Visa fullständig version : Mat med okänt kaloriinnehåll - Hur gör ni?
Iostream
2005-05-16, 12:38
Jag tycker att det är grymt störande när man inte vet hur mycket man kalorier man får i sig. Tyvärr måste jag ibland äta utemat och då har man ju ingen om vad som gömmer sig i.
Hur gör när ni räknar i dessa fall?
WHITEFOLKS
2005-05-16, 12:41
får ju försöka göra uppskattningar, framförallt försöka göra de bästa möjliga val. men är man riktigt seriös så tar man med sig mat ;)
Iostream
2005-05-16, 12:45
Ja jo... fast ibland är det fan kört alltså.
De få gånger det kör till sig så äter jag ute, med gott samvete och njuter av att slippa laga mat själv. Däremot ber jag alltid om att få ev. sås brevid och så beställer jag alltid LIIITE pasta/ris/potatis. (säger man liiite, så får man ganska mycket ändå - så kan man äta hälften ;) ) Sen finns ju alltid ett salladsbord där man kan fylla upp tallriken. Ät och njut, och om man nu ska räkna på allt så får du väl försöka uppskatta det någorlunda.
Herkulez
2005-05-16, 13:45
äter upp maten och går vidare med livet.
Fettecke
2005-05-16, 13:48
De få gånger det kör till sig så äter jag ute, med gott samvete och njuter av att slippa laga mat själv. Däremot ber jag alltid om att få ev. sås brevid och så beställer jag alltid LIIITE pasta/ris/potatis. (säger man liiite, så får man ganska mycket ändå - så kan man äta hälften ;) ) Sen finns ju alltid ett salladsbord där man kan fylla upp tallriken. Ät och njut, och om man nu ska räkna på allt så får du väl försöka uppskatta det någorlunda.
det är väll dumt att äta ute och sedan inte äta upp det man har betalat dyrt för, för att sedan äta billiga grönsaker??
äter man ute så svullar man tills man har svårigheter att ta sig ur stolen :D
WHITEFOLKS
2005-05-16, 14:40
alt 1.
Om man vill "räkna" på allt så tar man antingen med sig mat eller äter någonstans där de har näringsinnehåll deklarerat på sina rätter.
alt 2.
Man äter det "bästa" alternativet (kycklingfile med pasta istället för plankstek osv.) och skippar såsen osv.
alt 3.
Man äter vad man känner för och räknar med att det inte gör någon skillnad över det stora hela sett.
Alt 1 är ju självklart mest "optimalt". Alt 2 är väl det som de flesta praktiserar skulle jag tro, speciellt de som äter ute ofta. Alt 3 funkar ju om man inte äter ute alltför ofta men om det är varje dag så funkar det ju inte att toksvulla.
det är väll dumt att äta ute och sedan inte äta upp det man har betalat dyrt för, för att sedan äta billiga grönsaker??
äter man ute så svullar man tills man har svårigheter att ta sig ur stolen :D
Mm, säkert, när företaget betalar lunchbufén varje dag och du försöker deffa, tro mig, även om det är gratis så kan man försöka behärska sig lite.
Man and Machine
2005-05-16, 20:37
Blir det att man är ute och känner sig hungrig brukar jag ta något "nyttigt" ex. spagetti med köttförssås. Då räknar jag inte inte utan tänkter att det är undefär vad jag skulle ätit hemma så det går jämt ut.
Går jag däremot ut för att äta skiter jag fullstängdigt i att räkna.
Chandler
2005-05-16, 21:32
Som redan nämnst; är det sällan så bara ät!
Jag åt hotellfrukost igår med bacon, chokladflingor, wienerbröd... :eating:
Klart man kan uppskatta hur många kalorier det är. Allafall om man har hållit på med kcal räkning ett tag och har halva SLV databas i skallen. ;)
Matte_Maiden
2005-05-16, 23:04
äter upp maten och går vidare med livet.
:thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.