handdator

Visa fullständig version : Hur skulle det ultimata cardiopasset se ut?

Lallle
2005-05-14, 21:34
?

Om det nu inte finns nåt ultimat, i alla fall ett väldigt bra cardiopass? Har precis börjat med cardio så ett utförligt svar vore trevligt!

mela
2005-05-14, 23:42
?

Om det nu inte finns nåt ultimat, i alla fall ett väldigt bra cardiopass? Har precis börjat med cardio så ett utförligt svar vore trevligt!

Att köra intervaller är det allra bästa ifall du är ute efter att få bättre kondition. Det är då hjärtat får arbeta som mest. :hbang:
Själv skulle jag först köra 16 min intervall löpning och sedan 20-40 min cykling/rodd.

Lallle
2005-05-15, 10:13
om syftet är att förbränna fett?

King Grub
2005-05-15, 10:38
Löpning är en mer effektiv fettförbrännare, även på motsvarande intensitetsnivå, än t ex cykling.

z_bumbi
2005-05-15, 10:39
Det beror på.

Man måste ha bra kondition för att effektivt utnyttja fett som bränslekällla så att bara köra lågintensivt är inte riktigt rätt (Även om det funkar mycket bra.),

Att köra medelintensivt gör mer för konditionen och man bränner lite mer än om man kör lågintensivt, räknat per tidsenhet.

Att köra högintensivt sliter på kroppen men man får bra kondition och bränner ganska mycket kalorier på kort tid.

Jag tror/tycker att en blandning av det ovan är det som bör fungera bäst för flest människor, så ska man lägga upp en allmän viktminskningsplan så bör element från varje del ingå men hur mycket avgörs av hur vältränad man är från början.

Något som många missar är den svenska naturen, att gå ut och gå i skogen eller ta en tur i kanot är mycket bra sätt att göra av med lite mer kalorier.

Något som är brutalt underskattat är att att bara röra på sig...

Konditionsträning (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37062&highlight=kondition+intervall)

Piranha
2005-05-15, 10:51
Mycket efter smak och tycke , jag har tex märkt att jag tappar volym på benen med promenader / löpning , snabbare än jag gör med motsvarande cardio på cyckel ..

Intervaller är dock att rekomendera.

HenrY
2005-05-15, 14:05
Mycket efter smak och tycke , jag har tex märkt att jag tappar volym på benen med promenader / löpning , snabbare än jag gör med motsvarande cardio på cyckel ..

Intervaller är dock att rekomendera.

Ojdå!
jag kör den mesta av min "cardio" eller extra kcal förbrukning med promenader.
Enda sedan deffen började, och jag började deffa seriöst så tyckte jag direkt att mina ben minskade i volym! *screwy* Vet inte om det enbart är psykiskt men men...Nu när du också säger det så!

z_bumbi
2005-05-15, 14:43
Minskning av muskelvolym eller styrkan i benen är nog inget ovanligt när det gäller löpning, det finns en anledning till att styrkelyftare inte löptränar så mycket t ex.

Sen får man skilja på den minskning som i alla fall sker när man deffar och det som skiljer mellan olika träningsformer.

mela
2005-05-15, 15:22
Så hög intensitet som möjlig är väl effektivast om man vill förbränna fett ? Men det är rätt ås jobbigt att spurta hela tiden, därför är intervaller rätt så bra ? SÅ länge man inte sänker pulsen för mkt mellan spurtdelarna?

http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=825&a=632

King Grub
2005-05-15, 15:28
60-65% Vo2Max är bäst för fettförbränning. Vid "så hög intensitet som möjligt" duger inte fett som bränsle, och vid 80% Vo2Max kommer 75% av energin at tas från kolhydrat. 80% av kolhydratenergin kommer att tas från glykogendepåer, resten kommer att tillhandahållas av levern. 7% av den totala energin kommer att tas från intramuskulära lipider, medan återstående procent kommer att tas från perifera fria fettsyror.

HenrY
2005-05-15, 21:18
Minskning av muskelvolym eller styrkan i benen är nog inget ovanligt när det gäller löpning, det finns en anledning till att styrkelyftare inte löptränar så mycket t ex.

Sen får man skilja på den minskning som i alla fall sker när man deffar och det som skiljer mellan olika träningsformer.

Jo löpning kan jag tänka mig hämmar ben träningen samt volym.
Men jag går ofta enbart promenader??
En teori jag har är att jag samlar rätt mycket vatten i benen som då släppte när jag började deffa, kan det vara något?
Som sagt, jag springer adlrig utan jag går enbart i snabb takt.