Visa fullständig version : Detta borde vell vara ultimata cardion ??
Eftersom vissa här tycker att lågintensiv lång cardio är den bästa medans andra tycker högintensiv kort cardio e den bästa borde de inte vara ultimat och blanda dom båda isf ???
T ex vi har en 2.5 km slinga här. borde de inte vara bäst att först köra 2 varv långsamt gå/joggtempo på 30 min och sen springa ett snabbt varv på 8 min ???
Jakobbus
2005-05-14, 09:11
Då tror jag det är bättre att köra dom två långsamma varven på morgonen, helst innan frukost, och sen ta den mer intensiva träningsformen lite senare.
T ex vi har en 2.5 km slinga här. borde de inte vara bäst att först köra 2 varv långsamt gå/joggtempo på 30 min och sen springa ett snabbt varv på 8 min ???
Jag skulle vända på det, ett snabbt varv först då man gör av med glukosen i blodet och får kroppen att börja "släppa fett" och sen två långsammare.
Eller att inleda med lite intervallträning för att sen fullfölja i jämnare tempo.
m96olsen
2005-05-16, 08:58
Eftersom vissa här tycker att lågintensiv lång cardio är den bästa medans andra tycker högintensiv kort cardio e den bästa borde de inte vara ultimat och blanda dom båda isf ???
Du skriver inte vad målet med Cardion är.
För löpning är det bra om man har både uppvärmnings- och nedvarvnings fas. Alltså: ett varv i lågt tempo för att dra igång cirkulationen och mjuka upp lederna. Sen ett par varv i bättre tempo. Avsluta med kortare nedjoggning in i duschen och sen stretch (eller tvärtom). Detta är skonsammast för kroppen och gör att man kan springa oftare och undvika skador.
Målet med Cardion avgör tempot under passet. Långsamt för fettförbränning; snabbt eller intervall för kondition.
bear.flowertwig
2005-05-16, 17:10
Målet med Cardion avgör tempot under passet. Långsamt för fettförbränning; snabbt eller intervall för kondition.
Det är ju inte riktigt sant. Jag kör HIIT(25-30 min, toppar på runt 90+% i puls)i första hand bara för förbränning sen är det en mycket positiv bieffekt att konditionen blir bättre.
Att sticka ut på längre pass i lägre tempo(puls runt 65-70%) gör jag bara för att det är skönt. skönt att sträcka ut och att märka resultatet av vansinnesträningen i backe(dvs HIIT).
Att ett lägre tempo bränner mest fett procentuellt gör det inte automatiskt till det bästa tempot för förbränning...
ot: är det stor skillnad på att köra hiit @ träningscykeln hemma, eller ute i backen? rent konditionsmässigt..resultatet
Jakobbus
2005-05-16, 20:07
ot: är det stor skillnad på att köra hiit @ träningscykeln hemma, eller ute i backen? rent konditionsmässigt..resultatet
Jag tycker det går att köra mycket hårdare när man springer, man får inte samma "nu kommer jag dö närsomhelst" känsla i bröstet när man sitter på en cykel.
Du måste verkligen ha bra kondition som kan springa 2,5km på 8 min!
Önskar att jag också hade lika bra.
För mig är det en enorm skillnad mellan HIIT på motionscykel/trappmaskin och löpning i intervall. På cykel och trappmaskin klarar jag 15-20 minuter 30-30 HIIT men jag klarar knappt hälften om jag springer. Där snackar vi verkligen om nära döden-upplevelse.
Du måste verkligen ha bra kondition som kan springa 2,5km på 8 min!
Önskar att jag också hade lika bra.
Exceptionellt är det väl inte, är väl snarare standard för en person med bra kondition :P
bear.flowertwig
2005-05-17, 12:59
Jag tycker det går att köra mycket hårdare när man springer, man får inte samma "nu kommer jag dö närsomhelst" känsla i bröstet när man sitter på en cykel.
Kan iofs bero på att det var första gången jag körde HIIT och att det var på en cykel. Men så trött har jag aldrig varit i hela mitt liv. Obehaglig trötthet. Kunde inte ens sitta upp efteråt. Så nog går det att blir trött på cykel allt. Är ju bara att trampa lite snabbare/öka motståndet...
Bulldog_3
2006-07-05, 15:52
Själv mixar jag 3 olika typer av löpning:
1. 4 min löpning, 90% av max HF, 2 min jogging, 70% av max HF. detta upprepas 6-8 gånger.
2. 2x15 (3-5 min vila) minuters löpning i blandad terräng, 80-90% av max HF.
3. 60 minuters löpning, 80-87% av max HF.
Dessa varvar jag tre dagar i veckan, vilket ger en grym fettförbränning och en ännu bättre kondition.
Sen får det vara rätt eller fel, funkar GÖR DET.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.