Visa fullständig version : Andningsuppehåll
Här finns ju ett antal smartbrallor så jag tänkte få lite feedback här...
En arbetskamrat har varit och kollat upp sin snarkning, dvs sovit med elektroder och skit en natt. Detta eftersom han snarkar kopiöst på jobbet, samt den han jobbar med får lite halvpanik då personen ifråga får andningsuppehåll ganska ofta också, som varar i flera sekunder.
Nu påstår skojaren att läkaren sa att den frekvens han hade på andningsuppehållen inte var något att bry sig och, pga att syresättningen av blodet tydligen var bra ändå.
Rent spontant tycker jag det är en smula underligt att det kan vara OK med flera sekunder långa uppehåll i andningen (iofs i hans fall är det skitsamma för hjärnans aktivitet rent allmännt).
Någon duktig som kan bringa klarhet?
jag är väl inte duktig. men jag kan försöka svara. Det syre man har i lagrat i hemoglobinet, och i lungorna även en liten del i myoglobinet som finns lagrat i musklerna räcker i ca 2-4 minuter.
Det finns väl rätt så välgrundade studier som visar på hjärtproblem när man snarkar så hårt? Hjärtat får jobba hårt hela tiden iom att man ändå andas tungt hela vägen innan andningsuppehållet. Men säger läkaren något annat så...
Kolla med någon annan läkare kanske?
Det finns väl rätt så välgrundade studier som visar på hjärtproblem när man snarkar så hårt? Hjärtat får jobba hårt hela tiden iom att man ändå andas tungt hela vägen innan andningsuppehållet. Men säger läkaren något annat så...
Kolla med någon annan läkare kanske?
För en gångs skull håller jag med dig, det är ju ohållbart för den andre killen att sova på arbetstid när snarkarn låter som ett lokomotiv för att sedan "dö" i flera sekunder *spy*
Jag har vart och opererat mig för snarket , jag fick också en sån där låda att sova med en natt , men eftersom de inte kunde visa att snarningarna påverkade min sömn negativt ( efter testet ) så fick jag bekosta ingreppet själv ( tog bort gomspene och lite till ) , de har gjort en jävla skillnad för mig , men ändå större skillnad för tjejjen som nu kan sova i samma lägenhet .
För en gångs skull håller jag med dig, det är ju ohållbart för den andre killen att sova på arbetstid när snarkarn låter som ett lokomotiv för att sedan "dö" i flera sekunder *spy*
Det värmer min själ :D
Helt omöjligt att sova med någon som snarkar. Särskillt när dom dör ett par sekunder :)
sover ni på jobbet? fattar icke
Frippe_L
2005-05-18, 10:07
Det värmer min själ :D
Helt omöjligt att sova med någon som snarkar. Särskillt när dom dör ett par sekunder :)
Har han testat att jobba på arbetstid? Det kanske håller honom vaken. Det funkar för mig iaf men kanske inte på alla? Eller han har nån form av sovande jour a´la vårdare,brandman,ambulansförare?
Som redan skrivits så räcker det syre man har i blodet lite längre än till nästa andetag. Man kan ju faktiskt hålla andan ganska länge om man blir tvungen, utan att det ger upphov till skador; jämför t.ex. fridykare (fast det kanske finns någon studie som visar att de dör i förtid, vad vet jag).
Jag tror att man kan vara ganska lugn om läkaren säger att det inte är någon fara för hälsan; tvärt emot vad man ibland tycker verkar vara den rådande uppfattningen på detta forum har en läkare trots allt i regel en ganska gedigen utbildning och dito erfarenhet. Och sömnapné (andningsuppehåll under sömn) är inte någon direkt ovanlig och obskyr åkomma, som allmänläkaren på VC aldrig har hört talas om eller kommit i kontakt med. Det är dessutom ganska lätt att kolla om syresättningen är tillräcklig.
Det finnns garanterat att samband mellan sömnapné och hjärtbesvär, för att inte tala om död i hjärt- och cirkulationsrelaterade åkommor, men problemet är att de flesta av de studier som visar detta lär var gjorda på den patientgrupp som oftast har svår sömnapné, vilket, om jag inte tar helt fel, är kraftigt överviktiga medelålders män. Och de ligger ju inte precis i lågriskgruppen för just hjärtdöd när det gäller andra faktorer (kroppsvikt, blodfetter, stress, för lite motion, alkoholkonsumtion etc.), så det är nog svårt att avgöra vad som är effekterna av sömnapnén och vad som själva apnén är ett symptom på. Kraftigt överviktiga personer brukar i också regel få mindre problem både med snarkning och sömnapné om de går ner i vikt.
Håller med ovanstående. VARFÖR SOVER HAN PÅ JOBBET? OK jag kunde med somna till nån gång men va fan!!!! *screwy*
Kan väl ni skita i varför han sover på jobbet? Han sitter ju inte vid den röda knappen på Barsebäck direkt :laugh:
Vad är det för konstigt med att någon sover på jobbet?
Om man inte vilar på jobbet, när ska man då hinna göra det? :laugh:
Frippe_L
2005-05-18, 10:33
Vad är det för konstigt med att någon sover på jobbet?
För att senast en höll på att sova hela tiden på mitt jobb så blev han kallad till läkare för att undersöka varför han var trött hela tiden. detta kunde inträffa dygnet runt (jobbar tre-skift) kanske en kvart in på skiftets början.
Jet: Varför får man inte fråga vad det är för jobb? jag tycker det är skumt att sova på jobbet, nog för att jag surfar mycket men sköter ändå mina arbetsuppgifter, det kan vara svårt att göra i sömnen.
För att senast en höll på att sova hela tiden på mitt jobb så blev han kallad till läkare för att undersöka varför han var trött hela tiden. detta kunde inträffa dygnet runt (jobbar tre-skift) kanske en kvart in på skiftets början.
Jet: Varför får man inte fråga vad det är för jobb? jag tycker det är skumt att sova på jobbet, nog för att jag surfar mycket men sköter ändå mina arbetsuppgifter, det kan vara svårt att göra i sömnen.
Ja, det får man, men det blir inget svar.... :)
Jag tycker det är skumt att sova på jobbet ...
Beror ju helt på vad man har för jobb; "sovande natt" är ju inte helt ovanligt inom exempelvis omsorgssektorn (jobb på gruppbostad t.ex.).
Frippe_L
2005-05-18, 10:50
Beror ju helt på vad man har för jobb; "sovande natt" är ju inte helt ovanligt inom exempelvis omsorgssektorn (jobb på gruppbostad t.ex.).
Det vet jag och har redan frågat efter men fick ett mindre trevligt svar....
Det vet jag och har redan frågat efter men fick ett mindre trevligt svar....
Mindre trevligt? Jag svarade bara att jag inte ville berätta, vad är "mindre" trevligt med det? Ärligt möjligtvis, inte otrevligt....
Frippe_L
2005-05-18, 10:56
Kan väl ni skita i varför han sover på jobbet? Han sitter ju inte vid den röda knappen på Barsebäck direkt :laugh:
Var svarar du ärligt men inte otrevligt att du inte vill berätta? Oki att du inte behövde säga vad det var för jobb.
Var svarar du ärligt men inte otrevligt att du inte vill berätta? Oki att du inte behövde säga vad det var för jobb.
Ok,förlåt. Jag var en smula sarkastisk och ber om ursäkt för mitt tilltag, hädanefter skall jag vara ytterst korrekt och saklig i vår eventuella fortsatta kommunikation :em:
Frippe_L
2005-05-18, 11:05
Ok,förlåt. Jag var en smula sarkastisk och ber om ursäkt för mitt tilltag, hädanefter skall jag vara ytterst korrekt och saklig i vår eventuella fortsatta kommunikation :em:
Det låter bra, nu ska jag gå och skita i om jag somnar i badkaret istället. :sleep:
Jag tror att personen i fråga jobbar som pilot
Min tjej har samma jobb som den gode geten. Något lugnare dock.
Hon jobbar som strippa, men tar inte av sig underdelen som get gör.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.