handdator

Visa fullständig version : Deffträning

mobius
2005-05-17, 08:51
Blir något osäker på hur träningsupplägget ska se ut efter ha lästs King Grubs deffguide.

Jag var tidigare väldigt smal, men sen jag tränat 3-4 ggr i veckan så hårt/tungt jag bara kan i ett års tid och slängt i mig mycket massa mat så har jag ökat ca 10 kg på ett år. Jag har inte kört någon övrig konditionsträning förutom några timmars promenader i veckan.

För övrigt kan jag nämna att jag har oerhört bra metabolism och det brukar räcka med att jag slutar tänka på att vräka i mig för mycket, för att jag ska tappa vikt. Om jag skulle börja äta som en normal människa, skulle jag säkert tappa 7 kg på 1 månad, men jag vet inte hur mycket av mina viktminskningar som tas från musklerna :laugh:

Om jag går på deff, ska jag fortsätta träna som jag gör? Eller ska jag köra mer konditionsträning? Eller ska jag gå till gymmet och köra på halvfart? Finns det några tidigare inlägg som pekar på just det här med träningen under deff?

King Grub
2005-05-17, 08:53
Tre bra anledningar till att träna hård styrketräning vid deff:

1. Inget motverkar muskelförlust vid energiunderskott som tung belastningsträning.

2. Energiförbrukningen efter ett intensivt styrketräningspass är förhöjd upp till 36 timmar eller mer.

3. Förbättrad insulinkänslighet.

mobius
2005-05-17, 08:55
Låter bra Grub! Är nämligen kul med gym ;) Grejen är den att jag inte får så mycket tid över, så övrig konditionsträning förutom promenaderna kommer inte finnas tid till isåfall.

Vad du säger är egentligen att gymma på som jag gör, och bara ändra på matvanorna?

King Grub
2005-05-17, 09:01
Nej, jag säger gör så, men gör tid för konditionsträning. ;)

drkrupp
2005-05-17, 23:54
Jag passar på medan ni ändå är igång:

Angående tung träning under deff; jag kör vanligtvis 5-8 reps men nu under deff märker jag att jag tröttnar fort - redan under själva setet, så jag orkar inte alla reps längre. Maxstyrkan är dock mindre påverkad av deffen, så jag kör 1-4 reps på de tyngsta övningarna istället.

Är det dumt eller bra?

thezet
2005-05-18, 00:16
Om du med "vanligtvis" menar att du nära nog undantagslöst brukar köra 5-8 reps så är chansen god att din kropp kommer att reagera positivt på variation. Jag skulle dock föreslå att du sänker vikten istället för att träna som en styrkelyftare. Om du är fixerad vid att träna med tunga vikter, vilket inte behöver vara alldeles fel, är ett förslag att du kör första övningen för varje muskelgrupp riktigt tungt och arbetar med ca 8-12 reps i kommande övningar.

drkrupp
2005-05-18, 08:00
thezet: OK. Jag får se hur jag gör...