsökningssiter och CV-hjälpsidor jag sett.

Popeye
2005-05-19, 18:04
Allan>Jag tror jag är raka motsatsen till dig då. ;)
Efter att jag hade bott ett par månader i staterna så trodde inte jenkarna på mig när jag talade om att jag kom från Sverige. :)
Idag är engelskan rostigare men det kommer snabbt tillbaka när man pratar med en engelskspråkig.

Jay-Z
2005-05-19, 18:09
Yes, I is fluently speaking. Nä, för tusan, flytande är jag långt ifrån. Skriver grammatiskt korrekt och har ett bra ordförråd, men jag hade inte velat få mina texter bedömda av en språkligt begåvad engelsman/amerikan.

emmzan
2005-05-19, 18:19
Jag har under min utbildning - och ffa nu under det senaste året - kommit i kontakt med många som pratar flytande engelska, dock med väldigt kraftig brytning från sina hemländer. Från dem har jag lärt mig att man kan prata på, och strunta fullkomligt i uttal, huvudsaken är att man förstår varandra. Numer kan jag anse mig själv tala flytande engelska i röntgensammanhang, och med flytande menar jag inte att jag inte stannar till då och då för att leta rätt ord, men jag ser det ändå som flytande engelska. Sen är det självklart alltid enklare att prata när man använder samma päronspråk allihopa.

Rolig anektot är en av våra radiologer på skolan som kommer ifrån Polen och som är en mycket stark anhängare av undervisning där eleverna är väldigt aktiva. Hennes röntgenronder är inte alltför välbesökta då hon säger saker som "today we´re going to play a game" och sen skickar runt sin laserpekare och man får prata om hennes röntgenbilder! I början var det little shop of horrors-varning! Överdriver inte heller när jag säger att folk bokstavligen har rusat ifrån salen när de upptäckt att det är hon som ska ha ronden :D

skaparn
2005-05-19, 18:23
Jag pratar svenska flytande. Om du pratar engelska precis lika bra som svenska så pratar du det väl flytande då. Jag har bott i USA, jag har föräldrar som är tvåspråkiga - men jag talar det i varje fall inte flytande.

Om du med dialekt menar att vi svenskar snackar engelska på ett särskilt sätt - jag vet folk som "skäms" när de hört Göran Persson prata engelska - så är det bara att åka till de vackra delstaterna Wisconsin och Minnesota. Där låter allihop som svenska niondeklassare. Med det menar jag att det inte finns nån "standard-engelska".

Gott att se några med en mer nykter syn på sina språkkunskaper. Flytande är ett väldigt starkt ord. Ibland funderar jag på om inte de som anser att de behärskar engelska lika bra som svenska inte är ruskigt dåliga på svenska (för att vara svenskfödd).

edit: man kanske särskriver "bunny rabbits" , eller om det ens heter det, jag talar definitivt inte flytande engelska....
Angående dialekter så förstår jag inte hur invandrare står ut, om du frågar mig vad "bunnyrabbits" är på svenska svarar jag ju såklart att det är kaniner, medan en skåning skulle påstå att det var kahnijnöh.

kroy
2005-05-19, 18:28
jag undrar bara, hur många som kan uttal på engelska bra kan skilja mellan kyckling och fegis på engelska? :)

Baan
2005-05-19, 18:31
Gott att se några med en mer nykter syn på sina språkkunskaper. Flytande är ett väldigt starkt ord. Ibland funderar jag på om inte de som anser att de behärskar engelska lika bra som svenska inte är ruskigt dåliga på svenska (för att vara svenskfödd).

edit: man kanske särskriver "bunny rabbits" , eller om det ens heter det, jag talar definitivt inte flytande engelska....
Angående dialekter så förstår jag inte hur invandrare står ut, om du frågar mig vad "bunnyrabbits" är på svenska svarar jag ju såklart att det är kaniner, medan en skåning skulle påstå att det var kahnijnöh.

det är lite "status" att vara dutkig på engelska så jag tror det är därför folk har lite.. orealistiska uppfattingar om hur väl dom talar egentligen. förvisso är ju flytande engelska kanske inte så svårt att uppnå, det är bara kötta och låtsas som man vet vad man snackar om :)

Jense
2005-05-19, 18:33
i can talk is english
jag kan talka is-engelska

my name are jens
my är jens

im are live in sweden
MMA är livet i svetsning

slartibartfritt are always asking what the defenition is.
slubybe är bindor, askopp, vatten, tenn, delfin och is.

edit: fast jag är duktig på fackengelska, som t.ex here today, hell tomrrow

live hard, die young - live hard, die harder - helmet law suck- the best things in life are dangrous - don't anoy the biker - jarods: biker chick - if you can't ride with the big hoggs, stay on the porch., :D

*Flash*
2005-05-19, 18:46
Nope men har kunnat prata "flytande", så bra man nu kan prata som tvååring :D pratade väldigt mycket redan i den åldern. *rolleyes*

Agent Orange
2005-05-19, 18:55
Jag trodde att prata flytande var att prata obehindrat? Räknas en person som flytande om infödda tror att han har språket som modersmål då? Det kan en språkbegåvad person som växte upp i 80/90-talets sverige uppnå (syftar inte mig på mig själv).

(skryt:
Jag blev befriad från den obligatoriska 4-poängskursen i engelska på mitt program, men valde att läsa 20p extra ändå. Skrev nära felfritt på grammatiktentorna och uppsatserna trots att jag inte ens köpte kurslitteraturen, och deras rättning var extreeemt hård. Ska läsa 20p till i höst..)

jakke
2005-05-19, 18:57

allan
Visst kan man lära sig. Jag vet iofs bara en.

Popeye
2005-05-19, 19:36
Jag trodde att prata flytande var att prata obehindrat? Räknas en person som flytande om infödda tror att han har språket som modersmål då? Det kan en språkbegåvad person som växte upp i 80/90-talets sverige uppnå (syftar inte mig på mig själv).

(skryt:
Jag blev befriad från den obligatoriska 4-poängskursen i engelska på mitt program, men valde att läsa 20p extra ändå. Skrev nära felfritt på grammatiktentorna och uppsatserna trots att jag inte ens köpte kurslitteraturen, och deras rättning var extreeemt hård. Ska läsa 20p till i höst..)

Jo, jag känner igen det där... Jag tentade av Engelska A 20p på Universitetet... Enda jobbet var att jag var tvungen att läsa en massa tråkiga "literära" böcker för literaturdelen.

Agent Orange
2005-05-19, 19:42
Jo, jag känner igen det där... Jag tentade av Engelska A 20p på Universitetet... Enda jobbet var att jag var tvungen att läsa en massa tråkiga "literära" böcker för literaturdelen.

Hehe, tursamt nog för mig så gillar jag att läsa "litterära" böcker. Dock så var det jävligt trist att behöva bevisa att man läst dem genom att sitta av en massa tråkiga seminarier och lyssna på korkade tolkningar av folk som inte ens läst boken :(

Allan
2005-05-19, 19:47
Det konstiga är att om man snackar med folk som verkligen läser engelska på universitet så är det knappt nån som anser att de kan prata ett inlärt språk flytande. Det handlar om att i_alla_situationer kunna hitta rätt ord, finna sig och framförallt uppfatta vad folk säger åt en.

allan

- ante
2005-05-19, 19:47
Trodde jag var vass på engelska tills jag var tvungen att öppna käften i närheten av personer som har engelska som modersmål.
Man har inte alls samma tempo som dom, man slöar ner hela konversationen, måste stanna till och tänka på vilket ord man ska använda osv osv...

Men om jag var tvungen att enbart prata engelska i ett par veckor så skulle jag nog bli en hel del bättre.

Agent Orange
2005-05-19, 20:02
Det konstiga är att om man snackar med folk som verkligen läser engelska på universitet så är det knappt nån som anser att de kan prata ett inlärt språk flytande. Det handlar om att i_alla_situationer kunna hitta rätt ord, finna sig och framförallt uppfatta vad folk säger åt en.
allan

Det beror ju helt på vad man menar med "flytande". Med din definition så finns det ju en hel del 2:a generationens invandrare (och kanske t.o.m en del "helsvenskar") som inte talar flytande svenska.

Angående att kunna tala ett inlärt språk flytande så tror jag att engelska är lite av ett fall för sig, iaf för de unga, eftersom det blir nästan som ett "halvmodersmål". Det var en helt annan sak att lära sig engelska på 60-talet, tror jag. Då lärde man sig engelska från böcker i skolan, nu gör man det passivt från teve och musik.

Griip
2005-05-19, 20:10

allan

Var det jag tänkte/menade, att dialekten är oviktig. Läste igenom det jag skrev däremot och såg att det inte alls var så det framstod som :P

Allan
2005-05-19, 20:15
Trodde jag var vass på engelska tills jag var tvungen att öppna käften i närheten av personer som har engelska som modersmål.
Man har inte alls samma tempo som dom, man slöar ner hela konversationen, måste stanna till och tänka på vilket ord man ska använda osv osv...

:thumbup:

Men om jag var tvungen att enbart prata engelska i ett par veckor så skulle jag nog bli en hel del bättre.

Exakt. Övning ger färdighet.

allan

Langster
2005-05-19, 20:47
Ja jag kan prata flytande engelska. Men jag kanske inte har samma ordförråd som en som har det språket som modersmål.

Förra året snackade jag en hel kväll med min kusins man som är från Nya Zeeland, helt utan problem. Han tyckte att jag pratade väldigt bra engelska men även att jag lät som Arnold Shwarzenegger när jag gjorde det. :D

Det känns ofta lite svårt när man ska börja snacka som ante skrev... Men man vänjer sig snabbt. Sen håller jag med Emmzan om att det är bara att prata på och inte bry sig om sitt uttal osv... Även om man låter som Arnold så funkar det.

Fatalist
2005-05-19, 20:58
maj english is very very god!

utan att överdriva :D

// f.d. onlinespelande extremgeek

Sonny
2005-05-19, 22:21
ja talar engelska med flytningar...fan va tråkigt...

Beast
2005-05-19, 22:24
Jag är halv engelsk och har pratat engelska lika länge som svenska så... ja :)

High1ander
2005-05-20, 04:09
Flytande, nja nej...

Jag bor ju nu i USA o pluggar har, men ibland sa laser det sig helt i huvudet. Som tur e sa har man inte v'a'rsta svengelska accenten. Man skulle kunna "spela" med en accent, men jag gillar att prata sa som jag gor och inte verka amerikansk, finns gott om muppar har som forsoker dra pa california-dialekt, och sen nar de inte kan prata riktigt sa blir det bara pinsamt...

Krokodil
2005-05-20, 08:02
Jag har alltid gjort bra ifrån mig på engelskan i skolan och använder språket ganska obehindrat i arbetet, men jag tycker inte att det är flytande på långa vägar. Min generation fick möta engelskan först i 3:e klass i skolan dvs vid 10 års ålder och då är det ganska sent att hinna lära sig ett språk ordentligt.

För övrigt är det ganska lustigt att höra folk hävda att de talar flytande engelska bara för att de kan traggla sig igenom en fyllekonversation på semestern eller stoltserar med att de minsann haft en engelsk flickvän (läs ONS).