Visa fullständig version : Hur få bort ogräs i grusgång?
Dumleman
2005-05-18, 11:36
Vi har problem med ogräs i grusgångarna. Det är grovt grus, ca 2cm stort. Oerhört svårt och tråkigt att sitta och handplocka ogräs för ogräs. Har ni några smarta tips på hur jag kan få bort ogräset? Funderar på att skaffa en brännare och bränna bort ogräset.
Palme behöver lite extraknäck !
Du kan väl ta din scsi raid set och greja det där pirre?
Du kan väl ta din scsi raid set och greja det där pirre?
Är de spyware som växer upp emellan plattorna ???
Ungefär som i din dator Palme ?
Är de spyware som växer upp emellan plattorna ???
Ungefär som i din dator Palme ?
Är väl samma sak...
Vi har problem med ogräs i grusgångarna. Det är grovt grus, ca 2cm stort. Oerhört svårt och tråkigt att sitta och handplocka ogräs för ogräs. Har ni några smarta tips på hur jag kan få bort ogräset? Funderar på att skaffa en brännare och bränna bort ogräset.
Jag har för mig att man kan häll ättiksprit på ogräset, så dör det, Sen är det lättare att ta bort dem eller så förmultnar dom eller nått.
Arne Persson
2005-05-18, 11:49
fin ohälsosam Round UP är det bästa!
fin ohälsosam Round UP är det bästa!
Round Up är ju rena växtnäringen. Allting dör direkt men kommer tillbaka 3 veckor senare dubbelt så starkt. Fixa DDT! :D
Arne Persson
2005-05-18, 11:57
Round Up är ju rena växtnäringen. Allting dör direkt men kommer tillbaka 3 veckor senare dubbelt så starkt. Fixa DDT! :D
Det är för insekter. Hormoslyr från 60-70 talet är bättre!
Arne Persson
2005-05-18, 11:58
bränn bort skiten
Funkar inte så bra! Dyrt och långsamt samt kommer tillbaks.
Riv upp skiten och lägg en habil fiberduk under och sen grusa emellan plattorna ..
nordland
2005-05-18, 12:03
Ta bort allt grus, klipp ned gräset, bespruta gången med bensin alt. diesel, täck gången med byggplast (fäst den jävligt noga) och skyffla på gruset igen..
Snabbt och enkelt...
gasoliner
2005-05-18, 12:08
diesel är bra men knappast miljövänligaste lösningen?
det med plasten lät bra däremot.
Dumleman
2005-05-18, 13:12
Jag har för mig att man kan häll ättiksprit på ogräset, så dör det, Sen är det lättare att ta bort dem eller så förmultnar dom eller nått.
Ok funkar det bra? Vet du vad ättikspriten kostar?
Riv upp skiten och lägg en habil fiberduk under och sen grusa emellan plattorna ..
Mm det där lät bra. Att dränka in grusgången med bensin eller diesel som går runt huset låter inte speciellt lockande.
Ättiksprit funkar helt ok.
Mina kollegor från sommarjobbet anser dock att round up är bättre.
Använd OgräsÄttika *uppdate*
Finns här (http://www.dr-persfood.com/kemteknik.html)
Ogräsättika är ett effektivt totalbekämpningsmedel som ger synbar effekt redan efter några timmar. Eftersom det är en ren biologisk produkt, bryts den ned helt på bara några få dagar.Bio Ogräsättika är godkänd av Kemikalieinspektionen och säljs som bruksfärdig lösning.
För yrkesbruk finns också en koncentrerad produkt, som måste spädas före användning. Den är enkel att använda, men tänk dock på att noga läsa skyddsanvisningarna före användning, eftersom ogräsättika är frätande.
Dumleman
2005-05-18, 13:34
Ja då får det bli ogräsättika! Ska bege mig till nån trädgårdsaffär, ska bli intressant att veta vad det kostar, är i alla fall mission impossible att hitta vad det kostar på nätet :).
Gammalt klassiskt skjutjärn (nej inte en Colt) är väl enklast. Det är lite terapi över att gå med ett sådant... :D
Gammalt klassiskt skjutjärn (nej inte en Colt) är väl enklast. Det är lite terapi över att gå med ett sådant... :D
Där har du lösningen...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.