Visa fullständig version : Maximal fettminskning?
Tjenare allihopa
jag är 16 år, väger ca 95 kilo och är 175 cm lång
som ni nog ser så har jag en övervikt
jag tränar på gym 2 dagar i veckan men jag funderar på att börja springa
ge mej alla tips ni har, jag är villig att förlora muskelmassa ochså för att gå ner
har ni några tips för att jag ska förbränna kroppsfettet maximalt när jag springer?
och har ni några tips om vad jag ska träna på för maskiner på gymmet för att förlora maximalt med kroppsfett?
Börja här:
Deff - en guide (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)
Tänk på att du väger ganska så mycket och om du inte är van vid att springa så kan du få ont i knäna, särskilt om du inte har bra skor. En bra sak du kan göra är att ta raska morgonpromenader innan frukost. Lycka till med viktnedgången!
Tjenare allihopa
jag är 16 år, väger ca 95 kilo och är 175 cm lång
som ni nog ser så har jag en övervikt
jag tränar på gym 2 dagar i veckan men jag funderar på att börja springa
ge mej alla tips ni har, jag är villig att förlora muskelmassa ochså för att gå ner
har ni några tips för att jag ska förbränna kroppsfettet maximalt när jag springer?
och har ni några tips om vad jag ska träna på för maskiner på gymmet för att förlora maximalt med kroppsfett?
1 - Du förbrukar väldigt lite energi när du styrketränar. Energiförbrukningen är försumbar för din viktnedgång.
2 - Du behöver inga maskiner. Det räcker utmärkt med promenader. Om du går 10 km varje dag i två veckor så går du ner ca 1 kg. Utan att äta mindre.
King Grub
2005-05-15, 11:06
1 - Du förbrukar väldigt lite energi när du styrketränar. Energiförbrukningen är försumbar för din viktnedgång.
Men energiförbrukningen är förhöjd upp till 36 eller fler timmar efter ett styrkepass, vilket gör att träningen kan likställas med motsvarande konditionsträning i viktminskningssyfte.
"Resistance exercise has a similar effect on 24-h EE and macronutrient oxidation as a comparable bout of aerobic exercise."
Med Sci Sports Exerc. 2002 Nov;34(11):1793-800. Resistance and aerobic exercise have similar effects on 24-h nutrient oxidation.
"The EPOC was significantly elevated above baseline values at immediately post, 14, 19, and 38 h post-exercise. Mean daily values for both post-exercise days were also significantly elevated above the mean value for the baseline day. These results suggest that EPOC duration following resistance exercise extends well beyond the previously reported duration of 16 h. The duration and magnitude of the EPOC observed in this study indicates the importance of future research to examine a role for high intensity resistance training in a weight management program for various populations."
Eur J Appl Physiol. 2002 Mar;86(5):411-7. Effect of an acute period of resistance exercise on excess post-exercise oxygen consumption: implications for body mass management.
Men energiförbrukningen är förhöjd upp till 36 eller fler timmar efter ett styrkepass, vilket gör att träningen kan likställas med motsvarande konditionsträning i viktminskningssyfte.
"Resistance exercise has a similar effect on 24-h EE and macronutrient oxidation as a comparable bout of aerobic exercise."
Med Sci Sports Exerc. 2002 Nov;34(11):1793-800. Resistance and aerobic exercise have similar effects on 24-h nutrient oxidation.Jag hittade en "abstract" på följande adress: Abstract (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=12439085&dopt=Abstract)
Enligt denna så utfördes 40 set på 70 minuter med en belastning på 70% av vad man maxar. Detta kallas cirkelträning. Det är inte det som de flesta på det här forumet håller på med. Det är inte vad man i dagligt tal kallar för styrketräning.
Under dessa 70 minuter så förbrukade de 448 kcal i snitt. Jag antar att detta värde avser den totala energiförbrukningen.
448 kcal är ca 3ggr så mycket som den 16-årige trådskaparen klarar av att förbruka med styrketräning.
---
Nädu, Mihii88, ut och gå med dig. Det är det enda raka
Jag började Stenhårt när jag skulle bli av med min vikt. Resultatet blev problem med knä och benhinnor. Benhinnorna kom ikapp efter nån månad och knäna vart jag tvungen att bygga upp med hjälp av stykreträning. Alltså har man inte rört sig på länge och är överviktig så bör du bygga upp muskelaturen runt knäna för att förebygga framtida problem som kan uppstå.
Hade jag fått göra om allt igen så skulle jag iofs inte ändra på något förutom aksnke matintaget jag hade ibörjan, hade då vägt ännu mindre idag. Till dig rekomenderar jag att Gå Raska promenader när det passar, strunta i att gå inann frukost om du känner att det tarimot, börjam ed att gå överhuvudtaget. Att du styrketränar är Bara positivt så fortsätt med det och kanske i framtiden du kanske till och med kan utöka till 3dagar.
Tänk på att du kör igenom benen ordentligt när du styrketränanr då dem består av nästan 50% av all din muskelatur och "efterförbränningen" blir hög som bara den...
LCYKA TILL!!
King Grub
2005-05-15, 13:10
Jag hittade en "abstract"
Men jag har fullängdsstudien, där man säger "Although it is tempting to suggest that a greater EE can be achieved during resistance exercise with less rest between sets, this does not reflect the manner in which most individuals perform resistance exercise. Our conclusions do not extend to resistance training programs geared toward power-lifting or body-building, where levels of energy expenditure may be greater than what we observed during circuit training".
I studien fick deltagarna dessutom göra två set med 10 reps per set per 3 minuter. Efter dessa två set fick dom vila tills nästa 3-minutersintervall. Alltså 20 reps per 3 minuter.
...power-lifting or body-building, where levels of energy expenditure may be greater than what we observed during circuit training".Du vet att det där är bullshit.
King Grub
2005-05-15, 13:16
Du har rätt; vem bryr sig vad Melanson, Sharp, Seagle, Donahoo, Grunwald, Peters, Hamilton och Hill skriver i Medicine & Science in Sports & Exercise, när Hasse36 tycker det är bullshit? :thumbup:
Jag håller med om att energiförbrukningen under styrketräning är låg (8 set förbrukar cirka 135 kcal hos män) och många överskattar den, men samtidigt skall man inte heller underskatta effekten den kan ha utslaget över dygnet och t o m dygnet efter passet.
Jag håller med om att energiförbrukningen under styrketräning är låg (8 set förbrukar cirka 135 kcal hos män) och många överskattar den, men samtidigt skall man inte heller underskatta effekten den kan ha utslaget över dygnet och t o m dygnet efter passet.8 övningar menar du antar jag?
Jo ,jag är med på Grubbens resoneman här. Det är inte själva styrkepasset som är det viktiga utan den förhöjda ämnesomsättningen som kommer efter passet och håller i 36h.
Det är väl lite samma reonemang som med HIIT, eller?
Vad jag är mer nyfiken på är om det finns någon form av styrketräning som stimulerar ämnesomsättningen bättre än en annan.
Typ set, reps, övningar osv.
King Grub
2005-05-15, 13:46
8 övningar menar du antar jag?
Nej, 8 set. Förvisso 8 övningar också, eftersom det var 1 set per övning som utfördes i studien, men 8 set totalt.
Tigerkotten
2005-05-17, 00:21
undrar en sak ang detta ämne, på morgonen vad är bäst då om man vill minska mest fett?
50min promenad i raskt tempo, eller jogga lika länge.
Om jogga är bättre hur länge ca behövs för att få ut samma som en 50min promenad? Antar det är högre förbrukning iaf genom joggningen, men som sagt är det bättre om man vill loosa fett?
Eller ska man kanske variera sig och köra intervaller typ gå 3min jogga 3min osv. Vill att fettet ska försvinna så fort som möjligt.
Började på 83-86 i midjan var 77 i morse :)
En annan sak om man väger 70 på ca 170 hur mycket förbrukar man om man går 50min i raskt tempo 5gånger i veckan i ca kg?
En annan sak om man väger 70 på ca 170 hur mycket förbrukar man om man går 50min i raskt tempo 5gånger i veckan i ca kg?
www.caloriesperhour.com kan räkna ut mängden i kcal för dig. ett kg fett är ungefär 7000-7500 kcal. You do the math.
50min promenad i raskt tempo, eller jogga lika länge?
75% av maxpuls är absolut bäst för en tränad individ står det i deffguiden. Siktar du på mellan 65-75% maxpuls kan du nog inte komma fel. Du kan ju testa din ungefärliga maxpuls genom att köpa en pulsklocka och köra totalt slut på dig. och sen lägga dig på runt 65-75% av det.
Om det sen är jogging/promenad märker du då. Men lätt jogging kan jag tänka mig är bättre än att gå i sakta tempo.
Tigerkotten
2005-05-17, 11:11
Okej tack, får väl titta in på teknikmagasinet och spana efter en sådan klocka.
Undrar är kalorier lika mycket som kilokalorier? :)
Vad är det för skillnad förutom namnet?
Känns som jag får antingen börja gå lite mera, eller sänka lite på matintaget.
King Grub
2005-05-17, 11:38
Egentligen är en kalori en tusendels kilokalori (kcal), men i dagligt tal säger man kalorier när man menar kilokalorier.
Kaboffastar
2005-05-17, 11:48
Egentligen är en kalori en tusendels kilokalori (kcal), men i dagligt tal säger man kalorier när man menar kilokalorier.
Hur är det det är ? är en kalori den energi som krävs för att värma 1 liter vatten 1 grad ? eller är dte en tusendels kalori som behövs ?
Är jag ute och cyklar ? :D
Fredrik_
2005-05-17, 11:52
Hur är det det är ? är en kalori den energi som krävs för att värma 1 liter vatten 1 grad ? eller är dte en tusendels kalori som behövs ?
Är jag ute och cyklar ? :D
För att värma 1 liter vatten 1 grad behövs 1000 kalorier = 1 kcal. Talspråkligt har du rätt, men formellt fel.. :naughty:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.