Visa fullständig version : jorden skakade
mangemani
2005-05-13, 20:04
måste få fråga,var det nån mer del utav sverige som kände av "skakningen" alldeles nyss??
för nån minut sedan så skakade hela granloholm till.husen skakade,våra grannar kom springandes ut från sina hem och började fråga vad som hände.
har aldrig varigt med om en jordbävning,men jag vet hur den går till och detta var exakt som en sådan,först det dova ljudet och sen skalvet.
tänkte bara höra om det var vi i granloholm som kände det eller om hela sundsvall skakade eller tom hela sverige.
Fultjack
2005-05-13, 20:05
na inte här uppe i norr, dom kanskje bara spränger lite i närheten? :confused:
Java_Java
2005-05-13, 20:06
Skakade här också, bor på södermalm i sundsvall
mangemani
2005-05-13, 20:06
kan en explosion verkligen skapa ett sånt jord skalv då?
vet att dom håller på att bygger,men det är ju nån mil bort.
Pellefant
2005-05-13, 20:10
Segt komma in på www.stonline.se/ nu.... (Sundsvalls tidning)
kal_erixon
2005-05-13, 20:13
jag bor i övik och har inte märkt nått
mangemani
2005-05-13, 20:16
ok,så då var det bara häruppe i medelpad då.
skakade tom i kovland fick jag höra nu,så nån explosion kan det inte ha varigt,isf en jäkligt kraftfull explosion.
Pellefant
2005-05-13, 20:18
Var säkert bara nån som tappade stången i golvet på gymmet. :D
Var säkert bara nån som tappade stången i golvet på gymmet. :D
Det ryktas om att TCOG var där uppe o körde marklyft, men stången var för svag o alla vikter åkte i golvet!:D
Det ryktas om att TCOG var där uppe o körde marklyft, men stången var för svag o alla vikter åkte i golvet!:D
:laugh: :laugh:
Tror mig ha sett TCOG. Var det han så var han stort som ett hus! :bow:
OnT: Visst kan sprängningar kännas. Specielt då grunden ligger "kedjad" till berget som sprängs.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,644958,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,644958,00.html
EDIT: TOO SLOW
Ja det skakade som sjutton!! Blev rädd att hela huset höll på att rasa!! *cry* :em:
mangemani
2005-05-13, 21:04
jordskalv....jo det var ju nå nytt=/
när man har bott i malmberget är man van vid att der skakar i underjorden.. 3 sprängningar vid 24 tiden varje natt :MrT:
kalle_banan
2005-05-14, 10:02
när man har bott i malmberget är man van vid att der skakar i underjorden.. 3 sprängningar vid 24 tiden varje natt :MrT:
i hear ya, själv var man ju på island när det var skalv den 17 juni, nationaldagen, ganska häftigt. min styvmamma stog och gungade med benen precis innan skalvet började så det såg ut som att hon skapade det! *screwy* jag och min bror satt ner vid tillfället och helt plötsligt skakade det över allt, billarm for igång och det blev lite smått kaos. vi bara skrattade. det skalvet mätte runt 6 på skalan om jag minns rätt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.